Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503702 Ciències de l'Antiguitat | FB | 1 | 2 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | FB | 1 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
[PRÈVIA 1: aquesta guia docent fa un ús del llenguatge en el seu registre formal acadèmic segons els usos establerts, les convencions gramaticals i el sentit comú.]
[PRÈVIA 2: aquesta guia està redactada en català. Les versions castellana i anglesa són traduccions. En cas d'ambigüitat resultat de la traducció, sempre es tindrà en compte la literalitat de la versió original en català]
Tant pel que fa als continguts com a la metodologia, aquesta assignatura forma una unitat temàtica amb l'assignatura "Elements de llengua grega", programada per al primer semestre d'aquest mateix curs, de manera que es donaran per sabuts i assimilats tots aquells continguts tractats anteriorment.
Aquesta assignatura es concep com una assignatura de formació bàsica. Forma una unitat temàtica i metodològica amb l'assignatura "Elements de llengua grega" del primer semestre. Els seus continguts cerquen oferir un aprofundiment en l'estudi de la Llengua grega clàssica amb l'objectiu final que l'estudiant conegui les estructures morfosintàctiques i el lèxic grec necessari per poder llegir i interpretar textos grecs, en prosa àtica o koiné, de nivell mig. L'assoliment d'aquest objectiu final es fonamenta en tres eixos d'aprenentatge fonamentals:
1r. Coneixement de la gramàtica bàsica del grec clàssic en les variants dialectals de l'àtic i koiné.
2n. Memorització d'un lèxic bàsic de mots d'alta freqüència en textos clàssics.
3r. Lectura comprensiva en veu alta de textos en grec clàssic.
3r. Traducció i interpretació d'una selecció de passatges en grec clàssic, siguin obra d'autors antics o bé adaptacions o recreacions pensades per a l'aprenentatge de la llengua grega clàssica.
I. Morfologia:
I.1. Morfologia nominal.
I.1.1. Els graus de l'adjectiu.
I.1.2. Els pronoms.
I.1.3. Els numerals.
I.2. Morfologia verbal.
I.2.1. El tema d'aorist. Aorist d'indicatiu. Infinitiu aorist. Participi d'aorist.
I.2.2. El tema de perfet. Perfet d'indicatiu. Infinitiu perfet. Participi perfet. El plusquamperfet.
I.2.3. L'imperatiu.
II.Sintaxi:
II.1 La coordinació: tipologia. Conjuncions, partícules, locucions i correlacions coordinatives.
II.2 La subordinació.
II.21. Les oracions subordinades adjectives o de relatiu.
II.2.2. Les oracions subordinades més freqüents amb el verb en indicatiu
II. 3 Sintaxi de l'infinitiu
II.4. Sintaxi del participi: participi apositiu, atributiu i predicatiu. Genitiu absolut
N.B. L'ordre d'exposició no seguirà necessàriament el d'aquest temari.
III. Lèxic
El lèxic es treballarà sobre els textos que es llegiran a classe, a base d'exercicis pràctics i lectura comprensiva. Els alumnes hauran de memoritzar el lèxic de la tria de textos que es facilitarà a l'inici de curs, de manera progressiva.
IV. Literatura
Els alumnes hauran de fer la lectura en traducció de la tragèdia Hipòlit, d'Eurípides.
La metodologia docent d'aquesta assignatura consistirà a alternar les explicacions teòriques de cadascun dels temes gramaticals enumerats en el punt anterior, amb la realització d'un seguit d'exercicis pràctics que ajudin els estudiants a retenir i a familiaritzar-se amb la gramàtica bàsica i el vocabulari de la llengua grega clàssica.
Els professors facilitaran tot el material de treball. Es treballarà amb l'espai moodle de l'assignatura, on es penjaran les explicacions teòriques, els esquemes gramaticals, els exercicis de gramàtica i lèxic i les correccions.
Els textos objecte d'estudi es repartiran en un o diversos dossiers.
La matèria es dividirà en quinze blocs, corresponents a les quinze setmanes d'activitats d'aprenentatge. Cada setmana l'alumnat haurà de dedicar deu hores a l'assignatura, de les quals 3hs. seran de classe presencial i 7 hs. de dedicació personal autònoma. És important que cada estudiant es distribueixi les 7 hores setmanals de dedicació personal autònoma al llarg de la setmana i treballi de forma regular, independent i responsable.
Els estudiants tenen a la seva disposició atenció personalitzada en les hores de despatx dels professors. Per a un bon aprenentatge, és molt convenient que els estudiants aprofitin les hores d'atenció personalitzada per resoldre dubtes, comentar l'avaluació i preparar-se per als exàmens.
En total l'alumnat haurà d'acreditar 150 hores (6 crèdits) de dedicació a la matèria.
