Logo UAB
2023/2024

Història dels Relats Audiovisuals

Codi: 105005 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OB 2 A

Professor/a de contacte

Nom:
Joaquin Puig Gonzalez
Correu electrònic:
Joaquim.Puig.Gonzalez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Matilde Delgado Reina
Jesica Ana Florencia Menéndez Signorini
Ludovico Longhi

Prerequisits

L'assignatura d' "Història dels relats audiovisuals" és el primer contacte que té l'alumnat amb la matèria d ' "Història i Estètica de la Comunicació Audiovisual". Per tant no són necessaris més prerequisits previs que els coneixements i l'educació assolida fins a l' inici del segon curs de carrera.


Objectius

Aquesta matèria analitza l'evolució que han experimentat els mitjans de la Comunicació Audiovisual (cinema, ràdio i televisió) al llarg de la història en les seves facetes estètiques, tecnològiques, industrials, socials

 S'analitzen i estudien detalladament els processos que intervenen en la construcció cultural de les imatges i la seva funció estètica i comunicativa en els diferents mitjans audiovisuals


Competències

  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Contextualitzar els mitjans audiovisuals i la seva estètica des d'una dimensió històrica.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps i les elaboracions conceptuals, així com el seu valor per a la pràctica professional.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  3. Conèixer l'evolució històrica dels mitjans audiovisuals.
  4. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  5. Gestionar el temps de manera adequada.
  6. Identificar les interaccions entre la història, l'estètica i la comunicació audiovisual.

Continguts

 

 

PRESENTACIÓ : introducció, antecedents i contextualització del relats audiovisuals  

PART I: RÀDIO I TELEVISIÓ

TEMA 1: NAIXEMENT DELS MITJANS ELECTRÒNICS

1.1. Tecnologia

1.2. Política i societat

1.3. La ràdio com a mitjà de masses

1.4. Els primers relats

TEMA 2: ESTATS UNITS. Estudi del model hegemònic.

2.1. La Network Era: l’època dorada de la ràdio

2.2. “Video killed the radio stars”. La televisió als US

TEMA 3: EL MODEL EUROPEU

TEMA 4: EL CAS ESPANYOL

4.1. Espanya, un cas apart:

4.2. LA RÀDIO

4.3. LA TELEVISIÓ

PART II: CINEMA,  SPOTS I VIDEOCLIPS

TEMA 5.  ORIGEN, DESENVOLUPAMENT I HISTORIOGRAFIA SOBRE EL CINEMA

5.1 Del precinema al tipus de representació primitiu

5.2 La creació del llenguatge: del tipus de representació primitiu al tipus de Representació institucional

5.3. El cinema com indústria

5.4 El cinema com creació

TEMA 6. LES AVANTGUARDES CINEMATOGRAFIQUES

TEMA 7. HOLLYWOOD I EL CINEMA MAINSTREAM

7.1 El Cinema de Hollywood del període clàssic

7.2 Del Neo -Hollywood fins a l'actualitat

TEMA 8. EL NEOREALISME

TEMA 9. LA NOUVELLE VAGUE I ELS NOUS CINEMES

TEMA 10. EL CINEMA ASIATIC

TEMA 11. EL CINEMA AFRICÀ I D’AMERICA LLATINA

TEMA 12. EL CINEMA A CATALUNYA I A L'ESTAT ESPANYOL

TEMA 13. POSTMODERNITAT, DIGITALITZACIÓ I CONTEXT ACTUAL

TEMA 14. CROSSOVERS  DEL CIMENA AMB L’ESPOT I EL VIDEOCLIP

 

 


Metodologia

L’assignatura d’ “Història dels relats audiovisuals”  està  composta per classes teòriques, tutories i seminaris

