Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504212 Estudis Anglesos | OB | 2 | 1 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OB | 2 | 2 |
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol | OB | 2 | 1 |
2504393 Estudis d'Anglès i Francès | OB | 2 | 2 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OB | 2 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Per cursar aquesta assignatura és recomanable haver cursat "Literatura Anglesa del s. XX" de primer del Grau Estudis Anglesos i "Literatura Victoriana" del primer semestre de segon del Grau.
Es recomana tenir presents en tot moment els coneixements adquirits a l’assignatura de primer curs, "Història i Cultura de les Illes Britàniques".
Cal un nivell inicial d’anglès entre C1 (advanced) i C2 (Proficiency) del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Amb C1 l'estudiant pot: comprendre una àmplia gamma de textos llargs i complexos, i en reconeix el sentit implícit; expressarse amb fluïdesa i espontaneïtat sense haver de cercar d’una manera gaire evident paraules o expressions; utilitzar la llengua de manera flexible i eficaç per a propòsits socials, acadèmics i professionals; produir textos clars, ben estructurats i detallats sobre temes complexos, i demostra un ús controlat d’estructures organitzatives, connectors i mecanismes de cohesió. Amb C2 l'estudiant pot comprendre sense esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta; resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites, reconstruir fets i arguments, i presentar-los d’una manera coherent; expressar-se espontàniament, amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.
L'assignatura 'Literatura del Romanticisme Anglès' ofereix una introducció a la poesia anglesa del període del Romanticisme a les Illes Britàniques (c. 1798-c. 1830) i també a obres representatives de la ficció novel·lística del mateix període, mitjançant la seva lectura, l'anàlisi, el debat i la interpretació.
La formació obtinguda és imprescindible per a cursar la resta d'assignatures relacionades amb la Literatura Anglesa al llarg del grau en tant que el seu objectiu principal és formar l'estudiant com a lector.
Al completar l'assignatura ‘Literatura del Romanticisme Anglès’, l'estudiant podrà:
- Demostrar una molt bona comprensió lectora de les obres clau del Romanticisme en anglès
- Generar crítica literària bàsica mitjançant assajos i presentacions.
- Utilitzar els recursos de qualsevol biblioteca universitària en relació a la matèria Literatura del Romanticisme Anglès.
- Expressar una valoració informada sobre els textos literaris que llegeixi.
UNITAT 1: Poetes de la Primera Generació del Romanticisme (Blake, Wordsworth, Coleridge)
UNITAT 2: Poetes de la Segona Generació del Romanticisme (Byron, Shelley, Keats)
UNITAT 3: Mary Shelley: Frankenstein
UNITAT 4: Jane Austen: Pride and Prejudice
1 crèdit ECTS = 25 hores de formació > 6 crèdits = 150 hores
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 1, 5, 8, 12, 21, 25 |
Estudi personal | 15 | 0,6 | 2, 3, 4, 7, 14, 19, 22 |
Lectura i debat dels textos a l'aula | 20 | 0,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació d'exàmens | 15 | 0,6 | 1, 4, 10, 12, 19, 20, 23, 24, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures de textos individual | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 14, 15, 16, 18, 19 |
L'avaluació del curs es basa en els percentatges següents:
Els següents criteris regeixen l’avaluació de l’assignatura:
Procediments de revisió d’exercicis:
Els i les estudiants tenen el dret a revisió dels exàmens o altres proves realitzades durant el curs dins els terminis establerts pel professorat. Aquest dret es perdrà en aquells casos en què no s’acudeixi a la revisió el dia i hora anunciats, excepte en casos degudament justificats i comunicats alprofessor o professora amb anterioritat a la mateixa. En el moment de realització de cada activitat avaluadora, el professor o professora informarà l’alumnat (via Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Recuperació:
La recuperació es realitzarà ítem per ítem amb les condicions següents
a) per optar a la recuperació caldrà haver superat un dels dos exàmens amb una nota no inferior a 5 en el cas del l'exercici aprovat i no inferior a 3,5 en el cas de que s'ha suspès.
b) l'alumnat que no hagi superat un dels dos exercicis principals caldrà que el recuperi, fins i tot si la nota mitjana provisional del curs és igual o superior a 5.
c) l'alumnat que opti a la recuperació obtindrà una nota mitjana final de curs d'un 5 com a màxim.
d) no es pot optar a la recuperació per a pujar nota en aquells casos en què s'han superat tots dos exercicis.
e) l’alumnat podrà rebre la qualificació de "No Avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30% del les activitat d'avaluació.
