Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503868 Comunicació de les Organitzacions | OB | 3 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Aquesta assignatura no té prerequisits.
L'objectiu de l'assignatura és proporcionar la comprensió dels principis fonamentals de l’estadística descriptiva i la inferència estadística i dotar l’estudiantat de la capacitat d’avaluar la versemblança d’afirmacions realitzades a partir de dades estadístiques, així com dotar-lo d'habilitats suficients per a realitzar inferències estadístiques sobre una població a partir de les dades d'una mostra.
En acabar el curs, els estudiants han de ser capaços de:
Bloc I. Anàlisi descriptiva i introducció a la inferència estadística
Tema 1. Estadística descriptiva d’una variable
1.1. Definició: estadística descriptiva i inferencial
1.2. Fonaments de l’estadística descriptiva univariada
El concepte de mesura i els nivells de mesura
Observacions i variables
Notació matemàtica elemental: el sumatori (∑)
1.3. Conceptes bàsics de proporcions. El concepte d’increment
Càlcul i interpretació d’un percentatge
Operacions amb proporcions
Variacions percentuals: l’increment
Els nombres índex
1.4. Taules de distribució de freqüències i la seva representació gràfica
Dades individuals i dades agrupades en intervals.
Freqüència absoluta, relativa i acumulada
Diagrames de barres i de sectors
1.5. Mesures de resum de la distribució d’una variable
Mesures de tendència central: moda, mediana i mitjana
Mesures de posició: percentils
Mesures de dispersió: rang, variància, desviació típica, rang interquartíl·lic
Les representacions gràfiques: l’histograma i el diagrama de caixa
Tema 2. Anàlisi descriptiva bivariable
2.1. L’anàlisi de taules de contingència
Distribucions conjuntes, marginals i condicionals
La taula de contingència com a eina d’anàlisi de relació entre variables
El diagrama de barres apilades
2.2. La comparació de mitjanes
Estadístics descriptius per grups
Diagrames de caixa agrupats
2.3. La correlació entre variables i la recta de regressió
Conceptes i càlcul de correlació
Conceptes i càlcul de la recta de regressió
El diagrama de dispersió
Tema 3. Fonaments d’inferència estadística
3.1. El mostreig estadístic
Els conceptes de mostra i població
Mostreig probabilístic i no probabilístic
L’error de mostreig i les estimacions per intervals
3.2. Introducció als tests d’hipòtesis
Els tipus d’error d’un test d’hipòtesis: el nivell de confiança i el nivell de significació
Les taules de contingència i el test de la hhi-quadrat
La comparació de mitjanes. L’anàlisi de la variància
La inferència en els models de regressió lineal simple.
Bloc II. El full de càlcul Excel i la seva aplicabilitat a l’estadística
Tema 4. Introducció al full de càlcul i el seu ús en l’estadística descriptiva
4.1. La preparació de les dades i les funcions bàsiques del full de càlcul.
4.2. Estadística descriptiva univariable i bivariable a partir del full de càlcul
El treball amb dades agregades.
El treball amb dades individuals: les taules dinàmiques
Les possibilitats del full de càlcul en les representacions gràfiques
4.3. El full de càlcul i la inferència estadística
El test de la khi-quadrat i la V de Cramer
El càlcul de l’homocedasticitat en la comparació de mitjanes. Comparació de dues mitjanes i anàlisi de la variància
La correlació i la regressió lineal.
Tema 5. Introducció al programari estadístic per als contrastos d’hipòtesis.
Metodològicament l'assignatura es divideix en tres parts. El contingut teòric que es donarà a partir de classes magistrals, els problemes a l'aula, i les pràctiques d'ordinador que es faran en grups petits a aules equipades amb PC. En quant al temps, es dedicarà aproximadament un 30% a classes teòriques, un 30% a la resolució de problemes, i un 40% a treball pràctic amb ordinador.
Contingut teòric i resolució de problemes.
