Logo UAB
2023/2024

Polítiques Públiques

Codi: 106204 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Irina Khayrizamanova Khayrizamanova
Correu electrònic:
irina.khayrizamanova@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Irina Khayrizamanova Khayrizamanova

Prerequisits

L'estudiantat ha de tenir un domini acceptable de la llengüa anglesa, que ells permeti seguir les clases i comprendre els  textos academics escrits en aquest idioma. Es recomanable llegir habitualment diaris de premsa generalista sobre política nacional i internacional.


Objectius

L'objectiu principal de l'assignatura és que els i les estudiants coneguin els referents teòrics i empírics de l'anàlisi de les polítiques públiques i que els sàpiguen utilitzar i aplicar en la interpretació de les dinàmiques i processos de formulació, implementació i canvi de polítiques públiques.

Entre els objectius específics es treballará a fons els principals conceptes i models que actualment dominen el panorama en l'estudi de les polítiques públiques. D'altra banda, s'introduirà també la referència constant a l'experiència comparada en polítiques públiques, amb l'estudi de casos en contextos polítics i culturals diferents.


Competències

  • Descriure i analitzar el funcionament de les administracions públiques en diferents escales territorials.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar de manera col·lectiva i des d'una perspectiva multidisciplinària polítiques públiques, tant en el seu procés d'elaboració com en el d'implementació.
  2. Analitzar i explicar la dimensió econòmica que hi ha darrere les polítiques públiques.
  3. Analitzar polítiques públiques, tant en el seu procés d'elaboració com d'implementació.
  4. Descriure i entendre el funcionament de les administracions públiques a escala estatal, subestatal i supraestatal.
  5. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  6. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  9. Recollir i processar dades per analitzar críticament el procés de configuració de l'agenda pública.
  10. Utilitzar diferents eines per analitzar i explicar els processos de formulació, decisió, implementació i avaluació de les polítiques públiques.

Continguts

Cal tenir present que en cadascun d'aquests blocs es treballarà l'anàlisi de casos pràctics de polítiques públiques. Els exemples dels casos pràctics inclouen, entre altres, les polítiques de gènere i polítiques d'avortament.

BLOC 1.  Fonaments de polítiques públiques

Tema 1. Polítiques públiques: definició, dimensions i tipologies. Importància i objectius de les polítiques públiques. 

Tema 2. La construcció dels problemes en les polítiques públiques. Valor públic.

Tema 3. Aproximacions teòriques a l'anàlisi de polítiques públiques.

Tema 4. Fallades de mercat i el papel de les polítiques públiques.

Tema 5.  El context per a l'elaboració de polítiques: institucions,  actors i recursos.  Teoria de jocs aplicada a polítiques públiques.

 

BLOC 2. Política i polítiques. Cicle de les polítiques públiques

Tema 6.  Identificació de problemes i configuració de l’agenda.

Tema 7. Presa de decisions i elaboració de les polítiques públiques.

Tema 8. La racionalitat i aprenentatge en presa de decisions.

Tema 9. La implementació de les polítiques publiques.

Tema 10. El paper de les xarxes de polítiques públiques.

Tema 11.  L’avaluació de polítiques públiques.

Tema 12. Canvi i convergència en les polítiques públiques.

Tema 13. Comunicació de les polítiques públiques. Elaboració d'un resum de evidència

Tema 14. Polítiques públiques més enllà de l'estat-nació.

 

BLOC 3. Conclusions

Tema 15. Què hem après? Reptes del sector públic.


Metodologia

L'assignatura "Polítiques Públiques" té 6 crèdits ECTS, és a dir, un total de 150 hores de dedicació de l'estudiant (25 hores per crèdit). Aquestes s'estructuran en els següents tipus d'activitats formatives, recolzades en la metodologia docent que s'indica:


Activitats dirigides:

Classes magistrals: exposicions per part del professor/a amb recolzament de TIC, exemples pràctics i debat en grups grans.

Seminaris de discussió de textos i de casos en grups més reduïts i en sessions més orientades a qüestions pràctiques: introducció de la sessió, presentació del text, valoració i discussió. Resolució de casos pràctics. Elaboració de simulacions. Controls de lectura.

Presentació i discussió pública de treballs: Presentacions de grup i exercicis de valoracions.

Activitats supervisades:

Tutoria: Tutories de recolzament a la realització dels treballs i de seguiment del curs.


Activitats autònomes:

Lectura de textos: Exercici individual de lectura comprensiva de textos tèorics i de casos pràctics. Exercicis online

Estudi, realització d'esquemes i resums.

Elaboració de treballs: treball d'anàlisi d'un cas de política pública a partir d'una guia per a la seva realització i preparació. El format del treball s'especificarà i acordarà durant el curs.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques (classes magistrals per part del professor/a) 30 1,2 1, 3, 5, 6, 8
Presentació pública de treballs 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Seminaris de discussió de textos i de casos 25 1 1, 2, 3, 5, 7, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Preparació i redacció del treball en grup 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10
Tutoria 7 0,28
Tipus: Autònomes      
Estudi del temari de l'assignatura. Exercicis online 30 1,2 6, 7, 8
Lectures dels textos 30 1,2 6, 8

Avaluació

AVALUACIÓ CONTINUADA

L’avaluació de l’assignatura es desenvoluparà a través de tres  tipus d’activitats:

1) Examen final. Valor: 40% de la nota global de l’assignatura.