Avaluació única:
L’alumnat que opti per aquesta modalitat haurà de realitzar les següents proves:
Examen (La poesia romàntica: unitats I i II) (50%)
Treball escrit (La narrativa de Shelley i Austen: unitats III i IV) (40%)
Assistència i participació a classe (10%)
L’examen d’avaluació única tindrà lloc el mateix dia i hora que la resta del grup realitzi l’examen 2 (o en una data a determinar, i anunciada a Moodle, en cas que aquests i aquestes facin un treball escrit i no un examen). Les instruccions referents al treball escrit es publicaran també a Moodle.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Plagi:
El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis comportarà automàticament la penalització indicada en el següent paràgraf. Per "plagi" s'entén principalment copiar de manera literal o amb alguna moficació superficial o canvi d'ordre de fonts sense identificar-ne degudament la procedència, sigui una sèrie d'expressions, una sola frase o un conjunt. AIXÒ INCLOUCOPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS AMB NOMÉS ALGUNS RETOCS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que s'han fet servir i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.
En cas que l’alumnat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Examen (Poesia Romàntica: Unitats I i II) | 45% | 10 | 0,4 | 4, 7, 8, 10, 14, 19, 22, 24 |
2. Examen o treball escrit (La narrativa de Shelley i Austen: Unitats III i IV) | 45% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
3. Assistència i participació a classe | 10% | 5 | 0,2 | 3, 8, 10, 12, 14, 19, 20, 25 |
UNITATS 1-2 (Romantic Poetry):
Abrams, Meyer Howard (ed.), The Norton Anthology of English Literature, volume 2, Norton & Company, 1986.
Webs
Durant la primera meitat del curs (unitats 1-2), podríem llegir a classe una selecció de dones escriptores romàntiques. Les seves contribucions coincideixen o contrasten amb les dels Big Six (Blake, Wordsworth, Coleridge, Byron, Shelley, Keats), i llegir-les ens permet comprendre més profundament el paisatge intel·lectual i artístic del segle XVIII. L'època romàntica va ser un període molt fèrtil per les escriptores, ja que la producció massiva de revistes i diaris els va permetre l’accés al mercat literari. Els escrits de Helen Maria Williams, Mary Wollstonecraft i Anna Laetitia Barbauld ens ajudaran a contextualitzar les opinions britàniques en el context polític de la Revolució Francesa i les Guerres Napoleòniques, afegint matisos al posicionament dels seus homòlegs masculins. La postura ecocrítica d'Anna Seward sobre l'efecte de les revolucions industrials en el paisatge ens ajudarà a comprendre la relació dels romàntics amb la natura (els conceptes de beauty i sublime), així com les seves opinions sobre el progrés social. La poesia de Mary Robinson mostra no només els aspectes clau dels principis estètics de la poesia romàntica, sinó que també aprofundeix en els comentaris polítics sobre l'estatus social de les dones. Finalment, Charlotte Smith, que encarna perfectament l'estil romàntic, va tenir una influència immensa sobre la producció poètica de Worsdworth i Coleridge.
UNITAT 3 (Mary Shelley): Frankenstein. (Oxford University Press, 2008 [1818], Ed. M. K. Joseph). http://bit.ly/FKNSTN
UNITAT 4: (Jane Austen). Pride and Prejudice. (Oxford University Press, 2008 [1813], Ed. James Kinsley). http://bit.ly/PR_PR.
Tots els textos que llegirem en aquest curs es podran trobar en format electrònic a la bibliografia digital de Romanticism, a aquest enllaç: http://blogs.uab.cat/romanticismbibliography.
____________________________________________________________________________________________
ALTRES TEXTOS RECOMENATS
Antologies anotades de la literatura romàntica
Kermode, Frank et. al. (eds.), The Oxford Anthology of English Literature, volume II. “1800 to the Present”, OUP, 1973.
Martin, Brian (ed.), “The Nineteenth Century (1798-1900)”, Macmillan Anthologies of English Literature, volume 4, Macmillan, 1989.
____________________________________________________________________________________________
Històries de la literatura anglesa
Baugh, Albert C. et al, A Literary History of England, 1967.
Ford, Boris (ed.), From Blake to Byron, the New Pelican Guide to English Literature, volume 5, Penguin Books, 1982.
