Logo UAB
2023/2024

Economia Internacional

Codi: 106193 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Rosella Nicolini
Correu electrònic:
rosella.nicolini@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Riccardo Turati

Prerequisits

Els coneixements que resulten d'haver cursat les assignatures "Introducció a l'economia I i II" es a dir, una comprensió dels conceptes bàsics de l'economia i un coneixement dels grans trets de l'evolució de l'economia mundial i les relacions internacionals.


Objectius

Els principals objectius d'aquesta assignatura són:
- Adquirir coneixements sobre l'estructura i composició dels fluxos d'intercanvi actuals i la seva evolució històrica,
- Adquirir instruments analítics per a poder proporcionar indicadors pertinents i així interpretar la implicació politicoeconòmica dels fluxos internacionals d'intercanvi i, en general, el procés de globalització,
- Identificar les condicions d'internacionalització de les empreses i dels seus processos productius: cadenes de valors, outsourcing, offshoring,
- Reconèixer i interpretar les polítiques canviàries dels bancs centrals i la seva acció sobre la intensitat i direcció dels fluxos d'intercanvi i les relacions comercials,
- Adquirir coneixements sobre els sistemes de pagament internacionals vinculats a les polítiques canviàries i el seu paper en les crisis financeres internacionals des de 1945.


Competències

  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Identificar els principis analítics fonamentals en economia internacional, la globalització dels mercats i els processos d'integració econòmica.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el balanç en termes de benestar de les diferents polítiques comercials.
  2. Analitzar l'impacte sobre el comerç internacional causat per un canvi en els recursos, i integrar la relació entre el creixement i el comerç internacional.
  3. Comprendre els principals indicadors de competitivitat dels països.
  4. Comprendre la necessitat i els efectes tant de les reformes polítiques i econòmiques dutes a terme des de la crisi en la Unió Econòmica i Monetària com de les pendents o en curs.
  5. Demostrar capacitat d'adaptació en entorns canviants.
  6. Demostrar iniciativa i capacitat de treballar de manera autònoma quan la situació ho requereixi.
  7. Descriure els moviments internacionals de factors i analitzar els mercats corresponents.
  8. Identificar avantatges comparatius.
  9. Identificar els determinants de les inversions estrangeres directes i de la migració internacional, així com l'impacte socioeconòmic que tenen en els països d'origen i destinació.
  10. Identificar els vincles que condicionen les relacions de lliure comerç internacional i, en general, limiten el procés de globalització.
  11. Identificar les característiques del procés d'integració econòmica i monetària a Europea, així com les seves causes i conseqüències.
  12. Identificar les característiques dels patrons de creixement econòmic a Europa durant la segona meitat del segle XX.
  13. Identificar les teories clàssiques i modernes del comerç internacional, així com l'evidència empírica associada.
  14. Interpretar els fets econòmics del món contemporani i la configuració actual de l'economia mundial.
  15. Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  16. Organitzar la feina adequadament, tant pel que fa a la gestió del temps com a l'ordenació i la planificació.
  17. Ponderar la incidència sobre els equilibris internacionals de les diferents polítiques comercials (quotes, aranzels, subsidis, etc.).
  18. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  19. Reconèixer els principals determinants dels processos d'internacionalització de les empreses.
  20. Reconèixer les causes de la crisi financera i els impactes que té sobre els diferents sectors d'activitat i economies nacionals.
  21. Relacionar les teories i institucions amb la regulació del comerç internacional.
  22. Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  23. Trobar patrons de comerç en funció dels avantatges comparatius.
  24. Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  25. Vehicular la diversitat de productes amb la competència imperfecta i rendiments d'escala.

Continguts

Els principals temes d’aquest curs són:

a) Evidència sobre els fluxos de comerç internacional: dades actuals i històriques. Introducció a les diferents eines i indicadors per a identificar patrons comercials. L'estructura dels Comptes Nacionals. Identificació, interpretació i conseqüències econòmiques dels diferents patrons comercials. El procés de Globalització.

b) Els determinants dels patrons comercials: teoria i evidència.

c) La creació d'àrees de lliure intercanvi o unions duaneres: antecedents teòrics i implicacions polítiques. Institucions (FMI, OMC).

d) Mobilitat internacional de factors: MNE i IED. Cadenes de valor. Dimensió de gènere, divisió internacional del treball i migració.

e) El mercat de divises i els tipus de canvi: conceptes bàsics, tipus i règims de tipus de canvi.

d) Els mercats financers internacionals: les possibles intervencions en el mercat canvis. L'evolució del sistema monetari internacional (El patró oro 1870-1914, Bretton Woods 1944-1971, La crisi del dòlar, La UEM i l'EURO 1971 d'ara endavant). Fluxos de capital i crisi del deute (Mèxic, 1994-1995, Àsia 1997, Rússia, 1998, el Brasil 1999, Turquia 2001, l'Argentina 2001-2002.....). Criptomonedes. 


