Logo UAB
2023/2024

Màrqueting i Gestió Documental

Codi: 103133 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 1 A

Professor/a de contacte

Nom:
Alfonso Gonzalez Quesada
Correu electrònic:
alfons.gonzalez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Maria Angeles Jimenez Lopez
Cristina Martorell Castellano

Prerequisits

No n'hi ha.


Objectius

  1. Saber identificar mercats i públics.
  2. Comprendre l’abast de les eines i recursos bàsics del màrqueting analític i saber aplicar-los.
  3. Conèixer l'abast de les principals tipologies de fonts i recursos d’informació.
  4. Usar adequadament les principals tipologies de fonts i recursos d'informació per donar resposta a qualsevol mena de necessitat informativa en l'àmbit de la publicitat, el màrquteting i les relacions públiques.

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar les dades dels mercats (competència, imatge de marca) per a l'elaboració d'un pla de comunicació.
  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de missatges publicitaris.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar que coneix les teories del management en la direcció d'empreses publicitàries i organitzacions.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  2. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  3. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de missatges publicitaris.
  4. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  5. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  6. Distingir les tècniques per al desenvolupament de la imatge corporativa de les empreses publicitàries i organitzacions.
  7. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  8. Gestionar el temps de manera adequada.
  9. Identificar els fonaments de la creació i de la gestió de marques.
  10. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  11. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  12. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  13. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  14. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  15. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  16. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  17. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  18. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Àmbit Màrqueting:

  • Introducció al màrqueting: concepte, funcions i evolució. Elements i actors del sistema comercial.

  • Segmentació, públic objectiu i posicionament.
  • La gestió de la informació en el màrqueting: investigació comercial, tècniques qualitatives i quantitatives.
  • Màrqueting Mix: producte i marca, preu, promoció i distribució.
  • El pla de màrqueting.

Àmbit Gestió Documental

  • La gestió documental: què és i per a què serveix. Aproximació a les Unitats d’Informació.
  • La representació del coneixement: eina bàsica per a la cerca d’informació.
  • Les fonts d’informació: tipologia, característiques i usos.
  • La informació electrònica. Les bases de dades: estructura, funcionament i consulta.
  • Internet com a font d’informació: directoris i motors de cerca. La informació bibliogràfica a Internet: catàlegs, bases de dades, portals editorials, buscadors acadèmics. Buscadors en la web 2.
  • Fonts d’informació gràfica i audiovisual útils per a la pràctica publicitària, el màrqueting i les relacions públiques.
  • Elaboració de documents acadèmics: consideracions formals. La identificació bibliogràfica: normes i eines.

 


Metodologia

En tractar-se d'una assignatura anual el primer semestre es dedica a treballar els continguts específics de les dues matèries que formen l'assignatura a través de sessions teòriques i pràctiques. El segon semestre es dedica a l'elaboració d'un projecte conjunt en què intervenen totes dues matèries. La metodologia docent d'aquest segon semestre prioritza les sessions pràctiques, els seminaris i les exposicions grupals.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també a l'espai virtual de l'assignatura on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 18
Sessions de pràctiques i seminaris 90 3,6 4, 5, 6, 8, 9, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories i revisió d'exercicis i treballs 15 0,6 2, 8
Tipus: Autònomes      
Realització d'exercicis, encàrrecs i treballs. Lectura de textos. Estudi. 165 6,6 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 14, 16, 17

Avaluació

El sistema per superar l’assignatura és a través del seguiment de l’avaluació continuada. Això vol dir realitzar i lliurar les diferents activitats d’avaluació previstes, que es detallen a continuació:

1. Pràctiques individuals d’aula (10% de la nota final). El seguiment de l’avaluació continuada exigeix la realització d’un mínim del 70% dels exercicis.

2. Proves individuals (50% de la nota final). Caldrà realitzar un examen de continguts teòrics i pràctics de Màrqueting (25% de la nota final) i dos exàmens de Gestió Documental: una prova teòrica (10% de la nota final) i una prova pràctica (15% de la nota final). Aquestes tres proves pretenen avaluar l’assoliment i comprensió dels principals continguts teòrics i pràctics de l’assignatura en els seus dos vessants i han de demostrar el grau d'aprenentatge i estudi autònom de l’alumnat.