Les classes amb contingut teòric i de resolució de problemes es realitzaran simultàniament. En aquestes es presentaran els continguts del programa, s'introduiran els diferents procediments estadístics utilitzats, i es faran problemes d'estadística a l'aula. Això es farà segons la planificació gradual i precisa per tal de coordinar una progressiva adquisició de coneixements que haurà de tenir present que, al mateix temps, s'estarà avançant en els coneixements en les sessions pràctiques. A aquesta norma més general s'aplicaran les excepcions que corresponguin al bon funcionament de l'assignatura.
El caràcter eminentment magistral de les classes teòriques anirà acompanyat d'un recolzament pràctic a partir de la resolució de problemes. Aquests problemes es plantejaran com a casos concrets relatius als diferents procediments estadístics utilitzats, aplicats sempre a la comunicació en les organitzacions o a la comunicació en general. Es procurarà que l'alumnat resolgui els problemes individualment, i fer-ne després una discussió col·lectiva.
Treball pràctic amb ordinador.
Aquestes classes s'impartiran directament a una sala equipada amb ordinadors. L'alumnat rebrà formació avançada relativa a l'ús i aplicació del full de càlcul,per tal de poder resoldre mitjançant l'ordinador els problemes concrets en l'àmbit de recerques en el món de la comunicació. A més, es donarà formació bàsica de programari estadístic. El seu caràcter serà eminentment pràctic, en tant que en totes les sessions es farà una part explicativa dels procediments i després caldrà resoldre un seguit de problemes. Els exemples que s'utilitzaran, així com les bases de dades que es treballaran, seran pròpies del món de la comunicació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe de resolució de problemes/casos/exercicis | 13 | 0,52 | |
Classe magistral | 15 | 0,6 | |
Pràctiques de laboratori | 20 | 0,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboración de trabajos/informes | 40 | 1,6 | |
Tutories | 12 | 0,48 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 50 | 2 |
L'adquisició de coneixements es valorarà a partir del seguiment diari de les sessions teòriques i pràctiques (30%), d’una prova escrita individual (40%), i d’un treball d'anàlisi de dades que es durà a terme en grups (30%). Per tal de poder superar l'assignatura caldrà una nota mínima de 4 en cadascuna de les proves, i que la mitjana ponderada sigui superior a 5.
Seguiment de les sessions teòriques i de problemes (15%). Diàriament s’avaluarà l’assoliment de continguts de la part teòrica i de problemes. Aquest seguiment es podrà fer de dues maneres diferents: (a) a partir de tests amb preguntes puntuals sobre els continguts desenvolupats durant la classe; o bé (b) a partir d’exercicis que es facilitaran en acabar la classe i que caldrà lliurar a l’inici de la propera sessió.
Seguiment de les sessions de les pràctiques de laboratori (15%). El seguiment es farà de la mateixa manera que el de les sessions teòriques i de problemes.
Prova escrita individual (40%). En finalitzar el conjunt de les sessions es farà una prova escrita que inclourà tot el contingut del curs. La prova serà eminentment pràctica.
Treball en grup (30%). Es lliurarà un conjunt de dades als alumnes, per tal de dur a terme un treball dirigit d'anàlisi de dades, que inclourà tant aspectes d’estadística descriptiva com d’inferència estadística. Les pautes per al desenvolupament del treball, així com el nombre de membres dels grups, s’exposarà en el moment que es lliuri la base de dades.
Reavaluació. Tal i com s’ha especificat més amunt, qui tingui una nota inferior a 4 en alguna de avaluacions, o tingui una mitjana ponderada inferior a 5en el seu conjunt, haurà de fer una prova de síntesi.
En l'acta d'avaluació tindran la qualificació de no presentat aquelles persones que no hagin fet ni la prova individual ni el treball en grup, ni s’hagin presentat a la reavaluació. Per altra banda, aquelles persones que hagin fet alguna de les proves, però no totes, es considerarà que han abandonat l'assignatura i la nota final serà de suspès.
Plagi
L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixi més d'una irregularitat, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
Segona Matrícula
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un treball práctic a consensuar amb l'equip docent.
