Logo UAB
2023/2024

Fonaments de Computadors

Codi: 104384 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503740 Matemàtica Computacional i Analítica de Dades FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Tomás Manuel Margalef Burrull
Correu electrònic:
tomas.margalef@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Gemma Sanjuan Gomez

Prerequisits

- No hi ha prerequisits. És una assignatura de 1r semestre de 1r curs.


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura consisteix en donar a l'alumne una visió general del funcionament d'un computador actual, veient els seus fonaments teòrics i les unitats funcionals que l'integren, així com analitzar les millores introduïdes a nivel arquitectònic per a assolir un bon rendiment.


Competències

  • Aplicar coneixements bàsics sobre l'estructura, l'ús i la programació d'ordinadors, sistemes operatius i programes informàtics per solucionar problemes de diferents àmbits.
  • Avaluar de manera crítica i amb criteris qualitat el treball realitzat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Treballar cooperativament en un context multidisciplinar asumiendo y respetando el rol de los diferentes miembros del equipo.
  • Utilitzar eficaçment la bibliografia i els recursos electrònics per obtenir informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar de manera crítica i amb criteris de qualitat el treball desenvolupat.
  2. Comprendre els principis bàsics de la lògica dels computadors.
  3. Conèixer els conceptes bàsics de l'estructura i la programació dels computadors.
  4. Descriure el funcionament bàsic dels sistemes de còmput.
  5. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  6. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  8. Reconèixer i identificar els mètodes, els sistemes i les tecnologies propis de la computació.
  9. Treballar cooperativament en un context multidisciplinari assumint i respectant el rol dels diferents membres de l'equip.
  10. Utilitzar eficaçment la bibliografia i els recursos electrònics per obtenir informació.

Continguts

1.- Sistemes de numeració.

2.- Àlgebra de Boole.

3.- Estructura bàsica d'un computador: Unitats funcionals.

4.- Jerarquia de memòria: Memoria cau.

5.- Processament segmentat.

6.- Processadors Multi/Many-core.

6.- Acceleradors.

7.-Visió general d'un Sistema Informàtic.


Metodologia

  1. Classes magistrals: Els coneixements propis de l'assignatura s’exposaran en forma de classes magistrals. En elles es mostraran a l’alumne els conceptes bàsics exposats en el temari de l’assignatura i clares indicacions de com completar i aprofundir aquests continguts. Les classes magistrals tot i ser principalment una explicació per part del professor s'intentarà que siguin participatives per a l'alumne donant-li la oportunitat de preguntar aquells punts que no acabi de comprendre i se'ls plantegen constantment preguntes i problemes per a comprovar la bona comprensió de la matèria exposada.
  2. Seminaris:  La missió dels seminaris és doble. D’una banda es treballaran els coneixements científico-tècnics exposats en les classes magistrals per completar la seva comprensió i aprofundir-los. Per això es desenvoluparan activitats diverses, des de la típica resolució de problemes fins la discussió de casos pràctics. S’implementaran metodologies d’aprenentatge i resolució de problemes cooperatiu. D’altra banda, els seminaris seran el fòrum natural en el qual discutir en comú el desenvolupament del treball pràctic, aportant els coneixements que li falten a l’estudiant per portar-lo endavant, o indicant-li on pot adquirir-los. La missió dels seminaris és fer de pont entre les classes magistrals i el treball pràctic, que promourà la capacitat d’anàlisi i síntesi, el raonament crític, i que entrenarà l’estudiant en la resolució de problemes.
  3. Practicum: Al començament del curs l’alumne rebrà un dossier  amb el treball pràctic que haurà de desenvolupar durant el curs. Aquest treball pràctic es basa en el disseny i programació de programes en ensamblador que permetin comprendre el funcionament d’un computador i aprendre els mecanismes del subsistema d’Entrada/Sortida. Les pràctiques es desenvoluparan individualment. El practicum inclou 6 sessions de pràctiques, de 2 hores de durada, on realitzarà la implementació i depuració dels programes. Abans de cada sessió l’alumne haurà de realitzar un treball de preparació de la sessió i l’haurà de mostrar al professor per poder començar el seu treball al laboratori. L’alumne lliurarà un portfoli del practicum en acabar aquest que, per raons de capacitat docent, només es corregirà en el cas d’alumnes la qualificació dels quals sigui dubtosa.

Aquest plantejament del treball està orientat a promoure un aprenentatge actiu i a desenvolupar les competències de capacitat d’organització i planificació, comunicació oral i escrita, treball en equip i raonament crític. La qualitat del projecte realitzat, de la seva presentació i del seu funcionament es valorarà especialment.