Metodologia

Les activitats docents previstes en aquest curs alternaran:
- Classes de teories,
- Classes de pràctiques i seminaris.
Es requerirà també a tothom la realització de tasques d'aprenentatge (individual o en grup) per a l'elaboració d'informes o qualsevol altre tipus de document (per lliurar) per a avaluar el grau d'assimilació dels diferents temes i conceptes tractats en classe.

                     

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i practiques 45 1,8 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20, 21, 23, 25
Tipus: Supervisades      
Tutories i activitats de seguiment 25 1 1, 3, 5, 6, 10, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 24
Tipus: Autònomes      
Lectures, estudi del material, recopilacio i tractament infiormacio i dades 80 3,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25

Avaluació

Avaluació continuada

L'avaluació continuada de l'aprenentatge (qualificació final) serà la mitjana ponderada de les següents activitats:

- 30% examen parcial que inclou el temari que s'indicará a classe,
- 40% examen final que inclou el temari que s'indicarà a classe 
- 15% avaluació intermèdia (exercicis, preguntes..) tal com el professor indicarà a classe,
- 15% assajos i presentacions tal com el professor indicará a classe.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions

La qualificació final mínima per aprovar l'assignatura és de 5. La qualificació final és la mitjana ponderada de les puntuacions de les totes les activitats proposades durant el curs.
Si la qualificació global final és inferior a 3.5, l'alumne/a haurà de repetir tot el curs del proper any.

Els/les alumnes amb una qualificació entre 3.5 i menys de 5 podran fer un examen de recuperació. La prova de recuperació consisteix en una síntesi dels continguts de l'assignatura. La Facultat de Lletras fixarà el calendari d'aquest examen. Si l'alumne/a passa l'examen de recuperació (amb nota mínima de 5), l'alumne/a haurá aprovat l'assignatura.

L'alumne/a rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. Per tant, l'alumne/a que participi a més del 30% d'activitats serà qualificat d'acord amb els resultats d'aquestes activitats, encara que no es presenti a l'examen final.

 

Avaluació única

La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada. Els i les estudiants poden acollir-se a l’avaluació única a través d’un formulari entre el 12 de febrer i 23 de febrer 2024.

Totes proves d’avaluació única es realitzaran el mateix dia de la prova final de l’avaluació continuada d’aquesta assignatura en funció del calendari establert per la Facultat.

Les proves de l’avaluació única i el seu pes a l’avaluació final són:

- 30% examen desenvolupament teòric parts a i b del temari,

- 40% examen desenvolupament teòric parts c, d i e del temari,

- 15% Lliurament de solucions de problemes i exercicis tal com el professor indicarà a classe,

- 15% Lliurament d’un assaig i la seva presentació tal com s’indicarà a classe.

La duració estimada total de les proves d’avaluació única serà el voltant de les cinc hores.

Per l’avaluació única s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.  

 

En cas que l’alumne/a realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura  serà 0.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Altres activitats (exercisis, preguntes..) 15% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24
Assajos i Presentacions 15% 0 0 6, 15, 16, 18, 22, 23, 24, 25
Examen final 40% 0 0 4, 11, 20
Examen parcial 30% 0 0 1, 3, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 19, 21

Bibliografia

 

Referències bàsiques:

Rosella Nicolini (2019): "Tools in Applied Economics" (notes, https://ddd.uab.cat/record/203608)

Thomas Pugel (2019): "International Economics", 16th Edition, McGraw -Hill (versió ebook https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/detail.action?docID=6007400)

Robert Feenstra and Alan Taylor (2020): "International Economics",  5th edition, ‎ Worth Publishers.

 

Altres referències:


Richard Baldwin and Charles Wyplosz (any edition): " Economics of European Integration", McGraw Hill

Paul Krugman,  Maurice Obstfeld, and Marc Melitz  (any edition): "International Economics", Pearson

Dani Rodrik (2011): "The Globalization Paradox", W.W Norton

 

Fons de dades

FMI (http://www.imf.org),

World Bank (http://www.worldbank.org),

European Union (http://www.europa.eu.int),

Euro (http://www.euro.eu.int),

World Trade Organization (http://www.wto.org),

OCDE (http://www.oecd.org),

ONU (http://www.un.org),

INE (http://www.ine.es/),

European Central Bank (http://www.ecb.int/home/html/index.en.html)

 

Altres referències s'indicarán a classe.

 


Programari

Microsoft Excel (o equivalent)