Logo UAB
2023/2024

Literatura Anglesa Medieval i de l'Humanisme

Codi: 106299 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504212 Estudis Anglesos OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Coral Escola
Correu electrònic:
jordi.coral@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura cal haver adquirit els coneixements fonamentals sobre la història d'Anglaterra que integren la matèria de l'assignatura de primer curs ‘Història i Cultura de les Illes Britàniques.’ Així mateix, cal disposar d'un nivell inicial mínim d’anglès entre el C1 i el C2 del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, que ha de permetre a l'estudiant a) comprendre una àmplia gamma de textos literaris en tota la seva complexitat i extensió; b) expressar-se amb fluïdesa utilitzant la llengua anglesa de manera precisa i eficaç per a propòsits acadèmics i professionals, i també redactar textos clars, ben estructurats i d'estil suficientment elegant sobre temes de complexitat conceptual.


Objectius

Aquesta assignatura ofereix una introducció als gèneres i les principals corrents literàries del segle XIII fins al segle XVI, mitjançant la seva lectura, l’anàlisi, el debat i la interpretació. La formació obtinguda és imprescindible per a completar els coneixements literaris al llarg del grau en tant que el seu objectiu principal és formar l’estudiant com a lector de textos d'alta complexitat lingüística i cultural.


En completar ‘Orígens de la Literatura Anglesa’, l’estudiant podrà demostrar una molt bona comprensió lectora dels gèneres més representatius la de la Baixa Edat Mitjana i del primer Renaixement en anglès, així com produir anàlisi i crítica literària bàsica mitjançant la redacció d'assaigs i presentacions oralsFinalment, l'alumnat també es familiaritzarà amb l'ús dels recursos d'una biblioteca universitària en relació a la matèria estudiada.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Abordar amb rigor els valors transmesos pels textos analitzats, fent-ne una crítica constructiva.
  2. Analitzar els aspectes fonamentals que configuren una conducta ètica, així com els desafiaments que aquesta planteja en un entorn de diversitat cultural.
  3. Comprendre els fonaments dels drets i deures que construeixen valors en una societat democràtica.
  4. Integrar el coneixement i la informació de les fonts acadèmiques consultades per als treballs escrits, citant, referenciant i parafrasejant correctament.
  5. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, bases de dades i biblioteques, i aplicar-la als entorns de treball i/o recerca.
  6. Organitzar amb eficàcia la part autònoma de l'aprenentatge.

Continguts

UNITAT 1 – Els Orígens i Desenvolupament de la Literatura Artúrica medieval:  fragments de "Perceval" i "Sir Gawain and the Green Knight"

UNITAT 2 – Geoffrey Chaucer: "The Canterbury Tales" i la seva significació en la història de la literatura anglesa.

UNITAT 3 – Humanisme i Reforma: "Utopia" de Thomas More.

UNITAT 4 – La Poesia del primer Renaixement: Petrarquisme isabelià i els sonets de Sir Philip Sidney

Metodologia

Aquesta assignatura mira d’integrar metodologies convencionals que prioritzen la dimensió teòrica de la matèria amb elements que permetin un tractament més dinàmic dels textos i la matèria a estudiar i afavoreixin la màxima implicació i participació per part de l’alumnat. Així, les principals estratègies docents són les següents:

  • Introducció dels temes i autors principals per part del professor

 

  • Anàlisi textual i crític detallat dels textos amb la màxima participació de tots el membres del grup

 

  • Debats en grup que estimulin la diversitat d’interpretacions i punts de vista sobre una qüestió i text concrets  

 

  • Redacció de textos crítics que sintetitzin els coneixements i reflecteixin les habilitat adquirides durant el curs

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

 

Metodologia

Aquesta assignatura mira d’integrar metodologies convencionals que prioritzen la dimensió teòrica de la matèria amb elements que permetin un tractament més dinàmic dels textos i la matèria a estudiar i afavoreixin la màxima implicació i participació per part de l’alumnat. Així, les principals estratègies docents són les següents:

