Logo UAB
2023/2024

Cures Infermeres a l'Adult I

Codi: 106110 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Antonia Arreciado Marañon
Correu electrònic:
antonia.arreciado@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Aquesta assignatura no contempla prerequisits.


Objectius

Es tracta d’una assignatura emmarcada dins de la matèria de la Infermeria Clínica i s'imparteix en el primer semestre de segon curs.

 OBJECTIU GENERAL:

Proporcionar a l’estudiant els coneixements, habilitats, actituds i valors necessaris per ajudar a les persones adultes que viuen un procés de salut i necessiten ajuda experta i competent en les besants preventiva, curativa i rehabilitadora del procés d'hospitalització i fins aconseguir autonomia per tenir cura i prendre decisions sobre la seva salut.

OBJECTIUS ESPECÍFICS:

En finalitzar l’estudi de les diferents unitats temàtiques l’alumne haurà de ser capaç de:

  • Relacionar els factors etiològics i els mecanismes fisiopatològics amb les manifestacions clíniques dels problemes de salut més prevalents en els adults, pel que fa a: a) la seguretat en el procés d'hospitalització, b) la seguretat en el procés quirúrgic, c) les alteracions de la ingesta-eliminació, d) les alteracions cardíaques i e) a l'ICTUS.
  • Relacionar les dades que es poden obtenir en la valoració -mitjançant l'observació, l'entrevista i l'exploració física- amb els problemes de salut de la persona atesa. 
  • Analitzar la informació obtinguda en la valoració de la persona atesa per identificar els diagnòstics infermers, els problemes interdependents i els d’autonomia.
  • Definir objectius que serveixin de base per a la planificació d'activitats.
  • Planificar activitats que permetin l’avaluació de la seva idoneïtat.
  • Considerar l’optimització del sistema sanitari proporcionant cures de màxima qualitat.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es coneixen les estratègies per adoptar mesures de confort i atenció de símptomes, dirigides al pacient i la seva família, en l'aplicació de cures pal·liatives que contribueixin a alleugerir la situació de malalts avançats i terminals.
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar críticament els principis i valors que regeixen l'exercici de la professió infermera.
  3. Analitzar les bases de les cures en persones amb dolor.
  4. Analitzar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  5. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  6. Aplicar els coneixements sobre la fisiopatologia i els condicionants de la salut a les cures infermeres.
  7. Descriure els mecanismes de seguretat i protecció de les persones i els professionals.
  8. Descriure les alteracions de salut més prevalents en l'adult, les seves manifestacions (necessitats alterades) i les cures infermeres que cal desenvolupar en aquests problemes de salut.
  9. Descriure les normes de seguretat que cal tenir en compte davant de problemes produïts per situacions clíniques relacionades amb l'administració farmacològica d'acord amb la normativa vigent.
  10. Descriure les normes de seguretat, estratègies i intervencions per garantir una assistència sanitària segura per minimitzar errors i efectes adversos.
  11. Desenvolupar habilitats d'aplicació del mètode científic en les intervencions infermeres.
  12. Dissenyar cures infermeres utilitzant els instruments adequats a la situació de la persona al llarg de tot el seu cicle vital tenint en compte la normativa vigent, la millor evidència existent i els estàndards de qualitat i seguretat.
  13. Identificar els factors de risc determinants en el procés de salut-malaltia a nivell físic, emocional, social i ambiental.
  14. Identificar les guies de pràctiques clíniques i assistencials relacionades amb l'atenció a les demandes de salut de les persones durant tot el cicle vital i en les alteracions que es poden presentar.
  15. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  16. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  17. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

1. INTRODUCCIÓ

  • Terminologia bàsica
  • Recollida d'informació per a la valoració infermera.

 2. SEGURETAT DEL PACIENT EN EL PROCÉS D'HOSPITALITZACIÓ

  • Conceptes bàsics: incident, accident, error, quasi error, efecte advers, negligència, complicació...
  • Canvi de paradigma amb l'aliança mundial per la Seguretat dels Pacients OMS.
  • Cultura de la seguretat.
  • Factors que condicionen la seguretat del pacient hospitalitzat i quirúrgic. 
  • L’error com a font d’aprenentatge. Sistema de notificació i aprenentatge per la seguretat del pacient.
  • Pràctiques segures.
  • Identificació dels pacients.
  • Higiene de mans.
  • Prevenció de les caigudes.
  • Nafres per pressió. Tipus. Valoració i actuacions per prevenir i cuidar les lesions de la pell.
  • Prevenció i control de la infecció nosocomial.

