Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500000 Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 2 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Cal que l'estudiant tingui els coneixements lingüístics necessaris per poder expressar-se amb correcció tant per escrit com oralment.
L’assignatura vol conduir a l’anàlisi de les obres culturals a partir de les metodologies dels estudis culturals, especialment en la seva confluència amb els estudis de gènere. Es pretén reflexionar sobre el sistema cultural com a estructura lligada al poder i la ideologia, tot posant en tensió el cànon i les exclusions que el configuren. Es farà un focus especial a la conflictiva separació entre centres i marges i s’afavorirà la selecció d’objectes d’estudi diversos, provinents de la cultura popular, el cinema, la televisió, la literatura, la museística, els videojocs, el menjar, la moda o la música. Amb això, l’alumnat haurà de ser capaç de teoritzar sobre la cultura des de les aportacions interdisciplinàries dels estudis culturals amb perspectiva de gènere.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, seminaris i pràctiques dirigides | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions orals i discussions | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tutories programades | 5 | 0,2 | 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs i projectes | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Lectura i anàlisi de textos | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 7 |
Activitats d’avaluació |
Descripció |
Valor |
Treball |
El treball tindrà la forma d’un assaig crític on s’analitzarà un producte cultural des de les perspectives teòriques treballades al curs. La professora informarà de la data d’entrega a l’inici del semestre. |
35% |
Presentació |
En grup, s’haurà de preparar en profunditat un conjunt de lectures per a presentar-les a l’aula i dinamitzar-ne el debat. La distribució es farà a l’inici del semestre. |
30% |
Prova final |
Es farà una prova final de síntesis per avaluar els continguts teòrics i pràctics. La professora informarà de la data a l’inici del semestre. |
35% |
AVALUACIÓ ÚNICA
Activitats d’avaluació |
Descripció |
Valor |
Treball |
El treball tindrà la forma d’un assaig crític on s’analitzarà un producte cultural des de les perspectives teòriques treballades al curs. La professora informarà de la data d’entrega a l’inici del semestre. |
35% |
Examen oral |
Pesentació i reflexió oral sobre les lectures i els continguts treballats. |
30% |
Examen final |
Es farà una prova final de síntesis per avaluar els continguts teòrics i pràctics. La professora informarà de la data a l’inici del semestre. |
35% |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició oral | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Prova final | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Treball individual escrit | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
La professora penjarà al campus virtual un conjunt de lectures i vídeos –o, si escau, en proporcionarà l’enllaç– per a la discussió i el treball.
Azpeitia, Barral, Díaz, González Cortés, Moreno i Yago (eds.) (2001). Piel que habla. Viaje a través de los cuerpos femeninos. Barcelona: Icaria Editorial.
Barker, Martin i Beezer, Anne (eds.) (1994). Introducción a los estudios culturales. Barcelona: Bosch Casa Editorial.
Barthes, Roland (2006). “Por una Psico-Sociología de la Alimentación Contemporánea”. A EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, núm. 11, p. 205-221.
Barthes, Roland (2017). Mitologies. Barcelona: Àtic dels llibres.
Braidotti, Rosi (2020). Coneixement posthumà. Barcelona: Arcàdia.
Clúa, Isabel (ed.) (2008). Género y cultura popular. Estudios culturales I. Bellaterra: Edicions UAB.
Culler, Jonathan (2020). Breve introducción a la teoría literaria. Editorial Planeta. Barcelona.
Fernàndez, Josep-Anton (ed.) (2000). El gai saber. Introducció als estudis gais i lèsbics. Barcelona: Llibres de l'Índex.
Fernàndez, Josep-Anton (2009). “De les ‘Exxcursionistes calentes’ a les ‘Elegies de Bierville’, i viceversa: els Estudis Culturals”. A: Literatura i cultura: Aproximacions comparatistes. Palma: Editorial Lleonard Muntaner.
Hall, Stuart (1984). “Notas sobre la deconstrucción de lo «popular»”. A Samuel, Ralph (ed.), Historia popular y teoría socialista. Barcelona: Editorial Crítica.
Hollows, Joanne (2005). “Feminismo, estudios culturales y cultura popular”. A Lectora: revista de dones i textualitat, núm. 11, p. 15-28.
Jameson, Fredric i Žižek, Slavoj (1998). Estudios culturales. Reflexiones sobre el multiculturalismo. Buenos Aires: Editorial Paidós.
Pons, Margalida (2020). “Emocions proscrites: escriptura, gènere, afectes i algunes veus de la poesia catalana contemporània”. A 452ºF. Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada, 22, p. 39-59.
Pulido, Genara (2010). “Aportaciones teóricas de los estudios culturales latinoamericanos”. A 452ºF. Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada, 3, p. 53-69.
Said, Edward (1991). Orientalisme: identitat, negació i violència. Barcelona: Eumo.
Segarra, Marta (2013). Escriure el desig. De La celestina a Maria-Mercè Marçal. Catarroja: Editorial Afers.
Segarra, Marta (2022). Humanimales. Abrir las fronteras de lo humano. Barcelona: Gutenberg.
Weik, Alexa (2017). Affective ecologies. Empathy, emotion, and environmental narrative. Columbus: The Ohio State University Press.
El programari habitual.