Logo UAB
2023/2024

Teoria de la Democràcia

Codi: 106188 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
John Robert Etherington
Correu electrònic:
john.etherington@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Es considera indispensable que els/les estudiants comptin amb un nivell d’anglès corresponent al B2 del marc de referència europeu, malgrat que per l’accés dels estudiants al grau no es preveu una prova específica de nivell de competència lingüística en anglès.

L'alumnat ha de poder llegir, entendre i saber expressar-se en l'anglès.

 


Objectius

El curs té tres objectius fonamentals:

- Que els/les estudiants coneguin els elements bàsics que defineixen i caracteritzen els sistemes democràtics

- Que els/les estudiants coneguin les diferents teories de la democràcia i n’entenguin les diferències, d’acord amb el corresponent context històric

- Que siguin capaços d’analitzar críticament els diferents reptes del sistema democràtic, fent ús de les teories estudiades


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Contrastar les principals teories polítiques contemporànies.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar la contribució de moviments com ara el feminisme, l'ecologisme o els diversos moviments identitaris.
  2. Definir els conceptes de democràcia i de dictadura, descriure'n els diferents models i valorar-ne críticament el funcionament.
  3. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  4. Escriure en llengua anglesa una ressenya d'una publicació, un videodocumental o un acte (conferència-seminari) adequada al contingut d'una o més assignatures de la matèria.
  5. Interpretar els marcs polítics i socials preexistents com antecedents explicatius dels actuals.
  6. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  7. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  8. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  9. Utilitzar les teories polítiques contemporànies i entendre'n el valor analític per a casos concrets de l'esfera interna i internacional.

Continguts

1. Introducció: la democràcia com a concepte

2. Història de la democràcia, la democratització i els sistemes polítics democràtics

3. Democràcia Liberal: característiques bàsiques

4. Els orígens teòrics de la democràcia liberal (liberalisme, sobirania popular)

5. Interpretacions de la democràcia liberal (pluralisme, elitisme, corporativisme)

6. Crítiques a la democràcia liberal

7. Alternatives radicals a la democràcia liberal (Rousseau i la voluntat general; alternatives marxistes; alternatives feministes)

8. La democràcia a l'època de les crisis (populisme, crisi climàtica, amenaces econòmiques i geopolítiques).


Metodologia

La dedicació dels/de les estudiants a aquesta assignatura es divideix en diversos tipus d'activitats, cadascun amb un pes determinat d'hores de treball.

Les activitats dirigides són activitats a l'aula amb la presència del professor/a i consistiran principalment de classes magistrals, seguides de sessions de discussió de les lectures obligatòries i orientades a qüestions pràctiques, en què s'analitzaran casos, problemes i exemples relatius al temari del curs. Aquestes activitats representen al voltant del 35% del total del treball exigit.
Les activitats supervisades són activitats dutes a terme per l'estudiant fora de l'aula d'acord amb un pla de treball dissenyat i posteriorment tutoritzat i avaluat per part del professor/a. Aquestes activitats es concretaran a l'elaboració del treball. Aquestes activitats representen un 10% de la dedicació de lalumnat.
Les activitats autònomes són totes aquelles que realitza l'alumna/o pel seu compte com ara lectures bàsiques i complementàries, estudi dels apunts de classe o totes aquelles altres activitats que complementen la formació que s'assoleix en aquest curs. Representen un 55%

Al final del semestre es reservaran 15 minuts per completar l'enquesta d'avaluació docent.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, seguides de sessions de discussió de les lectures obligatòries i orientades a qüestions pràctiques, en les que s'analitzaran casos, problemes i exemples relatius al temari del curs 36,5 1,46 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Presentació oral curta i la participació als debats 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Lectures bàsiques i complementàries, estudi dels apunts de classe 78,5 3,14 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

Avaluació - modalitat continuada

L'avaluació d'aquesta assignatura es composa de les parts següents:

- Un examen final que representa un 40% de la nota. És condició necessària per aprovar l'assignatura superar aquest examen.

- Tres controls de lectura, el valor dels quals serà el 30% de la nota final de l'assignatura.

- Un treball de curs que representa un 20% de la nota final. L'entrega del treball és imprescindible per superar l'assignatura.

- Participació en els debats de clase i els seminaris. (10%).

El professorat responsable de l’assignatura fixarà les dates per a la realització d’aquestes avaluacions el primer dia de classe, sempre d’acord amb el calendari acadèmic fixat per la Facultat.

Per participar a la recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA).

L’única part de l’avaluació que es pot recuperar és l’examen final.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Avaluació - modalitat única

L’avaluació única consisteix en el següent: 

 - el lliurement d’un treball final (20%)

 - un examen oral sobre les lectures obligatòries (30%)

 - un examen final sobre els temes estudiats durant el semestre (50%)

El professorat responsable de l’assignatura fixarà les dates per a la realització d’aquestes avaluacions el primer dia de classe, sempre d’acord amb el calendari acadèmic fixat per la Facultat

Totes tres parts de l’avaluació son recuperables.

Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver  lliurat totes les proves previstes.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a classe 10% 10 0,4 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9
Control de Lectura (3) 30% 6 0,24 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9
Examen final 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Realització d'una presentació oral breu del treball 20% 2 0,08 5, 7, 8

Bibliografia

Aquesta bibliografia pot veure’s modificada a la programació docent de l’assignatura, incloent noves referències. Aquesta programació també especificarà els capítols específics de lectura obligatòria.

  • Aristotle The Politics
  • Dahl, Robert (1971) Polyarchy: Participation and Opposition. New Haven and London: Yale University Press. Also available in Spanish: La Poliarquía: participación y oposición Madrid: Tecnos.
  • Dahlerhup, Drude (2017) Has Democracy Failed Women? London: Polity Press
  • Engels, Frederic. The Origin of the Family, Private Property and the State.
  • Femia, Joseph V. (1993) Marxism and Democracy. Oxford: Clarendon Press. Available on-line through the library.
  • Held,David, (Various editions) Models of Democracy. Available in the library: Held (2007) Modelos de Democracia. Madrid. Alianza.
  • Hopkin, Jonathan (2020) Anti-System Politics: The Crisis of Market Liberalism in Rich Democracies. New York: Oxford University Press.
  • Lenin, V.I. State and Revolution.
  • Locke, John Two Treatises on Government
  • Machiavelli, N. The Discourses
  • MacPherson, Crawford (1977) The Life and Times of Liberal Democracy. Oxford: OUP. Also available in Spanish: (2003) La Democracia Liberal y Su Época. Madrid: Alianza.
  • Marx, Karl
  • Meiksins Wood, Ellen. (2008) Citizens to Lords: A Social History of Western Political Thought from Antiquity to the Middle Ages. London: Verso. Also available in Spanish: (2011) De Ciudadanos a Señores Feudales: Historia social del pensamiento político desde la Antigüedad a la Edad Media. Madrid: Paidós.
  • Mill, James Government.
  • Mill, John Stuart On Representative Government.
  • Paine, Thomas The Rights of Man.
  • Plato The Republic.
  • Rousseau, Jean Jaques. The Social Contract.
  • Taylor-Mill, Harriet The Enfranchisement of Women.
  • Willis, Rebecca (2020) Too Hot to Handle?: the Democratic Challenge of Climate Change. Bristol: Bristol University Press.
  • Wollstonecraft, Mary A Vindication of the Rights of Woman with Strictures on Political and Moral Subjects

Programari

Cap