Logo UAB
2023/2024

Comunicació i TIC

Codi: 106105 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Sabiniana San Rafael Gutierrez
Correu electrònic:
sabiniana.sanrafael@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

María Isabel Bonilla Carrasco
Gianluigi Caltabiano
Ariadna Huertas Zurriaga
Jessica Izcara Cobo
Alba Planella i Jimenez
Purificación Escobar García
Nil Casajuana Martín
Jordi Puig Pla

Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

L'assignatura Comunicació i TIC consta de dos mòduls: el mòdul de comunicació de quatre crèdits ECTS i el mòdul de TIC de dos ECTS.


Mòdul de comunicació


Una de les necessitats bàsiques de les persones és establir una comunicació efectiva que les ajudi a relacionar-se i aconseguir un bon creixement personal.

L'objectiu de l'assignatura és millorar la capacitat d'expressió de l'estudiantat en totes les àrees de comunicació: verbal i no verbal.

El programa de comunicació (4 ECTS) té com a objectiu promoure l'ús de les habilitats apropiades per a aconseguir una comunicació efectiva en cada situació i / o problema.


La comunicació efectiva amb la persona atesa es considera una capacitat clínica fonamental que caracteritza la competència infermera.

Les relacions interpersonals estan influenciades pels esdeveniments interns de la persona: el seu rol, estat, característiques personals, així com per la seva interacció amb l'entorn en el qual tenen lloc i són, també, les interaccions a través de les quals cada persona té un cert efecte sobre una altra (Henderson, V. 1971).


Desenvolupar una comunicació efectiva és un procés altament complex, que requereix adquirir coneixement i aprofundir en aspectes específics de la comunicació. 

Mòdul de TIC
El mòdul de TIC de l'assignatura té com a objectiu introduir a l'estudiantat en l'ús de les eines ofimàtiques més útils per al seu desenvolupament professional. Específicament, la cerca d'informació, l'organització i la manipulació de dades i aspectes relacionats amb la presentació de resultats


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que es coneixen els sistemes d'informació sanitària.
  • Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis i valors que regeixen l'exercici de la professió infermera.
  2. Analitzar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  3. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  4. Descriure els sistemes i programes informàtics que afavoreixen el desenvolupament de la disciplina.
  5. Enumerar les intervencions necessàries per establir una comunicació eficaç, efectiva i respectuosa amb usuaris, família, grups socials i companys.
  6. Identificar les bases de la comunicació verbal, no verbal i escrita.
  7. Identificar les característiques d'una comunicació eficaç.
  8. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  9. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

Mòdul de comunicació (4 ECTS)
1- Comunicació i significat:
Definició de comunicació. Models de comunicació humana: comunicació-acció, comunicació-interacció i comunicació-transacció. Principis de comunicació segons l'Escola de Palo Alto (axiomes). Nivells de comunicació humana: comunicació intrapersonal, interpersonal i pública. Descripció dels factors que influeixen en la comunicació: percepció, creences i valors, aspectes socials, culturals, familiars i individuals.

2- Comunicació verbal:
Aspectes informatius i persuasius de la comunicació. Comunicació escrita. Actituds negatives que impedeixen la comunicació: actitud avaluativa, actitud bel·licosa, curiositat i actitud apassionada. Influència de la percepció en la comunicació. Comunicació telefònica. Mètodes destinats a augmentar la comprensió / retenció del missatge.

3- Comunicació NO verbal:
Funcions: comunicació d'actituds i emocions, suport de la comunicació verbal, reemplaçament del llenguatge. Classificació del comportament comunicatiu no verbal: proxémic, cinètic i paralingurísticEl tacte com a element clau en les relacions humanes.

4- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva.
4.1- Empatia
Definició. Diferència entre empatia i simpatia. Conceptede relacions interpersonals i intrapersonalesDefinicions d'aptitud empàtica, empatia i actitud empàtica. Objectius de l'actitud empàtica. Dimensió conductual de l'actitud empàtica. Maneres d'expressar comprensió empàtica. Expressions No acceptable en el camp de la comunicació.

4.2-Escolta activa:
Definició. Principis de l'escolta activa. Diferència entre escolta activa, escolta i audició. Obstacles per a escoltar. Escolta NO eficaç.

4.3- La retroalimentació:
Definició. Funció de retroalimentació. Tipus de retroalimentació: retroalimentació comunicativa. Comentaris basats a l'origen. Comentaris d'acord amb la seva intenció. Diferència entre retroalimentació i crítica.

