Logo UAB
2023/2024

Fonaments de Química I

Codi: 105032 Crèdits: 8
Titulació Tipus Curs Semestre
2502444 Química FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Gregorio Ujaque Perez
Correu electrònic:
gregori.ujaque@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Gregorio Ujaque Perez

Equip docent extern a la UAB

Arnau Carné Sanchez

Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials. No obstant això, en el moment de començar l'assignatura, els alumnes han de
conèixer els conceptes fonamentals corresponents a les assignatures de Química de Batxillerat: formulació,
estequiometria, estructura atòmica i enllaç, termodinàmica i equilibris iònics (àcid-base, precipitació i redox).
Per aquells alumnes que considerin que el seu nivell de coneixements en aquests continguts no és l'adient,
s'ofereix un curs propedèutic:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/informacio-academica/cursos-propedeutics-1345743915619.html


Objectius

L'objectiu de l'assignatura és doble. El primer objectiu d'aquest curs introductori és homogeneïtzar el nivell dels alumnes, en tots els coneixements que formen part de les assignatures de Química dels estudis preuniversitaris. Partint d'aquests coneixements, el segon objectiu és proporcionar a l'alumne les eines necessàries per una correcta comprensió de les assignatures químiques del segon curs. En particular i entre altres coneixements, l'assignatura ha de proporcionar a l'alumne seguretat en els càlculs estequiomètrics complexos i la formulació i nomenclatura dels compostos químics més importants; coneixements qualitatius de l'estructura de l'àtom i dels tipus d'enllaç presents en molècules, líquids i sòlids, així com de les propietats periòdiques dels elements, i coneixement dels grups funcionals orgànics més importants i dels tipus d'isomeria que presenten.


Competències

  • Adaptar-se a noves situacions.
  • Aplicar els coneixements químics a la resolució de problemes de naturalesa quantitativa o qualitativa en àmbits familiars i professionals.
  • Aprendre de manera autònoma.
  • Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  • Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  • Demostrar motivació per la qualitat.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes, els principis, les teories i els fets fonamentals de les diferents àrees de la química.
  • Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  • Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  • Mantenir un compromís ètic.
  • Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  • Proposar idees i solucions creatives.
  • Raonar de forma crítica.
  • Resoldre problemes i prendre decisions.
  • Tenir destresa per al càlcul numèric.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a noves situacions.
  2. Anomenar i formular els compostos químics orgànics i inorgànics.
  3. Aprendre de manera autònoma.
  4. Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  5. Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  6. Demostrar motivació per la qualitat.
  7. Descriure l'estructura de l'àtom.
  8. Descriure les propietats dels diferents estats d'agregació de la matèria, i relacionar-les amb l'enllaç químic i les forces intermoleculars.
  9. Descriure les teories d'enllaç de valència i d'orbitals moleculars.
  10. Determinar la hibridació dels àtoms en molècules a partir de la teoria d'enllaç de valència i aplicar la teoria d'orbitals moleculars a molècules diatòmiques.
  11. Determinar les configuracions electròniques dels elements i, a partir d'aquestes, les propietats dels elements.
  12. Dibuixar les estructures de Lewis de molècules i descriure a partir d'aquestes, les seves propietats principals.
  13. Diferenciar entre els diferents tipus d'enllaç químic i d'interaccions intermoleculars.
  14. Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  15. Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  16. Identificar els processos de reducció i oxidació en una reacció redox i igualar l'equació química corresponent.
  17. Mantenir un compromís ètic.
  18. Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  19. Proposar idees i solucions creatives.
  20. Raonar de forma crítica.
  21. Resoldre problemes i prendre decisions.
  22. Tenir destresa per al càlcul numèric.
  23. Treballar correctament amb equacions químiques i amb les principals magnituds de la matèria.

Continguts

BLOC I. Matèria, compostos i reaccions químiques

Tema 1. Matèria i compostos químics

Tema 2. Introducció a les reaccions químiques

Tema 3. Gasos


BLOC II. Estructura atòmica i enllaç

Tema 4. Estructura atòmica

Tema 5. Taula periòdica

Tema 6. Enllaç químic

Tema 7. Enllaç en sòlids i líquids

 

Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.


