Logo UAB
2023/2024

Simulació II

Codi: 106117 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OB 4 A

Professor/a de contacte

Nom:
Rebeca Gomez Ibañez
Correu electrònic:
rebeca.gomez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No hi ha requesits previs per cursar l'assignatura.


Objectius

La simulació és una metodologia docent innovadora que permet practicar habilitats clínicas avançades en un entorn simulat pròxim a la realitat.


Els objectius de l'assignatura són que els estudiants siguin capaços de:

 

  • Demostrar habilitats tècniques i no tècniques per aplicar les cures infermeres bàsiques més freqüents seguint els protocols de l'àmbit hospitalari i primari.
  • Establir una comunicació eficaç amb els i les pacients, equip sanitari i familiars en un entorn simulat.
  • Actuar, planificar i prioritzar l'actuació en concordança a la situació del cas plantejada.
  • Demostrar fer servir raonament crític a la pressa de decisions i resolució dels casos plantejats.
  • Demostrar habilitats de treball en equip pera a aconseguir un objectiu comú.
  • Aplicar els principals protocols d'actuació en persones amb afectacions crítiques i complexes. 

Competències

  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Demostrar que es coneix el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i que es comprenen les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • Demostrar que es coneixen els principis de finançament sanitari i sociosanitària i utilitzar adequadament els recursos disponibles.
  • Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • Fer les cures infermeres basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Promoure i respectar el dret de participació, informació, autonomia i el consentiment informat, en la presa de decisions de les persones ateses, d'acord amb la manera com viuen el seu procés de salut-malaltia.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar amb l'equip de professionals com unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera unidisciplinària o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el codi ètic i deontològic de la infermeria a tots els àmbits de l'activitat infermera.
  2. Aplicar les tècniques de direcció de grup.
  3. Aplicar una relació respectuosa amb l'usuari, la família i l’equip de salut sense emetre judicis de valor.
  4. Comunicar-se adaptant el llenguatge a cada interlocutor.
  5. Demostrar habilitat en l'execució de maniobres de suport vital bàsic i avançat.
  6. Demostrar habilitat en l'execució de procediments i tècniques d'infermeria.
  7. Demostrar una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.
  8. Establir una relació empàtica i respectuosa amb la persona i la família, d’acord amb la situació de la persona, el problema de salut i l’etapa de desenvolupament.
  9. Mostrar habilitats de treball en equip.
  10. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  11. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  12. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  13. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  14. Respectar el dret de participació en el conjunt de presa de decisions de les persones en les seves pròpies cures, d’acord amb com viuen el seu procés de salut.
  15. Respectar els principis de dret a la intimitat, confidencialitat i secret professional en totes les cures dutes a terme.
  16. Utilitzar adequadament els recursos disponibles.
  17. Utilitzar l'evidència científica a la pràctica assistencial.
  18. Utilitzar mesures de protecció i de seguretat per garantir el benestar i minimitzar el risc vinculat a l'assistència.
  19. Valorar de manera integral les situacions de salut utilitzant eines com ara l'exploració física, les proves complementàries i l'entrevista d'infermeria.
  20. Valorar i tractar les persones d'una manera holística tolerant i sense emetre judicis de valor.

Continguts

En el context de les ciències de la salut, constantment es registren canvis i nous reptes associats a la reavaluació constant i existència de situacions més complexes. Aquests canvis han generat en les institucions educatives generar noves eines que permeten als estudiants adquirir diferents nivells de formació i coneixements, tot aplicant plans de cures segurs pels pacients. La simulació ha permès el desenvolupament de noves vies d'aprenentatge gràcies a la recreació d'escenaris clínics similars al real. Per tant, la simulació engloba una varietat de tècniques educatives en la que l'alumnat te l'oportunitat de practicar un procés d'aprenentatge actiu en un entorn que imita a l'àmbit clínic i experimentar vivències similars a les reals però sense posar en perill la seguretat del pacient.

