Logo UAB
2023/2024

Expressió i Argumentació en Espanyol

Codi: 104767 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503868 Comunicació de les Organitzacions FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Muñoz Armijo
Correu electrònic:
laura.munoz@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Laura Muñoz Armijo

Prerequisits


És necessari un nivell de nadiu per a poder seguir l'assignatura (C1-C2).

 


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és perfeccionar la capacitat d'anàlisi i producció de textos específics per les organitzacions, així com aprendre recursos d'argumentació per defensar les posicions d'una organització, tant a la comunicació interna com externa. Al final del curs, l'alumnat ha de conèixer les principals característiques d'una sèrie de models textuals, la qual cosa li permetrà aplicar aquests coneixements a la composició de textos, tant orals com escrites, en espanyol.

 


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Adaptar la comunicació generada per la pròpia organització al llenguatge dels mitjans de comunicació tradicionals i digitals.
  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i de document útil per a l'elaboració de missatges.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  2. Construir textos en les dues llengües oficials que s'adeqüin a les estructures del llenguatge de les organitzacions.
  3. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  4. Descriure els models orals i escrits de les llengües oficials.
  5. Expressar-se oralment i per escrit amb correcció.
  6. Planificar i executar treballs acadèmics tenint les llengües com a base de treball.
  7. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  8. Produir textos orals i escrits amb fluïdesa, eficàcia i precisió.
  9. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  10. Treballar de manera autònoma i, a partir del coneixement adquirit, resoldre problemes i prendre decisions estratègiques.
  11. Trobar el que és substancial i rellevant en documents de l'assignatura.

Continguts

Tema 1. Oralitat i escriptura en els textos específics per a les organitzacions. Manifestacions de la llengua oral i de la llengua escrita en diferents formats. Recursos lingüístics per a l'elaboració de textos. Norma i ús en la comunicació oral i escrita. Alguns dels problemes normatius de l'espanyol.

Tema 2. Les unitats textuals: enunciats i paràgrafs. Els arguments: estructures i tipus. Constituents de l'enunciat, concordança i ordre de paraules. Ús dels connectors i d'elements referencials.

Tema 3. Procediments de creació textual. Factors lingüístics i extralingüístics en la creació de textos. Denotació i connotació.

Tema 4. Articulació, problemes de pronunciació i característiques pròpies de la llengua oral en l'àmbit de la comunicació. Els trets prosòdics: velocitat d'elocució, les pauses i la intensitat. Estratègies d'èmfasis en l'argumentació oral. Estratègia de énfasis en llengua oral: ordre de paraules, volum de veu, silencis.

Tema 5. La presentació oral. Recursos lingüístics per a presentacions orals. Preparació d'intervencions orals. Recursos orals per a la presentació oral. La comunicació no verbal.


Metodologia

La metodologia emprada en les activitats dirigides combina les classes magistrals (per a l'exposició dels continguts teòrics i descriptius del curs) amb les activitats pràctiques, que requereixen la participació activa dels alumnes individualment i en grup. En les activitats supervisades l'estudiant haurà de realitzar la lectura, l'anàlisi i la síntesi de textos i documents de lectura obligatòria, així com preparar i fer els treballs assignats pel professor. Els estudiants comptaran amb materials de suport en el Moodle de l'assignatura i amb tutories presencials.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el díade presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on elalumnado podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversosmateriales docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.


Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 15 0,6 3, 11
Pràctiques d'aula i seminaris 37,5 1,5 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 3, 11
Tipus: Autònomes      
Lectura, anàlisi i síntesi dels textos i documents, preparació i realització de treballs 67 2,68 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11

Avaluació

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Avaluació contínua

L'alumnat haurà de realitzar al llarg del curs les següents proves:

  • Pràctiques d'anàlisis i producció de mostres de llenguatge escrit (25%)
  • Pràctiques d'anàlisis i producció de mostres de llenguatge oral (25%)

Les característiques de cadascuna de les pràctiques s'especificaran durant el curs i podran consultar-se en el Moodle.

  • Prova de comprensió de les lectures obligatòries (10%)
  • Prova escrita sobre els continguts teòrics i descriptius del curs (40% de la nota)

Per a superar l'assignatura, s'hauran de realitzar totes les proves i lliurar-les en el termini fixat. S'ha d'obtenir una nota final igual o superior a 5. Per a calcular la nota final s'aplicaran els percentatges a dalt indicats. Per a aprovar l'assignatura és necessari obtenir una qualificació mínima de 3,5 sobre 10 (excepte per a teoria) en les proves, sempre que la suma de totes les activitats d'avaluació sigui, com a mínim, un 5. Els estudiants que hagin suspès la prova teòrica amb menys d'un 3.5 hauran de presentar-se a la recuperació. La recuperació només permet accedir a un 5 en la nota final.

