Logo UAB
2023/2024

Treball de Final de Grau

Codi: 105859 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística OB 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Daniel Francisco Recasens Vives
Correu electrònic:
daniel.recasens@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Per poder cursar aquesta assignatura l'estudiant ha d'haver superat dos terços del pla d'estudis, és a dir, 160 crèdits.


Objectius

El Treball de Fi de Grau és una assignatura de caràcter obligatori que caldrà realitzar de forma individual i autònoma sota la supervisió d'un dels professors del grau. L'objectiu formatiu únic és l'elaboració d'un treball d'investigació, de síntesi o aplicat, que tingui una relació amb les matèries del grau. El TFG es durà a terme durant el segon semestre del quart curs. Atès que l'estudiant matriculat al TFG ja ha adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció, tant oralment com per escrit. Les errades d'expressió que eventualment pugui cometre es descomptaran de la puntuació global de l'assignatura. El TFG ha de ser original i inèdit. Qualsevol plagi total o parcial, en el suport que sigui, serà penalitzat automàticament amb un suspens.


Competències

  • Aplicar de manera crítica els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
  • Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits específics de la literatura i de la lingüística.
  • Elaborar estudis de caràcter històric sobre les tendències, els gèneres i els autors de la tradició literària catalana.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar la informació d'acord amb l'ètica científica.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar adequadament els coneixements adquirits per a l'obtenció de dades i el maneig de fonts documentals d'aplicació a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
  2. Aplicar adequadament i reflexivament els principis prescriptius de la llengua catalana estàndard oral i escrita.
  3. Aplicar les eines informàtiques i saber consultar les fonts documentals específiques.
  4. Argumentar les hipòtesis pròpies a partir de la documentació, la bibliografia i les dades pertinents.
  5. Elaborar treballs d'acord amb l'ètica científica.
  6. Elaborar un treball individual en el qual s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  7. Elaborar un treball original que suposi una contribució al coneixement de la llengua i la literatura catalanes, a l'aplicació, a la transferència a l'àmbit professional o bé a la divulgació social d'aquest coneixement.
  8. Exposar i argumentar visions de conjunt sobre fenòmens de la literatura catalana moderna i contemporània.
  9. Fer servir els diferents recursos formals i tècnics disponibles en relació amb l'objecte d'estudi.
  10. Fer treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
  11. Identificar temes i motius de la tradició clàssica i medieval europea en qualsevol de les seves manifestacions literàries i artístiques.
  12. Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per a fer-ne una anàlisi crítica.
  13. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  14. Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
  15. Reconèixer temes i motius de la tradició europea en un text català medieval.
  16. Redactar assajos històrics i interpretatius sobre la tradició literària moderna i contemporània.
  17. Treballar autònomament en l'estudi sincrònic i diacrònic de la llengua i la literatura catalanes.

Continguts

El TFG consisteix en la presentació per escrit i la defensa oral d'un tema relatiu a qualsevol de les matèries del grau. El text del TFG, d'una llargada d'entre 20 i 30 pàgines, i la seva presentació oral permetran avaluar de manera global i sintètica el domini que té l'alumne de les competències específiques i transversals associades al títol de grau. Sempre d'acord amb les indicacions del tutor i amb la branca de coneixement en què s'inscrigui el treball, el TFG ha de disposar dels apartats que permetin articular-lo adequadament: plantejament d'un marc teòric, estat de la qüestió bibliogràfica, caracterització de l'objecte d'estudi, criteris de selecció i d'estudi dels materials analitzats, anàlisi de les dades estudiades, anàlisi crítica d'altres investigacions específiques, resultats de la investigació i conclusions que posin en evidència els resultats obtinguts. La defensa oral del treball constitueix la segona part del TFG. L'estudiant matriculat al TFG disposa d'una llista de temes marc possibles, que provenen dels temaris de les assignatures obligatòries i optatives del grau de Filologia Catalana.