-------
Avaluació Única
L'opció d'avaluació única d'aquesta assignatura consta de tres parts:
- Prova escrita individual, amb un pes del 50% de la nota final
- Treball escrit individual, amb un pes del 30% de la nota final
- Lliurament d'una selecció d'exercicis pràctics 20% de la nota final
La data d'aquesta avaluació coincidirà amb la de la prova escrita d'avaluaciò continuada. La data de recuperació coincidirà amb la recuperació de l'avaluació continuada.
Recuperació: avaluació continuada
a) Segons normativa per poder participar al procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat
prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
b) Només es pot recuperar la teoria si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica fixada a l’avaluació
continuada i s'ha obtingut una nota inferior a 4,9. La prova de recuperació consistirà en una prova
escrita d 'avaluació de coneixements teòrics.
c) L'alumnat que hagi suspè s una de les pràctiques o bé no l'hagi presentat (sempre que sigui per
raons acreditades o acceptables per l'equip docent) tindrà opció a presentar se a la seva
recuperació durant el període establert ad hoc La recuperació de cada pràctica consistirà en la
resolució d'un cas o problem a de comunicació a l'aula (dia i hora a determinar).
d) El treball final de l'assignatura ( és un treball avaluable que no es podrà recuperar en cas de
suspendre'l. La raó és perquè fer un treball d'aquesta característiques resulta pràcticament
imposs ible de fer amb el temps del que disposem a la recuperació.
Recuperació: avaluació única
a) Segons normativa per poder participar al procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat
prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'ass ignatura.
b) Només es pot recuperar la prova de teoria si l'alumne/a ha obtingut una nota inferior a 4,9. La
prova de recuperació consistirà en una prova escrita d'avaluació de coneixements teòrics.
c) La nota obtinguda en la resolució de casos o reptes co municatius formarà part de la mitjana
ponderada de la nota final. Només en cas de suspendre aquesta prova i si l’alumne així ho considera
podrà optar a recuperar la amb una prova de la mateixa índole.
d) Tant el treball de recerca documental com el treball final no són recuperables i la nota obtinguda
en cada treball (ja estigui superat o no) formarà part de la mitjana ponderada de la nota final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament de treballs | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Proves teòriques | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 5 |
Pràctiques d'aula | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Realització de pràctiques | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Bardina, Xavier; Farré, Mercè; López Roldán, Pedro (2005). Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 2. Descriptiva i exploratòria bivariant. Introducció a la inferència. Col·lecció Materials 166. Universitat Autònoma de Barcelona.
Epstein, Joshua M. (2008) “Why model?” http://www.uvm.edu/pdodds/teaching/courses/2009-08UVM-300/docs/others/2008/epstein2008a.pdf
Farré, Mercè (2005). Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 1. Descriptiva i exploratòria univariant. Col·lecció Materials 162. Universitat Autònoma de Barcelona.
López-Roldán, Pedro; Fachelli, Sandra (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona. Edició digital: http://ddd.uab.cat/record/129381
Moore, David S. (2005). Estadística Aplicada Básica (segunda edición). Antoni Bosch editor.
Portilla, Idoia (2004). Estadística descriptiva para comunicadores. Aplicaciones a la publicidad y las relaciones públicas, Ediciones Universidad de Navarra.
Sánchez Carrión, Juan Javier (1999). Manual de análisis de datos, Alianza Editorial.
Nota
Als materials disponibles al Campus Virtual es trobarà bibliografia complementària de les diferents parts del programa.
Atès el caràcter eminentment pràctic de l'assignatura, les lectures que apareixen en aquests bibliografia no són obligatòries, sinó de consulta, pensades per complementar les explicacions que es fan a les classes i per acabar d'aclarir aquells dubtes que sorgeixen en la mateixa explicació. A més, poden ser molt útils per aquells/es alumnes que per algun motiu algun dia no puguin assistir a la sessió presencial.
Es farà servir Excel, un processador de textos i PSPP