 3.  CURES INFERMERES A PERSONES EN EL PROCÈS PERIOPERATORI.

  • Etapes del procés quirúrgic.
  • Valoració i cures infermeres en les diferents fases.
  • Seguretat del pacient en el procès perioperatori.
  • Prevenció i control de la infecció quirúrgica.
  • Cirurgia segura

 4. CURES INFERMERES A PERSONES AMB PROBLEMES GASTROINTESTINALS

  • Semiologia bàsica de l’aparell digestiu. Valoració, tractament i cures infermeres.
  • Alteracions gastrointestinals. Valoració del pacient,  tractament i cures infermeres. Probes diagnòstiques, tècniques i procediments.
  • Estomes digestius: Tipus, dispositius, cures i problemes més freqüents. Educació sanitària per l'autocura.

5. CURES INFERMERES A PERSONESAMB PROBLEMES CARDÍACS

  • Semiologia bàsica cardíaca. Valoració, tractament i cures infermeres.
  • Alteracions cardíaques. Valoració del pacient,  tractament i cures infermeres. Probes diagnòstiques, tècniques i procediments.
  • Valoració del pacient,  tractament i cures infermeres. Probes diagnòstiques, tècniques i procediments.

 6. CURES INFERMERES A PERSONES AMB ICTUS

  •  Valoració del pacient,  tractament i cures infermeres. Probes diagnòstiques, tècniques i procediments.

Metodologia

Metodologia Mixta.

Teoria.

Les sessions es fonamenten en la docència impartida pel professor amb exercicis de reflexió i pràctics a realitzarin situ.

Es considera indispensable la participació activa de l'estudiant en les activitats proposades.

Seminaris Especialitzats (SESP).

Aquests es du a terme en grups reduïts i mitjançant sessions tutoritzades per analitzar i resoldre una situació/problema. Amb aquest anàlisi l'estudiant adquireix habilitats per afrontar problemes, prioritzar i cercar informació, prendre decisions i avaluar la seva activitat.

El docent plantejarà situacions/casos vinculades a les temàtiques de l'assignatura a partir de les quals cada grup haurà de cercar, gestionar, elaborar i sintetitzar  la informació necessària que permeti donar resposta a la situació proposada. El treball realitzat per cada grup i per cada situació serà presentat i exposat de manera oral. Tots els components dels grups hauran de participar tant en l'elaboració de la feina proposada com en l'exposició oral. Les presentacions poden incloure la confecció de mapes conceptuals del problema plantejat, confecció d'infografies sobre les cures infermeres per la situació plantejada, síntesi de les evidències, etc..

Tutories individualitzades.

Es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail amb el professor/a.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) 17,5 0,7 1, 2, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 17
TEORIA (TE) 32 1,28 3, 7, 8, 9, 10, 13, 14
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL 93,2 3,73 1, 5, 6, 11, 12, 13, 14, 17

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura contempla els següents apartats:

El 50% de la nota final serà l'obtinguda en l'avaluació escrita mitjançant proves objectives. Té com  objectiu avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a través de las diferents activitats formatives. Aquesta avaluació es portarà a terme mitjançant un examen que consisteix en: preguntes tipus tests amb 4 opcions de resposta. Els errors resten segons la  següent fórmula: x= encerts-(errors/n-1), on n és el número d’opcions de resposta.

Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per poder superar l’ assignatura.

En cas de no presentar-se a l'examen es considerarà un No Avaluable.

L'altre 50% de la nota final serà l'obtinguda als seminaris especialitzats a través de la resolució dels problemes/casos pràctics i la seva presentació oral. Estarà distribuit de la següent manera:

16.6%: Exposició i defensa oral del primer problema/cas pràctic (I). Es realitzarà al 2n seminari.

16.6%: Exposició i defensa oral del segon problema/cas pràctic (II). Es realitzarà al 4t seminari.

16.6%: Exposició i defensa oral del tercer problema/cas pràctic (III). Es realitzarà al 6è seminari.

L'avaluació es realitza a través de la rúbrica elaborada a tal efecte i penjada a Moodle a l’inici dels seminaris.

La no assistència el dia de les exposicions (2n, 4t i 6è seminari) implica una nota de cero a l'avaluació del cas en qüestió. En el cas de no assistència a cap dels tres seminaris es considerarà un No Avaluable com nota final dels seminaris.

La no assistència els dies sense exposició (1r, 3r i 5è seminari) es contempla de la següent manera: la primera falta d’assistència NO es penalitza. A partir de la segona i per cada falta hi haurà una reducció de 1 punt de la nota final dels seminaris.