2) Treball de grupal . Treball en grup de 4 persones sobre l'anàlisi d'un cas de política pública. El format del treball s'especificarà i acordarà durant el curs. Valor: 35% de la nota global de l’assignatura

3) Seminaris i exercicis presencials  amb avaluació (controls de lectura i  resolució de casos pràctics), exercicis online,  participació i assistència. Valor total: 25% de la nota global de l’assignatura.

 

Consideracions importants:

- No hi ha un calendari oficial d'exàmens finals. El professorat responsable de l’assignatura concretarà l’informació sobre les dates de totes les activitats avaluatives en començar  a impartir la docència.

- No es pot aprovar l’assignatura sense haver aprovat l’examen (5/10) o l’avaluació compensatòria.

-En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o  professora informarà l’alumnat (Moddle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Procés de recuperació:

- “Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB)

-Per participar al procés de recuperació l’estudiant ha d ‘obtenir  una qualificació mínima final, de  3,5.

-Es pot recuperar l’examen, només en els casos en què l’alumne/a s’hagi presentat i hagi suspès l’examen en la convocatòria inicial. L'avaluació compensatòria només permet optar a aprovar l’examen (màxima qualificació 5).

-La recuperació consisteix en un examen final de síntesi. No es pot recuperar la nota d’avaluació continua (treball en grup, participación en seminaris i exercicis presencials y  online amb avaluació)

- La data de l'examen de recuperació la fixarà el Deganat de la Facultat.

-L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi realitzat un conjunt d'activitats d'avaluació amb un pes total de més del 30% de la nota de curs.

AVALUACIÓ ÚNICA

L’avaluació de l’assignatura es desenvoluparà a través de tres  tipus d’activitats:

1) Examen final. Valor: 40% de la nota global de l’assignatura.

2) Treball de curs. Treball individual sobre  l'anàlisi d'un cas de política pública. El format del treball s'especificarà i acordarà durant el curs. Valor: 35% de la nota global de l’assignatura.

3) Elaboració de  recomanacions per promoure  polítiques públiques basades en evidències. Valor: 25% de la nota global de l’assignatura.

 Procés de recuperació:

-Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver  lliurat totes les proves previstes.

- S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

 

Irregularitats en actes d’avaluació:

- En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura  serà 0. Les evidències d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40% de la nota final 0 0 1, 3, 4, 6, 8, 9, 10
Seminaris, exercicis, participació i assistència 25% de la nota final 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Treball grupal 35% de la nota final 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

- Ahrens, Petra. (2019). The birth, life, and death of policy instruments: 35 years of EU gender equality policy programmes. West European Politics, 42(1), 45–66.

- Barbieri, Nicolas. (2015). "A narrative-interactionist approach to policy change analysis. Lessons from a case study of the cultural policy domain in Catalonia", Critical Policy Studies, 9 (4), 434-453.

- Bobbitt-Zeher, Donna. (2011). Gender discrimination at work: Connecting Gender Stereotypes, Institutional Policies, and Gender Composition of Workplace. Gender & Society, 25(6), 764–786.

- Cairney, Paul. (2022). Understanding public policy: Theories and issues. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan.

- Dery, David. (1984). Problem definition in policy analysis, Lawrence KS.

- Fischer, Frank, and Gerald J. Miller (2017) . Handbook of Public Policy Analysis : Theory, Politics, and Methods  (eds). Boca Raton : Routledge.

- Klijn, Erik (1997) “Policy networks: An overview”, a Kickert, Walter  and Klijn, Erik. (eds.) Managing complex networks. London: Sage, pp. 14-34.

- Knoepfel, Peter . Public Policy Analysis. Bristol: Policy Press, 2007.

- Knill Christoph and Tosun Jale. (2020). Public Policy: A new introduction. Bloomsbury Publishing

- Moran, Michael, Rein, Martin, and Goodin, Robert.E. (2010). The Oxford Handbook of Public Policy, Oxford University Press

- Richardson, Jeremy.  (2012) Constructing a Policy-Making State?: Policy Dynamics in the EU. Oxford: Oxford University Press.  

- Stone, Deborah. (1988), Policy Paradox, New York, pp. 232-256.

- Weible, Christoher M., i  Sabatier, Paul.A. (Eds.). (2018). Theories of the Policy Process (4th ed.). Routledge. 

- Weimer, David Leo, and Aidan R. Vining. (2017)  Policy Analysis : Concepts and Practice. ( 6th ed.) . New York: Routledge, Taylor & Francis Group. 

 

BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA PER TEMES

La professora proposara lectures i articles específics per cada tema en les seves sessions teòriques (en el pla de treball detallat, penjat al moodle a l'inici del curso) .   Alguns d’aquests articles seran l’objecte de discussió en els seminaris.

 

PRINCIPALS REVISTES DEL SECTOR

 

Journal of Comparative Policy Analysis

Journal of European Public Policy

Journal of European Social Policy

Journal of Policy Analysis and Management

Journal of Public Administration Research and Theory

Journal of Public Policy

Journal of Policy Reform

Policy Studies Journal

 


Programari

 No