A la simulació ens podrem trobar diferents tipus de simuladors. Els que utilitzarem a la assignatura seran:  els part task trainers, maniquins estàtics que no interactuen amb però imiten diferents parts del cos d'un pacient; els Human Patient Simulators que són maniquins controlats per ordinador que interactuen amb l'alumnat per a imitar l'atenció a un pacient en el seu corresponent entorn clínic; i per últim, es farà ús dels pacients estandarditzats representats per actors entrenats que busquen comportar-se d'una manera preestablerta.

 

Segons l'ús del tipus de simuladors (un o la combinació de diferents) i la recreació de l'entorn més o menys realista de l'aula, es durà a terme simulació de baixa, mitja o alta fidelitat, sempre buscant l'adquisició de determinants objectius d'aprenentatge, presents als diferents cas.

 

- Simulació de baixa fidelitat (PHCA)

Experiències en simulació que inclouen jocs de rol o estudis de casos, que estan habitualment enfocades a la pràctica d'una habilitat concreta i que acostumen a incloure l'ús de maniquins estàtics senzills o part task trainers.

- Simulació de mitjana fidelitat (PHCA)

Experiències en simulació en què s'utilitzen sistemes d'aprenentatge generalment autodirigits per pantalla, o bé l'ús de maniquins de mitjana fidelitat, que poden tenir sons fisiològics o d'altres característiques que permeten poca interacció amb ell mateix; no obstant, aquesta simulació acostuma a orientar-se a la presa de decisions, a perfeccionar una habilitat o a treballar la resolució de problemes .

- Simulació d'alta fidelitat (PSCA)

Experiències que inclouen l'ús de pacients estandarditzats o maniquins integrats extremadament realistes, Human Patients Simulators, i que garanteix a l'alumnat la possibilitat d'interactuar. Aquesta simulació, donada la reproducció realista i l'ús de tecnologia avançada per representar situacions amb pacients reals, acostuma a centrar-se en la presa de decisió, resolució de problemes de manera contextualitzada, aprendre a prioritzar, etc.

Tenint en compte tot això, els continguts de l'assignatura es distribueixen en diferents blocs de treballs amb diferents pràctiques, que inclouen la baixa, mitja i alta fidelitat en diferents casos a treballar, on trobarem principalment:

 

- Administració d’hemoderivats.

- Creació de camp estèril i cura de diferents tipus de ferida.

- Administració de fàrmacs per diferents vies.

- Valoració i mesura de constants vitals. Aplicació d'escales de mesura.

- Sistemes d'infusió continua.

- Realització d'extracció venosa, maneig del catèter perifèric, hemocultius i gasometries.

- Maneig catèter central.

- Administració d'oxigen teràpia i fisioteràpia respiratòria.

- Detecció i maneig del diferents tipus d'aïllaments.

- Protocol de RCP básica/avançada. 

- Maneig de dispositius d’atenció de persones en estar crític com ara els respiradors.

- Monitorització PVC.


Metodologia

L'objectiu principal de les Pràctiques d'habilitats clíniques avançades en humans (PHCA) i Pràctiques de Simulació Clínica Avançada (PSCA) és adquirir habilitats clíniques, més o menys complexes, mitjançant la manipulació simulada de tècniques i procediments. Les dues tipologies de pràctiques es duran a terme en grups petits amb la presència de docents que supervisaran, guiaran i lideraran l'activitat formativa.

 Per poder dur a terme aquestes pràctiques i prèviament a les sessions PHCA i PSCA, l'alumnat ha de treballar els continguts teòrics de cada procediment, per això s’impartirà un contingut  TEÒRIC on s’expondràn i desenvoluparàn els principals protocols a treballar. Aquest contingut requerirà un treball autònom fora de l'aula per acabar de raonar els coneixements rebuts de forma teòrica.

 Les PSCA requeriran l'enregistrament en vídeo per poder realitzar la dinàmica de la simulació, de manera que l'alumnat haurà d'autoritzar aquest enregistrament per poder dur a terme l'activitat. A l'acabar les sessions, els enregistraments són eliminats.

