Logo UAB
2023/2024

La Democràcia en un Món Global

Codi: 104476 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503778 Relacions Internacionals OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Ricart Angulo
Correu electrònic:
joan.ricart@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No té prerequisits


Objectius

L'assignatura pretén dotar a l'alumne/a de les eines que li permetin analitzar els sistemes democràtics i les seves diferents vessants, la seva evolució al llarg del temps i els factors que el poden condicionar en els darres anys.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar el comportament dels actors internacionals, tant estatals com no estatals.
  • Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  • Aprehendre i analitzar els impactes del procés de globalització als sistemes polítics domèstics, i al comportament dels actors polítics i els ciutadans.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Identificar i analitzar quins són els principals reptes als quals s'enfronta la democràcia en un món global.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar com la UE i altres actors manegen els problemes que planteja el foment de la democràcia i l'estat de dret al món.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  3. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  4. Analitzar l'impacte del procés de globalització en les polítiques públiques dels principals actors estatals, de la Unió Europea, així com la seva interrelació amb la democràcia i l'estat de dret al món.
  5. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  6. Analitzar, d'acord amb les pautes teòriques i analítiques apreses, el grans reptes de la democràcia en el món global i les diferents solucions que es plantegen per gestionar-los.
  7. Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  8. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  9. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  10. Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  11. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  13. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  15. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  16. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  17. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  18. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  19. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  20. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  21. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  22. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  23. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  24. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  25. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  26. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  27. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  28. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  29. Valorar, en clau comparada, l'estat de la democràcia i l'estat de dret als diferents països i règims polítics.

Continguts

En les darreres dècades la democràcia com a sistema polític ha passat del seu moment de máxima expansió (arran de la caiguda del bloc soviètic a partir de 1989) a un moment de crisi i qüestionament.

Analitzarem els elements fonamentals dels sistemes democràtics, tant a nivell institucional com pel que fa als valors subjacents i la relació entre institucions i ciutadania, i valorarem la seva evolució al llarg del temps.

També analitzarem els factors de risc pel manteniment de les democràcies, tant la globalització del tombant de segle com el sorgiment dels moviments nacionalistes i autoritaris arran de la crisis global de 2008.

L'assignatura tractarà els següents temes:

  1. Els fonaments de la democràcia
  2. L’expansió dels sistemes democràtics a finals del segle XX
  3. Els reptes de la democràcia: la globalització
  4. Els reptes de la democràcia: la crisi de 2008
  5. L’evolució dels sistemes democràtics: els índexs de la democràcia
  6. Cultura política i salut democràtica
  7. Competència política i democràcia
  8. Resposta del sistema i democràcia
  9. Gènere i democràcia
  10. Quina democràcia en quin món

Metodologia

Les sessions de l'assignatura es divideixen en tres tipus: a) les classes magistrals per a introduir continguts de l'assignatura; b) classes amb presentacions per parts dels i les estudiants dels comentaris de text sobre parts seleccionades de la bibliografia; i c) classes de debat a l'aula sobre aquestes lecures i les presentacions.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 32 1,28 1, 6, 29
Presentació i discussió de les lectures 20 0,8 2, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Tipus: Supervisades      
Examen 2 0,08 7, 8, 10, 22, 23, 25
Tutories 15 0,6 2, 11, 19, 20, 22, 23, 25, 26
Tipus: Autònomes      
Comentaris sobre lectures 15 0,6 1, 5, 6, 8, 10, 12, 14, 23, 24, 25, 27, 29
Estudi dels materials docents introduïts a classe 30 1,2 1, 4, 6, 22, 25, 26, 29
Lectures obligatòries 30 1,2 1, 4, 6, 12, 23, 26, 29

Avaluació

1. Examen escrit (50%). Es valorarà els coneixements adquirits pels estudiants tant en les classes magistrals com en les presentacions i discussió de lectures acadèmiques.

2. Comentaris i Presentacions (40%). Aquesta nota sorgeix de la suma del treball escrit i de la presentació de l’estudiant i la seva participació en els comentaris sobre les activitats i lectures d'altres.

3. Participació en discussions de lectures (10%). Aquest percentatge podria ser atribuit al examen si no hi ha un nombre adequat de classes presencials.

Per aprovar l'assignatura és necessari aprovar tant els comentaris de text i les presentacions com l'examen final.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

D’acord amb l’article 117.2 de la Normativa acadèmica de la UAB, l’avaluació dels alumnes repetidors podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

AVALUACIÓ ÚNICA:

L'alumne/a que sota els procediments establerts decideixi optar per l'avaluació única haurà de realitzar les següents tasques:

1.- Treball individual escrit sobre una de les temàtiques del curs proposades per l'equip docent (30%). Que s'entregarà el dia de l'examen final.

2.- Comentari de text d'una de les lectures proposades per l'equip docent (20%). Que s'entregarà el dia de l'examen final.

3.- Examen Final (50%)


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentaris de text i Presentacions 40% 2,4 0,1 1, 4, 6, 8, 10, 12, 22, 23, 24, 25, 26, 29
Examen Final 50% 3 0,12 1, 4, 6, 7, 8, 10, 12, 22, 23, 25, 26, 29
Participació a l'aula 10% 0,6 0,02 2, 3, 5, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 26, 27, 28

Bibliografia

ARENDT, H. (1963) On Revolution Penguin Books (pdf de l'obra disponible aquí)

INNERARITY, D. (2019) Una teoría de la democracia compleja. Galaxia Guttenberg

KALDOR, M. (2003) "The idea of global civil society" in The Royal Institute of International Affairs, Vol. 79, No. 3, pp. 583-593 (versió digital a la biblioteca UAB)

LEVITSKY, S. i ZIBLATT, D. (2018) How democracies die. Crown (versió en castellà a la biblioteca UAB)

LIJPHART, A. (1999) Patterns of democracy: Government forms and performance in thirty-six countries. Yale (versió digital a la biblioteca UAB)

MACPHERSON, C. B. (1977) The life and times of liberal democracy. Oxford

SASSEN, S. (2003) "The Participation of States and Citizens in Global Governance" in Indiana Journal of Global Legal Studies, Vol. 10, issue 1, pp. 5-28 (versió digitial a la biblioteca UAB)

SNYDER, T. (2018) The road to unfreedom: Russia, Europe, America. Tim Duggan

TOCQUEVILLE, A. (1835) La democràcia a Amèrica (diverses edicions)

The Economist Democracy Index https://www.eiu.com/topic/democracy-index

V DEM Democracy report https://www.v-dem.net/media/filer_public/f0/5d/f05d46d8-626f-4b20-8e4e-53d4b134bfcb/democracy_report_2020_low.pdf

FREEDOM HOUSE Freedom in the world https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2020/leaderless-struggle-democracy


Programari

En algunes anàlisis numèriques sobre les dades dels índexs de democàcia caldrà utilitzar el programa Excel.