Logo UAB
2023/2024

Metodologia per a la redacció de projectes I

Codi: 103994 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Alessandro Demurtas
Correu electrònic:
alessandro.demurtas@uab.cat

Idiomes dels grups

Per consultar l'idioma/es de l'assignatura caldrà anar a l'apartat "Metodologia" de la guia docent.


Prerequisits

Aquesta asignatura no te prerequisits


Objectius

“Metodologia per a la redacció de projectes (I)” és la primera assignatura de la matèria denominada “Projecte” que es desenvolupa al llarg dels tres primers cursos de Grau de prevenció i de seguretat integral. Per tant, té una funció d’introducció i d’explicació inicial i és una assignatura sobre la que s’han de cimentar els coneixements posteriors. L’assignatura “Metodologia per a la redacció de projectes (I)” té una part conceptual, on s’explica què és un projecte, i com s’estructura, i es donen les eines per a millorar en la redacció de textos i introduir-se al món de la recerca, però també té una important vessant pràctica, que es tradueix en la redacció de textos i en l’elaboració d’un guió-memòria d’un projecte de dificultat mitjana. Per estudiar profitosament “Metodologia per a la redacció de projectes (I)” no cal haver superat prèviament cap altra assignatura, però sens dubte és molt recomanable repassar els coneixements previs de redacció i comentari de textos, però també els coneixements a nivell d'ofimàtica. 

Objectius Formatius

  • Familiaritzar-se en la forma de treballar a través de projectes.
  • Assumir les pautes d’estructura més freqüents del guió-memòria d’un projecte.
  • Donar les eines necessàries per a millorar la redacció de textos, per tal que es pugui aplicar a la redacció de projectes.
  • Iniciar-se en el mètode científic i conèixer les implicacions de la recerca.
  • Possibilitar que es comenci a elaborar un guió-memòria d’un projecte amb un nivell de dificultat no elevat

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Desenvolupar el pensament científic i el raonament crític en temes de prevenció i seguretat.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Identificar els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats de la gestió de la prevenció i la seguretat integral.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Planificar i coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen en la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Treballar i aprendre de forma autònoma.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.
  • Valorar l'impacte tècnic, social i legal dels nous descobriments científics i dels nous desenvolupaments tecnològics.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen al sector de la prevenció i la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  5. Desenvolupar el pensament científic i el raonament crític en temes de prevenció i seguretat.
  6. Dissenyar i implementar plans de recuperació de desastres i mecanismes d'assegurament de les contingències.
  7. Dissenyar un projecte aplicat a la seguretat i a la prevenció integral en una organització.
  8. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  9. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  10. Identificar la infraestructura, la tecnologia i els recursos necessaris en les operacions de la prevenció i la seguretat.
  11. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats acadèmic-professionals de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  13. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  14. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  15. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  16. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  17. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  18. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  19. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  20. Treballar i aprendre de manera autònoma.
  21. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.
  22. Valorar l'impacte tècnic, social i legal dels nous descobriments científics i dels nous desenvolupaments tecnològics.

Continguts

Part Teòrica

Tema 1.- El mètode científic i les fonts d'informació en l'àmbit acadèmic

  1. El mètode científic aplicat a les ciències socials: la falsabilitat i la reproductibilitat
  2. Les fonts d'informació en l'àmbit acadèmic.
  3. Normes de citació. El plagi.

Tema 2.- Planificació: precisions conceptuals

  1. Diferències entre pla, programa, projecte, activitat i tasca
  2. Els tipus de projectes

Tema 3.- Cicle de vida d’un projecte

  1. Fases d’un projecte: visió de diferents propostes de temporització
  2. Els diferents documents d’un projecte al llarg del seu cicle de vida

Tema 4.- Estructuració del guió-memòria d’un projecte

  1. La metodologia aplicable a l’elaboració del guió-memòria d’un projecte: l’Enfocament del Marc Lògic (EML)
  2. Estructura i apartats més habituals del guió-memòria d’un projecte de dificultat mitjana

Part Pràctica 

Tema 5.- Informàtica aplicada als projectes

  1. Eines informàtiques de citació
  2. Microsoft Excel: generació de pressupostos i de gràfics simples
  3. Microsoft Word: nocions avançades dels documents

Tema 6.- Redacció aplicada als projectes

  • L’organització de les dades d’un text: estructuració de l’escriptura i tècniques d’argumentació.
  • Llenguatge planer
  • Consells de redacció del guió-memòria d’un projecte

 


Metodologia

Llengua de docència: castellà

"Metodologia per a la redacció de projectes (I)" combina diferents eines d'aprenentatge, com les classes teòriques en línia, la resolució de casos pràctics relacionats amb diferents àmbits de la seguretat integral (protecció civil, àmbit social, àmbit empresarial), i les noves eines ofertes per les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).

