Logo UAB
2023/2024

Moviments Socials (des de 1945)

Codi: 106202 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Cristian Ferrer Gonzalez
Correu electrònic:
cristian.ferrer@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No s’han establerts requisits previs per a aquesta assignatura.


Objectius

L’assignatura pretén facilitar instruments i recursos adequats per tal que l'alumnat assoleixi un coneixement especialitzat sobre els moviments socials contemporanis. En aquest marc s’abordaran els principals debats interpretatius sobre el fenomen de l’emergència dels moviments socials des d’una perspectiva multidisciplinari, però atenent principalment a les interpretacions històriques. Alhora es farà un recorregut per les principals característiques, emergència i mutacions dels diversos moviments socials, especialment el moviment obrer, pagès, de gènere, estudiantil i veïnal.


Competències

  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Dilucidar el paper que desenvolupen en el present les diverses memòries socials referents als passats conflictius, diferenciant els conceptes d'història i memòria.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer els fonaments bàsics de l'anàlisi econòmica, tant des d'una perspectiva microeconòmica com a macroeconòmica.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Avaluar les polítiques laborals.
  3. Comparar succintament casos nacionals i/o regionals diferents dins d'un mateix marc internacional.
  4. Comprendre i explicar les situacions de memòries en conflicte a partir de les perspectives de classe, gènere i identitat nacional.
  5. Comprendre les diferents perspectives de classe, gènere i identitat nacional a partir de les quals es plantegen les relacions entre els agents socials, polítics i econòmics.
  6. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  7. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  8. Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  9. Identificar i utilitzar apropiadament fonts d'informació per a la recerca històrica, especialment sobre règims polítics contemporanis.
  10. Identificar les estructures socials, econòmiques i polítiques del món contemporani.
  11. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  12. Interpretar les motivacions, els instruments i els efectes de la intervenció pública en el mercat de treball.
  13. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  14. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  15. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  16. Reconèixer els processos històrics que han donat lloc a la societat contemporània.
  17. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  18. Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.
  19. Transmetre sensibilitat cap a les qüestions socials.
  20. Treballar en equip respectant tots els punts de vista. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  21. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  22. Utilitzar els mètodes de treball propis de la història contemporània.
  23. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

  1. Els orígens dels moviments socials
  2. Moviment obrer: lluita de classes, classe social i consciència de classe
  3. Moviment camperol: de les lluites per la propietat de la terra a poder viure d’ella
  4. Moviments de dones, feminisme i el paper de les dones en els moviments socials
  5. Els nous moviments socials: el cas dels estudiants
  6. Lluites contra l’exclusió racial: el moviment pels drets civils
  7. Moviments postmaterialistes? Pacifisme, ecologisme i moviment veïnal
  8. La clau de la qüestió: moviments socials i canvi polític

Metodologia

-       Classes teòriques

-       Assistència a seminaris i sessions de tutoria

-       Aprenentatge d’estratègies de cerca d’informació

-       Debats i discussions

-       Redacció de ressenyes, treballs i comentaris analítics

-       Presentacions orals

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23
Exercicis pautats d'aprenentatge 3 0,12 6, 7, 9, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23
Seminaris i pràctiques dirigides 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 21, 22, 23
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 4, 6, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 18, 21
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 47 1,88 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 13, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23
Lectura de textos i elaboració de treballs 33 1,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Avaluació

Avaluació 

L’avaluació és contínua. Els i les estudiants hauran de demostrar els seus progressos mitjançant la realització d’activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s’indicaran en la calendarització el primer dia de classe. Totes les activitats tindran una data límit que haurà de ser acomplerta estrictament, segons el calendari de l’assignatura. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions. Serà necessari haver obtingut un mínim de 3,5 en cadascuna de les proves d’avaluació per poder optar mitjana ponderada i compensar les proves suspeses. El pes de les diferents elements d’avaluació serà el següent:

-       Examen teòric parcial (25%)

-       Examen teòric final (25%)

-       Treball de recerca (30%)

-       Comentaris escrits (20%)

 

Avaluació única

L'avaluació única suposa una data d'avaluació única però no una única activitat d'avaluació. Els i les estudiants que s'acullin a l'avaluació única hauran de realitzar les tasques següents:

- Examen teòric dels continguts del conjunt de lassignatura (50%)

- Treball de recerca (30%)

- Comentari escrit (20%)

Els estudiants poden acollir-se a l'Avaluació Única a través d'un formulari entre el 18 de setembre i el 6 d'octubre. Els i les estudiants poden continuar assistint a classe encara que s'adhereixi a l'avaluació única.