Per seguir l’avaluació continuada la mitjana de les tres proves individuals no pot ser inferior al 4. Si la nota mitjana és inferior a 3, l’assignatura quedarà suspesa sense possibilitat de reavaluació. L'alumnat amb nota mitjana entre 3 i 3,99 haurà d’anar a la recuperació de les proves en què no hagin assolit un 5.
 
3. Treball de curs (40% de la nota final). Es tracta d’un treball en grup que es realitzarà íntegrament durant el segon semestre. El seu objectiu és conjugar les dues components de l’assignatura a través d’un cas pràctic. Els encàrrecs per a cada grup i les especificitats sobre la realització i seguiment del treball grupal es donaran a l’inici del segon semestre. 

La qualificació final s’obtindrà de la suma dels percentatges corresponents als quatre ítems avaluats sempre que es compleixin els requisits per seguir l’avaluació continuada. Per superar l’assignatura, la suma dels ítems haurà d’arribar a 5.

Aquesta assignatura no contempla l’avaluació única.

La recuperació.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Es poden recuperar les proves individuals de Màrqueting i Gestió Documental, és a dir, el 50% de les activitats avaluables. 

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. 

Ortografia

Les incorreccions ortogràfiques o gramaticals en qualsevol de les activitats de l’assignatura restaran punts en les seves qualificacions.
 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova Individual de continguts teòrics de Gestió Documental 10% 1 0,04 2, 3, 16
Prova Individual de continguts teòrics i pràctics de Màrqueting. 25% 2 0,08 2, 6, 7, 9, 10, 12
Prova Individual pràctica de Gestió Documental 15% 1 0,04 2, 3, 16
Pràctiques Individuals d'Aula (PIA) 10% 5 0,2 2, 3, 4, 6, 8, 9, 12, 14, 15, 17
Treball de Curs 40% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 18

Bibliografia

Gestió documental

ABADAL, Ernest. Servicios y sistema de información digital. Gijón: Trea, 2001.
ABADAL, Ernest; CODINA, Lluís. Bases de datos documentales: características, funciones y método. Madrid: Síntesis, 2005. (Ciencias de la información. Biblioteconomía y documentación; 25) ISBN 84-9756-263-1.
CODINA, Lluís. “Motores de búsqueda de información científica y académica”[En línia]. Hipertext.net, núm. 5, 2007. <http://www.hipertext.net> [Consulta: 12.10.2010]. ISSN 1695-5498.
FERRAN, Núria; PÉREX-MONTORO, Mario. Búsqueda y recuperación de la información. [Recurs electrònic]. Barcelona: UOC.
LOPEZ YEPES, José (Coord.) Manual de ciencias de la documentación. Madrid : Pirámide, 2002. (Ozalid). ISBN 84-368-1645-5.
MORENO JIMÉNEZ, Pilar. “Estrategias y mecanismos de búsqueda en la web invisible” [En línia]. En: Biblioteca Daniel Cosío Villegas, México, 2003-2005. http://biblio.colmex.mx/recelec/web_invisible.htm . [Consulta: 12.10.2010]
SALAZAR, Idoia. Las profundidades de Internet. Gijón: Trea, 2005
 

Màrqueting

CHÍAS, Josep (2007). El màrqueting. Barcelona: Editorial UOC. Disponible a: https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/112386/8/El%20marqueting%20CAT.pdf
GODIN, Seth (2002). La vaca púrpura. Barcelona: Gestión 2000.
KOTLER, Philip; KELLER, Kevin (2006). Dirección de Marketing (12a ed). Madrid: Prentice Hall.
SANTESMASES, Miguel. (2007). Marketing. Conceptos y estrategias (5a. ed.). Madrid: Pirámide.


Programari

L'assignatura no exigeix cap programari específic.