Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OB | 3 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant repassi:
1) Els coneixements bàsics sobre Biologia i Geologia, o Ciències de la Terra i del Medi Ambient que ha adquirit durant l’ensenyament secundari obligatori i el batxillerat.
2) Els coneixements de ciències bàsiques relacionats amb els continguts d’aquesta assignatura que ha adquirit en assignatures de l’àmbit de la biologia, ecologia, geologia, física i química.
L'objectiu general d'aquesta assignatura és proporcionar una formació transversal i interdisciplinària que permeti a l'alumne comprendre les propietats i funcions ambientals dels sòls, els serveis que presten a la societat, la seva diversitat i la idoneïtat dels diferents tipus de sòl per a diferents usos, les principals causes i problemes ambientals que causen la seva degradació i les mesures correctores o de rehabilitació adequades i viables.
Objectius específics:
CLASSES DE CONCEPTES, EXPERIÈNCIES I ESTUDI DE CASOS
BLOC I: El sòl com a sistema natural
Tema 1. Concepte de sòl
Tema 2: Formació i descripció morfològica del perfil del sòl
BLOC II: Components del sòl
Tema 3: Constituents minerals del sòl
Tema 4: La matèria orgànica i l'activitat biològica del sòl
BLOC III: Propietats físiques del sòl
Tema 5: Organització dels components del sòl
Tema 6: El sòl com a reservori hídric
BLOC IV: Propietats físico-químiques del sòl
Tema 7: Propietats físico-químiques del sòl
BLOC V: Diversitat, cartografia i avaluació de sòls
Tema 8: Classificació de sòls
Tema 9: Cartografia i avaluació de sòls
BLOC VI: Processos de degradació del sòl i la seva rehabilitació
Tema 10: Processos de degradació dels sòls
Tema 11: L'erosió com a problema de degradació del sòl
Tema 12: Sòls contaminats
Tema 13: Gestió de la matèria orgànica i la fertilitat
BLOC VII: Restauració de sòls degradats
Tema 14: Introducció a la restauració de sòls forestals
FORMACIÓ PRÀCTICA
Pràctiques de camp: Estudi de sòls in situ: morfologia, descripció i mostreig
Pràctiques de laboratori: Anàlisi de sòls
Pràctiques d'aula: Interpretació d'anàlisis de sòls
Treball autònom col·laboratiu (vídeo) i tutories: Identificació de problemes de degradació del sòl i propostes de mesures correctores
Es combinaran diverses estratègies d’ensenyament-aprenentatge per tal que els estudiants assoleixin els objectius de l’assignatura.
1) Classes de conceptes i experiències i estudi de casos. Les sessions expositives constitueixen la principal activitat, ja que permeten transmetre conceptes bàsics als alumnes en poc temps. Les exposicions s’acompanyaran amb apunts i diversos materials docents que, si s’escau, es lliuraran als alumnes a través del campus virtual. L’aprenentatge dels conceptes i continguts explicats a les classes requereix de l’estudi personal de l’alumne per assimilar-los. Com a orientació, es calcula que cada hora de classe de conceptes requereix dues hores d’estudi personal.
2) Pràctiques de camp. Són necessàries per tal que l’alumne conegui un sòl a la natura i aprengui a fer una descripció i mostreig representatiu. Consistiran en una sortida d'un dia en què els professors explicaran amb detall com s’estudia un sòl al camp, i a continuació, els alumnes, en grups reduïts, descriuran l’ambient on s’ha format un sòl, excavaran un escandall (calicata), descriuran els diferents horitzons que el formen, i en prendran mostres amb finalitats analítiques. (5h dirigides + 3 de treball supervisat). Si causes de força major ho impedeixen, es substituiran per activitats alternatives.
3) Pràctiques de laboratori. Aquestes sessions estan pensades per tal que els estudiants aprenguin els procediments analítics internacionals més comuns en la caracterització del sòl, però alhora també per tal que obtinguin uns resultats suficientment fiables i representatius de les mostres obtingudes al camp. S’organitzaran en tres sessions de quatre hores en què els alumnes, mantenint els mateixos grupsque van fer al camp, analitzaran les mostres recollides. S’entregarà uninforme que contindrà la descripció del sòl, els resultats analítics i la seva interpretació.(12h dirigides). Si causes de força major ho impedeixen, es substituiran per exercicis i/o estudis de casos.
