Logo UAB
2023/2024

Estadística

Codi: 106195 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Javier Vila Carnicero
Correu electrònic:
xavier.vila@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Si bé que no s’estableixen prerequisits assolits prèviament, s'assumeix que els estudiants i les estudiantes accedeixen a aquest cus amb les nocions bàsiques impartides a l'assignatura "Eines per l'anàlisi econòmica empírica"
La majoria de les assignatures s’imparteixen en anglès. Es considera indispensable que els estudiants i les estudiantes comptin amb un nivell d’anglès corresponent al B2 del marc de referència europeu, malgrat que per l’accés al grau no es preveu una prova específica de nivell de competència lingüística en anglès.


Objectius

L'objectiu de l'assignatura és que l'estudiant comprengui i sigui capaç d'aplicar el mètode estadístic a la resolució de problemes propis de l'àmbit econòmic i d'altres problemàtiques socials. D'aquesta manera podrà extreure conclusions científicament vàlides, a partir de l'evidència empírica recollida en una mostra, que l'ajudaran en la presa de decisions.
L'assignatura ha de proporcionar també a l'estudiant tots els fonaments teòrics que li permetin seguir adequadament altres assignatures on alguns conceptes estadístics (teòrics o pràctics) poden jugar un paper important.


Competències

  • Aplicar les tendències teòriques i aproximacions analítiques clàssiques i recents de les relacions internacionals a casos pràctics.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.
  • Utilitzar els instruments matemàtics i estadístics fonamentals de l'anàlisi econòmica aplicada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  2. Aplicar tècniques quantitatives descriptives i causals que permetin analitzar la realitat econòmica i social.
  3. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  4. Identificar situacions caracteritzades per la presència d'aleatorietat i analitzar-les mitjançant les eines probabilístiques bàsiques.
  5. Iniciar-se en l'estudi formal de l'anàlisi de la relació entre variables.
  6. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  9. Representar i analitzar informació quantitativa i qualitativa referent a fenòmens i variables econòmics.
  10. Ser capaç d'analitzar i de sintetitzar, d'organitzar, de planificar, de resoldre problemes i de prendre decisions.
  11. Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.

Continguts

Tema 1 Introducció a l'estadística inferencial i l'estimació. Definició, característiques i distribució dels principals estadístics mostrals. Estimació puntual i per intervals.

Tema 2 Contrasts d'hipòtesis paramètriques. Concepte de contrast paramètric: hipòtesi nul·la i hipòtesi alternativa. Principals contrasts paramètrics. El valor_p. L'Anàlisi de la Variància.

Tema 3 Anàlisi de la relació entre variables. El contrast d'independència entre variables qualitatives..L'anàlisi de la correlació entre variables quantitatives.

Tema 4 Introducció al model de regressió. Objectiu del model. Hipòtesis de l'especificació del model. Estimació per Mínims Quadrats Ordinaris (MQO). Validació del model.


Metodologia

Las actividades que permitirán la asimilación por parte del alumnado de los conceptos básicos del curso serán:

1. Clases teóricas
El objetivo de esta actividad es presentar en clase las nociones fundamentales y facilitar el aprendizaje del alumnado.

2. Listas de problemas
Cada tema tendrá asociada una lista de problemas que tendrá que ser resuelta de manera individual. El objetivo de esta actividad es doble, ya que por un lado pretende que los alumnos y las alumnas asimilen los conceptos teóricos expuestos en clase y por la otra que adquiera la destreza necesaria para resolver problemas.

3. Clases de problemas donde se discutirá la resolución de los problemas
Esta actividad tiene como finalidad comentar y resolver las dudas que  hayan podido surgir durante la resolución de los problemas para poder entender y al mismo tiempo corregir los posibles errores cometidos.

4. Prácticas de ordenador
En estas prácticas los y las estudiantes aprenderán a utilizar herramientas computacionales para el tratamiento y análisis de los datos.

5. Tutorías presenciales
Los y las estudiantes dispondrán de unas horas donde el profesor o profesora de la asignatura podrá resolver dudas de manera presencial. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Pràctiques (Exercicis i pràctiques amb ordinador) 17 0,68 6, 7, 8, 10, 11
Classes Teòriques 33 1,32 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories i seguiment dels treballs a realtizar 16,5 0,66 2, 3, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi individual i realització d'activitats 80 3,2 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11

Avaluació

--- AVALUACIÓ ÚNICA ---

Aquesta assignatura preveu l'opció d'avaluació única.  La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada. L’avaluació única ha de ser sol·licitada dins del termini i d'acord el procediment establerts per  la Facultat.