Metodologia

Activitats d'aprenentatge

Les activitats d'aprenentatge que ha de fer l'estudiant d'aquesta assignatura es distribueixen de la manera
següent:
1. Activitats dirigides: tutories (15-18%). El coordinador del TFG organitzarà una sessió amb tot el grup per tal
d'orientar els estudiants sobre el contingut i el desenvolupament del treball. Durant el mes de novembre el
coordinador farà públiques les assignacions de tema i de tutor als estudiants, tenint en compte les seves
propostes. Un cop fetes aquestes assignacions, el tutor, en tutories programades ad hoc, orientarà l'estudiant
sobre l'elaboració de l'esquema previ, la bibliografia i el desenvolupament del tema. Haurà d'haver-hi un mínim
de tres tutories obligatòries.
2. Activitats autònomes (80-85%). Aquestes activitats inclouran el temps esmerçat per l'estudiant en
l'elaboració del treball i en la preparació de la presentació oral.
3. Activitats d'avaluació (2%). Presentació oral del treball davant de tres professors.

 

Planificació

- (Setembre) El coordinador del TFG comunicarà als estudiants, en una sessió a l'inici de curs, que poden fer

el Treball sobre literatura catalana, llengua catalana o lingüística.

- (Setembre-octubre) L'estudiant comunicarà al professor coordinador del TFG una llista de tutors i temes ordenada

de forma prioritzada.

- (Novembre) El professor coordinador del TFG publica l'assignació definitiva de temes i tutors. Per a l'assignació de tutor

es prendran en consideració les prioritats de l'estudiant i el seu expedient acadèmic, i es vetllarà perquè el nombre de

treballs que dirigeixi un tutor sigui equilibrat respecte a la resta de professors que poden tutoritzar-ne.  

- (Desembre-gener) L'estudiant haurà d'haver fet una primera entrevista amb el seu tutor per tal de delimitar

el tema i adquirir unes primeres orientacions.

- (Febrer-maig) Període d'elaboració del treball per part de l'estudiant, sota la supervisió del tutor.

- (Juny) Lliurament del treball escrit al tutor i al coordinador. Sessió pública de defensa oral del treball.

 

Calendari del curs 2023-2024

2n Semestre

•       Juliol de 2023: matrícula.

•       Publicació de llista de temes i tutors a l’espai Moodle de l’assignatura.

•       Del 2 al 20 d’octubre de 2023: l’estudiant fa la tria de tutors i temes.

•       Del 23 d’octubre al 16 de novembre de 2023: el coordinador farà les assignacions.

•       Divendres 17 de novembre de 2023: es fan públiques les assignacions.

•       Dimecres 13 de juny de 2024: lliurament del TFG.

•       Del 25 de juny al 28 de juny de 2024: defenses orals.

1r Semestre (casos excepcionals)

•       15 de setembre de 2023: data límit per sol·licitar fer el TFG al 1r semestre amb les condicions que se especifiquen en cada guia docent.

•       Del 18 al 22 de setembre de 2023: assignació de temes i tutors.

•       Dilluns 22 de gener de 2024: lliurament del TFG.

•       Del 12al 16 de febrer de 2024: defenses orals. 

 

. Normes per a la preparació del TFG

-El treball ha de tenir una extensió entre 20 i 30 pàgines (de 2100 caràcters per pàgina, espais inclosos) en format DINA 4, incloent-hi la bibliografia i excloent possibles apèndixs (imatges, taules, documents, etc.). Es recomana utilitzar una font Times New Roman o similar d'12p per al cos del text i de 10p per a les notes, amb interlineat d'1,5 per al text i 1 per a les notes.

-Les notes a peu de pàgina s'han de destinar a referències bibliogràfiques, breus comentaris o excursos. Les crides de les notes a peu de pàgina figuraran de manera uniforme en xifra volada i sense parèntesis.

-Les citacions curtes s'han d'inserir en el text entre cometes. Les citacions de més de quatre línies han d'anar sagnades i sense cometes, a un espai i en cos de 11p. Ha de deixar-se una línia en blanc al principi i a la fi de la citació. (Les citacions molt extenses, de més de 10 línies, poden ésser incloses en un annex, amb la indicació pertinent en el text.)