  • Introducció dels temes i autors principals per part del professor

 

  • Anàlisi textual i crític detallat dels textos amb la màxima participació de tots el membres del grup

 

  • Debats en grup que estimulin la diversitat d’interpretacions i punts de vista sobre una qüestió i text concrets  

 

  • Redacció de textos crítics que sintetitzin els coneixements i reflecteixin les habilitat adquirides durant el curs

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques amb lectures 20 0,8 1, 2, 3
Classes teòriques 30 1,2 1, 5
Tipus: Supervisades      
Debats i comentaris guiats a l'aula 10 0,4 1, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi 30 1,2 4, 6
Lectura 35 1,4 4, 5, 6

Avaluació

L’AVALUACIÓ d'aquesta assignatura es basa en els següents percentatges: 

Examen 1 = 45%

Exàmen 2  = 45%

Participació als debats i altres activitats = 10%

 

El primer exàmen es realitzarà després d'acabar les unitats I i II; el segon després d'acabar les unitats III i IV. Les dates exactes corresponents a aquestes proves es publicaran a Moodle en forma d'un calendari d'avaluació. 

L’avaluació serà continuada. Tots els exercicis són obligatoris. La nota mínima per fer mitjana en tots ells és 3,5. Els/Les alumnes que hagin suspès tots dos exàmens NO podran optar a recuperar l'assignatura. El nivell d’anglès es tindrà en compte en la correcció de tots els textos escrits, serà el 25% de la nota en tots els exercicis i s'avaluarà com s’especifica a continuació: 

Valoració percentual del nivell d'expressió escrita dels examens:  

  • Gramàtica (morfologia i sintaxi): 30%
  • Vocabulari (correcció i varietat): 15%
  • Cohesió (relació entre frases i paràgrafs): 15%
  • Organització (argumentació de les idees): 20%
  • Estil (expressió i registre): 15%
  • Ortografia: 5%

 

NO AVALUABLE: L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més d'un 1/3 de les activitats d’avaluació. 

RECUPERACIÓ: Per a poder optar a la recuperació l'alumnat haurà d'haver superat, amb un aprovat o nota superior, com a mínim un dels dos exàmens parcials. Si s'ha suspès un dels dos exàmens, caldrà recuperar per a poder superar l'assignatura. Aquells/aquelles alumnes que necessitin recuperar obtindran una nota final no superior a 5 en cap cas. Només son recuperables els exàmens. L'alumnat que hagi superat tots dos exàmens no podrà optar a la recuperació per a pujar nota.

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

REVISIÓ DE QUALIFICACIONS: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat a través de Moodle del procediment i data de revisió de qualificacions. 

Activitats avaluatives excloses de la recuperació: participació en els debats a l'aula.  

AVALUACIÓ ÚNICA: L'alumnat que opti per aquesta modalitat serà avaluat segons els criteris següents:

(1) Un prova escrita sobre les unitats I i II que es realitzà a classe i que tindrà lloc el mateix dia i hora que la resta del grup faci el segon examen (50 % de la nota final).

(2) Un treball escrit sobre les unitats III i IV que s'entregarà el dia de l'examen (40%). Les intruccions per al treball es publicaran a Moodle. 

(3) Nota corresponent a l'assistència i participació a classe (10%). 

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

PLAGI: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte  d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la  qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.  

Les irregularitats fan referència, per exemple, a copiar en un examen, copiar de fonts sense indicar l'autoria, o un ús indegut de la IA com presentar com a original un treball que ha estat generat per una eina o programa d'IA. Aquestes activitats d’avaluació no són recuperables.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 45% 10 0,4 1, 5, 6
Examen 2 45% 10 0,4 4, 5, 6
Participació a classe 10% 5 0,2 1, 2, 3

Bibliografia

Bibliografia

Es recomana portar a classe les següents edicions dels textos principals:

 

Helen Cooper (ed.), Sir Gawain and the Green Knight, trans. by Keith Harrison, Oxford World's Classics, OUP, 2008.