Programació de l’assignatura

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on les persones de la classe podran trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, s’ informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teóricas 66 2,64 1, 3, 4, 6
Seminaris 30 1,2 1, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 1, 6
Tipus: Autònomes      
Lectures,anàlisis i síntesis de textes i documents, preparació i realització de treballs 182,5 7,3 1, 2, 3, 5, 6

Avaluació

Avaluació
 
Primera Part: Ràdio i Televisió
 
Aquesta part tindrà les activitats d'avaluació següents:
- Examen teòric, 50% sobre la qualificació final daquesta part
- Treball historiogràfic escrit fet en grup, 35% sobre la qualificació final daquesta part
- Presentació oral del treball, 15% sobre la qualificació final daquesta part
La nota final daquesta part serà la suma daquestes tres activitats sempre que estiguin aprovades
 
Segona Part: Cinema, espots i videoclips
 
Aquesta part estarà composta per les activitats d'avaluació següents:
- Examen teòric, 50% sobre la qualificació final daquesta part
- Treball historiogràfic escrit fet en grup, 35% sobre la qualificació final daquesta part
- Presentació oral del treball, 15% sobre la qualificació final daquesta part
La nota final daquesta part serà la suma daquestes tres activitats sempre que estiguin aprovades
 
Nota final de l'assignatura: La resultant de sumar les dues notes de cada part i dividir-la per dues
 
Recordatori: Per poder aprovar l'assignatura, caldrà haver superat totes les activitats d'avaluació de les dues parts. Si qualsevol estigués suspesa no es podrà aprovar lassignatura. Lalumnat tindrà dret a la recuperació de les proves suspeses, sempre que hagi tret un mínim de 3 punts la primera vegada.
Més informació sobre aquest text d'origenEs requereix el text d'origen per obtenir informació addicional sobre la traducció.
 

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen teòric 40% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5
Lectures,anàlisis i síntesis de textes i documents, preparació i realització de treballs 50% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6
Presentació en públic del treball historiogràfic 10% 1 0,04 1, 2, 5, 6

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA DE L’ASSIGNATURA

 

1. BIBLIOGRAFIA DE RÀDIO I TELEVISIÓ

ALBERT, Pierre and TUDESQ, Andre-Jean, (2001) . Historia de la radio y la televisión. México: Fondo de Cultura de México.

ARCHER, Gleason L. (1971) . History of Radio to 1926. New York: Arno Press.

BAGET I HERMS, Josep Maria,(1993) . Historia de la televisión en España (1956-1975). Barcelona: Feed-Back.

BALSEBRE, Armand. (2001). Historia de la radio en España. Volumen I (1874-1939). Madrid: Cátedra.

BIGNELL, Jonathan and FICKERS, Andreas (eds) (2008), A European television history, Oxford: Blackwell Publishing.

BIGNELL, Jonathan (2018), “Performing Television History” a Critical Studies in Television, vol. 13, no. 3

BRIGS, Asa y BURKE, Peter, (2002) . A Social History of the Media. From Gutenberg to the Internet. Cambridge: Polity.

BRINSON, Susan (2005), "From Marconi to Cop Rock. An introduction to Broadcasting history" in WINN, Emmet and BRINSON, Susan (eds), Transmitting the Past. Historial and Cultural Perspectives on Broadcasting, Tuscaloosa: The University of Alabama Press, p.p. 1-15. 

BUSTAMANTE, Enrique, (2008), Radio y televisión en España. Historia de una asignatura pendiente de la democracia, Barcelona: Gedisa

CROWLEY, David and HEYER, Paul (eds.). (1997), La comunicación en la historia. Tecnología, cultura, sociedad. Barcelona: Bosch.

DOUGLAS, Susan J. (2004), Listening in. Radio and the American Imagination, Minneapolis: University of Minnesota Press.

FLICHY, Patrick, (1993), Una historia de la comunicación moderna. Espacio público y vida privada, Barcelona: Gustavo Gili. Cap. 6: "Siembro a los 4 vientos", p.p.

