Logo UAB
2023/2024

Pràctiques Externes en Salut Mental al Llarg de la Vida

Codi: 106137 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OT 4 A

Professor/a de contacte

Nom:
Nathalia Francis Rodriguez Zunino
Correu electrònic:
nathaliafrancis.rodriguez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No hi ha prerequisits, però es recomana haver cursat les assignatures següents: Comunicació Terapèutica

Bases metodològiques d'infermeria

Ciències Psicosocials

Pràcticum I, II, III, IV, V, VI

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades a què pugui tenir accés durant el seu aprenentatge als serveis assistencials. També haurà de mantenir una actitud d’ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

INTRODUCCIÓ 

En aquest pràcticum l'alumnat podrà conèixer els diferents dispositius assistencials de l'àmbit de la Salut mental, les característiques de les persones amb trastorns mentals i proporcionar cures infermeres. 

OBJECTIU GENERAL 

L'alumnat ha d'integrar i aplicar els continguts treballats en les diferents assignatures, sobre tot les de l'àmbit de la Salut Mental, incorporant nous coneixements, habilitats i actituds en la seva pràctica infermera. 

OBJECTIUS ESPECÍFICS 

- Utilitzar el procés d'atenció d'infermeria com a metodologia científica de resolució de problemes amb un model conceptual d'infermeria o amb els diagnòstic d'infermeria i intervencions d'infermeria de NANDA 

- Desenvolupar les dues dimensions del rol professional, el rol de col·laboració i el rol autònom. 

- Donar una atenció sanitària adient a les necessitats de salut, garantint unes cures infermeres de qualitat, dirigida a la persona i la família, amb una visió integral que contempli les vessants biològica, psicològica i social de l' individu. 

- Utilitzar l'evidencia científica en el camp de la infermeria en salut mental i participar en la programació d'activitats de prevenció, que es realitzin a la població. 

- Aprofundir en les habilitats comunicatives amb la persona atesa, la seva família i l'equip de treball 

 

 

Competències

  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les diferències per sexe i les desigualtats de gènere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques, la resposta farmacològica, el pronòstic i en les cures infermeres.
  2. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  3. Aplicar a la pràctica assistencial els coneixements i habilitats adquirits.
  4. Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones cuidades.
  5. Aplicar l'evidència científica en la planificació i el desenvolupament de les cures infermeres.
  6. Aplicar una relació respectuosa amb l'usuari, la família i l’equip de salut sense emetre judicis de valor.
  7. Avaluar periòdicament les situacions de salut i les intervencions d'infermeria prestades.
  8. Demostrar habilitat en l'execució de procediments i tècniques d'infermeria.
  9. Identificar guies de pràctica clínica específiques per a cada etapa del cicle vital.
  10. Planificar les cures d'infermeria de manera individualitzada i adaptada a cada situació de la pràctica clínica.
  11. Prestar cures infermeres integrals i individualitzades tant a l'individu i famílies com a comunitats, i avaluar-ne els resultats obtinguts.
  12. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  13. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Reconèixer les situacions de risc vital.
  16. Valorar de manera integral les situacions de salut utilitzant eines com ara l'exploració física, les proves complementàries i l'entrevista d'infermeria.
  17. Valorar el risc i protegir la salut de les persones garantint-ne la seguretat.

Continguts

Realitzar i aplicar el procés d’atenció d’infermeria com a metodologia científica de resolució de problemes, en el marc d’un model conceptual d’infermeria i/o patrons funcionals i diagnòstics d’infermeria NANDA, amb la finalitat de desenvolupar el rol de col·laboració i el rol autònom infermer a les persones amb problemes de salut mental.

L'estudiant/a, per dur a terme el procés d'atenció d'infermeria, aplicarà els coneixements i les habilitats de les assignatures del grau, però especialment aquelles relacionades directament amb l'àmbit d'actuació de la salut mental, que són: Intervencions en Salut Mental ; Addiccions i Toxicomanies; Ciències Psicosocials; Metodologia Científica i Bioestadística; Comunicació i TIC; Nutrició; Comunicació Terapèutica; Bases Metodològiques de la Infermeria; Farmacologia; Educació per a la Salut i les Cures en Infermeria en Salut Mental.

 

Metodologia

Les pràctiques clíniques permeten a l'alumnat demostrar la competència en l'àmbit professional: coneixements, habilitats, actituds i valors.

