2023/2024
Periodisme Polític
Codi: 104977
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2501933 Periodisme |
OT |
3 |
1 |
2501933 Periodisme |
OT |
4 |
1 |
Idiomes dels grups
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Prerequisits
No es plantegen prerequisits, més enllà d'haver cursat les assignatures vinculades amb els gèneres periodístics.
Objectius
1. Potenciar una visió crítica i responsable sobre el periodisme que cobreix esdeveniments i situacions entesos com a polítics, i el paper de periodistes i mitjans especialitzats en política.
2. Aplicar i optimitzar enfocaments i tècniques periodístiques adquirides en cursos anteriors per tal d'elaborar amb solvència notícies, entrevistes, columnes d'anàlisi i reportatges sobre continguts polítics.
3. Distingir i utilitzar amb el màxim de domini llenguatges i formats dels gèneres periodístics i els diversos graus d'interpretació que comporten, des de les notícies fins al textos d'opinió
Competències
Periodisme
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
- Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
- Conèixer i aplicar els fonaments teòrics i pràctics de l'escriptura i la narrativa periodístiques i les seves aplicacions en els diferents gèneres, mitjans i suports.
- Demostrar l'esperit crític i autocrític.
- Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, i adquirir un coneixement sistemàtic de l'estructura dels mitjans de comunicació.
- Identificar les tradicions periodístiques contemporànies catalana, espanyola i internacional i les seves modalitats d'expressió específiques, així com la seva evolució històrica i les teories i conceptes que les estudien.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.
- Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
- Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
- Comparar les diferents tradicions en el tractament de la informació especialitzada.
- Comunicar en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació la narració periodística especialitzada en informació política i parlamentària.
- Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
- Conceptualitzar les teories i les tècniques del periodisme especialitzat.
- Demostrar un coneixement pràctic del periodisme especialitzat
- Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
- Distingir les teories de l'escriptura i la narrativa periodístiques per aplicar-les a les diferents especialitats temàtiques informatives.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Incorporar els principis de la deontologia professional en l'elaboració de narració periodística especialitzada en informació mediambiental i de viatges.
- Incorporar els principis de la deontologia professional en l'elaboració de narració periodística especialitzada en informació política i crònica parlamentària.
- Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Utilitzar els recursos de comunicació interactiva per processar, elaborar i transmetre informació en l'elaboració d'informació de caràcter especialitzat.
- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
- Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
- Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.
Continguts
- Periodisme especialitzat en Política. Concepció de la política: teoria confrontada amb pràctica. Retroalimentació entre llenguatges polític i periodístic. Tòpics bel·licistes, sexistes i classistes en informacions polítiques.
- Actors i sistemes polítics: la qüestió clau del poder. Eleccions, institucions i administracions: parlaments, diputacions, ajuntaments. Diferències i coincidències. Partits polítics i altres organitzacions polítiques.
- Actualitat política periodística i contextualització. Jerarquització de notícies i d’actors. Fonts d’informació: qui marca l’actualitat o qui aporta contextualització. Gabinets de premsa, comunicació i assessories d’imatge.
- Seccions i àrees de política en mitjans. Política en les seccions d’opinió. El biaix de gènere en opinió i tertúlies. Línies editorials i pluralisme. Política i àmbits territorials: internacional, nacional/estatal i local.
- Els mitjans com a estructures de poder. Els periòdics (o mitjans) com a actors politics. Narradors, comentaristes i participants en conflictes/situacions polítiques. Objectius permanents: lucrar-se i influir ideològicament.
- El conflicte com a estructura bàsica de la informació política. Protagonistes, antagonistes, tercers. Conflictes entre iguals o desiguals. Explicació i comprensió de conflictes polítics. Mirades històriques patriarcals i mirades alternatives.
- Narració/exposició de conflictes polítics. Gèneres periodístics i informació política. Notícies de diversa tipologia (negatives, positives, sobtades, previsibles…). Entrevistes polítiques. Cròniques(parlamentàries, municipals…).Reportatges.
Metodologia
Metodologia docent:
El mòdul de 3 hores es divideix en una primera hora definida com a teoria i de dues hores definides com a pràctiques de laboratori. Les classes alternaran debats sobre textos llegits prèviament per l’alumnat i també sobre problemes polítics i el seu tractament periodístic, a més de comentaris de peces periodístiques i fragments de teoria exposats pel professorat.
Teoria: Exposició per part del professor sobre els diversos continguts del temari i debat sobre els textos vinculats, amb lectura prèvia per part de l’alumnat.
Pràctiques
Individuals:
- reportatge en profunditat sobre un conflicte polític d’actualitat (àmbits local i autonòmic, preferentment)
- 4 textos periodístics: noticia, crònica, entrevista i text d’opinió.
