Logo UAB
2023/2024

Història de la Comunicació

Codi: 104763 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503868 Comunicació de les Organitzacions FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Xavier Camprubi Pla
Correu electrònic:
francescxavier.camprubi@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Teresa Ferre Panisello

Prerequisits

No hi ha prerequisits especials.


Objectius

  • Comprendre les diverses dimensions del camp de la Comunicació.
  • Inscriure l'impacte de les novetats que es produeixen en el camp de la Comunicació dins d'una seqüència cronològica que permeti discernir el que és realment nou i suposa enfrontar nous reptes.
  • Aprofundir en el caràcter organitzacional que és constitutiu de totes les formes històriques establertes de Comunicació.
  • Desenvolupar totes les funcions comunicatives en el camp professional organitzacional amb plena consciència de la seva dimensió mediadora.
  • Prendre plena consciència del caràcter sistemàtic (ecosistemàtic) que adopten totes les formes de la comunicació social.

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i de document útil per a l'elaboració de missatges.
  • Demostrar un coneixement adequat del món contemporani en les dimensions social, econòmica, política i cultural.
  • Diferenciar les principals teories relatives a la comunicació de les organitzacions, que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  2. Definir els conceptes bàsics de la comunicació.
  3. Descriure l'estructura dels mitjans de comunicació i les seves dinàmiques.
  4. Exposar per escrit i oralment la síntesi de les anàlisis realitzades.
  5. Identificar els fonaments de les teories i de la història de la comunicació.
  6. Interpretar i discutir documents de les principals teories de la comunicació.
  7. Planificar i executar treballs acadèmics en l'àmbit de la teoria, la història i l'estructura de la comunicació.
  8. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  9. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  10. Relacionar els sistemes de comunicació amb l'evolució cultural de la societat contemporània.
  11. Trobar el que és substancial i rellevant en documents de l'assignatura.

Continguts

  1. L’origen de la comunicació social. La invenció de l’escriptura.
  2. La comunicació a distància a l’era preindustrial. El sistema de correu.
  3. L’Humanisme i la universalització de la lectura.
  4. La impremta de tipus mòbils i l’ús funcional del paper imprès.
  5. El naixement de la premsa escrita. De les gasetes als primers diaris.
  6. Les telecomunicacions a l’inici de l’era industrial. La telegrafia.
  7. L’aplicació del vapor a la comunicació. La premsa de masses.
  8. La imatge en la comunicació. Del gravat a la fotografia.
  9. La cultura audiovisual: ràdio, televisió i cinema.
  10. L’era digital. Les noves teconologies de la comunicació.

Metodologia

Classes teòriques, seminaris de debat, lectures orientades i seguiment dels treballs de curs.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i seminaris 48 1,92 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Lectures 48 1,92 1, 2, 5, 6, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Elaboració del treball 52 2,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11

Avaluació

Avaluació continuada

L’avaluació continuada està fixada en les activitats i percentatges següents:

50% Examen teòric
30% Examen pràctic
20% Treball

Avaluació única

L’alumnat tindrà dret a optar per l’avaluació única en els termes que estableix la normativa vigent. Les activitats i percentatges d’aquesta modalitat estan fixats de la forma següent:

50% Examen teòric
30% Examen pràctic
20% Treball

L’alumnat que opti per avaluació única podrà realitzar els dos exàmens el mateix dia, com marca la normativa.

La data de lliurament del treball serà la mateixa que s’estableixi per a l’alumnat que segueixi l’avaluació continuada.


Recuperació de l’avaluació continuada

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.

Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura s’haurà hagut d’obtenir una nota mitjana de 3 sobre 10.

La recuperació consistirà en un examen teòric i pràctic. El percentatge de cada part serà el mateix que en l’avaluació ordinària. El treball de curs no és recuperable, de manera que la nota serà la mateixa que l’obtinguda inicialment.

La nota màxima que es pot obtenir en la prova de recuperació és un 5 sobre 10.

 

Recuperació de l’avaluació única

Per optar a la recuperació de l’avaluació única caldrà haver realitzat l’avaluació única ordinària i haver obtingut una nota mitjana de 3 sobre 10.

La recuperació consistirà en un examen teòric i pràctic. El percentatge de cada part serà el mateix que l’establert en l’avaluació ordinària. El treball de curs no és recuperable, de manera que la nota serà la mateixa que l’obtinguda inicialment.

La nota màxima que es pot obtenir en la prova de recuperació és un 5 sobre 10.

 

Observacions generals

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixi més d’una irregularitat, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

En tot el procès d’avaluació en tindran en compte criteris de prespectiva de gènere i de respecte per la diversitat cultural.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Participació a classes i seminaris 10% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11
Treball 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

Briggs, Asa (2002), De Gutenberg a Internet. Una historia social de los medios de comunicación, Madrid: Taurus.

Camprubí, Xevi (2020), La revolució de la impremta. La contribució de la tipografia al desenvolupament de la Catalunya moderna, Catarroja: Afers.

Freund, Gisèle (1993), La fotografía como documento social, Barcelona: Gustavo Gili.

Gómez Mompart, Josep Lluís; Marín, Enric (1999), Historia del Periodismo Universal, Madrid: Síntesis.

Marín, Enric; Tresserras, Joan Manuel (1994), Cultura de masses i postmodernitat, València: 3i4.

McLuhan, Marshall (1993), La Galaxia Gutenberg. Génesis del Homo Typographicus, Barcelona: Círculo de lectores.

Moragas, Miquel de (2022), La comunicación y sus cambios. De los orígenes al móvil, Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.

Vázquez Montalbán, Manuel (1985), Historia y comunicación social, Madrid: Alianza Editorial.

Williams, Raymond (1992), Historia de la Comunicación, Barcelona: Bosch.


Programari

No es requereix el coneixement de cap programari específic més enllà dels paquets d'ofimàtica habituals.