Logo UAB
2023/2024

Anàlisi i Avaluació dels Estats Comptables

Codi: 106397 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ane Elixabete Ripoll Zarraga
Correu electrònic:
ane.ripoll-zarraga@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Diego Prior Jimenez

Equip docent extern a la UAB

Inmaculada Ruiz Busons
Isabel Narbón Perpiñán
José Manuel Aguilar
Maria Elena Puerto Casasnovas
Maria Rosa Rovira

Prerequisits

Per aprofitar al màxim els continguts impartits, és aconsellable haver superat l'assignatura d'Introducció a la Comptabilitat, Comptabilitat de Costos i Comptabilitat Financera. Les anteriors assignatures aporten els coneixements necessaris per poder seguir amb fluïdesa les activitats d'aquesta assignatura. Així mateix, un coneixement bàsic d'Excel.

 

Objectius

Context:

Es tracta d'una assignatura obligatòria de 6 crèdits ECTS per als graus d'Administració i Direcció d'Empreses i Economia impartides a la UAB. S'ofereix al segon semestre de tercer curs.

Objectius:

Entendre i interpretar els principals estats financers de les organitzacions: Balanç, Compte de Pèrdues i Guanys, Memòria, Estat de Canvis en el Patrimoni Net i Estat de Fluxos d'Efectiu.

Avaluar els estats financers a partir de l'aprenentatge d'eines i tècniques d'anàlisi, per tal de poder emetre un diagnòstic de la situació econòmica i financera de l'organització en el passat (solvència i rendibilitat), que ajudi a entendre la seva evolució futura i que permeti la presa de decisions sobre aquesta situació. Desenvolupament de pensament crític i reflexió i assoliment d'habilitats professionals.

Per aconseguir aquest objectiu, a partir d'un coneixement teòric dels estats comptables esmentats i les tècniques d'anàlisi, l'assignatura se centrarà en pràctiques sobre situacions d'empreses realment existents. És essencial un treball autònom, independent o en grup, i constant.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l?impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Generar i transmetre la informació comptable adequada en cada moment a les necessitats informatives dels diferents usuaris.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Utilitzar la informació comptable com instrument d'avaluació i diagnòstic.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  • Valorar la utilitat de la informació comptable per a la presa de decisions dels seus diferents usuaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar els sectors empresarials a partir dels comptes anuals.
  4. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  5. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  6. Conèixer els sistemes d'informació comptable com a suport a la direcció i les funcions dels mateixos en la gestió de les organitzacions.
  7. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  8. Demostrar un comportament ètic en l'elaboració dels estats financers
  9. Elaborar la informació comptable de síntesi aplicant els principis i normes comptables vigents, quan es requereixi.
  10. Elaborar la informació relativa a un sistema de comptabilitat de gestió.
  11. Emetre un diagnòstic a partir de l'anàlisi econòmic i financer d'una entitat.
  12. Identificar les decisions que es poden prendre a través de l'anàlisi i interpretació de la informació comptable.
  13. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Interpretar els indicadors econòmics d'una entitat i la seva vinculació amb la rentabilitat i productivitat d'aquesta.
  15. Interpretar els indicadors financers d'una entitat i entendre les decisions que es poden prendre a partir de la seva anàlisi.
  16. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  17. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  18. Reconèixer les variables qualitatives que poden influir en la presa de decisions a partir dels estats financers.
  19. Registrar comptablement la realitat econòmica i financera de les organitzacions d'acord amb els principis, normes i convenis aplicables en cada cas.
  20. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  21. Utilitzar els instruments del procés de planificació i pressupostació financera d'una organització.
  22. Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.

