Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504235 Ciència, Tecnologia i Humanitats | FB | 1 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
L'assignatura no requereix haver cursat o estar cursant assignatures específiques del grau.
L’assignatura presenta una història social i cultural del coneixement, en un sentit ampli. S’hi aborden els diferents mecanismes de construcció i circulació de coneixement sobre la naturalesa i la societat, des d’una visió interdisciplinària. A través de l’estudi històric d’institucions, espais i objectes, i de la seva interacció amb protagonistes diversos, s’analitzen les fronteres canviants del coneixement i els mecanismes de construcció d’autoritat i hegemonia cultural. L’assignatura planteja una visió crítica i renovada dels processos de modernització que han conduït a l’època contemporània.
Introducció: La historiografia social i cultural del coneixement.
El coneixement oral: Sabers col·lectius, habilitats tàcites.
El coneixement escrit: Lleis, manuscrits i intel·lectuals.
El coneixement imprès: Llibres, llenguatge i nomenclatura.
La classificació del saber: Taxonomies i enciclopèdies.
El coneixement visual: Espais, imatges, paisatges.
El coneixement material: Objectes, experiments, observacions.
El coneixement com a mercaderia: Exposicions, fires i museus.
L’organizació del coneixement: Acadèmies, universitats i societats.
El coneixement útil: Comerç, indústria i guerra.
La geografia del coneixement: Centres i perifèries.
Els públics del coneixement: Lectors, estudiants, amateurs.
Les fronteres del coneixement: Experts, professionals i autoritat.
El coneixement digital: Intel·ligència artificial i globalització.
Classes teòriques: Presentació del tema (objectius, continguts, relació amb els textos del tema).
Pràctiques d'aula: Anàlisi i discussió de textos breus.
Treball autònom: Lectura dels textos proposats, estudi i elaboració dels assaigs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 33 | 1,32 | 2, 4 |
Exercicis pautats d'aprenentatge | 16 | 0,64 | 9, 17, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i supervisió de treballs | 4,25 | 0,17 | 1, 10, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 48 | 1,92 | 5 |
Recerca i lectura bibliogràfica. Preparació i redacció de treballs | 38,75 | 1,55 | 1, 3, 5, 8, 10, 12, 13, 16 |
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Procediment de recuperació: per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total; per participar al procés de recuperació cal haver obtingut una qualificació mínima final de 3,5.
Condicions per a la qualificació “No avaluable”: l'estudiant rebrà la qualificació de ‘No avaluable’ sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Plagi: en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única. Títol de l’evidència: Examen primera part de l'assignatura (30%); Examen segona part de l'assignatura (30%); Prova escrita lectures (40%).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen 1 | 30% | 2,5 | 0,1 | 4, 5, 18 |
Examen 2 | 30% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 16 |
Exercicis escrits (4) | 40% | 5 | 0,2 | 1, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
BERNAL, John D. (1973). Historia social de la ciencia. Edició 3ª ed. Península. Barcelona. (1ª ed. 1954).
BOWLER, Peter J.; MORUS, Iwan Rhys (2007). Panorama general de la ciencia moderna. Crítica. Barcelona.
DEBUS, Allen G. (1985). Hombre y naturaleza en el Renacimiento. Fondo de Cultura Económica. México (1ª ed. 1978).
FARA, Patricia (2009). Breve historia de la ciencia. Ariel. Barcelona
HENRY, John (2002). The Scientific Revolution and the Origins of Modern Science. Palgrave. New York.
KUHN, Thomas S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago University Press. Chicago [Trad. cast. KUHN, Thomas S. (2005). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica de México].
LINDBERG, David (2002 [1992]). Los inicios de la ciencia occidental. Barcelona: Paidós. (Traducción de Antonio Beltrán)
NIETO-GALÁN, Agustí (2011). Los públicos de la ciencia. Expertos y profanos a través de la historia. Cátedra.
OLBY, G.N.; CANTOR, J.R.R.; CHRISTIE, M.J.S.; R.C. HODGE (eds.) (1990). Companion to the History of Modern Science. Routledge. Londres.
OSLER, Margaret J. (ed.) (2000). Rethinking the Scientific Revolution. Cambridge University Press.
SERRES, Michel (ed.) (1998). Historia de las ciencias. Cátedra.
PESTRE, Dominique (2008). Ciència, diners i política: assaig d'interpretació. Obrador Edèndum. Santa Coloma de Queralt.
ROSSI, Paolo (1998). El nacimiento de la ciencia moderna en Europa. Crítica. Barcelona.
SOLIS, Carlos; SELLÉS, Manuel (2005). Historia de la Ciencia. Espasa. Madrid.
WESTFALL, Richard S. (1977). The Construction of Modern Science. Cambridge.
A banda dels llibres, també utilitzarem les entrades al blog “Sabers en acció”, dividida entre períodes històrics i temes de la història de la ciència:
https://sabersenaccio.iec.cat/
No es requereix programari específic.