Es destinaran 15 minuts d'una classe per a la resposta de les enquestes institucionals de la UAB.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició dels continguts de l'assignatura | 18 | 0,72 | 1, 2 |
Lectura de la tragèdia "Hipòlit" d'Eurípides | 3 | 0,12 | 4, 6 |
Preparació de la lectura comprensiva en veu alta | 10 | 0,4 | |
Presentació oral i escrita d'exercicis i traduccions | 19 | 0,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Realització d'exercicis i traduccions | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis puntuables | 15 | 0,6 | 1, 2, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de gramàtica i vocabulari | 16 | 0,64 | 1, 2, 3 |
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
AVALUACIÓ ORDINÀRIA
L'avaluació d'aquesta assignatura es farà prenent com a referència les activitats d'avaluació que consten en el quadre inferior. És molt important que l'estudiant tingui en compte que l'avaluació també contempla l'assistència regular a classe i la realització i valoració dels exercicis, traduccions i qüestions diverses proposades a classe i en la plataforma moodle en els terminis establerts pel professor, per tal de demostrar la comprensió i aplicació dels continguts explicats a classe. A tal efecte es realitzaran controls periòdics de la feina que consistiran en el lliurament d'activitats a través de la plataforma moodle. Les activitats no es corregiran a les classes presencials: cada alumne n'haurà de fer la seva pròpia correcció amb els fulls de correcció habilitats a tal efecte. En cas que després de la correcció autònoma encara hi hagi dubtes, es podran plantejar a classe o en consultes de despatx.
Els alumnes que suspenguin el parcial 1, el podran recuperar si aproven el parcial 2. En cas de suspendre el parcial 2, s'haurà de recuperar encara que la mitjana del curs estigui aprovada. Les proves orals/virtuals i el control de lectura s'hauran de recuperar si la nota és inferior a 4 encara que la mitjana del curs estigui aprovada.
L'estudiant que no s'hagi presentat a cap activitat d'avaluació només a una activitat d'avaluació tindrà un "No Avaluable".
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
REAVALUACIÓ
És requisit imprescindible treure una nota mínima de 5 en cadascun dels exàmens per aprovar l'assignatura per avaluació ordinària. En cas de no arribar a aquesta nota, l'alumne haurà de fer l'examen de reavaluació de la part que li quedi suspesa.
Es podran presentar a la reavaluació només els estudiants que s'hagin presentat, com a mínim, a tres de les quatre activitats d'avaluació que consten en el quadre inferior i tinguin una mitjana superior a 3,5.
En la reavaluació es recuperarà la part suspesa i constarà, en funció de cada cas, de:
1. Prova escrita de llengua.
2. Prova oral.
3. Control de lectura.
Hauran de fer la prova escrita de llengua tots els alumnes que no obtinguin un 5 de qualificació mitjana dels dos parcials de llengua.
La nota obtinguda en la reavaluació substituirá la d'avaluació ordinària en cadascuna de les seves parts. En el cas que la nota de reavaluació sigui inferior a la nota d'avaluació, es mantindrà la d'avaluació.
La reavaluació es considerarà aprovada si la mitjana ponderada és igual o superior a 5 punts i les qualificacions de cadascuna de les activitats de reavaluació han estat superades amb un mínim de 4 punts.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa | 10% | 45 | 1,8 | 1, 2, 5, 7 |
Control de lectura: Hipòlit, de Eurípides | 10% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Prova parcial 1 | 20% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 5, 6, 7 |
Prova parcial 2 | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 7 |
Proves orals/virtuals | 20% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 7 |
MÈTODES PER A L’APRENENTATGE DEL GREC CLÀSSIC
GRAMÀTIQUES
DICCIONARIS I LÈXICS
ENLLAÇOS WEB
Gramàtiques
• http://www.xtec.es/~sgiralt/labyrinthus/graecia/glossa/gramma.html (en català)
• https://www.dicciogriego.es/gramaticadg/ (en castellà)
• http://bcs.fltr.ucl.ac.be/GraGre/00.Plan.htm (en francès)
Textos grecs
• http://www.perseus.tufts.edu/hopper/
• https://www.hs-augsburg.de/~harsch/augustana.html#gr
Diccionaris
Grec clàssic-anglès
• http://philolog.us/ (LSJ)
• https://logeion.uchicago.edu/
Grec clàssic-francès
• Diccionari grec -francès (Bailly)
• https://www.lexilogos.com/clavier/ellenike.htm
• Diccionari etimològic en francès (Chantraine)
Webs de món clàssic
• https://blocs.xtec.cat/elfildelesclassiques/
• https://blocs.xtec.cat/literaturagregaaescena/
• https://blocs.xtec.cat/universclassicdelsnostresmots/
• https://elsmitesdepedra.wordpress.com/
• http://classicsalaromana.blogspot.com/
Programari
Convé que l'alumnat adapti els seus aparells digitals per poder escriure en alfabet grec politònic. Per als que tinguin un PC es pot fer servir el teclat Euclides:
http://www.ub.edu/electra/euclides
Per als que tinguin un Mac, es poden completar les utilitats del grec amb el programa Popchar.
Moodle
Convé que l'alumnat adapti els seus aparells informàtics per poder escriure en alfabet grec. Per als que tinguin un PC es pot fer servir el teclat Euclides:
http://www.ub.edu/electra/euclides
Per als que tinguin un Mac, es poden completar les utilitats del grec amb el programa Popchar.