Logo UAB
2023/2024

Representacions Socioculturals de la Masculinitat

Codi: 105817 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500000 Estudis Socioculturals de Gènere OT 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Diego Falconi Trávez
Correu electrònic:
diego.falconi@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Francisco Abril Morales

Prerequisits

No n'hi ha.


Objectius

I. Entendre les masculinitats des d'una concepció àmplia de la cultura que permeti un abordatge des dels estudis socials i la crítica cultural.

II. Comprendre les diferents formes de construcció de la masculinitat en les diferents societats.

III. Abordar teories que ajudin a qüestionar els rols de gènere tradicionals, que després permetin aterrar l'anàlisi sigui en textos sociològics o en literaris / fílmics.


Competències

  • Demostrar capacitat per al treball autònom, l'autoanàlisi i l'autocrítica.
  • Expressar-se correctament i de manera no sexista ni homofòbica tant oralment com per escrit.
  • Identificar i qüestionar les representacions de gènere en la història de les idees, les arts i la cultura, així com en la construcció del coneixement científic.
  • Interpretar i interrelacionar les bases conceptuals de les teories feministes.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les representacions de les sexualitats en les produccions culturals.
  2. Aplicar els conceptes de la teoria de gènere a l'anàlisi de textos culturals.
  3. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda en la xarxa.
  4. Fer un ús inclusiu del llenguatge.
  5. Fer valoracions i correccions del treball propi.
  6. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  8. Reconèixer la representació de la masculinitat en la història de les arts.

Continguts

Part I - INTRODUCCIÓ A LES MASCULINITATS

Tema 1: La perspectiva de gènere en els estudis de les masculinitats

Tema 2: Construcció social i cultural de les masculinitats: fer-se home

Tema 3: Estudis crítics sobre masculinitats i les teories de les masculinitats

Tema 4: Masculinitats hegemòniques

 

Part II – REPRESENTACIONS CULTURALS I SOCIALS DE LES MASCULINITATS

Tema 5: Formes de performativitzar les masculinitats: literatura, cinema i altres arxius

Tema 6: Interseccions de raça, classe, gènere, etnicitat, etc. a les masculinitats

Tema 7: Homosocialitat i poder

Tema 8: Violències i cures

 

Part III – LA DECONSTRUCCIÓ SOCIAL I CULTURAL DE LES MASCULINITATS

Tema 9: Les noves masculinitats de sempre?

Tema 10: Moviments d'homes: de la igualtat a la “manosfera”

Tema 11: Com abordar el treball de les masculinitats?


Metodologia

Activitats a l'aula:

- Sessions teòriques realitzades en plenari, destinades a presentar els conceptes i continguts de l'assignatura i en què es discuteixen les lectures de classe.

- Seminaris de pràctiques consistents en exercicis a realitzar i presentar a la mateixa sessió. L´aprenentatge derivat dels seminaris de pràctiques aplicarà, en tot cas, al que l’alumnat ha de realitzar.

- Presentació eventual de persones convidades a classe

 

Activitats fora d'aula:

 

- Realització de lectures que, juntament amb els materials disponibles al Campus Virtual de l'assignatura, acompanyaran els continguts treballats a l'aula.

- Realització de treballs i investigacions en grup.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats evaluatives 25 1
Classe teòrica 50 2
Pràctiques (Seminaris) 50 2

Avaluació

Qualificacions

La nota final estarà expressada en un rang entre 0 i 10 punts, amb 5 com a límit mínim per considerar superat el curs.

Per accedir al còmput de la nota final cal complir necessàriament dues condicions:

a) haver-se presentat a les tres formes d'avaluació

b) tenir una qualificació igual o superior a quatre (=> 4) a l'assaig, en el treball en grup i a la prova individual de coneixements. La nota final de l’assignatura es computarà com la mitjana ponderada de la qualificació de les 3 activitats d’avaluació, segons el pes corresponent de cadascuna.

Es rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no s'hagi lliurat més de 1/3 de les activitats d'avaluació.

Recuperació

Es pot presentar en reavaluació dins de la mateixa convocatòria l’alumnat que compleixin amb TOTS els requisits següents:

1. Que no superin l'assignatura arribant a 5 (el 4,9 no és 5).

2. Haver estat avaluats/des en 2 de les 3 activitats amb qualificació a classe.

3. Haver obtingut una qualificació mitjana de 3.5/10.

En el cas de presentar-se a la recuperació, la nota final no superarà el 5.

Revisió de qualificacions

En el moment de la realització de cada activitat d’avaluació el professorat informarà a l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Plagi

En cas que l'alumnat dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació determinat (incloent-hi la realització de treballs a partir de dispositius d'intel·ligència artificial), aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que se'n pugui derivar. En cas que es verifiquin diverses irregularitats als actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final daquesta assignatura serà 0.

Avaluació única


Per acollir-se a l'avaluació única l'alumnat haurà de notificar-ho (les dates termini de notificació són del 18 de setembre al 6 d'octubre, passada aquesta data l'alumnat no es podrà acollir a aquest tipus d'avaluació). Aquesta avaluació constarà de tres activitats que s'hauran de lliurar el mateix dia (el qual serà notificat per part del professorat):

1. Assaig (35%)

2. Treball aplicat (35%)

3. Prova (30%)

 

Tots els ítems davaluació tindran major extensió i complexitat que aquells de lavaluació continuada.

 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 35% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Prova de coneixements 30% 2 0,08 2, 3, 5, 6, 7
Treball 35% 13 0,52 2, 5, 7

Bibliografia

Andrés, Rodrigo (ed.) (2011), Homoerotismos literarios, Barcelona, Icaria.

Armengol, J.M (2022) Reescrituras de la masculindad, Madrid, Alianza Editorial

Azpiazu, Jokin (2017), Masculinidades y feminismos, Barcelona, Virus

Connell, Raewyn (2003) Masculinidades, México, Programa Universitario de Estudios de Género.

Halberstam, Jack(/Judith) (2008), Masculinidades femeninas, Barcelona, Egales.

Hooks, Bell (2021), El deseo de cambiar: Hombres, masculinidad y amor, Barcelona, Bellaterra.

Zoja, Luigi (2018). El gesto de Héctor, Madrid, Taurus.


Programari

S'utilitzarà el Campus Virtual per penjar lectures i feines.