Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 5 | 0 |
S'han produït canvis a l’equip docent de l'assignatura, el professor Josep Torrent Farnell és substituït per la professora Rosa Maria Antonijoan Arbós (RosaMaria.Antonijoan@uab.cat)
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
És absolutament necessari haver assolit uns coneixements suficients en farmacologia general.
És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en fisiopatologia i semiologia clínica.
L'assignatura es programa al cinquè curs del Grau de Medicina, quan ja s'han assolit coneixements de patologia general i de l'etiologia, la clínica i el diagnòstic de les principals malalties i síndromes. L'alumne ja té un coneixement dels principis de farmacologia general i coneix els grans grups de medicaments, el seu mecanisme d'acció i els principals efectes desitjats i indesitjats.
Els objectius formatius de l'assignatura consisteixen en proporcionar els elements per aprendre a seleccionar el tractament més adequat per a cada malalt individual mitjançant un procés raonat que suposa valorar l'eficàcia, la toxicitat, la conveniència i el cost de cada opció disponible. Addicionalment, es pretén donar a conèixer la dinàmica dels medicaments a la societat, des de la recerca de noves molècules fins a l'aprovació i les decisions de finançament per part de les autoritats sanitàries, i la farmacovigilància després de la comercialització, així com proporcionar els elements necessaris per poder valorar críticament la informació sobre els nous medicaments que es van comercialitzant.
Els coneixements teòrics de l'assignatura es complementen amb activitats pràctiques sobre prescripció raonada i administració de medicaments, selecció dels tractaments en malalts amb patologies freqüents, avaluació crítica d'informació sobre nous medicaments, i identificació i valoració de sospites de reaccions adverses a medicaments en malalts concrets.
Blocs distributius
Activitats dirigides: Classes teòriques (28 hores)
Classes teòriques - Part general
T1: Introducció a la farmacologia clínica i terapèutica. Els medicaments d'ús humà. Recursos: PPT
T2: Fonts d'informació en farmacologia clínica. Recursos: PPT
T3: Desenvolupament de medicaments: aspectes científics, metodològics, bioètics i legals. Efecte placebo. Recursos: PPT
T4: Assaig clínic de medicaments i les seves bases metodològiques (1). Recursos: PPT
T5: Assaig clínic de medicaments i les seves bases metodològiques (2). Recursos: PPT
T6: Farmacocinètica clínica i ajust de la dosi. Avaluació de l'acció i efecte dels medicaments. Recursos: PPT
T7: Interaccions farmacològiques d'interès clínic i interaccions entre medicaments i altres compostos. Recursos: PPT
T8: Reaccions adverses de medicaments i farmacovigilància. Recursos: PPT
T9: Farmacoepidemiologia. Recursos: PPT
T10: Ús de medicaments en el sistema de salut i les sevesimplicacions econòmiques. Recursos: PPT
T11: Abús i dependències de medicaments i drogues. Recursos: PPT
T12: Farmacologia clínica de l'embaràs i la infància. Recursos: PPT
T13: Farmacologia clínica de la vellesa. Recursos: PPT
T14: Farmacologia clínica de la insuficiència renal, hepàtica i d'altres processos patològics. Recursos: PPT
T15: Farmacogenètica. Recursos: PPT
T16: Bones pràctiques de prescripció de medicaments. Regulació legal de la prescripció i tipus de prescripcions: receptes i ordres mèdiques. Copagament. Recursos: PPT
Classes teòriques - Part específica
T17: Introducció a l’ús racional d’antibiòtics. Recursos: PPT
T18: Terapèutica cardiovascular. Recursos: PPT
T19: Terapèutica de les patologies psiquiàtriques. Recursos: PPT
T20: Introducció al tractament del dolor. Recursos: PPT
T21: Terapèutica en patologia respiratòria. Recursos: PPT
T22: Terapèutica en patologia digestiva. Recursos: PPT
T23: Terapèutica en patologia gènito-urinària. Recursos: PPT
T22: Regulació de la fertilitat. Recursos: PPT
T25: Terapèutica en patologia osteoarticular. Recursos: PPT
T26: El malalt oncològic en atenció primària. Recursos: PPT
T27: Principis de selecció i d'utilització apropiada dels medicaments utilitzats en malalts d'edat avançada. Recursos: PPT
T28: Repàs de l’assignatura i conclusions. Recursos: PPT
Activitats dirigides: Seminaris de casos clínics (SCC) (12 sessions de seminaris, 34 hores)
SCC - Part general
SCC 1: Fonts d'informació en Farmacologia Clínica. (2 hores). Recursos: Accés a internet. Llibres i articles.
