Logo UAB
2023/2024

Programació d'Aplicacions en Tecnologia Web

Codi: 104740 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503873 Comunicació Interactiva OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Ramon Voces Merayo
Correu electrònic:
ramon.voces@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Ramon Voces Merayo

Prerequisits

  • Per poder cursar aquesta assignatura és necessari tenir coneixement bàsics de llengua anglesa per afrontar la lectura de la bibliografia.
  • Tenir assumits els coneixements bàsics de les assignatures 104728 "Sistemes d'Informació", 104738 "Introducció a la tecnologia web" 104746 "Emmagatzematge i Recuperació d'Informació" i 2503873 "Serveis webs avançats".

Objectius

  • Conèixer les metodologies, tècniques, tecnologies i eines disponibles per al desenvolupament d'aplicacions web.
  • Reconèixer les exigències tècniques necessàries per al desenvolupament d'aplicacions web i la seva posada en funcionament.
  • Dissenyar i prototipar aplicacions web per al seu posterior desenvolupament.
  • Planificar l'execució per al desenvolupament i/o implantació d'aplicacions web.
  • Desplegar aplicacions web en servidors locals i en servidors cloud.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar i integrar els coneixements en ciències socials i humanitats i els provinents de l'enginyeria per a generar productes i serveis complexos i a la mida dels ciutadans i de les seves necessitats.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i planificar la infraestructura tecnològica necessària per a la creació, l'emmagatzematge, l'anàlisi i la distribució de productes multimèdia interactius i de l'internet social.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  2. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  3. Dissenyar els webs i les seves aplicacions tenint en compte els aspectes ètics de no discriminació i respecte a tots els col·lectius.
  4. Dissenyar pàgines web i aplicacions funcionals des del punt de vista tecnològic.
  5. Idear aplicacions per a les pàgines web.
  6. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  7. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  8. Interpretar, valorar i discutir documents sobre la creació a internet i el rol de la tecnologia web.
  9. Planificar i executar treballs acadèmics en l'àmbit de programació bàsica i avançada.
  10. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  11. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  12. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  13. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  14. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  15. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  16. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o els projectes, a curt o mitjà terminis, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Tema 1: Introducció a les aplicacions web.

Tema 2: Aplicacions web de propòsit específic.

Tema 3: Aplicacions web de propòsit general.

 


Metodologia

Aquesta assignatura requereix un total de 150 hores de dedicació, de les quals 48 hores seran en format presencials i 102 hores en format no presencial.

Les activitats formatives es dividiran de la següent manera:

  • Classes de teoria (10h): Sessions on el professorat subministrarà informació sobre els coneixements de l'assignatura i recursos i estratègies per tal d’adquirir, ampliar i organitzar aquests coneixements.
  • Tallers dirigits (5h): Sessions on el professorat plantejarà reptes de tipus pràctic que s’analitzaran de forma grupal avaluant les dificultats i buscant les solucions més adients.
  • Pràctiques de laboratori (33h): Sessions on es plantejaran activitats pràctiques grupals relacionades amb els continguts de l’assignatura.
  • Reptes (20h): Propostes de caire pràctic amb l’objectiu de complementar i/o aprofundir en determinats continguts de l’assignatura i, al mateix temps, fomentar la capacitat d’autonomia de l’estudiantat.

L’alumnat podrà trobar al Campus Virtual la descripció detallada de totes les propostes formatives, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 10 0,4 2, 3, 6, 8, 16
Pràctiques de laboratori 33 1,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Talles dirigits 5 0,2 1, 2, 7, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 14, 15, 16
Pràctiques de laboratori 57 2,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Reptes 10 0,4 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 16

Avaluació

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluen amb diferents activitats:

  • ACTIVITAT A, 40% sobre la qualificació final. Seguiment i avaluació de les competències adquirides en les sessions teòriques i tallers dirigits.
  • ACTIVITAT B, 50% sobre la qualificació final. Seguiment i avaluació de les competències adquirides en les pràctiques de laboratori.
  • ACTIVITAT C, 10% sobre la qualificació final. Seguiment i avaluació de les competències adquirides en els reptes.

La nota final serà la suma ponderada de la puntuació obtinguda en cadascuna d'aquestes parts. Cal tenir present que:

  1. Per a superar l’assignatura, caldrà obtenir un mínim de 4/10 punts a les activitats de tipus A i B.
  2. La nota de l’activitat A provindrà de la mitjana ponderada d’una prova teòrica i de l’avaluació dels tallers dirigits.
  3. La nota de l’activitat B provindrà de la mitjana ponderada de les avaluacions de les pràctiques realitzades, sempre i quan se superi una prova de validació final amb una nota superior o igual a 4/10.
  4. La nota de l’activitat C provindrà directament de la mitjana ponderada de les avaluacions dels reptes presentats.

El sistema d'avaluació d'aquesta assignatura es correspon a avaluació continuada.

SISTEMA DE RECUPERACIÓ

  1. Segons normativa per poder participar al procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys de 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
  2. ACTIVITATS TIPUS A: Només es podrà recuperar la prova teòrica si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica fixada a l’avaluació continuada i s'ha obtingut una nota inferior a 4,9. Pel que fa als tallers dirigits, queden exclosos de recuperació totes aquells tallers que no han estat presentats al llarg de l’avaluació continuada (a no ser que hi hagi un motiu acreditable de força major).
  3. ACTIVITATS TIPUS B: Queden excloses de recuperació totes aquelles activitats no presentades al llarg de l’avaluació continuada (a no ser que hi hagi un motiu acreditable de força major). Per altra banda, la nota obtinguda estarà limitada a 6/10 punts.
  4. ACTIVITATS TIPUS C: Queden excloses de recuperació totes aquelles activitats no presentades al llarg de l’avaluació continuada (a no ser que hi hagi un motiu acreditable de força major). Per altra banda, la nota obtinguda estarà limitada a 6/10 punts.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova teòrica i tallers 40% 2 0,08 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Pràctiques de laboratori 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Reptes 10% 1 0,04 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 16

Bibliografia

  1. Burgués, Xavier. et al. (2015). Diseño de bases de datos. Barcelona: UOC. Disponible: http://cv.uoc.edu/annotation/cb826b689abc472d8fb5b2519840058b/699689/PID_00223656/PID_00223656.html
  2. Busuioc, Alexandru et al. The PHP Workshop: Learn to Build Interactive Applications and Kickstart Your Career As a Web Developer. Birmingham: Packt Publishing, Limited, 2019. Disponible: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_ebookcentral_EBC5969589
  3. Northwood, Chris (2018). The Full Stack Developer. Apress
  4. Zandstra, M. (2021). Enterprise Patterns. In: PHP 8 Objects, Patterns, and Practice. Apress, Berkeley, CA. https://doi-org.are.uab.cat/10.1007/978-1-4842-6791-2_12. Disponible: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_askewsholts_vlebooks_9781484267912

Durant la sessió d'introducció es donarà als alumnes un llistat de recursos complementaris.


Programari

IDE (Visual Studio Code, Sublime Text,NetBeans...)