Logo UAB
2023/2024

Higiene i salut

Codi: 104030 CrŔdits: 6
Titulaciˇ Tipus Curs Semestre
2502501 Prevenciˇ i Seguretat Integral OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Mercedes Hernßndez Galera
Correu electr˛nic:
mercedes.hernandez@uab.cat

Idiomes dels grups

Per consultar l'idioma/es de l'assignatura caldrÓ anar a l'apartat "Metodologia" de la guia docent.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits.


Objectius

Els objetius formatius generals de l'assignatura són:

  1. Conèixer els aspectes clau per valorar les condicions de treball des de la vesant de l'entorn físic, químic i biològic de l'ambient de treball.
  2. Valorar els principals riscos sobre la persona dels contaminants físics, químics i biològics.
  3. Saber dissenyar estratègies de mostreig pels estudis higiènics.
  4. Saber interpretar els resultats de les mesures dels contaminants físics, químics i biològics.
  5. Identificar els aspectes preventius necessaris per protegir la persona dels contaminants físics, químics i biològics.
  6. Adquirir els coneixements necessaris pel disseny de llocs de treball adaptats a la persona i lliures de contaminants.
  7. Conèixer les principals funcions de la medicina del treball.
  8. Conèixer les principals tècniques de la medicina del treball.
  9. Adquirir els coneixements elemental per entendre la epidemiología laboral.

CompetŔncies

  • Actuar amb responsabilitat Ŕtica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democrÓtics.
  • Actuar en l'Ómbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raˇ de sexe/gŔnere.
  • Actuar en l'Ómbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econ˛mic i mediambiental.
  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Amb carÓcter general, posseir i comprendre coneixements bÓsics en matŔria de prevenciˇ i seguretat integral.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la prÓctica.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigaciˇ i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  • Introduir canvis en els mŔtodes i els processos de l'Ómbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un Órea d'estudi que parteix de la base de l'educaciˇ secundÓria general, i se sol trobar a un nivell que, si bÚ es recolza en llibres de text avanšats, inclou tambÚ alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessÓries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informaciˇn idees, problemes i solucions a un p˙blic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sÓpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocaciˇ d'una forma professional i posseeixin les competŔncies que solen demostrar-se per mitjÓ de l'elaboraciˇ i defensa d'arguments i la resoluciˇ de problemes dins de la seva Órea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva Órea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexiˇ sobre temes rellevants d'Ýndole social, cientÝfica o Ŕtica.
  • Transmetre informaciˇ, idees, problemes i solucions a un p˙blic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anÓlisi i de sÝntesi per a la resoluciˇ de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Analitzar crÝticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professiˇ
  3. Analitzar una situaciˇ i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar els sistemes de responsabilitat i els models de gestiˇ propis dels models de gestiˇ de prevenciˇ de riscos laborals.
  5. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la prÓctica.
  6. Generar propostes innovadores i competitives en la investigaciˇ i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  7. Identificar els factors de riscos laborals mÚs habituals.
  8. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  9. Proposar nous mŔtodes o solucions alternatives fonamentades.
  10. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gŔnere.
  11. Proposar projectes i accions viables que potenci´n els beneficis socials, econ˛mics i mediambientals.
  12. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un Órea d'estudi que parteix de la base de l'educaciˇ secundÓria general, i se sol trobar a un nivell que, si bÚ es recolza en llibres de text avanšats, inclou tambÚ alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  13. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessÓries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  14. Que els estudiants puguin transmetre informaciˇn idees, problemes i solucions a un p˙blic tan especialitzat com no especialitzat
  15. Que els estudiants sÓpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocaciˇ d'una forma professional i posseeixin les competŔncies que solen demostrar-se per mitjÓ de l'elaboraciˇ i defensa d'arguments i la resoluciˇ de problemes dins de la seva Órea d'estudi.
  16. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva Órea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexiˇ sobre temes rellevants d'Ýndole social, cientÝfica o Ŕtica.
  17. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  18. Utilitzar la capacitat d'anÓlisi i de sÝntesi per a la resoluciˇ de problemes.

Continguts

Bloc 1 - Higiene del treball

  • Higiene del treball. Conceptes i objectius.
  • Agents químics. Toxicologia laboral.
  • Agents químics. Avaluació de l'exposició.
  • Agents químics. control de l'exposició, principis generals; accions sobre el focus contaminant; accions sobre el medi de propagació. Ventilació; accions sobre la persona: equips de protecció individual.
  • Normativa legal específica.
  • Agents físics. Característiques, efectes, avaluació i control. Soroll, vibracions, ambient tèrmic, radiacions no ionitzants, radiacions ionitzants.
  • Agents biològics. Efectes, avaluació i control.

Bloc 2 - Medicina del treball

  • Conceptes bàsics, objectius i funcions.
  • Patologies d'origen laboral.
  • Vigilància de la salut.
  • Promoció de la salut en la empresa.
  • Epidemiologia laboral i investigació epidemiològica.
  • Planificació i informació sanitària.
  • Socorrisme i primers auxilis.