Sanders, Andrew, The Short Oxford History of English Literature, Clarendon Press, 1994.
____________________________________________________________________________________________
Contextos
Briggs, Asa, A Social History of England, Weidenfeld and Nicolson, 1994.
Butler, Marilyn, Romantics, Rebels and Reactionaries, OUP, 1981.
Furet, François (ed.), El Hombre Romántico, Alianza Editorial, 1995.
Hobsbawm, Eric, The Age of Revolution, Weidenfeld and Nicolson, 1972.
Morgan, Kenneth O. (ed.), The Oxford History of Britain, OUP, 1984.
Paz, Octavio, Los Hijos del Limo, Seix Barral, 1987.
____________________________________________________________________________________________
Crítica
Abrams. Meyer Howard (ed.), English Romantic Poets. Modern Essays in Criticism, OUP, London, 1975.
Bloom, Harold, The Visionary Company, Cornell University Press, 1971.
Frye, Northrop, Fearful Symmetry. A Study of William Blake, Princeton University Press, 1969.
Jones, Alun and Tydeman, William (eds.), Coleridge: The Ancient Mariner and Other Poems, Casebook Series, Macmillan, 1990.
———. Wordsworth: Lyrical Ballads, Casebook Series, Macmillan, 1988.
Kraft, Elizabeth. "Anna Letitia Barbauld's 'Washing-Day' and the Montgolfier Balloon." Literature and History 4.2 (1995): 25-41.
"Observations on Female Literature in General, Including Some Particulars Relating to Mrs. Montagu and Mrs. Barbauld." The Westminster Magazine (June 1776): 283-285.
Vargo, Lisa. "The Case of Anna Laetitia Barbauld's "To Mr C[olerid]ge." The Charles Lamb Bulletin New Series No. 102 (April 1998): 55-63.
Watson, John Richard. English Poetry of the Romantic Period 1789-1830, Longman Literature in English Series, Longman, 1992.
Wu, Duncan (ed.), A Companion to Romanticism, Blackwell, 1998.
____________________________________________________________________________________________
Jane Austen: biografies seleccionades i estudis crítics
Shields, Carol. Jane Austen. London: Phoenix, 2001.
Spence, Jon. Becoming Jane Austen: A Life. London and New York: Hambledon and London, 2003.
Tomalin, Claire. Jane Austen: A Life. (Revised & Updated Edition). London: Penguin, 2000.
Butler, Marilyn. Jane Austen and the War of Ideas. (1987 edition with a revised introduction). Oxford, UK: Oxford UP, 1987.
Copeland, Edward and McMaster, Juliet (Eds). The Cambridge Companion to Jane Austen. Cambridge, UK: Cambridge UP, 1997.
Gard, Roger. Jane Austen’s Novels: The Art of Clarity. New Haven and London:YaleUP, 1992.
Tanner, Tony. Jane Austen. Hampshire & London: Macmillan Education LTD,1986.
____________________________________________________________________________________________
Context històric (història, societat, política, religió i tradicions literàries)
Copeland, Edward.“Money”. The Cambridge Companion to Jane Austen.Copeland, Edward, and McMaster, Juliet (Eds). Cambridge, UK: Cambridge UP, 1997.
———. Women Writing about Money. Women’s Fiction in England, 1790-1820.Cambridge, UK: Cambridge UP, 1995
Grundy, Isobel. “Jane Austen and Literary Traditions”. The Cambridge Companion to Jane Austen. Copeland, Edward and McMaster, Juliet (Eds). Cambridge, UK: CambridgeUP, 1997.
Kelly, Garry. English Fiction of the Romantic Period, 1789-1830. London & New York: Longman, 1989.
———. “Religion and Politics”. The Cambridge Companion to Jane Austen. Copeland, Edward, and McMaster, Juliet (Eds). Cambridge, UK: Cambridge UP, 1997.
———. “Romantic Fiction”. Cambridge Companion to British Romanticism. Stuart Curran (Ed). Cambridge, UK: Cambridge UP, 1993.
Pool, Daniel. What Jane Austen Ate and Charles Dickens Knew: From Fox Hunting to Whist—The Facts of Daily Life in Nineteenth-Century England. New York: Simon and Schuster, 1993.
Sales, Roger. Jane Austen and Representations of Regency England. London and New York: Routledge, 1994.
____________________________________________________________________________________________
Campus virtual de la UAB (https://cv.uab.cat)