Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500897 Enginyeria Química | OB | 3 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Coneixements de balanços de matèria i energia i estequiometria de les reaccions.
L’objectiu general d’aquesta assignatura és introduir a l'alumne en la problemàtica ambiental, en la seva gestió i en les solucions tècniques i metodològiques per minimitzar-la. Amb aquest objectiu es facilitaràn els coneixements a l’alumne diferents metodologies per prevenir i reduir la generació dels impactes ambientals causats per les activitats humanes i les tecnologies principals de tractament d’aigües, emissions i residus.
En acabar l’assignatura l’alumne ha d’estar capacitat per:
TEMA 1.- Introducció
Concepte de contaminació i de contaminant. Cicles de matèria i contaminació. El paper de l’Enginyer Químic en el desenvolupament sostenible. Jerarquia en la gestió de residus. Control social de la contaminació i marc legal ambiental
TEMA 2.- Sistemes de gestió ambiental
Marc legal, autorització, llicència i comunicació ambiental. Millors tècniques disponibles. Jerarquia de gestió de residus. Registre d'emissions a l'atmosfera. Ecologia Industrial. Metabolisme industrial. Enginyeria verda. Anàlisi de cicle de vida.
TEMA 3.- Introducció al tractament d'aigües residuals
Caracterització d’aigües residuals: paràmetres fisicoquímics i biològics. Introducció al tractament d’aigües residuals, generació, qualitat i gestió. Potabilització i depuració.
TEMA 4.- Pretractaments i tractaments fisicoquímics
Processos de separació de sòlids gruixuts, sedimentació (equips i criteris de disseny), flotació, filtració. Tractaments químics: precipitació química, coagulació floculació, adsorció, osmosi inversa, desinfecció.
TEMA 5.- Fonaments dels processos de tractament biològics daigües residuals
Eliminació de matèria orgànica i nitrogen. Introducció i disseny del procés de llots actius. Modificacions del procés convencional. Processos de biomassa en suspensió i processos de biomassa immobilitzada. Introducció a la digestió anaeròbia daigües residuals.
TEMA 6.- Tractament de residus
Residus industrials i residus urbans. Paràmetres de qualitati legislació. Digestió anaeròbia i compostatge. Pre i posttractaments en el tractament de residus urbans
TEMA 7.- Tractament d'emissions a l'atmosfera
Tipus i origen de contaminants atmosfèrics. Partícules i gasos. Emissió i immissió. Operacions d'eliminació de partícules: Cambres de sedimentació, ciclons, filtres de mànigues, torres de rentat, precipitadors electrostàtics. Operacions d'eliminació de contaminants gasosos: absorció, adsorció, incineració i biofiltració.
Al llarg del curs s’utilitzaran els recursos docents següents:
Horari d’atenció als alumnes
Les consultes s’atendran després de classe o en horari acordat entre l’alumne/a i la professora.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Classes de teoria | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4 |
Visites tècniques | 5 | 0,2 | 4, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Resolució de problemes i estudi | 74 | 2,96 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Treball en grup | 14 | 0,56 | 5 |
A) Avaluació continuada
L’avaluació de l’assignatura es farà a partir de quatre activitats d’avaluació. Aquestes activitats consistiran en dos exàmens parcials, un treball en grup i activitats de classe.
El contingut que s'avaluarà en els exàmens parcials 1r i 2on correspondrà tant al contingut explicat a classe com al material corresponent als treballs realitzats per tots els grups, que es penjarà a l'Aula Moodle.
B) Recuperació:
L’estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. D’aquests, es podran presentar a la recuperació aquells estudiants que tinguin com a mitjana de totes les activitats de l’assignatura una qualificació igual o superior a 3,5 sobre 10.
L’examen de recuperació es dividirà en dues parts. Una corresponent als temes 1,2, 3 i 4 i l’altre als temes 5, 6 i 7. En ambdós casos s’inclourà el material elaborat en els treballs en grup i penjat l'Aula Moodle. La data d’aquest examen quedarà fixada en el calendari d’exàmens de la titulació.
La nota final de l’assignatura es calcularà de la mateixa forma que en l’avaluació continuada.
C) Procediment de revisió de les qualificacions:
Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
D) Qualificacions:
Matricules d’honor. Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsablede l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total
d'estudiants matriculats.
No es podrà obtenir la qualificació de Matrícula d'Honor si s'ha realitzat l'examen de recuperació (una part o tot).
Pels alumnes que recuperin només una part de l’assignatura la nota es calcularà tenint en compte els percentatges especificats en l’apartat d’avaluació continuada.
Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no s’ha presentat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
E) Irregularitats per part de l'estudiant,còpia i plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb unzeroles irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d’avaluació. Per tant, la còpia, el plagi, l’engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d’avaluació implicarà suspendre-la amb un zero. Les activitats d’avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperarla en el mateix curs.
F) Treball en grup
El tema del treball es podrà escollir d’una llista proposada per la professor.a El primer dia de classe s’explicarà com es farà l’assignació dels treballs a cada grup i les dates d'entrega.
Els treballs es penjaran a l'Aula Moodle i formaran part de l’avaluació de l’assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Primer Parcial | 45% | 3 | 0,12 | 1, 3, 4, 6, 7 |
Recuperació | 85% | 6 | 0,24 | 1, 3, 6, 7 |
Segon Parcial | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Treball en grup | 15% | 0 | 0 | 3, 4, 5 |
cap