Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501922 Nanociència i Nanotecnologia | OB | 2 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Es convenient tenir aprovades les assignatures “Reactivitat Química” i "Enllaç Químic i Estructura de la Matèria”.
La Química Orgànica estudia la reactivitat del carboni i sistematitza les propietats dels compostos que el contenen. Es donen idees bàsiques sobre les característiques i reactivitat dels diferents grups funcionals així com de l’anàlisi conformacional i la estereoquímica dels compostos orgànics.
Els objectius de l’assignatura son:
1. Identificar els grups funcionals orgànics i nombrar i formular els corresponents compostos.
2. Dibuixar estructures de Lewis de compostos químics orgànics i predir qualitativament les seves propietats moleculars a partir de elles (geometria molecular i polaritat).
3. Descriure la isomeria conformacional en alcans i cicloalcans.
4. Determinar i representar la configuració dels centres estereogènics en compostos orgànics.
5. Descriure els fonaments de les reaccions orgàniques.
6. Resoldre problemes bàsics de química orgànica.
Classes de teoria
L’alumne adquireix els coneixements propis de l’assignatura assistint a les classes de teoria que complementarà amb l’estudi individualitzat.
Classes de problemes
L’alumne consolida els coneixements adquirits en les classes de teoria mitjançant la resolució de problemes. S’entregarà un dossier d’exercicis que haurà d’anar resolent al llarg del curs. Una part seleccionada d’aquests exercicis serà resolta pels professors de problemes per tal que els alumnes aprenguin la metodologia adequada per trobar les solucions. Durant aquest procés s’intentarà que la participació de l’alumnat sigui important. El professorat ajudarà a desenvolupar el sentit crític i el raonament lògic, per tal d’augmentar la capacitat dels alumnes de resoldre problemes.
Classes de Pràctiques
Les classes de laboratori es centren en l’aprenentatge de les tècniques bàsiques i a familiaritzar l’alumne amb les condicions de seguretat que requereix la manipulació de productes químics. Per poder assistir-hi a les sessions de practiques de laboratori cal que l’estudiant justifiqui haver superat les proves de seguretat que trobarà en el Campus Virtual i ser coneixedor de, i acceptar, les normes de funcionament dels laboratoris de la Facultat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Problemes | 12 | 0,48 | 3, 5, 6, 7, 8, 9, 14, 16, 17, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 38, 39, 45 |
Pràctiques | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 |
Teoria | 26 | 1,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 16, 17, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 38, 39 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 4 | 0,16 | |
Tipus: Autònomes | |||
Problemes | 13,5 | 0,54 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 14, 16, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 38, 39, 45, 46 |
Pràctiques | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 4, 5, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 31, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 |
Resolució de treballs | 7,5 | 0,3 | 3, 6, 8, 13, 14, 31, 45, 46 |
Teoria | 56,5 | 2,26 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 14, 16, 17, 24, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 38, 39 |
“Avaluació continuada"
La avaluació continuada de les competències s’organitza en 3 mòduls, cadascú dels quals tindrà assignat un pes específic a la qualificació final:
- Mòdul de treballs escrits: s’avaluarà l’aprenentatge i utilització d’un programa gratuït de nomenclatura i dibuix molecular amb un treball individual. Aquest mòdul tindrà un pes global del 10%.
- Mòdul de Laboratori: s’avaluarà el rendiment de l'alumne al laboratori i es farà un examen amb un pes global del 20%.
- Mòdul de proves parcials escrites: constarà de dos proves parcials amb un pes del 30% la primera, i un 40% la segona.
Per tal de superar l’assignatura cal treure com a mínim 4 punts sobre 10 a cadascuna de les dos proves parcials escrites, al treball de nomenclatura i a les pràctiques de laboratori. L’assignatura es considerarà superada quan el promig dels mòduls sigui igual o superior a 5 punts sobre 10.
- Els alumnes que no superin el primer i/o el segon examen parcial podran fer un examen de recuperació a continuació del segon examen parcial. Per tal de fer aquesta recuperació l'alumne esta obligat a presentar-se als dos exàmens parcials.
- Els alumnes que finalment no obtinguin la qualificació mínima requerida per a poder superar cadascuna de les proves del mòdul de proves parcials escrites o la qualificació mínima per poder superar el mòdul de treballs escrits o el mòdul de Laboratori, no aprovaran l'assignatura. En aquest cas, la qualificació final màxima serà un 4.
