Logo UAB
2023/2024

Pràcticum VI

Codi: 103000 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OB 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Antonio Garcia Torrico
Correu electrònic:
antonio.garcia@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

 Es recomana haver assolit un bon nivell de coneixements pràctics i teòrics en totes les especialitats clíniques.

L'estudiantat adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que puguin tenir accés per raó dels l'aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ética preofessional en totes les seves accions.

És d’obligatori cumpliment que l’estudiantat obtingui el certificat (negatiu) de delictes de naturalesa sexual abans d’iniciar les pràctiques.

Requisits per poder accedir a les places de:

-Pediatria: Alumnat que hagin realitzat l'assignatura "desemvolupament psicomotriu del nen" o " fisioteràpia en pediatria" i que estiguin matriculats a l'assignatura" psicomotricitat normal i patològica".

-Sòl pelvià: Alumnat matriculats en "prevenció i tractament de les alteracions del sòl pelvià".

-Esportiva: Alumnat matriculats en l'optativa "fisioteràpia en la prevenció i tractamentde les lessions esportives".

 Després de la pandèmia, cal ser conscients que els diferents centres que col.laboren amb el grau, poden exigir Encara l'ús d'algun equip de protecció individual (generalment mascareta quirúrgica o FFP2 o vacunació especifica)

. El material de protecció en general son subministrats pel propi centre, però cal tenir present que no en tots els casos nomes en alguns casos, els costos d’aquestes proves i del material de protecció poden recaure sobre el propi alumnat.

És d´obligat compliment que l´estudiantat obtingui el certificat (negatiu) de delictes de naturalesa sexual abans d´iniciar les pràctiques. A mes hi haurà centres que requereixen una documentació específica que l´alumnat haurà de fer entrega el primer dia de pràctiques o 15 dies abans de l´inici de les pràctiques. 

Hi haurà la possibilitat de poder realitzar les pràctiques de tarda o en algun periode  extraordinari, pero no eximeix l'acompliment de la presencialitat de les altres tipologies docents. No tots els centres concertats amb la UAB ofereixen places de tarda o en periodes extraordinaris, en aquests casos, l´alumnat s´haurà d´adaptar a l´oferta de places proposades per la facultat. No es podran fer pràctiques en centres no concertats per la UAB. L'assignació d'una plaça de tarda no eximeix l'assistència de classes teòriques i practiques obligatòries que es fan a la tarda a la facultad

 


Objectius

L’assignatura pràcticum VI es cursa durant el segon semestre del quart curs de fisioteràpia, i forma part del grup d’assignatures d’especialització.

Aquesta assignatura té com a objectiu general  integrar i consolidar tots els coneixements teòrics de cada especialitat, així com els coneixements pràctics, habilitats, destreses i valors assolits. Això es durà a terme sota la tutela de fisioterapeutes qualificats de cada centre de pràctiques.