Els estudiants que hagin suspès alguna de les activitats podran presentar-se a la recuperació d'un màxim de dos de les proves realitzades.

Es considerarà "No avaluat" quan l'estudiant sol hagi realitzat una de les pràctiques/proves. L'elaboració de més d'una pràctica/prova suposa, doncs, la voluntat de l'estudiant de ser avaluat en l'assignatura i, per tant, la seva presentació a l'avaluació.

Per a poder tenir dret a la revisió extraordinària, s'ha d'haver realitzat la revisió ordinària.



Avaluació única

L'alumnat haurà de realitzar les següents proves:
• Pràctiques d'anàlisis i producció de mostres de la llengua escrita (25%).
• Pràctiques d'anàlisis i producció de mostres de la llengua oral (25%).
• Prova de comprensió de les lectures obligatòries (10%).
• Prova escrita sobre els continguts teòrics i descriptius del curs (40%).

El dia de les proves teòriques i del lliurament de les pràctiques s'indicarà en el Moodle a principi de curs.

Les condicions per a aprovar i revaluar l'assignatura són les mateixes que les de l'alumnat que segueix l'avaluació contínua.


ADVERTIMENTS:

  • Les faltes d'ortografia, així com els errors en la puntuació, la morfosintaxis i el lèxic es penalitzen amb -0,2 punts cadascuna. Amb més de 15 faltes o errors gramaticals la prova es considerarà suspesa amb un 0 i haurà de repetir-se en la recuperació. L'estudiant pot presentar-se a la recuperació d'un màxim de dues proves (del total de quatre).
  • L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
  • L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, publicació d'activitats d'avaluació en qualsevol plataforma externa a la UAB ...) es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova de comprensió de les lectures obligatòries 10 % 1 0,04 3, 10, 11
Prova escrita sobre els continguts teòrics i descriptius del curs 40 % 2 0,08 1, 3, 6, 9, 10, 11
Pràctica d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge escrit 25 % 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Pràctica d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge oral 25 % 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

 

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
 
Bibliografia bàsica
 
  • ALCOBA RUEDA, Santiago. (coord.) (2009). Lengua, Comunicación y Libros de Estilo. Barcelona. Publicación electrónica:http://dfe.uab.es/dfeblog/salcoba/files/2009/07/libro-estilo.pdf

  • ÁLVAREZ, M. (1994). Tipos de escrito II: Exposición y argumentación, Madrid:Arco/Libros (Cuadernos de lengua española 15).
  • BRIZ, Antonio (coord.) (2008): Saber hablar, Madrid: Instituto Cervantes-Aguilar.
  • BUSTOS, Alberto. Blog de Lengua. Disponible en: https://blog.lengua-e.com/alberto-bustos/
  • FUENTES RODRÍGUEZ, Catalina (2007): La argumentación lingüística y sus mediosde expresión, Madrid: Arco/Libros.
  • HERNÁNDEZ GUERRERO, José Antonio y María del Carmen García Tejera (2004): El Arte de hablar: manual de retórica práctica y de oratoria moderna, Barcelona: Ariel.
  • MAS MANCHÓN, Lluís. (2017). «Competencias documentales, textuales yenunciativas para un nuevo profesional de la comunicación». Pragmalingüística, 25, pp. 401-415. Disponible en https://revistas.uca.es/index.php/pragma/article/view/2499
  • REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2019): Libro de estilo de la lengua española: según la norma panhispánica, Madrid: Planeta.
  • REGUEIRO RODRÍGUEZ M.ª Luisa y Daniel M. SÁEZ RIVERA(2013): El español académico. Guía práctica para la elaboración de textos académicos. Madrid, Arco/Libros.
  • SANZ ÁLAVA, Inmaculada (2007): El español profesional y académico en el aula universitaria. El discurso oral y escrito. Valencia, Tirant lo Blanc. 
  • SÁNCHEZ LOBATO, Jesús (coord.) (2006): Saber escribir, Madrid: Instituto Cervantes-Aguilar.
  • SERAFINI, M. Teresa (2007): Cómo se escribe. Barcelona, Paidós.
  • van DIJK, Teun A. (2000) (comp.): Estudios sobre el discurso: una introducción multidisciplinaria, Barcelona: Gedisa. 

 

Bibliografia específica
  
Al llarg del curs es facilitaran les referències bibliogràfiques obligatòries i complementàries fundamentals per el seguiment del curs.

Programari

No hi ha cap programai específic. La comunicació dels alumnes amb el professorat serà per mitjà del correu electrònic i de la plataforma Campus virtual.