-Per a les referències bibliogràfiques en el text i en la bibliografia a la fi del treball, l'estudiant ha de seguir un model uniforme acordat amb el tutor. Es recomana seguir les indicacions formulades en l'assignatura Fonaments de Filologia Catalana.

-Per altres qüestions formals, s'han d’aplicar els estàndards acadèmics habituals per a aquest tipus de textos, que poden consultar-se amb el tutor.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Tutories programades amb el tutor 24 0,96 15, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 125 5 15, 16, 17

Avaluació

L'avaluació del treball serà sempre individual i constarà de dues parts:
1) El tutor del treball és el responsable de la primera part de l'avaluació, que representa un 60% de la nota final. El
tutor ha d'avaluar el resultat final del treball (50%), a més del procés de seguiment de les activitats formatives (10%).
En casos excepcionals el tutor pot presentar al coordinador un informe final sobre el seguiment del treball.
2) Un tribunal de tres professors valorarà la defensa oral del treball, que representa un 40% de la qualificació final. El
tutor del TFG pot formar part d'aquest tribunal. L'estudiant haurà de fer una exposició oral sobre el TFG que no superi
els 20 minuts. Un cop feta la defensa, el tribunal podrà plantejar-li les preguntes que cregui convenients. Per a
l'avaluació d'aquesta segona part, el tribunal disposarà d'una rúbrica en què s'assenyalin els aspectes que cal tenir
presents per a l'avaluació de les competències orals.
- El coordinador del TFG farà constar les qualificacions a l'acta.
- Un TFG es considerarà avaluable si l'estudiant ha lliurat tots els ítems exposats en l'apartat "Calendari" d'aquesta
guia docent.
- Per poder aprovar l'assignatura caldrà treure una nota mínima de 5.
- D'acord amb el protocol de la Facultat de Filosofia i Lletres, per a la concessió de la Matrícula d'Honor, es tindrà «en
compte en un 75% la nota del TFG i en un 25% la nota de l'expedient dels dos últims cursos del grau (3r i 4t)».
- L'estudiant pot demanar excepcionalment al tribunal una revisió de l'avaluació, si es fa dins del termini previst i
d'acord amb la normativa vigent.
- El TFG no és recuperable-

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

-En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d'aquest assignatura serà zero. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, assegurant que tot l'estudiantat hi pot accedir.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exposició oral 40% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Procés de seguiment de l'elaboració del treball 10% 0 0 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Treball escrit 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Bibliografia

Manuals d'escriptura
Cassany, Daniel, La cuina de l'escriptura, Barcelona, Empúries, 2002.
Cassany, Daniel, Esmolar l'eina. Guia de redacció per a professionals, Barcelona, Empúries, 2007.
Mestres, Josep Maria [et al.], Manual d'estil. La redacció i l'edició de textos, Barcelona, Eumo - UB / UPF /
Associació de Mestres Rosa Sensat, 1995.
Pujol, Josep Maria [et al.], Ortotipografia. Manual de l'autor, l'autoeditor i el dissenyador gràfic, Barcelona,
Columna, 1995.


Manuals sobre investigació
Alberch, Ramon, Els arxius, entre la memòria històrica i la societat del coneixement, Barcelona, Editorial UOC
/ Pòrtic, 2002.
Coromina, Eusebi [et al.], El treball de recerca. Procés d'elaboració, memòria escrita, exposició oral i recursos,
Vic, Eumo, 2000.
Eco, Umberto, Cómo se hace una tesis. Técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura,
Barcelona, Gedisa, 2001.
Estella, Marta, Les referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índexs, Bellaterra, Universitat
Autònoma de Barcelona, Gabinet de Llengua Catalana, 1995.
Rigo, Antònia; Genescà, Gabriel, Tesis i treballs. Aspectes formals, Vic, Eumo, 2000.


Adreces electròniques
DIEC2: http://dlc.iec.cat/
Biblioteca Nacional de Catalunya: http://www.bnc.cat/
Traces: http://traces.uab.cat
Dialnet: http://dialnet.unirioja.es


Programari

No hi ha programari assignat a aquesta assignatura.