Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503740 Matemàtica Computacional i Analítica de Dades | FB | 1 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
També és molt necessari que l'alumne vagi assolint al llarg del semestre els continguts de l'assignatura Càlcul en diverses variables, que es cursa simultàniament.
Què tenen en comú un sorteig de la loteria, un assaig clínic per avaluar experimentalment l'eficàcia i/o seguretat d'un nou tractament mèdic, la previsió meteorològica de pluja a determinat indret, la gestió de l'inventari d'una empresa, la transmissió de gens de pares a fills, l'estimació de la mida de la població de balenes, un estudi epidemiològic sobre la incidència de certa malaltia, la inspecció dels lots de productes que fabrica una empresa per a verificar la seva qualitat, un experiment per a estudiar l'efecte de pressió i temperatura en el resultat de certa reacció química, o l'efecte de l'ús de diferents adobs en la producció agrícola d'una explotació,...?
Són situacions reals en les quals intervé l'atzar.
Per a estudiar-les i poder extraure'n conclusions fiables, hem de fer servir un model matemàtic adient. Aquest model ens el proporciona la Probabilitat, que és la teoria matemàtica que permet modelitzar fenòmens aleatoris, és a dir, situacions on intervé l'atzar.
L'objectiu d'aquesta assignatura és el d'introduir la teoria de la Probabilitat com a teoria matemàtica que estudia els models que permeten tractar amb l'atzar. Els temes que s'introduiran i es desenvoluparan en aquesta assignatura inclouen continguts bàsics de la teoria de la Probabilitat (desenvolupament del model matemàtic per a fenòmens aleatoris), encara que sense utilitzar elements avançats de la Teoria de la Mesura que corresponen a un nivell més profund de l'estudi de la matèria. Però l'èmfasi es posarà en les aplicacions, quan s'ha d'intentar trobar el millor model probabilístic possible en una determinada situació real i, fent-lo servir de manera adient, amb les eines que aprendrem al llarg de l'assignatura, extreureinformació valuosa, coneixement, i arribar a conclusions útils, doncs és aquest l'objectiu que es pretén quan es fa modelització.
1. Modelitzant l'atzar: el model probabilístic.
2. Variables aleatòries.
3. Esperança matemàtica, Variància i Moments.
4. Successions de variables aleatòries.
IMPORTANT: Per tal d'incloure la perspectiva de gènere a la docència d'aquesta assignatura, s'han revisat els possibles biaixos androcèntrics i qüestionat elssupòsits i estereotips de gènere ocults. Aquesta revisió comporta incloure als continguts de l’assignatura, en la mesura que sigui possible, el coneixement produït per les dones científiques, sovint oblidades, procurant el reconeixement de les seves aportacions, així com el de les seves obres a les referències bibliogràfiques.
En aquesta assignatura no es fa la distinció clàssica en les activitats presencials de: classes de teoria, de problemes i de pràctiques amb ordinador, sinó que s'aniran combinant segons les necessitats docents en cada moment, gràcies a la facilitat que suposa el fet que els estudiants portin el seu ordinador a classe.
D'aquesta manera, el professor anirà introduint els conceptes i exemples, mentre que quan sigui adequat es treballaran els problemes a classe o es farà servir el programari estadístic i llenguatge de programació R per a dur a terme alguna pràctica relativa al tema que s'estigui treballant a classe. Es tracta de fer servir un sistema integral que incorpori les tres vessants clàssiques de les activitats presencials de manera òptima per a facilitar l'aprenentage de l'alumne i assolir els objectius marcats, fent a la vegada la classe el més participativa possible, seguint el principi de que només s'aprèn allò que s'intenta fer.
IMPORTANT: Per a treballar més còmodament amb R, es recomana fe servir l'interface RStudio: és lliure, "open source" i funciona amb Windows, Mac i Linux.
https://www.rstudio.com/
OBSERVACIÓ: Encara que ja hem parlat de la perspectiva de gènere en la docència en l'apartat dels continguts de l'assignatura, anem més enllà fent una revisió dela metodologia docent i de les interaccions entre l’alumnat i el professorat. En aquest sentit, s'implementarà una metodologia docent participativa, on es generi un entorn igualitari, menys jeràrquic a l’aula, evitant exemples estereotipats en gènere i vocabulari sexista, amb l’objectiu de desenvolupar el raonament crític i el respecte a ladiversitat i pluralitat d’idees, persones i situacions, la qual serà més favorable a la integració i plena participació deles alumnes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Classes de teoria | 27 | 1,08 | 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Sessions pràctiques | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personal | 92 | 3,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Avaluació continuada: consistirà en
Es defineix la nota de curs NC com la mitjana (ponderada) de la prova d'avaluació continuada i l'examen de problemes.
Per tal d'aprovar l'assignatura, és necessari que tant NC com la nota de pràctiques siguin més gran o iguals que 4.
La nota final NF es calcula fent
NF = 0.2*P + 0.8*NC,
on P és la nota de pràctiques. Si NF és més gran o igual que 5, l'assignatura està aprovada.
Avaluació única: el dia en que es programarà l'examen de problemes, l'alumnat que s'aculli a l'avaluació única haurà de
En cas de presentar-se a l'examen de recuperació, la nota final es calcula de la forma següent. A l'examen de recuperació es recupera la nota de curs NC. La nota de pràctiques no es recupera, però es té en compte per calcular la nota final.
Diem:
R: nota de l'examen de recuperació
NCD: nota de curs definitiva
La nota de curs definitiva es calcula fent
NCD = 0.3*NC + 0.7*R.
Observeu que NCD depèn de l'examen de recuperació i també de la nota de curs NC. La nota final serà
NF = 0.2*P + 0.8*NCD.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen de problemes | 0,50 | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Examen de pràctiques | 0,20 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Prova d'Avaluació Continuada | 0,30 | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA:
Bardina, Xavier. Càlcul de Probabilitats. Servei de Publicacions UAB, 2004.
DeGroot, Morris H., Schervish, Mark J. Probability and statistics. Pearson. 2012, 4th ed. international ed.
Devore, Jay L. Probabilidad y Estadística para ingeniería y ciencias. Cengage Learning, 2016, 9ª ed.
Julià, Olga; Márquez, David; Rovira, Carles i Sarrà, Mónica. Probabilitats: Problemes i més problemes.
Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona, 2005.
Kai Lai, Chung. Teoría elemental de la probabilidad y los procesos estocásticos. Reverté, cop., 1983.
Sanz-Solé, Marta. Probabilitats. Edicions de la Universitat de Barcelona, 1999.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
Rao, C. Radhakrishna. Estadística y verdad. Aprovechando el azar. Colección Universitas-73. Serie Estadística y Análisis de datos. PPU, S.A., 1994.
En aquesta assignatura es farà servir el programari R (https://cran.r-project.org/)