 El contingut de l'assignatura es farà en 3 grans blocs, cada bloc contindrà una sessió teòrica (2-3h), una sessió PHCA (3h) i una sessió PSCA (4h), a excepció de l’últim bloc que contindrà dues sessions de PSCA en comptes d’una, una de les quals será avaluativa.  Així doncs, es realitzaran diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge:

  • Resolució de casos clínics pràctics.
  • Reflexió crítica grupal del cas realitzat.
  • Classes teòriques magistrals.

Las sessions es fonamenten en un treball interactiu entre eldocent i l'alumnat. Es considera indispensable la participació activa d'aquests a les activitats proposades.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques en Simulació Clínica Avançada (PSCA) 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Práctiques d'habilidatats clíniques avançades en humans (PHCA) 15 0,6 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 15, 16, 17, 18, 19
Teoria 9 0,36 4, 7, 9, 12, 13, 17, 19
Tipus: Autònomes      
Estudi personal/ Lectura d'articles/ Informes d'interès 23 0,92 9, 11, 12, 13, 16, 17, 19

Avaluació

1. Avaluació escrita mitjançant proves objectives (60% de la nota final):

El seu objectiu és avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a través de les diferentsactivitats formatives (pràctiques d'habilitats, pràctiques simulades d'alta fidelitat i contingut teòric).

Es realitzarà una prova quan finalitzi el primer bloc (amb un valor de 15% de la nota final) i una altra prova un cop finalitzada la totalitat de la docència de l'assignatura (amb un valor de 45% de la nota final). Es podran plantejar amb diversos formats. Una opció: preguntes tipus test amb 4 opcions de resposta. Els errors resten segons la següent fórmula: x = encerts (errors / n-1), on n és el nombre d'opcions de resposta. Una altra opció: preguntes amb respostes dicotòmiques (sí / no). O bé, l’opció de preguntes curtes.

Es podran realitzar mitjançant la plataforma MOODLE o bé presencialment  a l’aula.

Les dues proves suposen el 60% de la nota final.

 

2. Avaluació de tipus pràctic: avaluación objetiva i estructurada (40% nota final):

L'objectiu és valorar la participació activa a classe en totes les fases de les sessions de simulació (bé durant el desenvolupament dels casos, durant les PHCA o bé durant la reflexió realitzada després de la pràctica) i la resolució del cas clínic pràctic individual o grupal de PSCA.

Aquesta part avaluativa suposa el 40% de la nota final.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única. 

Aspectes rellevants per a obtenir la puntuació:

  • Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per poder superar l'assignatura, en totes les proves avaluatives.
  • L'assistència a les PHCA / PSCA i el compliment de l'horari són dos aspectes obligatoris. L’assistència a les sessions de TEORIA no serà obligatòria però si molt recomenable.
  • Es passarà llista abans de cada sessió de PHCA/PSCA.
  • Donada les característiques d'aquestes tipologia docent , no es contempla la seva recuperació.
  • L'alumnat que presenti més d'una falta d'assistència a les sessions de PHCA o PSCA no serà avaluat i no podrà presentar-se a l'examen final. Només es permet 1 falta d'assistència a totes les sessions durant tot el curs. La falta d’assistència a la sessió tindrà una penalització de 2 punts a la nota final. L'última sessió de PSCA és obligatòria.
  • L’alumnat que assisteixi 15 min tard (o més) a les sessions de PHCA/PSCA tindrà una penalització d’un punt a la nota final.
  • L’alumnat que assisteixi a les sessions de PHCA/PSCA sense anar correctament uniformat (pijama complet de pràctiques, esclops)  tindrà una penalització de mig punt a la nota final.
  • NO es permetran canvis individuals en els grups assignats. Si es realitza cap canvi, ha de ser el propi alumnat qui s’encarregui de trobar una persona que vulgui fer-li el canvi de grup. Aquests canvis s'han d’informar per correu electrònic de la coordinadora com a mínim 48h abans de realitzar la sessió presencial (PHCA/PSCA). Qualsevol canvi no comunicat abans de les 48h no serà efectiu i la sessió quedarà com a no realitzada. Les peticions que es facin amb un marge inferior de 48h a la sessió no es tindran en compte.
  • Si hi ha cap incompatibilitat horària urgent en fer les sessions, s’ha d’escriure un correu a la coordinadora i SEMPRE s’ha d’adjuntar el justifical oficial que validi la incompatibilitat i que requereixi canvi d’horari. En cap cas, això justifica la no realització de la sessió però si la necessitat del canvi d’horari.
  • Es disposaran dels horaris de totes les sessions des de l’inici de curs. Per tant, qüestions laborals amb contracte acreditat mai seran un motiu d’urgència per demanar un canvi d’horari urgent. Aquestes circumstàncies no estaran comtemplades com “urgències”.