Durant les classes de teoria i seminaris de problemes no es poden fer fotografies de ni gravacions sense el consentiment per part del professor.

La plataforma per a la comunicació virtual utilitzada al llarg de l'assignautra serà el Campus Virtual - Moodle de la UAB.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS
Les competències transversals seran treballades i avaluades en diversos moments al llarg del curs. Concretament:

    

  • T01.00 - Avaluar de manera crítica i amb criteris de qualitat el treball desenvolupat: En les sessions de laboratori els alumnes duran a terme un treball pràctic i s'analitzaran les solucions proposades per a resoldre els problemes plantejats.
  • T02.00 - Treballar cooperativament en un context multidisciplinari assumint i respectant el rol dels diferents membres de l'equip: Durant la realització de les pràctiques els alumnes treballaran en equip.
  • T04.00 - Utilitzar eficaçment la bibliografia i els recursos electrònics per obtenir informació: De manera constant al llarg de l'asignautra els alumnes hauran consultar material i manuals.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques de laboratori 12 0,48 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10
Seminaris de problemes 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10
Teoria 20 0,8 2, 3, 4, 8, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi, realització d'exercicis i preparació de pràctiques 101 4,04 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10

Avaluació

Procés i activitats d’avaluació:

L’objectiu del procés d’avaluació és verificar que l’alumnat ha assolit els coneixements i habilitats definits en els objectius de l’assignatura, així com les competències.

L’avaluació es portarà a terme en base al grau d’implicació en els seminaris,  els coneixements científic-tècnics de la matèria assolits per l’alumnat i al treball pràctic desenvolupat per l’alumnat en grups de 3 persones en les sessions de laboratori.

Per fer aquesta avaluació es compta amb els següents instruments:

- La valoració del treball en les sessions de Seminaris, que inclourà el lliurament d’un treball en cada sessió.

- Una sèrie de controls realitzats al llarg del curs, de forma individual, per a valorar adequadament el grau de coneixement assolit per l’alumnat.

- La valoració del treball de l'alumnat en el laboratori, així com la de la documentació lliurada del seu treball pràctic i la prova individual de validació corresponent.

Nota final = Nota mitja seminaris * (0,2) + Nota mitja Controls * (0,5) + Nota Pràctiques * (0,3)

 

  • Seminaris de problemes

 

Nota mitja seminaris = > Es consideraran les 5 millors qualificacions obtingudes en els 6 seminaris. Cada seminari considerat té una ponderació de 0,2 en la qualificació final de seminaris.

Els seminaris es realitzaran en equips de 2 persones (sempre els mateixos equips). En el cas excepcional de no poder assistir a un seminari per causa de força major es podrà contemplar la possibilitat de connectar-se amb l’equip per Teams i participar en la resolució del seminari per a que es pugui comptar-se l’assistència.

Els seminaris no es poden recuperar ni fer en dies diferents de l’establert al calendari.

 

  • Controls

 

Nota mitja controls =  Control 1 * (0,5) + Control 2 * (0,5)

 

Nota mínima de mitja dels controls:                                          5 punts

                                              Nota mínima de cada control per a poder fer mitja:         3 punts

 

L’alumnat que no superi la part dels controls (ja sigui per haver obtingut menys de 2 punts en un control o per no arribar a una mitja de 5 punts en aquesta part) podran fer un examen de reavaluació de TOTA la matèria de l’assignatura en l’horari establert per la coordinació.

 

  • Pràctiques

 

Nota pràctiques = Laboratori * Validació

         

Nota mínima de pràctiques:                                                        5 punts

                                               Nota mínima de laboratori per a poder fer mitja:            5 punts

 

L’assistència a les sessions de laboratori és obligatòria i no es pot recuperar. En el cas excepcional de no poder assistir a una sessió de laboratori per causa de força major es podrà contemplar la possibilitat de connectar-se amb l’equip per Teams i participar en la sessió de pràctiques per a que es pugui comptar-se l’assistència. La no assistència a dues sessions de pràctiques suposa un suspens en la qualificació del laboratori.

 

El treball de pràctiques dut a terme a les sessions de laboratori NO TÉ REAVALUACIÓ.

 

La pràctica s’estructurarà en tres nivells: Bàsic, Mig i Avançat:

 

-         El nivell bàsic dona opció a una puntuació entre 0 i 6 punts, si es lliura en les 3 primeres sessions. Si es lliura en la quarta o cinquena sessió es pot arribar a un 5,5 i si es lliura en la darrera sessió a un 5.

-         El nivell mig permet sumar un punt a la qualificació del nivell bàsic, si es lliura en les dues sessions següents al lliurament del nivell bàsic, i mig si es lliura a partir de la tercera sessió després haver lliurat el nivell bàsic.