A cada sessió, el professorat ofereix una explicació dels continguts teòrics i busca una participació activa de les persones presents a través de la formulació de preguntes i consideracions que permeten generar un debat fluid i constructiu. S'ofereix també la resolució ràpida de casos concrets per reforçar l'aprenentatge de forma immediata i facilitar el repàs a casa dels continguts.

Aquesta metodologia permet a l'alumnat que assisteix a totes les classes fer un esforç d'aprenentatge important directament a l'aula virtual, gràcies a la participació activa ia la col·laboració amb les altres persones presents. D'aquesta manera, la classe es familiaritza amb diferents tipologies de textos de l'actualitat (documents de planificació, documents dels mitjans de comunicació, de les autoritats internacionals, europees, estatals, autonòmiques i locals, entre d'altres) i enfortir les habilitats professionals del alumnat que ja treballa al sector de la seguretat integral.

La incorporació de les TIC es garanteix gràcies a l'ús de contingut multimèdia durant les classes teòriques i de resolució de casos pràctics, a l'ús del Campus Virtual per a les classes, les tutories de supervisió, els debats i els fòrums de discussió. En tot moment, la perspectiva de gènere és un factor pivotal del curs: es fomenta l'ús del llenguatge pla, es consulten fonts publicades per autores, es destaca el paper de les dones a la ciència i el paper d'alguns col·lectius de dones al àmbit de la seguretat.

Aquesta metodologia combinada permet garantir l'aprenentatge no només de les competències bàsiques, sinó també de competències específiques com l'E09, relativa a la capacitat de planificar i coordinar els recursos propis dels subsistemes de seguretat: persones, tecnologies i infraestructures; les competències generals com la G04 sobre l'actuació professional sensible a les desigualtats per raons de sexe o gènere; i les competències transversals, com la T01 sobre el desenvolupament del pensament científic i el raonament crític en temes de prevenció i seguretat integral.

Es important mencionar que les videoclasses tenen com a principal objetiu resoldre els dubtes relatius al temari, per tant es imprescindible una preparació dels temes abans de cada sessió

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 4 0,16
Video Classes 12 0,48
Tipus: Supervisades      
Tutories de suport a la realització dels treballs pràctics i teòrics 24 0,96
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectura d'articles i elaboració de treballs. 110 4,4

Avaluació

Avaluació continuada

 

El sistema d'avaluació consistirà en la realització de quatre proves individuals en línia, fixades al Campus Virtual, i en la realització de l'examen final presencial individual.

 

Primera prova: 20% de la nota

Estils de citació, llenguatge pla i tècniques d'argumentació.

 

Segona prova: 20% de la nota

Planificació de projectes i enfocament del marc lògic.

 

Tercera prova: 20% de la nota

Matriu del projecte, llenguatge pla i enfocament del marc lògic.

 

Quarta prova: 20% de la nota

El treball ha de tenir una nota de 5 per poder sumar a lavaluació continuada i aprovar lassignatura. Consisteix a la redacció d'un guió memòria d'un projecte.

 

Examen final: 20% de la nota

L'examen ha de tenir una nota de 5 per poder sumar a l'avaluació continuada i aprovar l'assignatura. El contingut cobreix tots els grans àmbits del temari ja avaluats a les proves anteriors.

 

La nota per aprovar lavaluació continuada serà el resultat ponderat daquests quatre elements, sempre que sobtinguin les notes mínimes exigides per sumar. Per aprovar l’avaluació continuada aquesta mitjana ha de ser 5 o superior.

 

Avaluació Única

Els estudiants que optin per l'avaluació única faran una prova de síntesi final de tot el contingut de l'assignatura (50%) i lliuraran individualment la redacció d'un guió memòria d'un projecte (50%). Per poder aprovar l'assignatura, la nota mínima de la redacció del guió memòria ha de ser 5.