Metodologia

Llengua de docència: castellà.

La metodologia és on-line l'alumnat té el material per llegir, entendre i compendre l'assignatura. Es faràn video clases i també pràctiques d'avaluació continuada pel correcte funcionament de l'assignatura.

Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulaciˇ, per a la complementaciˇ per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluaciˇ de l'actuaciˇ del professorat i d'avaluaciˇ de l'assignatura/m˛dul.


Activitats formatives

TÝtol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluaciˇ 4 0,16
Video Classes 12 0,48
Tipus: Supervisades      
Tutories de suport a la realitzaciˇ dels treballs prÓctics i te˛rics 24 0,96
Tipus: Aut˛nomes      
Estudi personal, lectura d'articles i elaboraciˇ de treballs. 110 4,4

Avaluaciˇ

AVALUACIÓ CONTINUADA

Es realitzaran tres PACs individuals corresponents als temes estudiats en l'assignatura. Les PAC tindràn un pes del 50% de la nota final de l'assignatura.

El 50% restant correspon a l'examen teòric.

L'examen fa mitjana amb l'avaluació continuada amb independència de la nota obtinguda, sempre i quan s'obtingui un mínim de 3,5 punts. 

La mitjana total ponderada haurà de ser de 5 punts o superior per a poder aprovar.

AVALUACIÓ ÚNICA

Els estudiants que optin per l'avaluació única realitzaran una prova de síntesi final de tot el contingut de l'assignatura (50%) i lliuraran un document que contindrà les solucions a les PACs de l'assignatura (50%). La data per a aquesta prova i el lliurament del treball de l'assignatura serà la mateixa programada en l'horari per a l'últim examen d'avaluació continuada. S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.

AVALUACIÓ DE L'ALUMNAT EN SEGONA CONVOCATÒRIA O MÉS

L'alumnat que repeteixi l'assignatura haurà de realitzar les proves i exàmens programats i lliurar el treball de l'assignatura en les dates indicades a l'aula Moodle.

EXAMEN DE RECUPERACIÓ

L'alumne que no superi l'assignatura, que no arribi a 5 (total) de 10, d'acord amb els criteris establerts en els dos apartats anteriors podrà presentar-se a un examen final sempre que l'alumne s'hagi avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Si no ha estat avaluat d'aquestes dues terceres parts per no haver-se presentat a les proves obtindrà una qualificació de No Presentat, sense que tingui la possibilitat de presentar-se al'examen final de recuperació. En aquest examen es tornarà a avaluar el conjunt dels continguts de l'assignatura que no s'hagin superat en l'avaluació continuada. En el cas de superar-se l'examen final l'assignatura quedarà aprovada amb un 5 com a màxim, independentment de la nota obtinguda en l'examen.

CANVI DE DATA D'UNA PROVA O EXAMEN

L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba en l'espai Moodle de Tutorització EPSI. Una vegada emplenat el document s'ha d'enviar al professorat de l'assignatura i a coordinació del Grau.

REVISIÓ

En el moment de la realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà a l'alumnat dels mecanismes de revisió de les qualificacions. Per a l'alumnat d'avaluació única el procés de revisió serà el mateix.

ALTRES CONSIDERACIONS

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. en cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0 ".

Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han realitzat amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per a corroborar l'autoria del text.

Si concorren circumstàncies sobrevingudes que impedeixinel desenvolupament

normal de l'assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l'avaluació de l'assignatura.


Activitats d'avaluaciˇ continuada

TÝtol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis i activitats 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Prova te˛rica 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Bibliografia

  • UNE-EN 689:2019. Exposición en el lugar de trabajo. Medición de la exposición por inhalación de agentes químicos. Estrategia para verificar la conformidad con los valores límite de exposición profesional.
  • Bazan, X. (2014). Higiene industrial. Barcelona: editorial UOC.
  • Fernández, J. (2013). Vigilancia de la salud de los trabajadores. Madrid: Eolas Editores.
  • Henao, F. (2010). Riesgo Químico. Madrid: Starbook Editorial.
  • López, A. (2011). Radioprotección en centros sanitarios. Madrid: CEP.
  • López, R. (2006). Riesgos químicos en el trabajo: guía jurídica. Madrid: Bomarzo.
  • Mateo, P. (2009). Gestión de la higiene industrial en la empresa. Madrid: Fundación Confemetal.
  • Menendez, F. (2012). Higiene Industrial. Manual para la formación del especialista. Valladolid: Lex Nova.
  • Rubio, J. C: (2005). Manual para la formación de nivel superior en prevención de riesgos laborales. Barcelona: Díaz Santos.
  • Ruiz-Frutos, C, García A. M, Delcòs, J, Benavides, F. G. (2007). Salud laboral. Conceptos y técnicas para la prevención de riesgos laborales. Barcelona. Ed. Masson.

Programari

Aquesta assignatura farà servir el programari bàsic del paquet d'office 365.