2023/2024
Fonologia Catalana
Codi: 105829
Crèdits: 6
| Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
| 2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística |
OB |
2 |
2 |
| 2504380 Estudis d'Anglès i Català |
OB |
2 |
2 |
| 2504388 Estudis de Català i Espanyol |
OB |
2 |
2 |
Idiomes dels grups
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Equip docent
- Maria Eulalia Bonet Alsina
Prerequisits
Es recomana haver cursat les assignatures de llengua catalana de primer curs.
Objectius
L’objectiu d’aquesta assignatura és la identificació i caracterització dels principals processos fonològics del català, parant una atenció especial en les varietats dialectals més generals.
Competències
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística
- Actuar amb responsabilitat ètica i respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana, l'evolució al llarg de la història i l'estructura actual.
- Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
- Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Estudis d'Anglès i Català
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana i de l’anglesa, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
- Aplicar els conceptes, recursos i mètodes adquirits a l’estudi de la variació de les llengües catalana i anglesa, tant en un context històric com en el context social global i multilingüe actual.
- Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
- Demostrar el coneixement normatiu de la llengua catalana i els seus fonaments i el domini en totes les aplicacions en l’àmbit acadèmic i professional.
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Estudis de Català i Espanyol
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Analitzar els principals factors de variació lingüística del català i de l’espanyol, siguin historicopolítics, diatòpics, semàntics o pragmàtics, i la seva evolució al llarg de la història i a l’actualitat.
- Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana i espanyola, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
- Demostrar el coneixement normatiu de les llengües catalana i espanyola i el domini en totes les aplicacions en l’àmbit acadèmic i professional.
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma o en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar les estructures lingüístiques.
- Analitzar les propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua actual que més problemàtica susciten.
- Aplicar adequadament els coneixements adquirits per a l'obtenció de dades i el maneig de fonts documentals d'aplicació a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
- Aplicar adequadament els coneixements adquirits per obtenir dades i utilitzar fonts documentals aplicables a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
- Aplicar els principis de correcció que requereix la llengua estàndard i els diferents registres i varietats.
- Descriure les característiques articulatòries dels sons del català.
- Distingir el gènere gramatical del gènere natural.
- Fer treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
- Identificar correctament les unitats lingüístiques.
- Identificar l'origen dels errors en l'ús de la llengua per parlants no nadius.
- Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
- Incorporar idees i conceptes de fonts publicades als treballs citant i referenciant de manera adequada.
- Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per a fer-ne una anàlisi crítica.
- Localitzar informació especialitzada i acadèmica i seleccionar-la segons la rellevància.
- Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
- Mantenir una actitud de respecte envers les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
- Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.
- Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
- Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
- Redactar comentaris de text amb sentit crític.
- Treballar autònomament en l'estudi sincrònic i diacrònic de la llengua i la literatura catalanes.
- Utilitzar recursos tecnològics (digitals i audiovisuals) per a l'adquisició del coneixement i les seves aplicacions en llengua i literatura.
Continguts
- Bases de la fonologia
- Conceptes fonològics essencials
- Processos fonològics que afecten les vocals
- Estructura sil·làbica i epèntesi
- Processos lèxics que afecten les consonants
- Processos postlèxics que afecten les consonants
- Fenòmens amb aplicació lèxica i postlèxica
- Altres processos
Metodologia
Es combinaran les explicacions dels diversos conceptes i fenòmens amb la discussió i resolució de problemes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Avaluació continuada
- Prova de resolució d’exercicis: 25%
- Prova de conceptes: 25%
- Prova final mixta: 50%
Avaluació única
- Prova oral practicoteòrica: 50%
- Prova final mixta: 50% (coincideix amb la prova 3 de l’avaluació continuada)
La nota final de l'assignatura serà la suma (ponderada) de les puntuacions obtingudes en cada activitat, la qual haurà se ser com a mínim 5. Després de cada prova, hi haurà sempre un procediment de revisió del resultat.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi fet més del 30% de les activitats d’avaluació.
Només tindran accés a la recuperació els estudiants que hagin obtingut com a mínim un 3,5 de la nota global i hagin estat avaluats en un mínim de 2/3 parts de la qualificació de l'assignatura. Només es podrà recuperar l'examen final i la nota màxima serà 5.
Els errors de normativa penalitzaran en la forma que s'estableixi per a cada activitat.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’una activitat d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquesta activitat d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en les activitats, la qualificació final d’aquest assignatura serà 0.
Activitats d'avaluació continuada
| Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
| Prova de conceptes |
25% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 18, 19, 20
|
| Prova de resolució d'exercicis |
25% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
|
| prova final mixta |
50% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20
|
Bibliografia
Bonet, Eulàlia i Maria-Rosa Lloret. 1998. Fonologia catalana. Barcelona: Ariel. http://ddd.uab.cat/record/132995
Lloret, Maria-Rosa. 2011. La fonologia del català. Barcelona: Santillana.
Prieto, Pilar. 2004. Fonètica i fonologia. Els sons del català. Barcelona: Editorial UOC
Recasens, Daniel. 1993. Fonètica i fonologia. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.
Solà, Joan, Maria-Rosa Lloret, Joan Mascaró, Manuel Pérez Saldanya (eds.). 2002. Gramàtica del català contemporani. Volum I. Barcleona: Empúries.