-         El nivell avançat dona opció a sumar un punt a la puntuació assolida després de lliurar el nivell mig si es lliura en les dues sessions següents al lliurament del nivell mig i mig punt a partir de la tercera sessió.

 

No es pot presentar un nivell si prèviament no s’ha presentat el  nivell anterior al/a la professora/a i ha donat el vist i plau. En una sessió sols es pot presentar un nivell. Un equip pot demanar una tutoria al /a la seu/seva professor/a de pràctiques per a presentar un nivell entre dues sessions de laboratori. No es poden presentar nivells després de la darrera sessió de laboratori.

 

La qualificació obtinguda al laboratori és individual, i dependrà de l’assistència, participació, treball desenvolupat durant les sessions de pràctiques i de les respostes per part de cada membre de l’equip a les preguntes que pugui fer el/la professor/a responsable del torn.

 

Hi ha una prova escrita de validació individual de les pràctiques en l’horari establert per la coordinació pels segons parcials de gener. Una qualificació de 0 punts a la prova de validació donarà un factor de 0,5, una qualificació de 5 punts donarà un factor de 1 i una qualificació de 10 donarà un factor de 1,25. És a dir, hi ha un factor d’escala  entre 0 i 5 (0,5+0,1*nota) i un factor d’escala entre 5 i 10 (1+0,05*(nota-5)).

Programació i funcionament de les activitats d’avaluació:

Les dates de les proves d’avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran al campus virtual i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències; sempre s'informarà al campus virtual (CV) sobre aquests canvis ja que s’entén que el CV és el mecanisme habitual de comunicació d'informació per part del professorat. L’alumnat que desitgi comunicar-se amb el professorat de forma electrònica ho haurà de fer fent servir el seu correu institucional i dirigint-lo al correu institucional del professorat per tal d'evitar problemes de recepció.

Tant pel que fa referència als controls com a l'avaluació global, no es permetrà l'entrada de cap persona transcorreguts 5 minuts des del començament de la prova. A les proves avaluatives no es poden fer servir telèfons mòbils.

Procediment de revisió de les qualificacions:

Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'alumnat podrà revisar l’activitat amb el professorat. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Les persones que no es presentin a aquesta revisió, no podran revisar posteriorment aquesta activitat.

Casos particulars:

- Es considera que l’alumnat s'ha presentat a l'assignatura quan ha realitzat un lliurament d'exercicis de seminari i ha assistit a un control. En cas de no presentar aquest mínim la qualificació atorgada serà de “No avaluable”.

- Per aprovar l’assignatura serà necessari haver obtingut una puntuació mínima de 5 en la apartat de pràctiques i de mitja dels controls.

- Es preveurà una avaluació global de la part de teoria (controls) al final del semestre per a que hagin superat el practicum, però no els controls. Sempre que la nota d'aquesta reavaluació global dels controls sigui superior a 5 punts es calcularà la nota final fent la mitjana corresponent amb la nota de practicum i els seminaris.

- En cas de no superar l'assignatura per no arribar a la puntuació mínima en algun dels apartats, tot i que al fer la mitjana la nota final fos igual o superior a 5 la nota que es posarà a l'expedient serà de 4,5. En cas que la mitjana no arribi a 5 la nota que figurarà a l'expedient serà la nota mitjana obtinguda numèricament.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Control 1 25% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 6, 8
Control 2 25% 2 0,08 2, 3, 4, 6, 7, 8
Laboratori 30% 1 0,04 1, 2, 3, 8, 9, 10
Seminari de problemes 1 4% 1 0,04 2, 3, 5, 7, 9
Seminari de problemes 2 4% 1 0,04 2, 3, 5, 7, 8, 9
Seminari de problemes 3 4% 1 0,04 2, 3, 5, 7, 8, 9
Seminari de problemes 4 4% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9
Seminari de problemes 5 4% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10
Validació de pràctiques Factor multiplicatiu de la qualificació de laboratori entre 0,5 i 1,25 1 0,04 2, 3, 5, 7

Bibliografia

  • “Organización y Arquitectura de Computadores. Principios de estructura y funcionamiento” William Stallings. Ed. Pearson. Prentice-Hall.
  • “Estructura y diseño de computadores” David Patterson/John L. Hennessy. Ed. Reverté.
  • “Computer Systems Design and Architecture” Vicent P. Heuring / Harry F. Jordan. Ed. Addison-Wesley
  • "Problemas resueltos de estructura de Computadores" Félix García Carballeira, Jesús Carretero Pérez, José Daniel García Sánchez, David Expósito Singh. Editorial Paraninfo

Programari

VirtualBox

Máquina virtual Ubuntu

Geany

Yasm

KDBG