 

OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL

La qualificació final de l'assignatura és el sumatori de les qualificacions de les activitats d' avaluació proposades amb les ponderacions corresponents. El requisit per fer aquest sumatori és haver obtingut una puntuació mínima de 5 punts sobre 10 en l'avaluació escrita mitjançant proves objectives. La no superació d' aquesta part implica la no superació de l'assignatura. En el cas d'una qualificació final de l'assignatura de suspens, la nota numèrica resultant serà la corresponent a la part suspesa sempre que sigui superior a 3,5. En el cas que sigui inferior, la nota numèrica es fixarà en 3,5. L'equivalència del No Avaluable és de cero.

Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB).  L'estudiant haurà de presentar-se únicament a la part no superada (examen o seminaris). Les característiques de la prova de recuperació són les mateixes que les de les proves de l'avaluació continuada. La nota obtinguda a la prova de recuperació serà la nota final dela part recuperada. No es contempla l'opció de presentar-se per millora de nota.

L'estudiant té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al campus virtual.

Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

Del 0 a 4,9 = Suspens

Del 5,0 al 6,9 = Aprovat

Del7,0 al 8,9 = Notable

Del 9,0 al 10= Excel·lent

Quan l'estudiant no es presenti a alguna o a cap de les activitats d'avaluacióplanificades= No Avaluable

El tractament eventual de casos particulars es realitzarà a partir d'una comissió docent configurada a tal efecte on s'avaluarà la situació particular de l'estudiant i es prendran les decisions més adients.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació dels seminaris mitjançant casos pràctics i resolució de problemes (I): exposició i defensa oral 16,6% 1,6 0,06 1, 2, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 17
Avaluació dels seminaris mitjançant casos pràctics i resolució de problemes (II): exposició i defensa oral 16,6% 1,6 0,06 1, 2, 4, 6, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 17
Avaluació dels seminaris mitjançant casos pràctics i resolució de problemes(III): exposició i defensa oral 16,6% 1,6 0,06 1, 2, 4, 6, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 17
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple / preguntes obertes 50% 2,5 0,1 3, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15

Bibliografia

  • Brunner & Suddarth. Enfermería Medicoquirúrgica 12a.edició revisada. Kuwer Pod. 2016
  • Morillo Rodríguez J; Fernández Ayuso D, editors. Enfermería Clínica. Barcelona: Elsevier; 2016. 2 vols
  • Smeltzer S; Bare B; Hinkle JL; Cheever KH; editors. Enfermería Medicoquirúrgica de Brunner L, Suddarth D. Philadelphia:Wolters Kluwer, 2016.
  • Beare PG; Myers JL, editors. Enfermería Medicoquirúrgica, 3a ed. Madrid: Harcour Brace.2002. 2 vols.
  • Williams L; Hopper P.  Enfermería Medicoquirúrgica. Edició 3a edició. Mac Graw Hill Interamericana de España 2009.
  • Lemone, P; Burke K. Enfermeria Medicoquirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente, 2 vols.. Edició 4a. Pearson Educación 2009. Disponible a: www.uab.cat/biblioteques
  • Herdman TH, KamitsuruS, editors. NANDA-I. Diagnósticos enfermeros: definiciones y clasificación 2018-2020. Elsevier España S.L:2019
  • Nanda Internacional. Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasifiación 2021-2023. Madrid:Elsevier; 2019.
  • Butcher, Bulechek, GM; Dochterman, JM & Wagner. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC), 7ªedició. Elsevier España S.L:2018
  • Moorhead, S.; Swanson, E; Johnson, M; Maas, M. Clasificación de resultados (NOC), 6ª edició.Elsevier España S.L:2018
  • Carpenito-Moyet Ll. Planes de cuidados y documentación clínica en enfermería: diagnósticos enfermeros y problemas de colaboración. Edició 4ª. McGraw-Hill Interamericana. Madrid: 2005

 RECURSOS INTERNET:

  • http://seguretatdelspacients.gencat.cat/es/
  • http://canalsalut.gencat.cat/ca/home_professionals/recursos/guies_de_practica_clinica/directori/
  • Fisterra. https://www.fisterra.com/guias-clinicas/especialidad/
  • https://portal.guiasalud.es/gpc/
  • http://ics.gencat.cat/ca/assistencia/cures-infermeres/cures-atencio-primaria/procediments-dinfermeria-a-latencio-primaria/

 

 


Programari

No es necessari cap programari específic.