Logo UAB
2023/2024

Valoració i Diagnòstic Fisioterapèutic en Neurologia

Codi: 102997 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Muñoz Carvajal
Correu electrònic:
maria.munozc@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Eduard Badenas Fernandez

Prerequisits

Es recomana haver adquirit els coneixements i competències bàsiques de les assignatures: Fisioteràpia en Neurologia I i II.

 


Objectius

Aprofundir en el coneixement i entrenament de les habilitats clíniques i de recerca diàries relacionades amb la valoració i el diagnòstic fisioterapèutic en neurologia, sent capaç de:

  • Realitzar una història clínica que permeti:

-       Planificar un tractament individualitzat pel pacient neurològic segons la seva fase evolutiva
-       Establir uns objectius a curt i llarg terme
-       Valorar l'evolució

  • Realitzar un raonament clínic adequat al context del pacient.
  • Dur a terme una correcte exploració neurològica.
  • Entendre els diferents mecanismes que permeten el control motor y la plasticitat del sistema nerviós.
  • Valorar les principals deficiències sensorials i motrius, les limitacions en l'activitat i les restriccions en la participació dels pacients amb condicions de salut neurològiques.
  • Aplicar les escales estandarditzades més utilitzades en neurologia i assolir els coneixements necessaris per poder construir una escala en l’àmbit de la neurorehabilitació.
  • Familiaritzar-se amb les valoracions realitzades per altres especialistes dins de l'equip de Neurorehabilitació.
  • Utilitzar les eines necessàries per fer recerca en neurorehabilitació.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Aplicar els coneixements i competències adquirits per resoldre casos clínics complexos en l'àmbit de la neurologia.
  4. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  5. Descriure i aplicar els procediments avançats de valoració de fisioteràpia amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació del sistema nerviós i la seva possible repercussió funcional.
  6. Establir una hipòtesi diagnòstica de fisioteràpia a partir de casos clínics complexos en l'àmbit de les patologies neurològiques.
  7. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  8. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  9. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  10. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  11. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  12. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  13. Raonar amb sentit crític.
  14. Resoldre problemes.
  15. Treballar en equip.
  16. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  17. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

    1. Història clínica en fisioteràpia neurològica: avaluació, exploració, reconeixemente de dèficits
    2. CIF
    3. Sistema motor
    4. Sistema sensitiu
    5. Control postural i marxa
    6. Escales de valoració
    7. Funcionalitat
    8. Neuroplasticitat
    9. Dolor
    10. Planificació dels objectius de tractament
    11. Valoració interdisciplinar en neurorrehabilitació

Metodologia

La docència es basa en classes teòric-pràctiques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARI (SEM) 17 0,68 3, 5, 6, 13, 14, 15
Seminari de casos clínics (SCC) 3 0,12 3, 4, 6, 7, 13, 14, 15
TEORIA (TE) 18 0,72 3, 5, 6, 13, 14
Tipus: Supervisades      
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS 3 0,12 5, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 18 0,72 3, 6, 13, 14
ESTUDI PERSONAL 62 2,48 3, 5, 6, 13, 14
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 25 1 3, 5, 6

Avaluació

avaluació unica:

aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació unica

 

El sistema d’avaluació será:

- Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d’ítems d’élecció única

o Test de 40 preguntes amb 4 possibles respostes, només una serà correcta
o Cada resposta correcta val 1 punt i cada errònia descompta 0,25 punts
o 40% de la nota global
o La nota es publicarà el campus
o Data de revisió d’examen es publicarà al campus

- Exàmen pràctic

o Simulació d'un cas clínic per parelles: un alumne simularà ser pacient i l'altre simularà ser fisioterapeuta

o Es realitzarà un sorteig per escollir el cas clínic a simular

o El fisioterapeuta haurà de realitzar la exploració neurológica i el pacient haurà de simular els símptomes associats al cas assignat


- Entrega de portafolis de l'assignatura

o S’explicarà la metodologia a classe i es publicarà el funcionament al campus
o 10% de la nota global


- Avaluació pràctica i oral

o Exposició oral amb material audiovisual d’un cas clínic real
o Valoració i diagnòstic en fisioteràpia
o Ús de les escales de valoració (recrear la seva aplicació)
o Relació entre dèficits observables i resultats a les escales aplicades(CIF)
o Planificació del objectius de tractament
o Tècniques de fisioteràpia
o 20% de la nota global

Per aprovar l’assignatura s’han de complir les següents condicions:
- Els estudiants que no hagin superat l’assignatura/mòdul per mitjà de l’avaluació
continuada es podran presentar a una prova de recuperació.
- No complir les indicacions d'elaboració dels treballs i els terminis de lliurament
comporta penalització en la nota.
- L’assistència a les classes pràctiques és obligatòria. És possible faltar a un 30% de les
classes presentant justificant.
- És consideren com a criteris per assignar la qualificació “no avaluable” els següents:

o No presentar-se a alguna de les proves d’avaluació
o Faltar a més del 30% de les classes pràctiques

Els alumnes d'intercanvi seguiran els mateixos criteris d'avaluació.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació objectiva estructurada 30% 0,25 0,01 1, 4, 5, 7, 8, 13, 14, 16, 17
Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple 40% 2 0,08 3, 6, 13, 14
Exposició treball en grup 20% 0,25 0,01 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17
Lliurament d'informes / treballs escrits 10% 1,5 0,06 3, 4, 5, 6, 8, 13, 14, 16

Bibliografia

  1. Clasificación internacional del funcionamiento, de la discapacidad y de la salud: CIF. Organización Mundial de la Salud, 2001.
  2. Cano, R; Collado, S. Neurorrehabilitación: Métodos específicos de valoración y tratamiento. Madrid: Panamericana, 2012.
  3. Cooper N y Frain J. ABC of ClinicalReasoning. BMJ Books: 2017.
  4. Damasio A. La sensación de lo que ocurre. Cuerpo y emoción en la construcción de la conciencia. Barcelona: Planeta, 2018.
  5. Fuller G. Exploración neurológica fácil. Elsevier 5ª ed. 2014.
  6. M tui E, Gruener G, Dockery P. Neuroanatomía clínica y neurociencia. Elsevier 7ª Ed. 2017.
  7. Swartz MH. Tratado de semiología. Anamnesis y exploración física. 7ªEd. Barcelona: Elsevier; 2014.
  8. García-Alix, Alfredo. Evaluación neurológica del recién nacido. Madrid: Díaz de Santos, 2010.
  9. Redondo García A, Conejero Casares JA. Rehabilitación Infantil. 1ªEd. Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2012.
  10.  Purves D. Neurociencia. 3ºEd. Madrid: Panamericana; 2008.
  11.  Seco. Sistema Nervioso. Métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas. Madrid: Panamericana, 2020.
  12. Helm-Estabrooks, Albert. Manual de la afasia y de terapia de la afasia. Madrid: médica Panamericana, 2005.
  13. Sheila Lennon, Maria Stokes. Pocketbook of Neurological Physiotherapy, 2009.

      Més bibliografia durant les classes.


Programari

No cal software específic