Logo UAB
2023/2024

Administració Pública

Codi: 106189 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Suero Comellas
Correu electrònic:
nuria.suero@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

La majoria de les assignatures s’imparteixen en anglès. Es considera indispensable que l'alumnat compti amb un nivell d’anglès corresponent al B2 del marc de referència europeu, malgrat que per a l’accés de l'alumnat al grau no es preveu una prova específica de nivell de competència lingüística en anglès.


Objectius

Aquesta assignatura és obligatòria en el segon curs del Grau en Història, Política i Economia Contemporànies. L’assignatura té l’objectiu de donar una visió global dels principals conceptes i models que dominen el panorama en l’anàlisi de l’administració pública.


Competències

  • Descriure i analitzar el funcionament de les administracions públiques en diferents escales territorials.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar de manera col·lectiva i des d'una perspectiva multidisciplinària polítiques públiques, tant en el seu procés d'elaboració com en el d'implementació.
  2. Analitzar i explicar la dimensió econòmica que hi ha darrere les polítiques públiques.
  3. Analitzar polítiques públiques, tant en el seu procés d'elaboració com d'implementació.
  4. Descriure i entendre el funcionament de les administracions públiques a escala estatal, subestatal i supraestatal.
  5. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  6. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  9. Recollir i processar dades per analitzar críticament el procés de configuració de l'agenda pública.
  10. Utilitzar diferents eines per analitzar i explicar els processos de formulació, decisió, implementació i avaluació de les polítiques públiques.

Continguts

Introducció

1. Orígens històrics de l’administració actual 

2. Reforma de l’administració de l’estat i de la Unió Europea

3. Governança avui

 

Administració i democràcia

4. Accountability: la responsabilitat de l’administració

5. Transparència, govern obert i polítiques d’anticorrupció

6. Grups d’interès, conflictes d’interès i ètica pública

 

Regulació i provisió de serveis

7. La funció reguladora de l’administració pública

8. El rol de proveïdor de servei de les administracions: l’Estat del Benestar  

 

L’administració pública espanyola i catalana

9. L’administració General de l’Estat

10. L’administració de la Generalitat de Catalunya

11. L’administració local

 

Recursos humans i administracions públiques

12. Els recursos humans en l’administració pública 

13. La motivació a l’administració pública


Metodologia

El curs consistirà en:

- Presentacions i debats a classe, conduits per la professora amb la participació de l’alumnat.

- Realitzar i presentar un treball de curs.

- Les sessions inclouen l’aplicació dels continguts teòrics a classe. Aquestes sessions inclouran debats en grup i presentacions.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, sessions de discussió 29 1,16 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Lectures, estudi i preparació 70 2,8 4, 6, 7, 8

Avaluació

Avaluació continuada:

L’avaluació continuada del curs consistirà en les següents parts:

-50%: Examen.

-20%: Exercicis a classe. Participació en els debats. Aquesta activitat no és recuperable.

-30%: Treball de curs i breu presentació oral. Aquesta activitat no és recuperable.

 

Avaluació única: 

L'avaluació única del curs consistirà en les següents parts: 

-65%: Examen.

-35%: Treball de curs i breu presentació oral. Aquesta activitat no és recuperable.

 

Informació addicional:

-Cal assolir com a mínim un 5 a l'examen per poder fer mitjana amb les altres activitats de l'avaluació. La nota de recuperació és sempre un 5 amb independència de la nota que treguin.

-Anirà a recuperació l'alumnat que com a mínim han suspès amb un 3,5 i que s'han presentat com a mínim a dues terceres parts de les evidències d'avaluació.

-En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o  professora informarà a l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

-S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

-Es rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no s'hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

-En cas de realització de qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

-Només existeix un calendari oficial d'exàmens de recuperació però no d'exàmens finals.

-Segons la normativa vigent, la recuperació consisteix en un examen de síntesi que no pot suplir altres d'activitats d'avaluació com els treballs.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40% 2 0,08 4, 5, 6, 7, 8
Preparació d'un treball i presentació oral 30% 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Seminaris 30% 14 0,56 4, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

Ballart, X. i C. Ramió, 2000. Ciencia de la Administración, Valencia, Tirant lo Blanch.

Ballart, X., G. Rico, G. Ripoll, 2016. La motivación en los servicios públicos: análisis empírico de sus antecedentes y de sus efectos. Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública.

Bossaert, D., C. Demmke, K. Nomden y R. Polet, 2001, Civil Services in the Europe of Fifteen. Trends and New Developments. Maastricht, European Institute of Public Administration.

Colino, C. 2013. Gobiernos y Administraciones Públicas en Perspectiva Comparada. Valencia, Tirant lo Blanch.

Colino, C, S. Parrado, J.A. Olmeda, 2015. Las Administraciones Públicas en España, Valencia, Tirant lo Blanch

Del Pino, E. M. Villoria. 2009. Dirección y Gestión de Recursos Humanos en las Administraciones Públicas. Madrid, Tecnos.

Ferlie, E., Lynn, L.E. Jr and Pollitt, Ch. 2005. The Oxford Handbook of Public Management, New York: Oxford University Press.

Kuhlmann, S. and Wollmann, H. 2014. Introduction to Comparative Public Administrations. Administrative Systems and Reform in Europe. Cheltenham and Northampton, MA:  Edward Elgar

Longo, F. 2004. Mérito y flexibilidad. La gestión de las personas en las organizaciones del sector público. Barcelona: Paidós.

Moran, Rein and Goodin. 2006. The Oxford Handbook of Public Policy, Oxford University Press

OCDE, Government at a Glance

Ongaro, E. 2009. Public Management Reform: Trajectories of Administrative Change in Italy, France, Greece, Portugal and Spain. London: Edward Elgar. 

Perry, J., Christensen, R.K. 2015. Handbook of Public Administration, London: Routledge.

Pollitt, C. and Bouckaert, G. 2004 Public Management Reform. A Comparative Analysis, Oxford: Oxford University Press

 

Revistes

Governance, an International Journal of Policy, Administration and Institutions

International Journal of Public Administration

International Journal of Public Sector Management

International Public Management Journal

Journal of Comparative Policy Analysis

Journal of European Public Policy

Journal of European Social Policy

Journal of South European Society and Politics

Journal of Policy Analysis and Management

Journal of Public Administration Research and Theory

Journal of Public Policy

Local Government Studies

Public Administration -An international quarterly

Public Management Review

 


Programari

Cap.