4.4- L'assertivitat:
Definició. Estils relacionals (passiu, agressiu, manipulador i assertiu). Saber dir NO. Habilitats per a la comunicació assertiva.

4.5- Tècnica de resolució de problemes: fases


Mòdul TIC (2 ECTS)

1-Ús del gestor bibliogràfic. 

2-Eines per l'anàlisi de base de dades. 

3-Tècniques per una comunicació eficaç

 


Metodologia

Mòdul de comunicació

S'utilitzarà metodologia mixta.
Aquest mòdul consta d'una part teòrica i una part de seminaris als quals el grup no superarà els 25 alumnes.
La llista de temes per a treballar, hores teòriques i seminaris és la següent:
- Comunicació i significat. Teories i models de comunicació (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
- Factors que influeixen en el procés de comunicació (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
- Comunicació verbal i no verbal (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva: Empatia (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva: Saber escoltar i donar feedback (1,5 hores de teoria i dos de seminaris).
- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva: Assertivitat (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
Hi haurà 3 sessions d'aplicació de coneixements (pràctiques de simulació) de tres hores de durada, on els/les estudiants, en grup simularan els aspectes treballats i serviran per a demostrar els coneixements adquirits.
Els temes en els quals es treballarà són:
- Factors que influeixen en el procés de comunicació.
- Comunicació verbal i no verbal.
- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva.

Mòdul de TIC

El mòdul s'impartirà en sessions pràctiques a l'aula d'informàtica de la Facultat de Medicina.
Es faran diverses sessions pràctiques, en grup petit a les aules d'informàtica, l'objectiu de les quals és que la/ l'estudiant aprengui a fer servir les eines ofimàtiques adients pel seu desenvolupament professional.
Totes les sessions constaran d'una breu introducció teòrica i majoritàriament d'exercicis pràctics.

Els temes a treballar són:

1-Ús del gestor bibliogràfic. 

2-Eines per l'anàlisi de base de dades. 

3-Tècniques per una comunicació eficaç

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 17 0,68 4, 9
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) 21 0,84 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9
TEORIA (TE) 11,5 0,46 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
TUTORIA 1 0,04
Tipus: Autònomes      
CONSULTES BIBLIOGRÀFIQUES 10 0,4 9
ELABORACIÓ DE TREBALLS 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
ESTUDI PERSONAL 52,5 2,1 1, 2, 4, 6, 7
LECTURA D'ARTICLES /INFORMES D'INTERÉS 15 0,6 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9

Avaluació

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única

L'avaluació es compon de:

Avaluació del mòdul de comunicació (70%)

- Avaluació pràctica de tipus: avaluació objectiva i estructurada (30% de qualificació):
S'avaluarà a través de les 3 simulacions en els quals participa l'estudiantat. L'assistència és obligatòria i es puntuarà amb 0 la no assistència de l'alumne a la sessió de simulació. Això serà avaluat per dos dels professors de l'assignatura al mateix temps.

La cronologia d'aquestes proves serà:
- Primera simulació: després dels temes de Comunicació i significat i comunicació verbal.
- Segona simulació: després de la sessió de comunicació no verbal.
- Tercera simulació: després de l'última sessió d'habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva.

Els aspectes a avaluar varien segons el tema a tractar. L'alumne tindrà la taula d'avaluació, en Moodel de l'assignatura amb suficient antelació.
Després de completar la prova, la professora/el professor donarà retroalimentació a l'estudiantat sobre els aspectes observats durant la simulació.

- Assistència i participació activa en classe i seminaris (15%)

És una avaluació contínua en tots els seminaris de l'assignatura.

La professora/el professor assignarà una qualificació individual als estudiants d'acord amb els següents criteris:
El 10% de la qualificació correspondrà a:
· Assistència a sessions i cumpliment de l'horari.
·Participació (nivell de participació en activitats de classe).
· Nivell d'aproximació a l'avaluació del professor/ de la professora en l'avaluació per parells.

El 5% de la qualificació correspondrà al lliurament de tres experiències personals d'empatia, escolta activa i assertivitat.
L'assistència a totes les sessions és obligatòria.
 
- Avaluació escrita a través de proves objectives (part de la comunicació) (25%)
Es realitzarà un examen una vegada finalitzada l'assignatura.
Per a preparar-ho correctament no n'hi ha prou amb la teoria que s'imparteix en classe i cal consultar la bibliografia recomanada.

