Logo UAB
2023/2024

Fonaments de Psicobiologia I

Codi: 102607 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502443 Psicologia FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
David Costa Miserachs
Correu electrònic:
david.costa@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Margalida Coll Andreu
David Costa Miserachs
Marcos Pallarés i Añó
Meritxell Torras Garcia
Jordi Silvestre Soto
Soleil García Brito

Prerequisits

 


Objectius

Fonaments de Psicobiologia I és una assignatura de formació bàsica i obligatòria del Grau de Psicologia de la UAB.

L’assignatura pretén proporcionar els coneixements necessaris de fisiologia de la neurona i de neuroquímica per, posteriorment i en successives assignatures de l'àrea de Psicobiologia, poder estudiar les relacions entre els diferents processos conductuals i el seu substrat biològic. Ens proposem que en finalitzar l’assignatura els/les estudiants puguin entendre i utilitzar correctament la terminologia pròpia de l’assignatura i demostrar coneixement de:

1. Les característiques principals de les neurones i les cèl.lules glials.

2. Les característiques de l’impuls nerviós i la seva conducció.

3. Les característiques de la transmissió sinàptica i les substàncies transmissores.

 

 

 


Competències

  • Identificar, descriure i relacionar la biologia de la conducta humana i les funcions psicològiques.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Treballar en equip.
  • Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure els principals components del teixit nerviós i explicar les característiques bàsiques estructurals, ultraestructurals i moleculars de les cèl·lules nervioses i dels diferents tipus de sinapsi.
  2. Explicar les característiques de l'impuls nerviós i la conducció d'aquest.
  3. Explicar les principals característiques de la transmissió sinàptica i dels sistemes de substàncies transmissores més coneguts.
  4. Explicar què és la psicobiologia i quina relació té amb la resta de la psicologia.
  5. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  6. Treballar en equip.
  7. Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.

Continguts

Tema 1. Les Cèl·lules del Sistema Nerviós.

Tema 2. Excitabilitat i Conductivitat Neuronal.

Tema 3. Transmissió Sinàptica.

Tema 4. Substàncies Transmissores.


Metodologia

Activitat dirigida:

Els continguts de l’assignatura es treballaran en sessions de tot el grup de matrícula i en sessions amb grups més reduïts:

- Grup sencer (1/1): amb tot el grup de matrícula es faran sessions setmanals on s’explicaran i treballaran els continguts de l’assignatura.

- Grup partits: sessions presencials amb grups reduïts (1/2 o 1/4 del grup de matrícula) per treballar a través de diferents activitats, com la resolució de problemes o la realització d'exercicis pràctics, els principals continguts de l’assignatura.

 Activitat supervisada:

- Sessions de resolució de dubtes amb el/la professor/a de forma individual i/o en grups petits.

 Activitat autònoma:

- Recerca de documentació i preparació del material bàsic i complementari de l’assignatura (materials d’estudi disponibles a través del campus virtual, manuals de l’assignatura, monografies i articles).

- Exercicis d’autoavaluació.

- Preparació d’una part del temari corresponent als neurotransmissors.

- Estudi de conceptes bàsics de l’assignatura (realització de guions, mapes conceptuals, síntesis, etc.).

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions de pràctiques d'aula, 1/2 del grup 16 0,64 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sessions de pràctiques de laboratori, 1/4 del grup 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sessions en grup sencer 31,5 1,26 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment individualitzat i/o en grup petit 11 0,44 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Autònomes      
Cerca de documentació en revistes, llibres i internet 10,5 0,42 1, 2, 3, 4, 5, 7
Estudi 53,5 2,14 1, 2, 3, 4, 5
Exercicis autoavaluació 2 0,08 1, 2, 3, 5
Lectura de texts, monografies i articles 10 0,4 5
Preparació de part de temari corresponent al tema de Neurotransmissors 9 0,36 3, 5

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura és contínua i es durà a terme mitjançant la realització de 3 evidències d'aprenentatge. La nota final s’obtindrà a partir de la mitjana ponderada de les activitats d’avaluació realitzades: 

-        Evidència d'aprenentatge 1 (Ev1)

  • Preguntes obertes del tema 1 i del tema 2.
  • Realització durant el primer període d’avaluació en les dates que estableixi la facultat  i de manera presencial.

-        Evidència d’aprenentatge 2 (Ev2)

  • Lliurament d'activitats a través del campus virtual.
  • El calendari serà fixat per a cada grup.

-        Evidència d'aprenentatge 3 (Ev3)

  • Preguntes tipus test i/o obertes de tots els continguts de l'assignatura (Temes 1, 2, 3 i 4).
  • Realització durant el segon període d’avaluació en les dates que estableixi la faculta i de manera presencial.

L'assignatura es considera superada a partir d'una nota final de 5 punts sobre 10.

 

Avaluació única
La sol·licitud  d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada. Per accedir a l’avaluació única cal presentar una sol·licitud motivada al centre dins dels terminis fixats.
L’avaluació única es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l’assignatura i s’avaluaran tots els continguts de l’assignatura.
Es realitzaran els dos exàmens parcials corresponents a les evidències EV1 i EV3, més el lliurament de les activitats de l’EV2 corresponents al grup matriculat. Durada 6 hores. La nota final de l’assignatura s’obtindrà tal com s’ha descrit per l’avaluació continuada.