De grup: anàlisi de conflictes polítics d’actualitat i la cobertura que en fan els mitjans (es fixaran temes concrets, però es poden incloure propostes de l’alumnat), i exposició a classe.
El calendari detallat, de caràcter flexible en funció del desenvolupament del curs, s’avançarà en les primeres sessions i podrà ser consultat al Campus Virtual, amb la descripció detallada d’exercicis i pràctiques, a més de la disposició dels materials docents i les indicacions per al seguiment de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Per a l’avaluació és obligatori haver fet 3 de les 4 pràctiques individuals, a més del reportatge en profunditat.
L’avaluació de la teoria (un 30% de la nota global) es fonamentarà amb una reflexió personal sobre alguna de les qüestions del temari.
El conjunt de 4 pràctiques concretarà un 40% de la nota global de l’assignatura.
El reportatge en profunditat representarà el 20% de la nota final.
Les anàlisi de conflictes i la seva exposició a classe, que es fa per grups (i que seran valorades per la resta de l’alumnat) representaran el 10% de la qualificació global.
Reavaluació: en funció del calendari de pràctiques i del seu acompliment, l’objectiu és que tant el reportatge en profunditat com les 4 pràctiques periodístiques al llarg del curs es puguin recuperar si han estat suspeses. El mateix s’aplicarà a la reflexió sobre teoria.
Avís important: l’estudiant que cometi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat…) tindrà una qualificació de 0 en la pràctica afectada. En cas de diverses irregularitats, la qualificació global de l’assignatura serà 0.
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Anàlisi i exposició en grup de situació social de conflicto |
10% |
1
|
0,04 |
3, 6, 9, 10, 11, 16, 17, 18, 19, 20, 23
|
Elaboració d'un reportatge en profunditat |
20% |
2
|
0,08 |
1, 5, 6, 8, 9, 17, 21
|
Elaboració de 4 peces periodístiques diverses |
40% |
3,5
|
0,14 |
2, 4, 5, 6, 8, 14, 15, 17, 20, 21
|
Reflexió i participació sobre textos de teoria |
30% |
1,5
|
0,06 |
6, 7, 9, 12, 13, 19, 20, 21, 22
|
Bibliografia
Bibliografia bàsica
BORRAT, Héctor.1989. El periódico, actor político. Barcelona: Guistavo Gili
BASTENIER, Miguel Ángel. 2001. El blanco móvil: Curso de Periodismo. Madrid: El País-Aguilar
BOUZA-BREY, Luis. 2004. “El poder y los sistemas políticos”, a Miquel Caminal (editor). Manual de Ciencia Política. Madrid: Tecnos. P. 39-84.
CHOMSKY, Noam & HERMAN, Edward. 1990. Los guardianes de la libertad. Barcelona. Grijalbo Mondadori.
GIRÓ, Xavier. 2010. “Periodismo político. Discursos y grietas: La lógica de los actores, los límites de los medios y las metas periodísticas”. A Camaco Markina, Idoia (coord.): La especialización en periodismo. Formarse para informar. Ed. Comunicación Social, Sevilla/Zamora. (pp. 75-95)
IBARRA, Pedro i IDOYAGA, Petxo. 1998. “Racionalidad democràtica, transmisión ideológica y medios de comunicación”. ZER, núm. 5. P 157-181
VAN DIJK, Teun. 1998. “Opiniones e ideologías en la prensa”. Voces y Culturas, núm. 10
Bibliografia complementària
BORRAT, Héctor. 2000. “El primado del relato”. Anàlisi, núm. 25. P 41-60
CHOMSKY, Noam & HERMAN, Edward. 1988. Manufacturing Consent. New York: Pateón Books
MILLS-BROWN, Lisa. 2008. “Journalism, Political”. A Encyclopedia of Political Communication. SAGE Publications. 21 Sep. 2009. <http:www.sage-ereference.com/politicalcommunication/Article_n317.htlm>
RODRÍGUEZ BORGES, Rodrigo Fidel. 2011.”Esfera pública y medios de comunicación.La contribución de los media a la construcción de la ciudadanía democràtica”. Daímon. Revista Internacional de Filosofía, Suplemento 4
VAN DIJK, Teun. 2003. “Las estructuras ideológicas del discurso”, a Ideología i discurso. Barcelona, Ariel Lingüística, Madrid. P 55-75
ZELLER, Carlos.2001. “Los medios y la formación de la voz en una sociedad democràtica”. Anàlisi, núm. 26. P 121-144
Programari
No és necessari cap programari determinat.