Logo UAB
2023/2024

Teoria i Anàlisi del Film

Codi: 103047 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 1
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 2
2501928 Comunicació Audiovisual OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Joaquin Puig Gonzalez
Correu electrònic:
Joaquim.Puig.Gonzalez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Joaquin Puig Gonzalez

Prerequisits

Haver aprovat prèviament  l’assignatura “Història dels relats audiovisuals” ( 2on curs, Anual, OB).   

 


Objectius

Familiaritzar a les persones de la classe  amb les eines d’anàlisi d’un film.

Capacitar a les persones de la classe en l’ús de les esmentades eines.

Dotar  a les persones  de la classe d’elements de reflexió teòrica sobre  qualsevol obra cinematogràfica.

Aprenentatge de les persones de la classe en el  significat dels diferents models estètics fílmics. 


Competències

    Comunicació Audiovisual
  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Contextualitzar els mitjans audiovisuals i la seva estètica des d'una dimensió històrica.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  3. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  4. Gestionar el temps de manera adequada.
  5. Identificar les interaccions entre la història, l'estètica i la comunicació audiovisual.

Continguts

Continguts

 

1. Paper dels teòrics en les idees estètiques del cinema

2. El formalisme cinematogràfic

3. El realisme cinematogràfic

4. La crítica com prescripció, el cinema d'autor i la cinefilia

6. La semiòtica del cinema

7. Crítica i teoria americana del film

8. La crítica feminista, la Queer Theory i  les representacions de les minories en el cinema

9. Aportació del  cinema documental

10. Cinema-going i New Cinema History


Metodologia

L'assignatura de "Teoria i anàlisi del film" està constituïda per classes teòriques, seminaris i presentacions i tutories

Programació de l'assignatura:

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on les persones de la classe  podran trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professor informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe Teòrica 37,5 1,5 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Lectura, anàlisi i presentacions 82,5 3,3 1, 2, 3, 4, 5
Seminaris 15,5 0,62 1, 2, 3, 4, 5
Tutories 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5

Avaluació

AVALUACIÓ CONTINUADA :

-Un treball individual  que representa el 50% de la nota final

 

-Una prova escrita amb apunts feta en grup o individualment. En el cas de fer-la en grup la nota serà la mateixa per a totes les persones. Aquesta prova representa el 30% de la nota final

 

- La selecció i la presentació en grup en un seminari sobre un tema prèviament acordat amb el professor. Aquesta exposició representa el 20% de la nota final.

Si les tres activitats no han estat aprovades, l'assignatura serà suspesa.

 

Sistema de recuperació:  

 

En cas de suspendre caldrà recuperar el treball, la prova o tornar a fer la presentació. El professor indicarà que s’ha fet  malament en cada cas i que cal fer per rectificar

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

 

Per aprovar l’assignatura  cal fer  també tres proves: un treball  individual (50%  de la nota final), una prova escrita amb apunts (30% de la nota final) i una presentació (20% de la nota final) sobre un tema  prèviament acordat amb el professor. La presentació s’haurà de fer de forma individual.

 

Sistema de recuperació:  

 

En cas de suspendre caldrà recuperar el treball, la prova o tornar a fer la presentació. El professor indicarà que s’ha fet  malament en cada cas i que cal fer per rectificar

 

Irregularitats:

 

La persona que faci qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació, ...) que pugui portar a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, serà qualificat amb 0 en aquest acte d'avaluació. En cas que hi hagi diverses irregularitats, la nota final de l'assignatura serà 0.

 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova teòrica 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5
Seminaris 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5
Treball Autònom 50% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA  GENERAL

Agee, James (2001)  Escritos sobre cine , Paidós, Barcelona.

Andrew, Dudley (1993)  Las principales teorias cinematográficas,  Rialp, Madrid

Bazin, André (2008) ¿Qué es el cine?  Rialp, Madrid

Bordwell, David (1995) El significado del film,  Paidós, Barcelona.

Bordwell, David (1995)  El arte cinematográfico: una introducción, Paidós, Barcelona

Bordwell, David, Staiger Janet, Thompson, Kristin (1996) El cine clásico de Hollywood, Barcelona, Ed. Paidós

Burch, Noël  (1987) El tragaluz del infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico Madrid, Ed. Catedra

Butler, Judith (1990) Gender Trouble: Feminism and The Subversion of Identity, Routledge, Nueva York

Casetti, Francesco i Di Chio, Federico (1998) Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona.

