Logo UAB
2023/2024

Models de Gestió de l'Empresa Audiovisual

Codi: 105003 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 1
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 2
2501928 Comunicació Audiovisual OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos Llorens Maluquer
Correu electrònic:
carles.llorens@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Haver cursat prèviament "Estructura del Sistema Audiovisual"


Objectius

Aproximació conceptual i pràctica a la gestió de l'empresa de serveis de comunicació audiovisual en el context de la seva relación amb la indústria cultural i creativa i els processos de convergència digital. 


Competències

    Comunicació Audiovisual
  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Conèixer i interpretar els fenòmens industrials i empresarials del sector audiovisual.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  3. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  4. Gestionar el temps de manera adequada.
  5. Identificar les característiques específiques del sistema audiovisual.

Continguts

  1. Conceptes clau sobre gestió i empresa audiovisual.
  2. L'emprenedoria, la seva materialització i constitució empresarial. De la idea al projecte: la creativitat, la investigació i el desenvolupament, la innovació i l'emprenedoria.
  3. L'estructura, caracterització i classificació de l'activitat empresarial de la comunicació audiovisual.
  4. L'organització i direcció de l'empresa audiovisual.
  5. Màrqueting, comercialització i models de negoci dels sistemes i empreses audiovisuals.
  6. El pla d'empresa i de negoci.
  7. L'estructura de les empreses i el mercat de l'audiovisual a Europa.
  8. La gestió de l'empresa cinematogràfica.
  9. La gestió de l'empresa televisiva.
  10. La gestió de les plataformes SVOD.
  11. La gestió econòmico-financera a l'empresa audiovisual.

Metodologia

Desenvolupament de classes expositives, treballs individuals i en grup, lectures de textos recomanats relacionats amb la matèria, anàlisi de casos de gestió i discussió dels mateixos en les sessions de seminari. Realització d'un projecte d'empresa original, creatiu i viable.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases teòriques 37,5 1,5 1, 2, 4, 5
Seminaris (exercicis i participació) 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 1, 2, 4
Tipus: Autònomes      
Lectura, anàlisi i sintesi de textos, preparació de les presentacions 82,5 3,3 1, 2, 3, 4, 5

Avaluació

Avaluació continuada

S'ha d'haver superat amb un mínim de 5 les següents proves:

-Examen teòric (30% de la nota final)

-Seminaris [resolució d'exercicis i participació] (20% de la nota final)

-Treball de curs i presentació (50% de la nota final) 

El treball és una activitat individual tutoritzada. A principis de curs, es penjarà el protocol que especifica amb tot detall com s’ha de procedir.

L’examen teòric presencial inclourà el que s’ha vist i fet a les sessions teòriques de classe i als seminaris.

Els seminaris tenen un protocol i unes lectures específicas. S'hauran de preparar prèviament. Les faltes d'assistència als seminaris, les dates dels quals seran comunicades a principi de curs, seran qualificats amb un 0.

Avaluació única:

L’avaluació única està integrada per tres parts diferenciades, cadascuna de les quals s’ha d’aprovar amb un 5 com a mínim per a superar l’assignatura:                                 

  • Treball (50%)
  • Examen teòric (30%)
  • Exercici de síntesi a partir de lectures sobre l'assignatura (30%)

El treball és una activitat individual tutoritzada. A principis de curs, es penjarà el protocol que especifica amb tot detall com s’ha de procedir.

L’examen teòric presencial inclourà el que s’ha vist i fet a les sessions teòriques de classe i als seminaris.

L’exercici de síntesi a partir d'un conjunt de lectures addicionals i el contingut dels seminaris és una prova presencial en què l’estudiantat haurà de posar en relació les lectures i la teoria vista a classe. Al Campus Virtual es donaran més detalls sobre aquesta prova.

Sobre el període i condicions de la recuperació

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l'examen i del treball o d'ambdues parts sempre i quan hagi estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. 

Per poder-se presentar a la recuperació del treball i/o de l'examen, s’haurà hagut d’obtenir una nota mitjana de l'assignatura de 3,5.

Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són els seminaris (avaluació continuada) i l’exercici de síntesi a partir de lectures (avaluació única).

Sobre el plagi

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen teòric 30% 2 0,08 1, 2, 4, 5
Seminaris (resolució d'exercicis i participació) 20% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5
Treball de curs i presentació 50% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5

Bibliografia

lbornoz, L.A. y García Leiva, M. T. (2017). El audiovisual en la era digital. Políticas y estrategias para la diversidad. Madrid: Ediciones Cátedra. 

Bustamante, Enrique (2013): Historia de la Radio y la Televisión en España. Una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona: Paidós

Clares-Gavilán, J., Merino Álvarez, C. y Neira, E. (2019). La revolución over the top. Del vídeo bajo demanda (VOD) a la televisión por internet. E6ditorial UOC. 

Evens, T. y Donders, K. (2018). Platform power and policy in transforming television markets. Palgrave Macmillan.

García Castillejo, Angel (2014):Régimen jurídico y mercado de la televisión en abierto en España. Barcelona: UOC

Medina Laverón, Mercedes (2011): Estructura y gestión de empresas audiovisuales. Pamplona: EUNSA. 

Miguel de Bustos, J.C. & Izquierdo-Castillo, J. (2019): ¿Quién controlará la Comunicación? El impacto de los GAFAM sobre las industrias mediáticas en el entorno de la economía digital. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 803 a 821. http://www.revistalatinacs.org/074paper/1358/41es.html.

Núñez Fernández, Víctor (2015): La empresa informativa en la era digital. Madrid: Centro de Estudios Financieros


Programari

Aquesta assignatura no necessita un programari concret per al desenvolupament de les classes i els treballs.