-A partir de la segona matrícula de l’assignatura no caldrà que l’alumne realitzi el mòdul de treballs escrits ni el mòdul de laboratori si va assolir les competències d’aquesta part de l’assignatura en el curs anterior.
Un estudiant obtindrà la qualificació de No Avaluable quan el número d’activitats d’avaluació realitzades sigui inferior al 50% de les programades per l’assignatura (el treball, els dos exàmens i les quatre sessions de pràctiques).
“Avaluació única"
L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final, un “Treball escrit” i un examen de pràctiques. La prova final consistirà en un examen de teoria i problemes on haurà de resoldre una sèrie d’exercicis semblants als que s’han treballat a les sessions de Pràctiques d’Aula. Quan hagi finalitzat, lliurarà l’informe del mòdul de “Treballs escrits” que haurà estat plantejat online en algun moment al llarg del curs. L’examen de Pràctiques de Laboratori es farà l’últim dia del periode de pràctiques juntament amb el alumnes d’Avaluació continuada.
Per tal de superar l’assignatura cal treure com a mínim 4 punts sobre 10 a cadascuna de les tres activitats anteriors.
La qualificació de l’estudiant serà la mitjana ponderada de les tres activitats, on l’examen de teoria i problemes suposarà el 70% de la nota, l’examen de Pràctiques de Laboratori el 20% i l’informe del mòdul de Treballs escrits el 10%.
Si la nota final no arriba a 5, l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la Titulació.
A partir de la segona matrícula de l’assignatura no caldrà que l’alumne realitzi el mòdul de treballs escrits ni el mòdul de laboratori si va assolir les competències d’aquesta part de l’assignatura en el curs anterior.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Mòdul de Laboratori | 20% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 |
Mòdul de proves parcials i prova de recuperació | 30% (primera prova) + 40% (segona prova) | 6 | 0,24 | 2, 4, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 19, 24, 25, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 38 |
Treball de nomenclatura i dibuix molecular | 10% | 1 | 0,04 | 3, 5, 6, 8, 14, 16, 24, 26, 28, 31, 33, 38, 39, 45 |
1.- i) Bruice, P.Y. Organic Chemistry, 8th Ed. Ed. Pearson Education, 2017 (ISBN 9781292160344, ISBN1292160349 ).
ii) Bruice, P.Y. Essential Organic Chemistry, 3rd Ed. Ed. Pearson Education, 2016 (ISBN 9781292089034).
iii) Bruice, P. Y. Química Orgánica, 5ª Edición, Ed. Pearson Educación, México, 2008 (ISBN 9789702607915).
2.- Solomons T.W.G. Química Orgánica, 3ª Ed. Ed. Limusa S.A. 2014 (Vol. 1: ISBN 10 9786070506963, Vol 2: 9786070506970).
3.- Carey F.A., Giuliano R.M. Química Orgánica, 9a Ed. Ed. McGraw-Hill, 2014 (ISBN 9786071512109).
4- IUPAC Nomenclatureof Organic Chemistry:
i) https://iupac.qmul.ac.uk/BlueBook/
ii) https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000195/00000013.pdf
iii) https://www.upo.es/depa/webdex/quimfis/docencia/quimbiotec/Nomenclatura_organica.pdf
5.- ACD/ChemSketch for Academic and Personal Use. A Free Comprehensive Chemical Drawing Package: http://www.freechemsketch.com
6.- Pulido F. Nomenclatura de Química Orgánica: http://es.slideshare.net/manoa21/nomenclatura-quimicaorganica-29646851?next_slideshow=1
7.- Rosso V. Química Orgánica Nomenclatura: http://es.slideshare.net/verorosso/qumica-orgnica-nomenclatura?qid=09239331-ba5c-4096-9104-dd4cb26fe630&v=qf1&b=&from_search=3
El material del curs es trobarà en l’espai de l’assignatura del Campus Virtual de la UAB. Entre aquest material es trobaran: informacions generals, notes de l’examen final i qualsevol altre informació que es consideri d’interès pels alumnes.
ACD/ChemSketch for Academic and Personal Use. A Free Comprehensive Chemical Drawing Package: http://www.freechemsketch.com