SCC 2: Assaig clínicde medicaments i les seves bases metodològiques. Efecte placebo. (3 hores). Recursos: Article per llegir i comentar. Q
SCC 3: Reaccions adverses de medicaments i farmacovigilància. (3 hores). Recursos: CC-Q
SCC 4: El procés de la selecció dels medicaments. (3 hores) Recursos: CC-Q
SCC 5: Prescripció de medicaments i el sistema de salut. Publicitat i mitjans de comunicació. (3 hores) Recursos: Notícies de diari . Q
SCC 6: Medicines alternatives (2 hores) Recursos: CC-GT-Q
SCC - Part específica
SCC 7: Antibiòtics (infecció urinària i pneumònia). (3 hores) Recursos: CC-Q
SCC 8: Cardiovascular (3 hores) Recursos: CC-GT-Q
SCC 9: Respiratori (3 hores) Recursos: CC-GT-Q
SCC 10: Diabetis (3 hores) Recursos: CC-GT-Q
SCC 11: Malalties psiquiàtriques i demències (3 hores) Recursos: CC-GT-Q
SCC 12: Dolor (3 hores) Recursos: CC-GT-Q
Activitats dirigides – Pràctiques de simulació clínica avançada (PSCA) (2 sessions, 5 hores)
PSCA 1: Prescripció de medicaments i informació al pacient. Administraciói instruccions d’administració. Ajustament de dosis. (2 hores) Recursos: AER
PSCA 2: Anamnesi farmacològica i valoració de l’adherència al tractament. Revisió del pla de medicació i de l’assoliment d’objectius terapèutics. Conciliació i desprescripció de medicació. (3 hores) Recursos: AER
T = Classe teòrica (1 hora). SCC = Seminari de Casos Clínics (2 o 3 hores). PPT = Presentació en Powerpoint; C-GT-Q = Cas clínic, guies de tractament i qüestionari. PSCA = Pràctica de simulació clínica avançada (en humans) (2 o 3 hores) AER: Avaluació estructurada amb rúbrica.
Metodologia docent general:
Crèdits assignatura: 6 ECTS= 150 hores
TREBALL AUTÒNOM (50% total= 75 hores).
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts.
Preparació prèvia dels seminaris de casos clínics, amb lectura desl materials preparatoris i, quan s'escaigui (segons el que estableixi cada unitat docent) elaboració de les presentacions i lliuraments de treballs.
TIPOLOGIES DOCENTS DIRIGIDES: 67 hores
Teoria (tipologia TE). Mida de grup: grup de matrícula. Sessions programades 28 (1h per sessió).
Pràctiques de Seminaris de casos clínics (SCC) Mida de grup: 20 alumnes . Sessions programades: 10 sessions de 3 hores i 2 sessions de 2 hores. Els alumnes, en grups reduïts, discutiran supòsits clínics tipus, sota la direcció d'un tutor.
Pràctiques de simulació clínica avançada: tipologia PSCA (12 per grup). Sessions programades: 2 sessions (1 sessió de 2 hores i 1 sessió de 3 hores). Pràctiques de simulació de situacions clíniques que requereixen la presència de 2 professors.
AVALUACIÓ (5% total= 8 hores): 2 exàmens parcials i 1 examen de síntesi final, avaluació continuada dels seminaris.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques de simulació clínica avançada | 5 | 0,2 | 3, 39, 9, 13, 20, 25, 38, 33, 31, 2, 36, 37, 41 |
Seminaris de Casos Clínics | 34 | 1,36 | 3, 39, 9, 17, 19, 21, 23, 24, 26, 25, 38, 33, 27, 4, 35, 36, 41 |
Sessions teòriques | 28 | 1,12 | 1, 40, 11, 10, 6, 7, 8, 9, 17, 18, 19, 13, 12, 20, 14, 15, 16, 22, 23, 24, 25, 28, 33, 34, 27, 30, 32, 29, 4, 5, 35, 37 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 75 | 3 | 1, 40, 3, 11, 6, 7, 8, 9, 18, 19, 13, 12, 21, 14, 15, 22, 24, 26, 28, 33, 34, 27, 30, 32, 29, 4, 35, 36, 41 |
El sistema d'avaluació es basarà en una part teòrica (70% de la nota final) i una part pràctica (30% de la nota final).
Per la part teòrica:
Es programaran dos exàmens teòrics parcials, de caire eliminatori quan la nota obtinguda sigui superior a 5,0 i una prova de recuperació que constarà de dues parts, una per a cada parcial; es podrà recuperar aquella part que no s'hagi alliberat en els exàmens parcials.
Per la part pràctica:
L'assistència a un 80% dels SCC i de les PSCA és obligatòria. D'acord amb les particularitats de cada Unitat Docent, les pràctiques/seminaris es podran avaluar de forma continuada. L'avaluació continuada s'especificarà en el programa de cada UDH; en algunes UDH, es valoraran activitats complementàries.
L'estudiant que no hagi aprovat els parcials i/o havent complert l’assistència requerida no hagi superat les pràctiques, es pot presentar a la prova final de recuperació que conté una part teòrica i una part pràctica.
Qualificació final
La qualificació final és el promig ponderat dels coneixements teòrics (70%) i de l'avaluació dels SCC i PSCA (30%). No es podrà fer el promig entre l'avaluació teòrica i l'avaluació pràctica si no s'obté una puntuació mínima de 5/10 en ambdues avaluacions. En cas de no poder fer el promig, la qualificació final correspondrà al valor quantitatiu més baix d'entre els obtinguts en les avaluacions teòrica i pràctica.
Quan l'estudiant no es presenti a les proves parcials programades o a la prova de recuperació constarà com a no avaluable.
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives | 70% | 4 | 0,16 | 1, 40, 11, 10, 6, 7, 8, 9, 17, 18, 19, 13, 12, 20, 21, 14, 15, 16, 22, 23, 24, 25, 28, 33, 34, 27, 30, 32, 29, 4, 5, 35, 37 |
Avaluació continuada mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 30% | 4 | 0,16 | 3, 39, 9, 17, 19, 13, 20, 21, 23, 24, 26, 25, 38, 33, 31, 27, 2, 4, 35, 36, 37, 41 |
No s'utilitza cap programari específic