Durant l’estada de pràctiques es duran a terme per part dels estudiantat, totes aquelles competències professionals eficaces i especialitzades  per tal d’ obtenir una assistència integral a l’usuari.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
  • Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb tots els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics encaminats a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
  • Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  • Desenvolupar activitats de planificació, gestió i control en les unitats assistencials on es faci atenció en fisioteràpia i la seva relació amb altres serveis sanitaris.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  • Elaborar i emplenar de manera sistemàtica els registres de fisioteràpia
  • Elaborar l'informe d'alta de fisioteràpia una vegada coberts els objectius proposats.
  • Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies i atenent la individualitat de l'usuari.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Gestionar sistemes d'informació.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes
  • Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la cultura professional.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basats en l'evidència científica i fomentar activitats professionals que dinamitzin la recerca en fisioteràpia.
  • Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  • Proporcionar una atenció fisioterapèutica eficaç i oferir una assistència integral als pacients.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
  • Resoldre problemes.
  • Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  • Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els mecanismes de garantia de qualitat en els processos d'atenció fisioterapèutica dels serveis de fisioteràpia, on es realitzen les estades clíniques, utilitzant les eines de valoració apreses en altres matèries.
  3. Analitzar i avaluar sistemes de gestió i control dels serveis generals de fisioteràpia.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Aplicar el codi deontològic de la professió.
  6. Aplicar les normes, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
  7. Aplicar protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència.
  8. Avaluar els resultats i la seva relació amb els objectius marcats, a través de casos reals en les diferents especialitats clíniques.
  9. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  10. Comunicar-se amb tots els membres de l'equip terapèutic.
  11. Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  12. Derivar el pacient, quan escaigui, a un altre professional.
  13. Dissenyar, ensenyar i aconsellar sobre els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals i específicament en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgiques.
  14. Dur a terme activitats de promoció, prevenció i protecció de la salut en els pacients assignats durant l'estada clínica.
  15. Dur a terme els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació i la possible repercussió funcional, en els pacients/usuaris que s'assignin a l'estudiant en l'estada clínica.
  16. Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  17. Elaborar un informe de fisioteràpia que inclogui tota la informació necessària perquè sigui un instrument vàlid de comunicació per a usuaris i/o professionals.
  18. Establir els criteris generals i específics de l'aplicació del tractament.
  19. Establir la periodicitat de la intervenció.
  20. Establir prioritats de tractament en funció dels problemes detectats.
  21. Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies i atenent la individualitat de l'usuari.
  22. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  23. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  24. Gestionar sistemes d'informació.
  25. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  26. Identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionades amb l'atenció de fisioteràpia.
  27. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  28. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  29. Interpretar les prescripcions facultatives.
  30. Mantenir informat al pacient del tractament que se li aplica, explicant-li les proves i maniobres que se li practiquen, la preparació que requereixen, i exhortar-lo que col·labori en tot moment.
  31. Orientar les activitats i el mode d'actuació en relació amb els pacients/usuaris, del personal no sanitari i subaltern.
  32. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  33. Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  34. Preparar l'entorn en el qual es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable.
  35. Preveure les necessitats de material i aparells.
  36. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  37. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  38. Raonar amb sentit crític.
  39. Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
  40. Registrar de manera adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient/usuari fins a l'informe d'alta de fisioteràpia, en funció de l'especialitat clínica.
  41. Resoldre casos clínics, susceptibles de tractament fisioterapèutic en qualsevol de les especialitats clíniques.
  42. Resoldre problemes.
  43. Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  44. Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  45. Treballar en equip.
  46. Utilitzar una comunicació efectiva adequada per facilitar la interacció entre el fisioterapeuta, el pacient i la seva família.
  47. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  48. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

 Els centres on es realitzen les practiques, s' assignaran seguint els procediments establerts per la facultat. L' alumnat ha d' assistir diàriament al centre que se li hagi assignat durant el període de pràctiques, sota la supervisió d' un tutor o tutora i haurà de desenvolupar tots els coneixements teòrics i pràctics


Metodologia

Elaboració de treball:  l’alumnat individualment elaborarà  un dietari de l’activitat realitzada durant les estades clíniques. 

Docència pràctica realitzada a centres sanitaris en grups reduïts . Les activitats estaran guiades per professionals externs i tutoritzats per professorat de la universitat

Abans de l'inici de les estades clíniques el coordinador  o coodinadora de l'assignatura farà una presentació dels centres de pràctiques i explicarà metodologia i normativa durant les pràctiques.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
PRÀCTICUM AMB DIRECTRIUS (PEXT) 150 6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48

Avaluació

La comisió del pràcticum valorarà:

Avaluació durant les práctiques en el centre assistencial. El fisioterapeuta responsable realitzarà una valoració dels coneixements, habilitats i actituds de l’alumne durant la seva estada en el centre assignat. Valor 70% de la nota final.

Quan es consideri que l'alumnat no ha pogut aportar prous criteris d'avaluació en l'acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable.

L'alumnat que no hagi superat l'assitència mínima a les pràctiques es considerarà no avaluable.

Registres narratius: carpeta de treball (portfolis): Memòria en vers el pràcticum de tota la carrera, analitzar, comparar, critica constructiva i amb argumentacions, dels centres, les especialitats i com ha influenciat en la tria de l’especialitat escollida en un futur immediat i el desemvolupament d'una tècnica utilitzada en un tractament dins l'última estada de pràctiques. Valor treball 30%

Procediment d’elecció de centre de pràctiques: Els centres on es realitzaran les pràctiques , s’assignaran segons els procediments establerts per la facultat.