Tota persona que pensi acollir-se a aquesta opciód'avaluació, ha de contactar amb el professorat abans de les vacances de Nadal per poder obtenir el vistiplau a la temàtica escollida per a la redacció del guió memòria del projecte. No serà admesa cap lliurament que no hagi estat prèviament acordat amb el professorat.

La data per a aquesta prova i el lliurament del guió memòria serà la mateixa programada a l'horari per a l'últim examen d'avaluació continuada.

S'aplica el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.

 

Avaluació de l'alumnat en segona convocatòria o més

L'alumnat que repeteixi l'assignatura haurà de realitzar les proves i exàmens programats i lliurar el treball individual sobre el guió memòria a les dates indicades a l'aula Moodle del Campus Virtual. S'aconsella a tots els alumnes repetidors contactar amb el professorat abans de finalitzar el mes de setembre.

 

Examen de Recuperació

L'alumnat que suspengui l'assignatura podrà presentar-se a un examen final sempre que s'hagi avaluat en un conjunt d'activitats equivalents a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura: és a dir, per poder optar a la recuperació, l'alumnat deu haver realitzat el treball sobre guió-memòria i tres proves individuals més. Si no ha estat avaluat d'aquestes dues terceres parts (que han d'incloure la redacció del guió memòria) perquè no s'han presentat a les proves, obtindrà una qualificació de No Presentat, sense que tingui la possibilitat de presentar-se a l'examen final de recuperació.

En aquest examen es tornarà a avaluar el conjunt dels continguts de lassignatura que no shagin superat en lavaluació continuada. En cas de superar-se l'examen final l'assignatura quedarà aprovada amb un 5 com a màxim, independentment de la nota obtinguda a l'examen.

 

Canvi de data d'una prova o examen

L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba a l'espai Moodle de Tutorització EPSI. Un cop emplenat el document s'ha d'enviar al professorat de l'assignatura ia la coordinació del Grau.

 

Revisió

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà lalumnat dels mecanismes de revisió de les qualificacions. Per a lalumnat davaluació única el procés de revisió serà el mateix.

 

Altres consideracions

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, aquest acte d'avaluació es qualificarà amb 0 amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0".

Si es donen circumstàncies que impedeixin el normal desenvolupament de l'assignatura, els professors podran modificar tant la metodologia com l'avaluació de l'assignatura.

 

Plagi 

Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'hafeamb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitaamb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text. 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 20% 0 0 1, 3, 4, 5, 8, 9, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Proves d'avaluación continuada 80% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

Bibliografia

El professor responsable de l’assignatura posarà a disposició dels alumnes, a través de l’Aula Moodle, uns materials docents per a preparar els diversos temes de l’assignatura. És convenient, a més, consultar la següent bibliografia de l’assignatura (citada a continuació seguint l’estil APA 6th Edition):

  • Cassany, D. (2007). Esmolar l'eina: Guia de redacció per a professionals. Barcelona: Editorial Empúries.
  • Cassany, D. (2008). La cuina de l'escriptura. Barcelona: Editorial Empúries.
  • Mille Galán, J. M. (2008). Manual bàsic d'elaboració i avaluació de projectes. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
  • UVic (2016), Guía para elaborar citas bibliográficas en formato APA, UVic Biblioteca, disponible en https://www.uvic.cat/sites/default/files/altres_a2016_guia_elaborar_citas.pdf
  • Enllaç a les normes APA 2021: https://normas-apa.org/etiqueta/normas-apa-2021/
  • Enllaç a les diferències entre la sisena i la setena edició de les normes APA: https://normasapa.in/
  •  

    Enllaços recomenats:

    Observatori Dona i Seguretat: https://www.mujeryseguridad.es/ 

    Banc Mundial (2022), Necesitamos más niñas y mujeres en la ciencia. ¿Cuáles son las tres formas en que podemos apoyarlas?, disponible en https://blogs.worldbank.org/es/education/necesitamos-mas-ninas-y-mujeres-en-la-ciencia-cuales-son-las-tres-formas-en-que-podemos 

     


Programari

S'espera que les i els estudiants tinguin els coneixements bàsics sobre l'ús dels programes informàtics més comuns per a la recerca d'informació en internet, i per a l’elaboració i edició de textos, quadres i gràfics.