Català, Josep Mª: Cerdán, Josetxo y Torreiro, Casimiro. (2001)  Imagen, memoria y fascinación: notas sobre el documental en  España, Ocho y medio. Madrid.

Colaizzi, Giulia(2007)  La pasión del significante: Teoría del género y cultura visual, Biblioteca Nueva, Madrid

De Lauretis, Teresa (1987) Technologies of Gender: Essays On Theory, Film & Fiction, Indiana University Press, Bloomington, 1987

Gubern, Romà (2006) Historia del cine, Lumen, Barcelona

Maltby, Richard; Biltereyst, Daniël; Meers Philippe (2011) Explorations in new cinema history: approaches and case studies. Wiley- Blackwell, Hoboken 

Modleski, Tania (2021) Las mujeres que sabían demasiado. Hitchcock y la teoría feminista. El Mono Libre, Madrid

Mulvey, Laura  (1989) Visual and other pleasures, Indiana University Press, Bloomington

Nichols, Bill  (1997) La representación de la realidad Paidós, Barcelona

Nichols, Bill (2013) Introducción al documental,  UNAM, México 

Paszkiewicz, Katarzyna (2017) Rehacer los géneros.Mujeres cineastas dentro y fuera de Hollywood. Icaria, Barcelona

Sánchez Noriega, José Luis (2018)  Historia del cine. Teorías, estéticas, géneros, Alianza, Madrid

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA

Aristarco, Guido (1996)  Los gritos y los susurros: diez lecturas críticas de películas, Universidad de Valladolid, Valladolid.

Aumont, Jacques y Marie, Michel (1990) Análisis del film, Paidós, Barcelona.

Bálazs , Béla (2011)  Early Film Theory,  Berghahn Books, New York 

Català, Josep. Mª (2009)  Pasión y conocimiento: el nuevo realismo melodramático, Cátedra, Madrid

Cerdán, Josetxo, Torreiro Casimiro Torreiro, (eds) (2005) Documental y vanguardia,  Cátedra, Madrid

Ebert , Roger (2003) Las grandes películas, Ma Non Troppo, Barcelona, 

Ebert , Roger (2006) Las grandes películas 2, Ma Non Troppo, Barcelona

Ebert , Roger (2008)  Las peores películas de la historia, Ma Non Troppo, Barcelona

Eisenstein, Serguei M. (2001) Hacia una teoría del montaje, Paidós, Barcelona

Eisenstein , Serguei M. (2003) La forma del cine,  Editorial Siglo XXI, México  

Eisenstein, Serguei M.  (1999) El Sentido del cine, Editorial Siglo XXI, Madrid

Eisenstein, Serguei M. (1990) Reflexiones de un cineasta, Lumen, Barcelona

Farber; Many (1974) Arte termita contra Arte elefante blanco y otros escritos escritos sobre cine, Anagrama, Barcelona.

Guarner, José Luis ( 1994) Autoretrato del cronista , Anagrama, Barcelona.

Kael, Pauline (1974) Kiss Kiss Bang Bang: el tiempo del cine, Marymar, Buenos Aires

Kracauer, Siegfried (1995) De Caligari a Hitler: Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona, Paidós

Mitry, Jean (1967)Historie du cinema, Editions Universitaries, Paris

Metz, Christian (2002)  Ensayos sobre el significado del cine Paidós, Barcelona

Molina Foix, Vicente (1993) El cine estilográfico, Anagrama, Barcelona.

Nichols, Bill (1997) La representación de la realidad Barcelona, Paidós

Nicholls, Bill (2013) Introducción al documental,  UNAM, México 

Talens , Jenaro i Zunzunegi, Santos ( Eds.) ( 2007): Contracampo: ensayos sobre teoría e historia del cine, Càtedra, Madrid.

 

Al llarg de les classes es proporcionaran els enllaços als continguts audiovisuals de cada tema

 


Programari

L’alumnat no necessita cap programari específic per  aquesta assignatura