Avaluació del centre i del tutor o tutora :Omplir un formulari d’avaluació del centre i del fisioterapeuta tutor o tutora.

L’alumnat es trobarà en condicions d’aprovar l’assignatura sempre que obtingui una nota mínima d’un 5 en cadascuna de les parts de les quals es composa l’assignatura i en la nota final.

Les faltes d’assistència s’hauran de justificar i recuperar per poder superar l’assignatura.

L'alumnat que no assisteixi a les pràctiques i/o no entregui el treball, tindrà la qualificació de no avaluable.

 Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única

 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació durant les práctiques en el centre assistencial 70% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48
Registres narratius: carpeta de treball (portfolis) 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48

Bibliografia

Adler S. La facilitación neuromusclar propioceptiva en la práctica. 2ªed. Panamericanda. Madrid, 2002

Bisbe M. Santoyo C. Segarra V. Fisioterapia en neurología. Procedimientos para restablecer la

capacidad funcional. Panamericana. Madrid, 2012

Butler D. Nieto E. Movilización Sistema Nervioso. Editorial Paidotribo 2002.

Cano R. Collado S. Neurorehabilitación. Métodos específicos de valoración y tratamiento.Panamericana. Madrid, 2012.

Carr J. Sheperd R. Rehabilitación de pacientes en el ICTUS. Elsevier. Madrid, 2004

Cudeiro FJ. Reeducación funcional en la enfermedad de Parkinson. Elsevier. Barcelona, 2008.

Davies P. Pasos a seguir. Tratamiento integrado de pacientes con hemiplejia. 2ª ed. Panamericana.

Fisioteràpia en Neurologia II 2012 - 2013 4 Madrid, 2002

OMS. Clasificación internacional del funcionamiento, de la discapacidad y de la salud. Grafo S.A.. Madrid, 2001

Paeth B. Experiencias con el concepto Bobath. Fundamentos, tratamientos y casos. 2ª ed. Panamericana. Madrid, 2006

Serra M. Díaz J. Sande M. Fisioterapia en neurología, sistema respiratorio y aparato cardiovascular. Elsevier. Barcelona, 2005

Shacklok M. Neurodinámica clínica. Elsevier. Madrid, 2007

Spicher C. Handobook of somatosensory rehabilitation. Sauramps mèdicals. Montpellier, 2008

Stokes M. Fisioterapia en la rehabilitación neurológica. 2ª ed. Elsevier. Madrid, 2006

Umphered DA. Neurological rehabilitation. Elsevier. Saint Louis, 2007

CUTTER, N.C; KEVORKION, C.G. Manual de valoración muscular. Madrid: Mc Graw-Hill interamericana, 2000

DIVERSOS AUTORS: Enciclopedia Médico-Quirúrgica de kinesiterapia y reeducación funcional; Tomos 1-2-3-4, París : Editions Techniques

Pràcticum IV 2012 - 2013 5

BUCHUP,K. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular. Barcelona:Elsevier-Masson, 2007

GALLEGO T. Bases Teóricas y Fundamentos de Fisioterapia. Ed Panamericana. Madrid .2007

VILAR E, SUREDA, S. Fisioterapia del aparato locomotor. MacGraw-Hill Interamericana, Madrid, 2005

MARTIN ZURRO, A.; CANO, J.F Atención Primaria. Conceptos, organización y práctica clínica. Barcelona: Doyma; 2003.

REICHEL H,PLOKE C.E. Fisioterapia del aparato locomotor. Estructuras, funciones y medidas de actuación

sobre las afecciones. Exploración y tratamiento de enfermedades ortopédicas. Barcelona: Paidotribo, 2007.

XHARDEZ, Y.: Vademécum de KinesioterapiaEd. El Ateneo. Barcelona. 2001

Villamil Parra, W.A.. Eficacia del ejercicio físico terapéutico en pacientes adultos hospitalizados en UCI: revisión sistemática y metaanálisis. Fisioterapia : Organo de la Asociacion Espanola de Fisioterapia Volume: 42 Issue 2 (2020) ISSN: 0211-5638 Online ISSN: 1578-2107

Tratamiento de la lesión medular : guía para fisioterapeutas / Lisa Harvey ; foreword by William H. Donovan


Programari

No cal un programari específic.