 

Recuperació:

-       Tota la informació respecte a la recuperació és vàlida tant per als estudiants que han seguit l'avaluació continuada com per als que han seguit l'avaluació única.

-        Per tal que l’alumnat pugui optar a la recuperació́, cal que:

  • No hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que tingui una qualificació major o igual a 3,5 punts. És a dir, la nota final ha de ser inferior a 5 i major o igual a 3,5 punts.
  • Hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.

-        Prova de recuperació:

  • Prova individual i escrita.
  • Preguntes obertes d’integració de tots els continguts de l’assignatura (Temes 1, 2, 3 i 4).
  • Realització durant el període de recuperacions en les dates que estableixi la facultat de manera presencial.
  • La superació d’aquesta prova (mínim 5 punts sobre 10) permetrà superar l’assignatura amb una nota final de 5.

“No avaluable”:

-        L’alumnat que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”. 

No es preveu que l’estudiant de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

A continuació trobareu l'enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: Pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia

Seguint les recomanacions de la facultat, l'estudiant que ho requereixi podrà demanar dubtes de traducció. En cas que l'estudiant tingui dificultats per entendre els enunciats d'examen escrits en català a causa de motius com ara està fent una estada a la UAB a través d'un programa d'intercanvi o portar menys d'un any residint a Catalunya, pot demanar que l'examen sigui traduït al castellà sempre que s'adreci formalment per escrit al coordinador de l'equip docent i ho faci com a màxim la setmana 4 del curs.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència aprenentatge 1 30% 1 0,04 1, 2, 4
Evidència aprenentatge 2 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 7
Evidència aprenentatge 3 50% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

Bibliografia bàsica

Mark F. Bear, Barry W. Connors, Michael A. Paradiso (2016) Neurociencia:Explorando el cerebro, 4a edición. Barcelona: Wolters Kluwer.

Neil R. Carlson (2018). Fisiología de la conducta, 12 a edición. Madrid: Pearson Educación. (Tema 1, Tema 2, Tema 3 i Tema 4. Capítulo 2. Estructura y funciones de las células del sistema nervioso). (Accés online a través biblioteca UAB)

Neil R. Carlson (2017). Physiology of behavior, 12 ed. Pearson (Accés online a través biblioteca UAB)

Juan Antonio García-Porrero Pérez, Juan Mario Hurlé González (2015). Neuroanatomía Humana. Madrid: Editorial Médica Panamericana.  (Tema 1: Capítulo 1: componentes celulares y organización funcional del tejido nervioso). (Accés online a través biblioteca UAB)

Eric J. Nestler, Steven E. Hyman, David M. Holtzman, Robert C. Malenka (2017). Neurofarmacología molecular. Fundamentos de neurociencia clínica, 3e. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España. (Tema 3 i Tema 4. Parte I: Fundamentos de Neurofarmacología, Parte II: Sustratos Neurales de la acción farmacológica).(Accés online a través biblioteca UAB)

Dale Purves,George J. Augustine, David Fitzpatrick, William C. Hall, Anthony-Samuel LaMantia, James O. McNamara, S. Mark Williams, 5 a edición (2015). Neurociencia. Madrid: Medica Panamericana. (Capítulo Tema 1: 1 Estudio del sistema nervioso. Tema 2, Tema 3 i Tema 4: Unidad I. Señalización neural).(Accés online a través biblioteca UAB)

Dale Purves,George J. Augustine, David Fitzpatrick, William C. Hall, Anthony-Samuel LaMantia, James O. McNamara, S. Mark Williams, 6 a edición (2018). Neuroscience. New York: Oxford University Press

Diego Redolar Ripoll (2018) Psicobiología. Madrid: Panamericana. (Tema 2: Capítulo 7: Potencialde reposo y potencial de acción).

Bibliografia complementària

Águeda del Abril, Ángel A. Caminero, Emilio Ambrosio, Carmen García, Mª Rosario de Blas, Juan M. de Pablo (2009) Fundamentos de Psicobiología. Madrid. Sanz y Torres.

Duane E. Haines, Gregiry A. Mihailoff (2019). Principios de neurociencia: aplicaciones básicas y clínicas. Elsevier (Accés online a través de la biblioteca UAB)

James W Kalat (2004) Psicología Biológica. Madrid: Thomson Paraninfo.

Bryan Kolb, Ian Whishaw (2002) Cerebro y Conducta. Una Introducción. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana.

John P.J. Pinel (2007) Biopsicología. Madrid: Pearson Educación.

Mark R. Rosenzweig, S. Marc Breedlove, Neil V. Watson, N.V. (2005) Psicobiología. Una introducción a la Neurociencia Conductual, Cognitiva y Clínica. Barcelona: Ariel

Stephen M. Stahl (2014) Psicofarmacología esencial de Stahl: bases neurocientíficas y aplicaciones prácticas. Madrid: Aula médica, Formación en Salud. (Tema 4).

 


Programari

SimNeuron (disponible a les aules AI31 a AI35)