Thomas More, Utopia, ed. by Dominic Baker-Smith, Penguin Classics, Penguin Books, 2012.

 

UNITAT 1
Ficció: la Literatura Artúrica
Lectura de The Story of the Grail (segle XII, trad. anglesa al segle XIII) i de Sir Gawain and the Green Knight (segle XIV)

Si vols continuar llegint (OPCIONAL, en ordre de recomanació):
Lancelot du Lac (segle XIII)
Queste du Graal (segle XIII)
La Morte D´Arthur, de Thomas Malory (1485)

UNITAT 2
Poesia Narrativa: The Canterbury Tales i la Seva Significació.
Lectura de The Canterbury Tales by Geoffrey Chaucer (finals del segle XIV) de Geoffrey Chaucer, especialment "The General Prologue" and "The Miller´s Tale".
Si vols continuar llegint (OPCIONAL, en ordre de recomanació):
Troilus and Criseyde, Geoffrey Chaucer (finals segle XIV)
The Parlyament of Fowles, Geoffrey Chaucer (finals segle XIV)

UNITAT 3
Humanisme i Reforma
Lectura de Prosa del Renaixement: Utopia (1516) de Thomas More.
Sel·lecció de textos teològics (“Faith in Conflict”, Norton Anthology I)
Si vols continuar llegint (OPCIONAL, en ordre de recomanació):
A Dialogue of Comfort, 1534, Thomas More.


UNITAT 4
Poesia del Primer Renaixement
Sel·lecció de sonets de Thomas Wyatt, Isabella Whitney, Philip Sidney i Edmund Spenser Si vols continuar llegint (OPCIONAL, en ordre de recomanació):
A Defence of Poetry, 1595, Philip Sidney
Amoretti/Epithalamion,1595, Edmund Spenser

Webs

- The Internet Medieval Sourcebook: http://www.fordham.edu/halsall/sbook.html 
- English Literature on the Web: http://www.lang.nagoya-u.ac.jp/~matsuoka/EngLit.html
- The Norton Online: http://www.wwnorton.com/college/english/nael/


IMPORTANT: Algunes de les webs que ofereixen notes de estudi es poden consultar, però MAI utilitzar per substituir la lectura o bé els exercicis recomanats a classe.  Plagiar es considera una FALTA MOLT GREU que comporta de manera automàtica un SUSPENS de l'assignatura en la seva totalitat.


Altres textos recomanats:


Aers, David (ed.), Medieval Literature: Criticism, Ideology and History, ed. David Aers, (New York: St. Martin’s Press, 1986).
Boitani, Piero and Jill Mann (eds), The Cambridge Chaucer Companion, (Cambridge: Cambridge University Press, 1986).
Glasscoe, Marion, English Medieval Mystics,  (London: Longman, 1993).
Jost, Jean A., Middle English Arthurian Romances: A Reference Guide(Boston, 1986).
Krueger, Roberta L.,The Cambridge Companion to Medieval Romance, (Cambridge: Cambridge UP, 2000).
Easting, Robert, Visions of the Other World in Middle English, (Rochester, NY, 1997).
Levi, Anthony. Renaissance and Reformation: Intellectual Genesis, (New Haven: Yale University Press, 2002).
Mahoney, Dhira, ed., The Grail:A Casebook, (New York and London: Garland, 2000).
Mann, Jill. Feminizing Chaucer, (Woodbridge, Suffolk: Boydell and Brewer, 2002).
Norbrook, David (ed.) The Penguin Book of Renaissance Verse, (London: Penguin, 2005).
Wallace, David, The Cambridge History of Medieval English Literature, (Cambridge: Cambridge UP, 1999).


Programari

No es preveu l'ús de cap programari específic.