Logo UAB
2023/2024

Models de Negoci d'Empreses Comunicatives

Codi: 104994 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OT 3 2
2501933 Periodisme OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Santiago Giraldo Luque
Correu electrònic:
santiago.giraldo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Assignatura optativa de tercer i quart en el Grau de Periodisme. Caldrà que l'alumnat tingui un coneixement de temes d'actualitat; demostri capacitat per l'ús correcte oral i escrit del català i el castellà. Cal tenir en compte que l'alumnat ja haurà realitzat assignatures obligatòries relacionades amb aquesta assignatura i que això permetrà que ja tingui les capacitats tècniques necessàries per al desenvolupament d'activitats específiques.


Objectius

1. Integrar la dimensió empresarial dins el concepte del periodisme i dels mitjans de comunicació.
2. Faer servir models d’anàlisi de mercat i de empresa.
3. Conèixer diferents casos d’empreses periodístiques i les tendències actuals pel que fa al disseny de producte i l’impacte de l’entorn tecnològic en la producció de continguts, el seu consum i la seva monetització.
4. Elaborar i presentar un projecte empresarial propi en l’àmbit de la comunicació.


Competències

    Periodisme
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar l'esperit crític i autocrític.
  • Demostrar un coneixement adequat de la realitat sociocomunicativa de Catalunya en el context espanyol, europeu i mundial.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, i adquirir un coneixement sistemàtic de l'estructura dels mitjans de comunicació.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  2. Analitzar la dimensió econòmica dels mitjans de comunicació.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Comparar la realitat sociocomunicativa de Catalunya amb el context espanyol i europeu des del punt de vista de les indústries culturals.
  5. Descriure l'estructura, el funcionament i la gestió de l'empresa de comunicació.
  6. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  7. Explicar la realitat sociocomunicativa de Catalunya en el context espanyol i europeu des del punt de vista econòmic i el teixit empresarial.
  8. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  10. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  11. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  12. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  13. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  14. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  15. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  16. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  17. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  18. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

 

1. El periodisme com a missió empresarial.
2. Els públics: hàbits i necessitats informatives.
3. Productes informatius, models de negoci i entorn digital.
4. Projecte empresarial en l’àmbit de la comunicació.

 

(*) El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents. 

En una de les sessions de l'assignatura es destinaran uns 15 minuts per a que els estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.


Metodologia

El desenvolupament del curs es portarà a terme dins de les següents metodologies docents:

Classes magistrals

Seminaris

Classes invertides

Estudis de cas

Learning by doing

Sessions amb convidat

Desenvolupament i presentació del projecte final

 

El centre del curs és el treball final, un projecte d'empresa de comunicació, que serà tutoritzat de forma constant als grups de pràctiques de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 17
Seminaris i pràctiques 33 1,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Supervisades      
Tutories 42 1,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Avaluació

Activitats d'avaluació:

A. 40% elaboració d’un projecte empersarial de comunicació.

B. 20% presentació del projecte elaborat

C. 30% examen final

D. 10% participació a classe.

 

L'avaluació constarà de tres parts: la part teòrica, l'elaboració i presentació d’un projecte empersarial de comunicacióles i la participació i proactivitat en les sessions lectives. El projecte tindrà un pes del 60% sobre la nota final (40% el projecte i 20% la presentació).

L'examen teòric (30% de la nota final) serà la resolució teòrica per escrit de problemes i situacions relacionat amb allò que s'ha explicat a classe.

 

En cas de suspendre algun dels tres apartats, no tots es podràn recuperar. El projecte i la seva presentació (així com la participació a classe) no tenen recuperació, són pràctiques en grup que es realitzen durant bona part del semestre. L'examen teòric es pot recuperar al final del semestre.

 

Aquesta assignatura no contempla la realització d'avaluació única, ni tampoc d'una prova de síntesi per a segones matrícules.

 

Plagi:

L'estudiant que faci qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat,...) es qualificarà amb aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de lassignatura serà 0.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10, 15, 16, 17, 18
Participació a les activitats del curs 10% 0 0 2, 3, 5, 6, 8, 11, 15, 16
Presentació oral (projecte final) 20% 0 0 5, 6, 8, 11, 13, 14, 16
Projecte final 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Bibliografia

Bàsica

Cerezo, P. (2022). Deconstruyendo los medios: Cómo adaptar las empresas de comunicación al entorno digital. Almuzara.

Newman, N. (2023). Periodismo, medios y tecnología: tendencias y predicciones para 2023. Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford. Disponible en: <https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/es/periodismo-medios-y-tecnologia-tendencias-y-predicciones-para-2023>

Newman, N., Robertson, C. T., Eddy K., Nielsen R. K., (2023). Digital News Report 2022. Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford. Disponible en:
<https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/es/digital-news-report/2022>


Complementària

Cerezo, P. (2018). Los medios líquidos: la transformación de los modelos de negocio. Editorial UOC.

Cerezo, P. (2019). Los medios ante los modelos de suscripción. Editorial UOC.

Clark, T., Osterwalder, A. y Pigneur, Y. (2012). Tu modelo de negocio. Editorial Deusto.

Covey, S. (2011). Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva. Booket.


Programari

Al tractar-se d'una assignatura pràctica el programari requerit és l'habitual per a la realització de les tasques periodístiques de producció de continguts.

En concret, es requereixen les següents eines:

Programari d'edició d'àudio: Audacity
Programari d'edició de textos: Word o similar
Programari d'edició d'imatges: Canva
Programari d'anàlisi de dades: Excel o similar