FRANQUET, Rosa, (2001), Història de la ràdio a Catalunya al segle XX. De la ràdio de galena a la ràdiodigital. Barcelona: Edicions 62.

GOMERY, Douglas, (2008), A history of Broadcasting in the United States, Malden: Blackwell Publishing. HILMES, Michele (ed.) (2003), The Television History Book. London, British Film Institute
FAUS Angel, (2007), La radio en España (1896-1977). Una historia documental, Madrid: Taurus. OLIVESI, Stephane, 1998. Histoire politique de la télévision. Paris: L'Harmattan

PALACIO, Manuel, (2001), Historia de la televisión en España, Barcelona: Gedisa. PEGG, Mark 1983. Broadcasting and Society 1918-1939. London: Croom Helm.

STERLING, Cristopher H. and KITTROSS, John Michael (2002), Stay Tuned. A history of American Broadcasting, Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates, cap. 2 "The Prehistory of Broadcasting", P.P. 19-50.

WHEATLEY, Helen,(Ed) (2007), Re-viewing television history. Critical Issues in Television Historiography, NEW YORK: Tauris & Co.

WILLIAMS, Raymond, (1989). Raymond Williams on Television. Selected Writings. London: Routledge.

WYVER, John, (1992) La imagen en movimiento. Aproximación a una historia de los medios audiovisuales. Valencia: Filmoteca Generalitat Valenciana.

 

2.BIBLIOGRAFIA  DE CINEMA

ALTMAN, Rick (2000)  Los géneros cinematográficos, Ed. Paidós,Barcelona

BORDWELL, David, STAIGER Janet, THOMPSON, Kristin  (1996) El cine clásico de Hollywood, Barcelona, Ed. Paidós

BURCH, Noël (1987) El tragaluz del infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico Madrid, Ed.Catedra

BUTLER, Judith (1990) Gender Trouble: Feminism and The Subversion of Identity, Routledge, Nueva York

CAPARRÓS LERA, Josep Mª (2007)  Historia del cine español, T&B editorial, Madrid

COLAIZZI, Giulia (2007) La pasión del significante: Teoría del género y cultura visual, Biblioteca Nueva, Madrid,

COUSINS, Mark (2005) Historia del cine, Blume, Barcelona

DE LAURETIS, Teresa (1987) Technologies of Gender: Essays On Theory, Film & Fiction, Indiana University Press, Bloomington

GASCA, Luis (1998)  Un siglo de cine español, Alianza, Madrid

GUBERN, Romà  (2006) Historia del cine, Lumen, Barcelona, 2006

GUBERN, Romà, MONTERDE José Enrique; PÉREZ PERUCHA, Julio, RIAMBAU, Esteve y TORREIRO, Casimiro (2009)  Historia del cine español, Cátedra, Madrid

KAEL, Pauline (1974)  Kiss Kiss Bang Bang: el tiempo del cine, Marymar, Buenos Aires

MORIN, Edgar  (1972) Las Stars. Servidumbres y mitos. Barcelona, Dopesa

MULVEY, Laura (1989) Visual and other pleasures, Indina University Press, Bloomington

NICHOLS, Bill (1997)  La representación de la realidad Barcelona, Paidós

PASKIEWICZ, Katarzyna (2017): Rehacer los géneros: mujeres cineastas dentro y fuera de Hollywood.  Icaria,  Barcelona

QUINTANA Ángel (2003) Fábulas de lo visible Barcelona, Acantilado

RIAMBAU, Esteve (2011)  Hollywood enla era digital. De Jurassic Park a Avatar. Madrid, Ed. Cátedra

SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (2018). Historia del cine, Alianza Editorial, Madrid

VVAA Historia general del cine vols. I-XII (1996), Cátedra, Madrid

 

Al llarg de les classes es proporcionaran els continguts audiovisuals de cada tema

 


Programari

Aquesta assignatura no necessita cap programari específic