Per a poder tenir una avaluació positiva de la part de comunicació és necessari obtenir almenys un 4 en cadascuna de les parts que la componen. A més, la suma d'aquests ha de ser igual o superior a 5.

Avaluació del mòdul de TIC (30%)
Avaluació mitjançant proves objectives
 
Obtenció de la nota final
Per a poder fer una mitjana de, el mòdul de comunicació ha de tenir una qualificació com a mínimde 5 i el mòdul de Tic un 4,5.
La qualificació final correspon a la suma dels apartats anteriors.
L'estudiant que no assisteixi al 30% de les sessions es considerarà "No avaluable".
 
Qualsevol actitud o comportament inadequat restarà 0,5 punts/vegada detectat de la NOTA FINAL (ús del mòbil, menjar o beure, comentaris inadequats…)

No es tolerarà cap falta de respecte a les companyes, als companys o als professors i a les professores. Tampoc es tolerarà actituds homòfobes, sexistes o racistes. Qualsevol estudiant en què es detecti alguna de les actituds anteriorment descrites, se li qualificarà amb suspès a l'assignatura.

Qualsevol plagi o falta d'honestedat de l'estudiant serà qualificat amb suspès de l'assignatura


Examen de recuperació: els estudiants que no hagin aprovat l'assignatura perquè no van aprovar l'examen teòric, que hagin assistit almenys al 75% de les sessions del seminari, que tinguin una avaluació positiva a l'avaluació individual i a l'avaluació pràctica de l'assignatura, podran realitzar una prova de recuperació.

Qualificacions
Segons l'acord 4.4 de la Junta de Govern 17/11/2010 del reglament d'avaluació, les qualificacions seran:
suspens: de 0 a 4.9
aprovat: 5.0 a 6.9
Notable: de 7.0 a 8.9
Excel·lent: 9.0 a 10
Per tal d'optar a la matrícula d'honor cal estar entre les tres millors notes finals del grup sinò que a més a més s'ha de justificar documentalmentl'assistència a jornades d'estudiants d'infermeria, jornades d'infermeria on es permeti l'assistència als estudiants del Grau en Infermeria conferències etc.

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència y participació activa en classes i seminaris 15% 1 0,04 6, 7, 8
Avaluació de tipus pràctic: Avaluació objectiva i estructurada 30% 9 0,36 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (part comunicació) 25% 1 0,04 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8
Avaluació mitjançant proves objectives (TIC) 30% 1 0,04 4, 8, 9

Bibliografia

  • CIBANAL L. ARCE MC. CARBALLAL MC. Técnicas de comunicación y Relación de Ayuda en Ciencias de la Salud. Madrid: Elsevier España S.A;2014
  • DAVIS F. La Comunicación No Verbal. Madrid: Ed. Alianza Editorial:1998
  • LEYVA MORAL,J. Sentir-Crear-Cuidar. Relatos reales sobre VIH que promueven la empatía. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona; 2023
  • MOLINUEVO B. La Comunicación NO verbal en la Relación Médico- Paciente. Barcelona: Aresta; 2017
  • NAVARRO O, IBAÑEZ V. Enfermeras Invisibles, Inventoras, Invencibles, Increibles. Barcelona:Penguin Random House Grupo Editorial S.A.U.; 2021
  • PEASE A. El Lenguaje del Cuerpo. Barcelona: Ed. Paidós; 2006
  • PEITICHINIS J.A. La Comunicación entre el Personal Sanitario y los Pacientes. Ciencias de la Enfermería, Ed. Alhambra; 1982
  • PEPLAU H. Relaciones interpersonales en Enfermería. Barcelona: Salvat; 1999
  • TAZON ANSOLA MP i Col. Relación y Comunicación. Madrid: Obra Enfermería 21. Difusión Avances de Enfermería. (DAE S.L.); 2009
  • WATZLAWICK P. Teoría de la Comunicación Humana. Barcelona : Biblioteca de Psicologia, 100 Ed. Herder; 1989
  • Recursos online par a l' aprenentatge  de l' Excel:

            https://support.microsoft.com/es-es/office/aprendizaje-de-excel-para-windows-9bc05390-e94c-46af-a5b3-d7c22f6990bb

            https://excelyvba.com/curso-de-excel-avanzado/#Eliminar_duplicados"


Programari

  

 No és necessari un programari específic