4) Pràctiques d'aula per a la interpretació d'anàlisis de sòls. L'aprenentatge basat en casos és una eina particularment útil, ja que fa possible que l'alumne apliqui els coneixements adquirits a les classes de conceptes i al laboratori. Aquestes activitats consistiran en la interpretació de descripcions i anàlisis de sòls variats i, en la resolució de problemes complementaris. (3h dirigides i 10h d’exercicis autònoms). Si causes de força major ho impedeixen, es faran per via telemàtica.
5) Treball autònom col·laboratiu (vídeo). Consisteix en l’elaboració d’un vídeo-documental sobre un procés de degradació del sòl o bé sobre els processos de degradació del sòl que afecten a una determinada zona. El vídeo inclourà una explicació sobre el/s processos de degradació del sòl i els mecanismes implicats, la seva rellevància, així com les mesures correctores que es podrien aplicar i la seva viabilitat. El vídeo podrà incloure entrevistes, visites al camp o zones afectades, visites a centres (ex. tractament de residus, depuradores, etc.) Com a activitat prèvia, s’entregarà un guió dels continguts del vídeo, públic al que s’adreça, i objectius de comunicació (ex. educatiu i formatiu, divulgatiu, informatiu, conscienciació, etc.). La durada màxima del vídeo serà de 15 min. El vídeo esfarà engrups de treball de 3-5 persones. Es farà una sessió preparatòria dirigida per explicar en que consistirà el treball (1h). Activitat avaluable (25h de treball en grup). Es farà un seguiment en tutories voluntàries on els professors orientaran el curs del treball i una sessió col·lectiva de presentació d'alguns dels treballs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de conceptes, experiències i estudi de casos | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13 |
Pràctiques d'aula | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 10, 12, 13 |
Pràctiques de camp | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11 |
Pràctiques de laboratori | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball de camp | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 56 | 2,24 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 12, 13 |
Resolució de casos i problemes | 10 | 0,4 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13 |
Treball autònom col·laboratiu (vídeo) | 25 | 1 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
L'avaluació d'aquesta assignatura es realitza de forma continuada al llarg del curs i es basa en els elements que es mostren a continuació:
1. Primer examen parcial. Consisteix en preguntes i/o exercicis de resposta curta o test sobre els principals conceptes i competències de l'assignatura que cal haver assolit fins el moment de la seva realització.
2. Examen final. Consisteix en preguntes i/o exercicis breus que es formularan en relació als coneixements explicats en el conjunt de l'assignatura, en especial els corresponents al bloc temàtic de processos de degradació i la seva correcció.
3. Informe breu de pràctiques. Consisteix en la presentació, per cada grup de pràctiques, de la descripció del perfil de sòls realitzat durant les pràctiques de camp, la interpretació dels involucrats en la formació del sòl i els resultats de les anàlisis de laboratori de cada grup de pràctiques, amb una justificació o interpretació d' aquests. Es valorarà la correcta interpretació i les valoracions crítiques. Aquesta activitat no és recuperable.
4. Vídeo-documental sobre processos de degradació del sòl. Una primera avaluació consistirà en la presentació d’un guió del vídeo, realitzat en grup, sobre un procés o processos de degradació d’una zona, els mecanismes implicats, la seva rellevància i implicacions, així com les mesures correctores que es podrien aplicar i la seva viabilitat. Es farà una primera entrega d’un guió del vídeo que valdrà el 33% de la nota final del vídeo, un mes abans de l’entrega final. Després d’aquesta primera entrega, els alumnes tindran el feedback per part del professor responsable i hauran de fer les modificacions pertinents. Elvídeo final valdrà el 66% de la nota d’aquesta activitat. La projecció d'alguns dels vídeos es farà en una sessió conjunta a final del curs. Aquesta activitat no és recuperable.
Per aprovar l'assignatura cal obtenir una puntuació global major a 4,9. Els alumnes que no assoleixin aquesta puntuació, i hagin estat avaluats en un mínim de 2/3 de la qualificació total de l'assignatura, es podran presentar a una prova global de recuperació de l'examen parcial i prova final, de tipus examen, sempre que hagin obtingut una nota mínima en la mitjana de l'assignatura de 3,5 punts, d'acord amb l'establert a la normativa d'avaluació vigent a la UAB. La no presentació a una prova o treball equivaldrà a una puntuació de zero. Els professors programaran i comunicaràn per mitjà del campus virtual dia, hora i lloc de revisió de les qualificacions provisionals atorgadas a cada activitat avaluable. No s'admetran revisions fora d'aquest horari.