Les i els estudiants que optin per aquesta opció han de ser conscients que l'aprenentatge de RStudio és una part important dels continguts d'aquesta assingnatura i, en conseqüència, una de les competències a avaluar. En aquest sentit, les i els estudiants seran responsables de disposar d'una instal·lació d'aquest progrmari en el seu ordinador portatil, en bon estat de funcionament, per poder ser utilitzat en la data de realització de l'avaluació.

 Les activitats que formen part de l'avaluació única són:

Evidència Pes Durada Activitat presencial
Examen Final 50% 2 hores SI
Rstudio LABTEST 25% 1 hora SI
Lliurament d'exercicis i/o treballs 25%  -  No

 Els procediments de revisió de les qualificacions i de recuperació, així com la normativa sobre irregularitats en els actes d'avaluació són els mateixos que per a l’avaluació continuada, d'acord amb el que es detalla en els apartats corresponentsquehi ha més avall.

--- AVALUACIÓ CONTINUADA ---

L'avaluació de l'alumnat es realitzarà atenent a les següents activitats:

1. Un examen parcial

Prova escrita en la que no es permetrà consultar cap tipus de material d'ajuda. Aquesta prova no allibera matèria.

2. Un examen final

Prova escrita en la que no es permetrà consultar cap tipus de material d'ajuda  i inclourà tota la matèria del curs.
L'examen està dissenyat per a que els estudiants i les estudiantes realitzin un últim esforç d'aprenentatge que es considera necessari per a consolidar els coneixements prèviament adquirits.

3. Lliurament de llistes de problemes i/o treballs

Els i les alumnes lliuraran, a peticiódel professorat i seguint les seves instruccions, diversos exercicis i/o treballs resolts individualment i/o en grup. 

Criteris d'avaluació 

La nota de l’examen parcial representarà un 25% de la qualificació mitjana de l’assignatura.

La nota de l'examen final representarà un 50% de la qualificació mitjana de l’assignatura.

La nota mitjana del lliurament d'exercicis i/o treballs i/o representarà un 25% de la qualificació mitjana de l’assignatura

Per tant, la qualificació mitjana de l’assignatura s'obté com:

qualificació mitjana de l’assignatura = 25%(nota de l’examen parcial) +
                                                          + 50% (nota de l’examen final) +
                                                           + 25% (nota exercicis/treballs)  

L'assignatura es considerarà superada si la qualificació mitjana de l'assignatura és igual o superior a 5.

L'estudiant que, d'acord amb els criteris descrits, no superi l'assignatura podrà anar a la prova de recuperació d’acord amb el que s’estableix a l’apartat “Procés de Recuperació” que trobareu més endavant.

L'estudiant que no hagi participat en com a mńim una tercera part de les evidències d'avaluació es considerarà "No avaluable".

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació s'anunciaran durant la primera setmana del semestre a través del Campus Virtual

"La programació de les proves d’avaluació no es podràmodificar, tret que hi hagi unmotiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar unacte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent.Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)

Els estudiants i les estudiantes que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició a través de la coordinacó del grau.

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb la realització de cada activitat s'anunciarà (via Moodle) el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc,data i hora de la revisió de les qualificacions.

Procés de recuperació 

Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de tres quartes parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Addicionalment, els estudiants i les estudiantes han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5.Encas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116.Resultatsde l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Entrega d'exercicis i treballs 25% 0,5 0,02 2, 6, 7, 8, 10, 11
Examen Final 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 9
Examen Parcial 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 9

Bibliografia

Al començament del curs es proporcionarà material docent que cobreix la totalitat dels continguts de l'assignatura.

Alguns recursos addicionals d'utilitat són:


Programari

R i Rstudio
 
R és un potent llenguatge de programació per fer anàlisis estadístiques. Pot utilitzar-se per les tasques més simples, com per exemple calcular la mitjana d'una llista de números, o per les tècniques més avançades com models lineals i no lineals, contrasts estadístics, anàlisi de sèries temporals, classificació, “clustering”, etc. De fet, R està considerat un dels programaris per fer anàlisis estadístiques més utilitzats tant a la indústria com a l'acadèmia.
R és un projecte “open source” molt versàtil i fàcil d'ampliar, el que significa que és de lliure distribució i que existeix una comunitat de milers de usuaris i programadors que contribueixen constantment al manteniment, millora i ampliació d' R. Es pot descobrir tot el que R fa i pot fer visitant la seva web: “The Comprehensive R Archive Network” a CRAN.
D'altra banda, R Studio és un potent IDE (Integrated Development Environment) per treballar amb R, i és la eina que farem servir durant el curs.