En aquest pràcticum, la competència en l'àmbit de la salut mental.

Les pràctiques es duran a terme a serveis d'hospitalització, d'urgències, consultes de salut mental i d'atenció a les addiccions i toxicomanies.

Les discussions de casos proporcionen a l'alumnat un espai per l'anàlisi i la reflexió sobre la seva pràctica professional.

L'alumnat portarà a terme el procés d'atenció d'infermeria.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris de casos clínics 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Tipus: Supervisades      
Practiques externes 280,5 11,22 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos/ Treball personal 7 0,28 2, 4, 5, 9, 10, 12, 14, 15, 17

Avaluació

Avaluació
Criteris d'avaluació

La qualificació final de l'assignatura correspon al sumatori de la nota de les pràctiques clíniques (PCL) i l 'obtinguda per la discussió de casos i el PAI (Procés d'Atenció d'Infermeria).

Composició de la nota final:
- El 80% de la nota correspon a les pràctiques clíniques
- El 10% de la nota correspon a la discussió de casos: sessions clíniques
- El 10% de la nota al PAI: sessions clíniques
Per aprovar l'assignatura cal tenir aprovades les pràctiques clíniques amb una nota mínima de 5. Pràctiques Clíniques (PRCUM):

Avaluació continuada i formativa al llarg del període. Aproximadament a la meitat del període, el/la professor/a responsable, juntament amb la infermera, farà un resum de la informació obtinguda fins el moment i la comentarà amb l'estudiant. En aquesta avaluació, de caràcter formatiu, es treballarà el nivell d'assoliment dels objectius proposats, els punts forts a destacar i els punts febles a millorar amb les recomanacions pertinents.

Avaluació finalista. En finalitzar el període de pràctiques clíniques, la infermera i el/la professor/a faran per escrit l'avaluació de l'estudiant en el document d'avaluació i farà feedback amb l'estudiant

L'assistència és obligatòria en la totalitat de les hores programades i en el torn i horari assignat. Aquelles faltes d'assistència justificades hauran de recuperar-les dins del període de pràctiques clíniques programades prèvia autorització del professor responsable.

Discussió de casos: Sessions clíniques:

Avaluació continuada i formativa al llarg de les sessions. S'avaluarà la participació, i discussió dels aspectes relacionats amb la pràctica clínica. Es valorarà la fonamentació i les evidències que sustenten les aportacions, la bibliografia utilitzada i l'expressió fluïda, coherent i adient ja sigui de forma oral com escrita. També es tindrà en compte la capacitat de treball en grup, el respecte a la pluralitat de idees, persones i situacions.

Presentació del procés d'atenció d'infermeria a una persona atesa
Avaluació finalista. L'últim dia de pràctiques l'estudiant lliurarà en format electrònic, el PAI.

L'assistència a les sessions de discussió de casos és obligatòria. Es considerarà NO avaluat si l'estudiant no assisteix a més d'una sessió.

La realització del PAI es obligatòria. La no presentació influirà en l'avaluació.

És obligatori realitzar tot el període de pràctica clínica programat al calendari docent, independentment de l'horari en el que es facin les pràctiques.

Es considera una falta justificada les que donen en les següents situacions:

4

Es considera una falta justificada les que donen en les següents situacions: - Defuncions de familiars de primer i segon grau de consanguinitat
- Visita mèdica programada
- Malalties agudes

- Examen de carnet de conduir
- Exàmens oficials universitaris
- Proves oficials d'idiomes
En tots els casos és obligatori el justificant corresponent. S'ha de recuperar les hores. Per cada falta no justificada es restarà de la nota final (de 0 a 10) 0,5 punts.

Els estudiants que hagin realitzat totes les pràctiques i no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada es podran presentar a una prova final de síntesi.

Es considerarà No avaluat, quan l'estudiant No hagi realitzat algun dels tres mòduls previstos en l'avaluació. Obtenció de la qualificació final
Suspens:<5
Aprovat: <7

Notable:<9 Excel.lent:= > 9

 
 

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació durant les pràctiques al centre assistencial 80% 4,5 0,18 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Procés d'atenció d'infermeria 10% 2 0,08 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Discussió de casos /Sessions cliniques 10% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Bibliografia

Atès que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant s'ha de fer competent en la cerca i la gestió de la informació.

 

Programari

No es necessari cap programa especial