Logo UAB
2023/2024

Gèneres Cinematogràfics

Codi: 103076 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 1
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 2
2501928 Comunicació Audiovisual OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Georgina Plana Espinet
Correu electrònic:
gina.plana@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Coneixements d’anglès per a les classes, lectures i visionats.


Objectius

Aquesta assignatura optativa de 6 ECTS forma part de l’itinerari de la Menció de Cinema.

L'objectiu general és conèixer les convencions narratives i expressives dels diferents patrons genèrics del cinema de ficció, analitzant les tipologies establertes i reflexionant sobre la seva evolució al llarg de la història. L'assignatura té una vertiente teòrica, amb ènfasi en els visionats i l'anàlisi de cas, però també una vertiente pràctica amb la realització d'una producció audiovisual que permet aprofundir en l'aprenentatge dels codis narratius i iconogràfics dels gèneres cinematogràfics. El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere. Es realitzen també dos seminaris d'anàlisi fílmica sobre dues peces audiovisuals concretes.


Competències

    Comunicació Audiovisual
  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps i les elaboracions conceptuals, així com el seu valor per a la pràctica professional.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Gestionar les diferents modalitats de programació audiovisual en funció dels diferents gèneres audiovisuals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  2. Aplicar les teories apreses a l'anàlisi de la realitat mediàtica i a l'elaboració dels productes audiovisuals.
  3. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  4. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  5. Gestionar el temps de manera adequada.
  6. Implementar les tècniques expositives, discursives i argumentatives per adaptar-les als gèneres audiovisuals.
  7. Innovar mitjançant la producció i la programació audiovisuals.
  8. Promoure innovacions en la construcció del producte.

Continguts

1. Introducció a la teoria dels gèneres cinematogràfics.
										
											
										
											2. El Western: gènere i història.
										
											
										
											3. La Comèdia: gènere, història i estudi de cas.
										
											
										
											4. El Musical: gènere i història.
										
											
										
											5. Crime Film/Film Noir: gènere i història.
										
											
										
											6. Ciència Ficció: gènere i narrativa.
										
											
										
											7. El Documental: gènere, forma i estudi de cas.

Metodologia

L’adquisició de coneixements i competències per part de l'alumnat es farà a través de diversos procediments metodològics:

  1. Sessions teòriques que inclouen: classes magistrals, exercicis de debat i reflexió proposats a l’aula, lectures i participació a seminaris, a més dels materials textuals i audiovisuals de suport disponibles a través del Campus Virtual.
  2. Sessions pràctiques en el que l'alumnat treballarà en la realització de dos exercicis pràctics: un tràiler recotat i una producció audiovisual de ficció en clau genèrica.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6 2, 6
Pràctiques de laboratori 23 0,92 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Realització d'una obra audiovisual, presentar-la i argumentar-la 61 2,44 1, 2, 5, 6, 7, 8
Seminaris 17,5 0,7 1, 2, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 1, 3, 5, 8

Avaluació

El sistema d’avaluació continuada està integrat per quatre parts diferenciades:

 

  • Remuntatge d’un tràiler en clau de gènere (20% de la nota).
  • Realització d’una peça audiovisual en clau de gènere (30% de la nota).
  • Examen teòric (30% de la nota).
  • Assistència, intervenció i pràctiques dels seminaris (20% de la nota).

 

Per aprovar l’assignatura s’ha d’obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 a l’examen escrit i de 5 sobre 10 en un mínim de dues de les activitats enumerades més amunt.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha obtingut una nota mínima de 3,5 a l’examen escrit i una nota mínima del 3,5 sobre 10 en la memòria del projecte audiovisual.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen teòric 30% 2 0,08 2, 3, 4, 6
Exercici 1: Trailer Recut 20% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Exercici 2: Scene Reframing 30% 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Intervenció seminaris i pràctiques 20% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8

Bibliografia

ALTMAN, Rick (2000): Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.

GRANT, Barry Keith (2013): Film Genre Reader IV. Austin: University of Texas Press.

KALINAK, Kathryn (2010):How the West Was Sung: Music in the Westerns of John Ford. THE JOURNAL OF FILM MUSIC, VOLUME 2, NUMBERS 2-4.

KOLKER, R. P. (2002). Film, form & culture. Boston: McGraw Hill.

ROSENBERG, J. (2017). The Healthy Edit: Creative Editing Techniques for Perfecting Your Movie (2nd ed.). Routledge.

 

 


Programari

Edició de textos bàsica (WORD, PDF)