Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | OT | 4 | A |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha prerequisits, però es recomana haver cursat les assignatures de Ciències Psicosocials
Comunicació Terapèutica
Bases metodològiques de la infermeria
Metodologia Científica i Bioestadística
INTRODUCCIÓ
Els professionals de la salut a la comunitat i als hospitals generals, igual que els adscrits a institucions psiquiàtriques, sovint s'enfronten amb malalts amb símptomes de trastorns emocionals que no requereixen el tractament d'un psiquiatre, però que tenen una importància suficient per a obligar una intervenció significativa de part del professional d'infermeria.
El professional familiaritzat amb els patrons de conducta i els avantatges i els inconvenients de les diferents intervencions serà capaç de desenvolupar el seu paper amb facilitat, comprensió i efectivitat.
La infermeria de salut mental té com a objectiu fomentar i mantenir conductes que contribueixin a la integritat dels malalts (el malalt pot ser una persona, una família, un grup o tota la comunitat).
La infermera utilitzarà el procés d'infermeria, un sistema per prendre decisions infermera que inclou la valoració, la planificació, l'execució i l'avaluació. El procés guia la infermera a donar cura de qualitat al client i família a qualsevol lloc.
Seguint aquest procés, la infermera pot desenvolupar estratègies efectives per respondre a les necessitats actuals i potencials dels clients i les famílies, promovent la salut mental.
OBJECTIUS GENERALS I ESPECÍFICS
Identificar les teories, els conceptes i la investigació que utilitzen les infermeres en salut mental.
Analitzar els efectes del context (cultural, legal, ètic, geogràfic, entre d'altres) a la salut mental dels clients (persones, grups o famílies) ia la pràctica d'infermeria en salut mental.
Discutir la relació dels factors psicosocials, estats fisiològics i malalties mentals.
Descriure com es fa servir el procés d'infermeria en els problemes de salut mental
Analitzar els problemesètics i legals que comporta la pràctica de la infermeria en salut mental.
Identificar persones, famílies i poblacions vulnerables de patir malalties mentals. Prevenir i corregir els trastorns mentals i les seves seqüeles i fomentar la salut mental a la societat, la comunitat i en els individus que hi viuen
Tema 1: Vulnerabilitat social. Dona en situació de carrer i patologia mental. Atenció a l'immigrant, diversitat cultural i la seva importància en l'abordatge des de la S.M. Estrès de l'immigrant , Dol migratori, Sd.de Ulisses, estrès post traumàtic en refugiats.
Tema 2: Bulling, causes, concepte, símptomes. Tipus. Mobing laboral, tractament, prevenció. Suïcidi infanto-juvenil, estadístiques, abordatge, acompanyament infermer.
Tema 3: Violència de gènere. Abusos sexuals en la infància i etapa adulta. Estrès post traumàtic/Trastorn identitat Dissociativa post abusos.
Tema 4: Trastorns alimentaris, classificació. Diagnòstics infermers i intervencions.
Tema 5: Organització de la xarxa de salut mental. Mesures coercitives: concepte, utilitats, consideracions legals per a infermeria. Concepte d' Abordatge verbal, contenció farmacològica, porta tancada, contencions mecàniques. Aspectes legals. Hospitalització domiciliària
Sessions teòriques amb discussió de casos pràctics. Es realitzen mitjançant sessions presencials a l'aula, en les quals l'alumne participa activament per tractar un tema concret mitjançant l'intercanvi d'informació parcial i l'anàlisi col·lectiva d'aquesta informació, per tal d'analitzar problemes de salut mental. Al llarg de les sessions teòriques, l'estudiant adquireix habilitats per afrontar problemes, prioritzar i buscar informació, prendre decisions i avaluar la seva activitat.
Nota: Es reservaran 15 minuts de classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè els estudiants omplin les enquestes per avaluar el rendiment del professorat i l'avaluació de l'assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Elaboració de treballs/Estudis personals/Lectura d'articles i informació d'interès. | 49 | 1,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Aquesta assignatura no contempla el sistema d’avaluació única.
L'avaluació constarà de 3 moments avaluatius:
1. Examen de coneixements que suposarà el 50% de la nota de l’assignatura
2. Treball en grup, consistirà en l'anàlisi d'un cas clínic relacionat amb el tema que es treballarà aquell dia a la sessió. El pes serà del 25% de la nota de l'assignatura.
3. Treball en grup sobre la narració d'una situació: sindicarà veure una pel·lícula/llegir un llibre, etc., que es treballarà en grup a classe. El pes serà del 25% de la nota de l'assignatura.
L'assistència és obligatòria, el fracàs a 2 de les activitats suposarà suspendre l'assignatura. Es consideraran no avaluables aquells alumnes que no assisteixin al 75% del total de les sessions de l'assignatura.
No es tolerarà la manca de respecte als companys, companyes o mestres/professors. Tampoc no es toleraran actituds homofòbiques, sexistes o racistes. Si es detecten aquestes actituds en algun dels alumnes, es qualificaran amb un suspens de l'assignatura.
Qualsevol indici de plagi o deshonestedat suposarà la suspensió del curs.
Recuperació: alumnes que no hagin superat l'assignatura per avaluació continuada i que:
-haver assistit almenys al 75% de les sessions
-Que tinguin una valoració positiva en el treball en grup i en el treball de narració de la situació
-Que han superat totes les proves avaluatives
Es poden presentar per a una prova final de recuperació.
Qualificacions:
Segons l'acord 4.4 del Consell del Govern 17/1172010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Suspès: 0 a 4.9
Aprovat: 5 a 6.9
Notable: 7 a 8,9
Excel·lent: 9 a 10
Només s'assignarà matrícula d'honor a aquells alumnes que, estant entre les millors notes del grup i dins del rang de notes entre 9 i 10, acreditin l'exercici d'altres activitats com l'assistència a congressos d'estudiants, congressos d'infermeria, congressos, on hi poden assistir els estudiants d'infermeria.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Knowledge test | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Treball grupal | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Atès que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant s'ha de fer competent en la cerca i la gestió de la informació.
No cal comptar amb cap programa informàtic per a aquesta assignatura.