Continguts

 TEMA 1. INTRODUCCIÓ: INFORMACIÓ FINANCERA I ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS

1. Concepte i utilitat de l'anàlisi d'estats financers

2. Oferta d'informació empresarial

a. Els comptes anuals
b. Fonts de la informació empresarial

3. El paper de la informació qualitativa. Influència del risc en la presa de decisions
4. Usuaris de la informació empresarial
5. Limitacions de la informació empresarial

TEMA 2. ESTATS FINANCERS (I)
1. El balanç de situació

a. Estructura i masses patrimonials
b. Elements de les masses patrimonials. El problema de la valoració
c. Instruments per a l'anàlisi del balanç: percentatges i taxes de variació

2. El compte de resultats. Reconeixement d'ingressos i despeses

a. Estructura i elements del compte de resultats
b. Tipus de resultats:

i. EBIT, EBITDA i benefici net

ii. Els marges brut, net i d'explotació

c. Instruments per a l'anàlisi del compte de resultats: percentatges i taxes de variació

3. La memòria

TEMA 3. ESTATS FINANCERS (II)
1. L'estat de fluxos d'efectiu

a. Concepte i obligatorietat

b. Classificació dels fluxos d'efectiu

c. Mètodes d'elaboració: directe i indirecte

d. Relació del resultat de l'exercici i efectiu net per activitats d'explotació: qualitat del benefici

2. L'estat de canvis en el patrimoni net

a. Concepte i obligatorietat

b. L'estat total de canvis en el patrimoni net

c. L'estat d'ingressos i despeses reconegudes

3. L'informe de gestió
4. L'informe d'auditoria
5. La informació dels comptes consolidats

TEMA 4. ANÀLISIS DE LA LIQUIDITAT I SOLVÈNCIA A curt termini
1. Concepte de liquiditat
2. Posicions i equilibri financer en el curt termini
3. El capital corrent o fons de maniobra i la seva classificació
4. El cicle d'operacions: rotacions, períodes mitjans de maduració i el període de caixa

a. Concepte

b. Tipus de períodes de maduració

c. Relació amb la solvència a curt termini

5. Ràtios de liquiditat

        i. Ràtio de garantia
4. Anàlisi de la solvència a partir de l'estat de fluxos d'efectiu

TEMA 6. ANÀLISI DE LA RENDIBILITAT

1. La rendibilitat econòmica (ROA: return on assets)
2. La rendibilitat financera (ROE: return on equity)

a. Components de la rendibilitat de l'empresa
b. El palanquejament financer

3. Indicadors de referència del mercat

a. Deute Financer Net

b. Equity Value

c. Enterprise Value

d. Benefici per acció

e. Pay-out i dividend per acció

f. Ràtio preu-guany (PER)

g. Ràtio preu-valor comptable

4. Benchmarking

a. Comparables externs (benchmark mitjana sectorial)
b. Rang de plena competència
c. Ús de comparables (interval interquartílic de comparables, OCDE)


Metodologia

La docència serà presencial

Classes de teoria: activitat expositiva per part del professor, guiada amb material de suport.
Classes pràctiques: anàlisi i discussió de casos reals. Resolució d'exercicis i casos pràctics per reforçar i aplicar els coneixements teòrics, sota la direcció del professor i realitzada bé individualment o en grup.
Tutories: Resolució de dubtes i seguiment dels treballs a fer i casos a preparar.
Treball autònom per part de l'alumne: lectures relacionades amb la matèria, estudi i preparació d'esquemes, preparació de casos i exercicis.
Proves d'avaluació i seguiment: avaluació escrita dels coneixements.
El professorat haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d'alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

Es requereix un coneixement avançat de l'ús de l'Excel i dels fulls de treball que per alumnes amb un coneixement bàsic seran adquirits progressivament durant les sessions. En aquest sentit, els estudis de casos han de preparar-se per endavant. Durant les sessions no hi haurà tems de revisar la formulació, sinó en el debat pertinent per a proporcionar recomanacions de gestió.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teoria 32,5 1,3 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 21
Classes pràctiques 17 0,68 2, 3, 8, 11, 13, 14, 15, 17
Tipus: Supervisades      
Tutories 8 0,32 4, 5, 7, 16, 20, 22
Tipus: Autònomes      
Proves avaluació 8 0,32 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Treball autònom 78,5 3,14 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22