 

Qüestions relacionades

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes en l’assignatura és merament informativa. El professor responsable de l’assignatura ho especificarà al seu inici.

 

Revisió de les activitats d’avaluació

Al publicar les notes finals, el professor ha de notificar per escrit una data i hora per a la revisió de les activitats d'avaluació. Els i les estudiants han de concertar les revisions acord amb el professor.

 

Revaluació

Només tindran accés a la revaluació aquells alumnes que hagin presentat activitats el pes de les quals sigui equivalent a dos terços o més de la nota final i que hagin obtingut una nota ponderada igual o superior a 3,5. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

En el moment de donar la qualificació final prèvia a la nota final de l’assignatura, el professor comunicarà per escrit el procediment de revaluació.

 

Consideració de “no avaluable”

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

 

Irregularitats en les activitats d'avaluació

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb un zero aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà zero. 

 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació, etc.) en una activitat d’avaluació, la nota d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas d’irregularitats en diverses activitats d'avaluació, la nota final de l’assignatura serà 0.

 

Les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com plagi, còpia, suplantació) queden excloses de la revaluació. Es considera com a “còpia” un treball que reprodueixi la totalitat o la major part de la feina d'un altre alumne, i com “plagi” el fet de presentar com a propi una part o la totalitat d’un text d’un autor, és a dir, sense esmentar les fonts, ja sigui publicat en paper o en format digital. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no és possible saber qui ha copiat a qui, la sanció s’aplicarà a ambdós.

 

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentaris escrits 20% 1 0,04 2, 7, 9, 11, 13, 14, 21, 22
Prova escrita final 25% 1 0,04 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 12, 16, 17, 18, 19, 21, 22
Prova escrita parcial 25% 1 0,04 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 12, 16, 17, 18, 19, 21, 22
Treball de recerca 30% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Bibliografia

En cada unitat el professor indicarà les referències específiques sobre el tema tractat. Aquesta és merament una selecció bibliogràfica sobre les principals qüestions que s’abordaran a l’assignatura.

 

ELEY, Geoff (2001), Forging Democracy. The History of the Left in Europe, 1850-2000, Oxford: Oxford University Press.

HARVEY, David (2019), Rebel Cities. From the Right to the City to the Urban Revolution, London: Verso.

HESS, Beth; FERREE, Myra Marx (2000), Controversy and Coalition. The new feminist movement across three decades of change, Routledge.

HORN, Gerd-Rainer (2007), The Spirit of ’68. Rebellion in Western Europe and North America, 1956-1976, Oxford: Oxford University Press.

LAWSON, Steven F. (2015), Running for Freedom. Civil Rights and Black Politics in America since 1941, Hoboken: Wiley.

MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere (2010), Construint la ciutat democràtica. El moviment veïnal durant el tardofranquisme i la transició, Barcelona: Icària.

NASH, Mary (2012), Mujeres en el mundoHistoria, retos y movimientos, Madrid: Alianza [2nd ed.].

NELSON, Jennifer (2003), Women of Color and the Reproductive Rights Movement, New York: New York University Press.

SASSONN, Donald (2010), One Hundred Years of Socialism. The West European Left in the Twentieth Century, Bloomsbury Publishing. 

SHANIN, Teodor, ed. (1987), Peasants and Peasant Societies. Blackwell Publishers.

STRAIN, Christopher B. (2005), Pure Fire. Self-Defense as Activism in the Civil Rights Era, Athens / London: University of Georgia Press.

TARROW, Sidney (2011), Power in Movement. Social movements and contentious politics, Cambridge: Cambridge University Press.

THOMPSON, Edward P. (1991), Customs in Common. Studies in Traditional Popular Culture, London: Merlin Press [Several reeditions]. 

TILLY, Charles (2004), Social movements, 1768-2004, London: Paradigm.

TODD, Selina (2014), The People. The Rise and Fall of the Working Class, London: John Murray.


Programari

No se'n requereix