Metodologia

L'assignatura Fonaments de Química I consta de dos tipus d'activitats supervisades, les classes teòriques i les
classes de problemes, que es distribueixen al llarg del curs en una relació aproximada de 2.5 a 1.


Classes teòriques. Mitjançant les exposicions del professor/a l'alumne ha d'adquirir els coneixements propis
d'aquesta assignatura i complementar-los amb l'estudi de cada tema tractat amb l'ajut del material que el
professor pugui proporcionar a l'alumne a través del Campus Virtual/Teams i la bibliografia recomanada. Les
classes teòriques seran obertes a la participació dels alumnes, que podran plantejar al professor les qüestions
i aclariments que considerin necessaris.


Classes de problemes. L'objectiu d'aquesta activitat supervisada és resoldre problemes i qüestions que han
estat prèviament plantejades als alumnes a través del Campus Virtual i que han hagut de resoldre prèviament,
en grup o individualment. Es pretén estimular la participació dels alumnes en la discussió de les alternatives per resoldre els problemes, aprofitant-ho per
consolidar els coneixements adquirits a les classes de teoria i durant l'estudi personal.

 

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes 20 0,8 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23
Classes teòriques 48 1,92 2, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 23
Estudi 106 4,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Avaluació

L'avaluació dels estudiants tindrà dues opcions: avaluació continuada i avaluació única. 

OPCIÓ A: Avaluació continuada (és l'opció per defecte) 

Es realitzarà mitjançant diverses proves d’avaluació: 

  • Exàmens escrits:  

Es realitzaran dos exàmens parcials al llarg del curs, un a mitjans i l'altre a final del semestre. Cadascun d'aquests exàmens tindrà un pes del 35% sobre la nota final (amb un total del 70%). Per poder fer mitja la nota de cada examen ha de ser ≥ 4.0. 

  • Treball continuat

Es recolliran evidències de l’alumne al llarg de tot el curs (problemes resolts, individualment o en grup, autoavaluacions al Campus Virtual, proves curtes a classe, etc.). Aquestes activitats no es podran recuperar excepte si l'alumne proporciona una justificació major amb la documentació oficial corresponent. Aquesta activitat tindrà un pes del 30% de la nota. 

Nota de l’assignatura = Nota mitja de les proves parcials (70%) + nota treball continuat (30%) 

 

Opció B: Avaluació única 

L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de tot el temari teòric i de problemes de l’assignatura. Aquesta prova es realitzarà el dia en què els estudiants de l’avaluació contínua fan l’examen del segon parcial. La qualificació de l’estudiant serà: 

Nota de l’assignatura = Nota de la prova final  

 

Tant per l’opció A com per la B l’assignatura s’aprova amb un 5. Si la nota final no arriba a 5, l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. 

 

No avaluable: 

Es qualificarà l'assignatura amb un "No avaluable" quan: a) l'alumne no s'hagi presentat a cap dels exàmens parcials i de segona opció de l'assignatura, o bé b) hagi entregat menys de tres activitats de l'avaluació continuada. Si ha optat per l’avaluació única si no es presenta a la prova final.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens 70 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Treball continuat 30 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Bibliografia

Llibre de text
QUIMICA GENERAL: PRINCIPIOS Y APLICACIONES MODERNAS, R. H. Petrucci, F. G. Herring, J.D.
Madura i C. Bissonnette , Pearson Educación SA, 11ª edició, Madrid 2017.

http://www.ingebook.com.are.uab.cat/ib/NPcd/IB_BooksVis?cod_primaria=1000187&codigo_libro=1262


Altres llibres de suport:

CHEMISTRY: A MOLECULAR APPROACH, Nivaldo Tro, Pearson, 5th Ed. 2020


PRINCIPIOS DE QUÍMICA, P. Atkins i L. Jones, Médica Panamericana, 5ª edició, 2012.
QUÍMICA, R. Chang, J. Overby McGraw-Hill, 13ª edició, 2021.
INTRODUCCIÓ A LA NOMECLATURA QUÍMICA INORGÀNICA I ORGÀNICA, J. Sales i J. Vilarrasa, Reverté,
5ª edició, 2003.
INTRODUCCIÓN A LA NOMENCLATURA DE LAS SUSTANCIAS QUÍMICAS, W. R. Peterson, Reverté, 2010.


Programari

L'assignatura no utilitza cap programari obligatori