Avaluació

Avaluació

1. Entrega d'un cas d'estudi en grup (15% de la nota final)
2. Realització d'un examen parcial amb continguts teòrics i pràctics dels temes 1 al 3 (40% de la nota final)
3. Realització d'un examen final amb continguts teòrics i pràctics dels temes 4 al 6 (45% de la nota final)

Informació addicional:
Per calcular la nota global (mitjana), cal tenir almenys un 3,5 en cada examen (parcial i final)
Per aprovar cal tenir una nota global igual o superior a 5 i almenys un 3,5 a cada examen (parcial i final).
Alumnes amb una nota global (mitjana) inferior a un 3,5 suspendran l'assignatura i no tindran dret a la recuperació.
Alumnes que no facin cap activitat d'avaluació es considera com a"no avaluable"

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

 

A la recuperació es podran presentar els alumnes que tinguin:

1. Una nota global igual o superior a 3,5 i inferior a 5.
2. una nota global igual a superior a 5, però que un o dos exàmens tinguin menys de 3,5.

Els docents decidiran el tipus de prova tenint en compte que compren tot el temari de l'assignatura i serà comú per tots els estudiants.
Amb independència de la nota obtinguda a la recuperació sempre que sigui superior o igual a 5, serà un 5.

 

Irregularitats a les activitats d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, “en cas que l'alumne cometi alguna irregularitat que pugui suposar una variaciósignificativa en la qualificació d'una activitat d'avaluació, es qualificarà amb un 0, independentment del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en l'avaluació d'una mateixa assignatura, la nota final d'aquesta assignatura serà de 0". Apartat 10 de l'article 116. Resultats de l'avaluació. (Reglament Acadèmic de la UAB).

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Cas Pràctic 15% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22
Examen 1 40% 2 0,08 6, 9, 10, 12, 14, 15, 18, 19
Examen 2 45% 2 0,08 3, 6, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 18, 19

Bibliografia

Bàsica:

  • Múñoz Merchante, A; Ibáñez Jiménez, Eva (2020); Análisis de Estados Financieros

Complementària:

  • Archel, P.;  Lizarraga, F., Sánchez, S., Cano, M. (2018): Estados Contables. Elaboración, análisis e interpretación,  Pirámide 6ª ed.
  • Garrido, P.; Iñiguez, R. (2010): Análisis de estados contables. Elaboración e interpretación de la información financiera. Ediciones Pirámide
  • Walker, J. (2009): Accounting in a nutshell. Edició 3rd ed. Recurs electrònic de la biblioteca de Ciències Socials.
  • Wild, J; Subramanyam, K.; Halsey, R. (2007): Análisis de estados financieros. 9ª ed. Ed. McGraw-Hill.

Enllaços Web: 

  • Instituto de Contabilidad y Auditoría de Cuentas (ICAC). http://www.icac.meh.es
  • Banco de España. http://www.bde.es
  • Banco Central Europeo. http://www.ecb.int
  • Bolsa de Madrid. http://www.bolsamadrid.es
  • Comisión Nacional del Mercado de Valores. http://www.cnmv.es
  • Guía Empresarial de Esade. http://www.guiame.net
  • Consell General de Cambres de Catalunya. http://www.cambrescat.es
  • Informe Anual de L'empresa Catalana. http://www.gencat.net/economia/progecon/ecocat/inform.htm
  • Registro de Economistas Auditores. http://www.rea.es
  • Registro Mercantil. http://www.registradores.org
  • Instituto Censores Jurados de Cuentas de España. http://www.icjce.es

Programari

Es requereix un coneixement avançat de l'ús de l'Excel i dels fulls de treball que per alumnes amb un coneixement bàsic seran adquirits progressivament durant les sessions. En aquest sentit, els estudis de casos han de preparar-se per endavant. Durant les sessions no hi haurà tems de revisar la formulació, sinó en el debat pertinent per a proporcionar recomanacions de gestió.