L'alumnat obté la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tenen una ponderació inferior al 67% a la qualificació final. L´assistència a les sessions pràctiques o sortides de camp és obligatòria. L'alumnat obté la qualificació de “No Avaluable” quan la seva absència és superior al 20% de les sessions obligatòries programades.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Breu informe de pràctiques | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13 |
Examen final | 35% | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 7, 10 |
Primer examen parcial | 30% | 2 | 0,08 | 3, 5, 6, 8, 11, 12 |
Vídeo-documental sobre processos de degradació del sòl | 25% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 13 |
Es facilitaran més enllaços i documentació accesible per internet al Campus Virtual
Bibliografia bàsica
-Brady N. C. & R. R. Weil. 2017. The nature and properties of soils (15th ed.). Prentice Hall Upper Saddle River, New Jersey. 975 p. https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2007847__SBrady__Orightresult__U__X4;jsessionid=233CFE7E459E75085C79364D377BFEC4?lang=cat&suite=def#bannertop
-Lal, R.; W.H.Blum, C. Valentine, B.A. Stewart (1998) Methods for assessement of Soil Degradation, Advances in Soil Science, CRC press, New York, 558 p. https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1481201__SLal%2C%20R__Orightresult__U__X3?lang=cat&suite=def#courseReservesSection
-Magdoff, F. & H. van Es. 2009. Building Soils for Better Crops. Sustainable Agriculture Network (SAN) - USDA https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1874950__SMagdoff__Orightresult__U__X4;jsessionid=73123C4B13ABCA823612E8DBDBC21026?lang=cat&suite=def
-Porta, J., M. López-Acevedo & R. M. Poch. 2014. Edafología: uso y protección de suelos, 3ª ed, Mundi-Prensa. https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1795204__SL%C3%B3pez-Acevedo__Orightresult__U__X4?lang=cat&suite=def#courseReservesSection
-Porta, J.; López-Acevedo, M. 2005. Agenda de campo de suelos. Información de suelos para la agricultura y el medio ambiente. Ed. Mundi-Prensa, Madrid, 541p., ISBN 84-8476-231-9
-Tan, K. H. 2009. Environmental soil science. Marcel Dekker. New York. https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1874950__SMagdoff__Orightresult__U__X4;jsessionid=73123C4B13ABCA823612E8DBDBC21026?lang=cat&suite=def
-TRAGSA (1998). Restauración hidrológico forestal de cuencas y control de la erosión. Ed. Mundi Prensa. https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1450709__SRestauraci%C3%B3n%20hidrol%C3%B3gico%20forestal%20de%20cuencas%20y%20control%20de%20erosi%C3%B3n__Orightresult__U__X2?lang=cat&suite=def
- USDA - NRCS. 2006. Claves para la Taxonomía de Suelos. Keys to Soil Taxonomy | NRCS Soils (usda.gov)
Enllaços web:
-USDA - Natural Resources Conservation Service: https://www.nrcs.usda.gov/wps/portal/nrcs/site/soils/home/
- FAO Soils Portal: http://www.fao.org/soils-portal/en/
- Universidad de Granada. Departamento de Edafología y Química Agrícola: http://edafologia.ugr.es/index.htm
- Institut d'Estudis Catalans. Protecció de sòls, mapa de sòls de Catalunya: http://www.iec.cat/mapasols/
- Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya: https://www.icgc.cat/
- Sociedad Española de Ciencias del suelo: https://www.secs.com.es
- The nature Education Knowledge Project, Soil, Agriculture and Agricultural Biotechnology:https://www.nature.com/scitable/knowledge/soil-agriculture-and-agricultural-biotechnology-84826767/
- Soil-net. Welcome to Soil-net.com. http://www.soil-net.com/
- International Union of Soil Sciences. Soil science education. http://www.iuss.org/popup/education.htm
- European Society for Soil Conservation http://www.soilconservation.eu/
S'utilitzaran els programes d'ús comú de Microsoft Office. També programari SIG d'ús comú.
Cercadors diversos de recursos a internet.
Programari lliure d'edició de vídeos (iMovie, Biteable, Shotcut, OpenShot, VideoPad, Lightworks, WeVideo, etc.)