 

Obtenció de la qualificació final:

La qualificació final de l'assignatura és la suma de les qualificacions de les activitats d'avaluació proposades.

El requisit per a poder realitzar aquesta suma és haver obtingut la puntuació mínima requerida (un 5) en cada part.

La no superació d'alguna o de totes aquestes parts implica la no superació de l'assignatura.

S'entendrà per no avaluable i es puntuarà amb un zero a aquell alumne o alumna que no s'hagi presentat a alguna o a cap de les activitats d'avaluació.

La valoració de situacions especials i particulars, serà estudiada per una comissió avaluadora configurada a aquest efecte, per tal de dissenyar, si escau, una prova final de recuperació.

L'alumnat que no hagi superat l'assignatura podrà presentar-se a un examen final o una prova final de recuperació. Per tenir dret a la prova final de recuperació, cal haver-se presentat a totes les proves d'avaluació. L'alumnat té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al Campus Virtual.

 Segons l'acord 4.4 de Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

• De el 0 a l'4,9 = Suspens

• De l'5,0 a l'6,9 = Aprovat

• De l'7,0 a l'8,9 = Notable

• De l'9,0 a l'10 = Excel·lent

Quan l'alumnat no es presenti a alguna o a cap de les activitats d'avaluació planificades rebrà la qualificació de no avaluable i es puntuarà com a zero.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple. 15 0,5 0,02 10, 11, 12, 13, 17
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple. 45 1 0,04 10, 11, 12, 13, 17, 19
Participació activa i avaluació de tipus pràctic: avaluació objetiva i estructurada 40% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

Bibliografia

Meakim C, Boese T, Decker S, Franklin AE, Gloe D, Lioce L, et al. Standards of Best Practice: Simulation Standard I: Terminology. Clin Simul Nurs [Internet]. 2013 Jun 6 [cited 2015 Mar 24];9(6):S3-11. Available from:
http://www.nursingsimulation.org/article/S1876139913000716/fulltext


Raurell-Torredà M, Gómez-Ibáñez, R. High-fidelity simulation: Who has the most impressive laboratory? Enferm Intensiva. 2018;29:143-410.1016/j.enfi.2017.09.003


National League for Nursing Simulation Innovation Resource Center (NLN-SIRC). SIRC Glossary [Internet]. 2013 [cited 2018 Jun 4]. Available from: https://sirc.nln.org/mod/glossary/view.php


Watson C, Bernabeu-Tamayo MD. La implementación de la simulación clínica de alta fidelidad en el grado de enfermeria: un estudio mixto sobre las experiencias de los estudiantes [Internet]. Universitat Autònoma de Barcelona; 2019. Available from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=270844


Paige JB, Morin KH. Simulation Fidelity and Cueing: A Systematic Review of the Literature. Clin Simul Nurs [Internet]. 2013 Nov 1 [cited 2019 May 10];9(11):e481-9. Available from: https://www-sciencedirect-com.are.uab.cat/science/article/pii/S1876139913000030#fig3


Lioce L, Meakim CH, Fey MK, Chmil JV, Mariani B, Alinier G. Standards of Best Practice: Simulation Standard IX: Simulation Design. Clin Simul Nurs [Internet]. 2015 Jun [cited 2017 Jul 6];11(6):309-15. Available from:
http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1876139915000250


Programari

No es precisa cap programari per realitzar l'assignatura.