Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504235 Ciència, Tecnologia i Humanitats | FB | 1 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
És convenient repassar els conceptes generals de l’assignatura de Biologia de Batxillerat.
La diversitat biològica reflecteix una història que es remunta a un període proper a la formació de la Terra. L'explicació d'aquesta biodiversitat es troba en l'estudi de la biologia com a ciència de la vida.
Al llarg d’aquesta assignatura es proporcionaran els coneixements bàsics sobre la vida, començant per l'origen de la vida a la Terra, així com l'explicació dels diferents nivells d'organització de la vida i els conceptes per coneixer com i perqué apareixen i evolucionen les espècies, així com la diversitat que trobem actualment a la Terra.
La base que proporciona l’assignatura de Vida i Evolució és fonamental per coneixer l'origen i evolució dels organismes, i resulta necessaria pel seguiment d’alguaneta. nes de les assignatures optatives que s’inclouen en el pla d’estudis, raó per la qual aquesta assignatura s’imparteix en el primer semestre del primer curs de la titulació.
Bloc I
1. Què és la vida? Nivells d'organització biològica.
2. Molècules de la vida.
3. Estructura i funció cel·lular.
4. Genètica i herència.
5. Reproducció i desenvolupament.
6. Evolució i selecció natural.
7. Definició d'espècie biològica.
Bloc II
8. Diversitat dels éssers vius.
9. Organismes unicel·lulars. Procariotes. Protistas.
10. L'origen dels eucariotes.
11. Evolució dels principals grups taxonòmics.
12. Organismes vegetals. Plantes.
13. Diversitat animal.
La metodologia utilitzada en aquesta assignatura per assolir el procés d’aprenentatge es basa en fer que l’alumnat treballi la informació que se li posa al seu abast. La funció del professor és donar-li la informació o indicar-li on pot aconseguir-la i ajudar-li i tutorizant-li perquè el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. Per assolir aquest objectiu, l’assignatura es basa en els següents tipus d'activitats formatives:
Classes de Teoria
Els continguts del programa de Teoria són impartits pel professorat, en forma de classes expositives. Les explicacions s'acompanyen de projeccions en format Powerpoint, que inclouen a l’inici de cada tema un índex amb els punts més importants que es desenvolupen en cada tema. Aquestes presentacions contenen esquemes il·lustratius dels continguts i imatges i videos que ajuden a la comprensió dels conceptes que es presenten.
Les presentacions estaran disponibles a l’aula Moodle de l’assignatura per tal que l'alumnat puguin descarregar-les i si volen imprimir-les per utilitzar-les com a base per prendre notes durant les classes.
S’aconsella al alumnat que, de forma regular, consulti els llibres recomanats a la bibliografia bàsica de l’assignatura per tal de consolidar i clarificar, si és necessari, els continguts explicats. A més, també es recomanarà la consulta dels enllaços que es posaran a disposició a través de l’aula Moodle del Campus Virtual
Pràctiques d’Aula
Durant aquestes sessions es treballen els coneixements científic-tècnics exposats a les classes teóriques per a completar la seva comprensió i aprofundir en ells, desenvolupant diverses activitats, com poden ser anàlisi i discussió de vídeos sobre temàtica, resolució de problemes experimentals o de qüestions relacionades amb els temes tractats, anàlisi d’informació, etc. Alguns dels seminaris seran xerrades impartides per científics especialitzats en un tema relacionat amb el curs.
La missió de les práctiques d'aula és promoure la capacitat d’anàlisi i síntesi, el raonament crític i la capacitat de resolució de problemes.
Tutories
L’objectiu d’aquestes sessions és resoldre dubtes, repassar conceptes bàsics no explicats a classe i orientar sobre les fonts consultades per l’alumnat. L'horari de les tutories individualitzades o en petits grups es concreta amb el professorat a través del campus virtual. Es recomana fer, al menys, una tutoria en grup abans de cadascun dels exàmens, per a la resolució de dubtes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Pràctiques d'aula | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i supervisió de treballs | 4,25 | 0,17 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4 |
Lectures | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 7 |
Recerca bibliogràfica | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Resolució d'exercisis i elaboració de treballs | 37,75 | 1,51 | 2, 5, 6, 7 |
AVALUACIÓ
Per a aprovar l'assignatura es requereix que la nota de teoria + la nota de seminaris sumin un mínim de 5 punts de 10 possibles.
ATENCIÓ: L'assistència als seminaris és obligatòria. La no assistència als seminaris sense justificar implicarà que l’alumnat NO pot superar l’assignatura.
1- AVALUACIÓ CONTINUADA
Les activitats d'avaluació continuada programades són:
1.1- TEORIA
Exàmens parcials teòrics: Cadascun dels dos exàmens parcials representarà el 25% de la nota final on s'avaluaran els coneixements assolits de la assignatura, així com la seva capacitat d’anàlisi i síntesi, i de raonament crític. L'examen podrà incloure preguntes tipus test, preguntes de resposta curta, preguntes conceptuals o esquemes.
Examen de recuperació de teoria: Aquest examen servirà per recuperar els exàmens parcials que calguin.
1.2- SEMINARIS
S’avaluen tant els petits treballs (qüestions) que s’han de presentar els dies de seminari, com les proves avaluatives (grupals i individuals) que es desenvolupen al llarg del seminaris. La nota corresponent als seminaris de cada un dels dos blocs de l’assignatura representarà el 25% de la nota, sent en total el 50% de la nota final de l'assignatura.
TAULA RESUM DEL PES DE CADASCUNA DE LES PARTS:
Teoria 1er parcial (Bloc I) |
25% |
Teoria 2n parcial (Bloc II) |
25% |
Seminaris Bloc I |
25% |
Seminaris Bloc II |
25% |
1.4- ALTRES CONSIDERACIONS
2- AVALUACIÓ ÚNICA
L’alumnat que opti per l’avaluació única ho haurà de sol·licitar en el termini i forma indicats per la Facultat.
2.1- TEORIA
Aquesta part representa el 50% de la nota final de l'assignatura (25% per cada bloc) i s’avaluarà mitjançant:
Examen únic de teoria: L’avaluació única de la teoria consistirà en un examen que es realitzarà el dia de la 2ª prova parcial de l’assignatura i que constarà de preguntes tipus test, preguntes de resposta curta, preguntes conceptuals o esquemes.
Examen de recuperació de teoria: La recuperació de l’avaluació única serà el mateix dia i hora que la prova de recuperació de l’avaluació continuada.
2.2- SEMINARIS
ATENCIÓ: Tot i que l’alumnat s’aculli a l’avaluació única, haurà de presentar treballs equivalents als seminaris dels dos blocs de l’assignatura.
S’avaluarà mitjançant treballs que s’hauran d’entregar. La llista dels treballs a realitzar es donarà el dia de la 2ª prova parcial de l’assignatura. Els treballs s’hauran d’entregar al campus virtual de l’assignatura com a màxim el dia de la recuperació de l’assignatura. La nota corresponent als seminaris de cada un dels dos blocs representarà el 25% de la nota final de l'assignatura, sent un total del 50%.
TAULA RESUM DEL PES DE CADASCUNA DE LES PARTS:
Teoria examen únic |
50% |
Seminaris |
50% |
2.4- ALTRES CONSIDERACIONS
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de treballs als seminaris del bloc I | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Avaluació de treballs als seminaris del bloc II | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
Examen parcial I | 25% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 7 |
Examen parcial II | 25% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3 |
Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P. (2011). Introducción a la Biología Celular. 3ª Edició. Editorial Médica Panamericana. Disponible en UAB-BIBLIOTECA DIGITAL: http://www.medicapanamericana.com/visorebookv2/ebook/9786079356934
Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P. (2013). Essential Cell Biology. 4th Edition. Garland Science.
Barton N.H., Briggs D.E.G., Eisen J.A., Goldstein D.B., Patel N.H. (2007). Evolution. Cold Spring Harbor Laboratory Press, New York.
Carrión J.S. (2003). Evolución vegetal. DM. Murcia.
Hickman C.Jr., Keen S., Larson A., Eisenhour D., I'Anson H., Roberts L. (2020) (última edició: 18a edició). Integrated Principles of Zoology. McGraw-Hill Education, Washington, EEUU. Disponible en UAB-BIBLIOTECA DIGITAL: http: //www.ingebook.com.are.uab.cat/ib/NPcd/IB_Escritorio_Visualizar?cod_primaria=1000193&libro=4152
Klug W.S., Cummings M.R., Spencer Ch.A., Palladino M.A. (2013). Conceptos de Genética. 10a edició. Pearson Educación, S.A., Madrid. Disponible en UAB-BIBLIOTECA DIGITAL: http://www.ingebook.com/ib/NPcd/IB_BooksVis?cod_primaria=1000187&codigo_libro=3936
Miller S.A., Harley J.H. (2015). Zoology. Editorial MacGraw-Hill. 10a edició (referència en biblioteca UAB: 59 Mil).
Pierce B.A. (2016) Genética. Un enfoque conceptual. 5a edició. Editorial Médica Panamericana, Madrid.
Raven H., Evert R.F. , Eichhorn S.E. (1999). Biología Vegetal. Ediciones Omega.
Stearns S.C., Hoekstra R.F. (2005). Evolution. An Introduction. 2nd Edition. Oxford University Press.
Willis K.J., McElwain J.C. 2002. The Evolution of Plants. Oxford University Press.
Recursos Web
Animal Diversity Web (University of Michigan): https://animaldiversity.org/
Discover Life: https://www.discoverlife.org/
The Shape of Life. The Story of the Animal Kingdom (Sea Studios Foundation): https://www.shapeoflife.org/
Talk Origins: http://www.talkorigins.org/origins/outline.html#outline
Understanding Evolution: https://evolution.berkeley.edu/evolibrary/resourcelibrary.php
No es requereix programari específic.