Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 3 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Es recomana haver cursat prèviament les assignatures “La dimensió social de la persona” i “Influència social i grups”.
Aquesta assignatura, juntament amb la de “Dimensió social de la persona”, de primer, i la de “Influencia social i grups”, de segon, són la base que us prepara per a cursar la menció en Anàlisi i Intervenció Psicosocial i per a obtenir els coneixements necessaris sobre la dimensió psicosocial de la persona que és present a totes les mencions de psicologia.
La complexitat i diversitat del món contemporani necessita de perspectives teòriques i eines metodològiques dins de la psicologia que puguin analitzar els fenomens socials i que tinguin en compte alhora la igualtat de drets i la diversitat social, per tal de poder elaborar propostes d'anàlisi i d'intervenció concretes que portin a la inclusió social.
En aquesta assignatura es parteix d'una perspectiva interseccional per tal de donar compte de la construcció i el govern de la identitat i la subjectivitat en el món contemporani, des d'una perspectiva crítica que permeti identificar i analitzar els diferents eixos de desigualtat social que condueixen, d'una banda, a la precarització de la qualitat de vida de les persones construides com a l'altre, el desviat, l'anormal, etc., i de l'altra, als conflictes relacionals i socials entre persones que ocupen posicions socio-centrades i persones que ocupen posicions perifèriques.
A partir d'aquestes premisses s'estableixen els següents objectius per l'assignatura:
PART I: EL GOVERN DE LA DIVERSITAT EN EL MÓN CONTEMPORANI.
Viure en la diversitat: tecnologies, gèneres, cultures
Sessió 1: Efectes de la tecnologia en la constitució del subjecte: el govern de la subjectivitat.
Sessió 2: La diversitat sexual i afectiva.
Sessió 3: La diversitat cultural.
PART II: EL GOVERN DE LA IDENTITAT I LA (DES)IGUALTAT EN EL MÓN CONTEMPORANI: EL SISTEMA SEXE/GÈNERE.
Sistema cultural sexe/gènere interseccional i mirada psicològica
Sessió 4: Sistema Sexe/gènere, desigualtat i identitat.
Sessió 5: Models socials de Gènere, Salut i Psicologia per l'equitat i la diversitat.
Sessió 6: Sistema Sexe/gènere, violència sistèmica/estructural i polítiques per a la igualtat/equtat.
PART III: EL GOVERN DE LA CIUTADANIA I LA PROTECCIÓ SOCIAL EN EL MÓN CONTEMPORANI.
Crisi de la cultura de la cura i precarització
Sessió 7: Problemàtiques psicosocials del món contemporani: la crisi de la cura.
Sessió 8: El concepte de la cura: debats, dicotomies, nivells i dimensions destacables en la seva definició.
Sessió 9: Cap a la cura social: qüestions ètiques i una altra definició del subjecte de la ciutadania.
L’assignatura s’imparteix en grups grans i en grups petits.
Les classes en grups grans són classes magistrals (tipus conferència), mentre que els seminaris en grups petits es tracta de classes sobre casos pràctics on predominarà el treball en grup.
Les classes en grups grans es faran en sessions d’1 hora i mitja, una vegada a la setmana, durant 9 setmanes (13,5 hores en total).
Les classes en grups petits es faran en sessions de 2 hores, una vegada a la setmana, durant 12 setmanes (24 hores en total).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de casos pràctics (seminaris en grup petit) | 24 | 0,96 | 9, 10, 11, 21, 22, 23 |
Classes teòriques | 13,5 | 0,54 | 2, 5, 6, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració treballs en grup | 25 | 1 | 2, 7, 11, 21, 22, 23, 24, 25 |
Elaboració treballs individuals | 12 | 0,48 | 2, 7, 23 |
Estudi | 22 | 0,88 | 2, 5, 7 |
Lectura i anàlisi de text | 27 | 1,08 | 7 |
Recerca de documentació | 14,5 | 0,58 | 14, 26, 27 |
Per a superar l’assignatura cal obtenir una nota global igual o superior a 5, com a resultat del càlcul de les notes obtingudes en les quatre evidències d’aprenentatge (suma de notes proporcionals al valor percentual indicat per a cada evidència d’aprenentatge). Assolir una nota mitjana global inferior a 5 punts significarà que l'assignatura no ha estat superada.
Es considerarà “No avaluable” quan una persona presenti menys de 2 evidències d’aprenentatge, sinó s’indicarà la nota que resulti del còmput proporcional del nº d’evidències d’aprenentatge presentades.
Pot optar a recuperació l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat 3 o 4 evidències i hagi obtingut una nota final inferior a 5 punts i major o igual a 3,5 punts. A la prova es podran recuperar les evidències de rendiment insuficient en un format anàleg al presentat durant el procés d'avaluació continuada. La nota total màxima que es pot aconseguir una vegada realitzada la recuperació és un 5.
Plagi o còpia: si es detecta en alguna de les entregues (treballs sobre casos pràctics o proves escrites) plagi o còpia, l’avaluació d’aquell treball serà 0, i si té lloc més d’una vegada, l’assignatura serà suspesa.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Codi evidència | Denominació i lliurament | Pes |
Format (oral, escrit o ambdós) |
Autoria (individual, col·lectiva o ambdues) |
Via (presencial, virtual o ambdues) |
EV1 | CAS PRÀCTIC 1, lliurament SETMANA 5 | 20% | AMBDÓS | COL·LECTIVA | AMBDUES |
EV2 | CAS PRÀCTIC 2, lliurament SETMANA 10 i 11 | 20% | AMBDÓS | COL·LECTIVA | AMBDUES |
EV3 | CAS PRÀCTIC 3, lliurament SETMANA 16 i 17 | 20% | AMBDÓS | COL·LECTIVA | AMBDUES |
EV4 | PROVA TIPUS TEST, 2on periode avaluatiu | 40% | ESCRIT | INDIVIDUAL | PRESENCIAL O VIRTUAL |
Avaluació única: L'avaluació única es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l’assignatura. S’avaluaran tots els continguts de l'assignatura en condicions similars de format i autoria, si es pot (individual o col·lectiva) per a cadascuna de les evidències. Per a les evidències 1, 2 i 3, vinculades a casos pràctics, es lliuraran i/o presentaran en grups o individualment (a determinar) els treballs que es demanan, amb una pregunta individual escrita afegida per a cadascuna, per verificar l'aprenentatge individual assolit. L'evidència 2, d'avaluació de competències orals, es realitzarà en format grupal/individual (a determinar). L'evidència 4 (prova escrita tipus test) serà la mateixa per a tot l'alumnat.
TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA |
|||
Nom i descripció de l’evidència |
Pes |
Durada en hores (de l’acte presencial) |
Data realització/lliurament |
Ev1: Lliurament d’informe escrit grupal/individual (a determinar) CAS PRÀCTIC 1 + pregunta individual sobre el cas |
20% |
Pregunta individual escrita CAS PRÀCTIC 1, 10 minuts |
Segon període avaluatiu |
Ev2: Presentació oral grupal/individual (a determinar) CAS PRÀCTIC 2 (exposició i role-playing oral o gravat) + pregunta individual sobre el cas |
20% |
Presentació grupal/individual (a determinar) CAS PRÀCTIC 2, 15 minuts Pregunta individual escrita CAS PRÀCTIC 2, 10 minuts |
|
Ev3: Lliurament grupal/individual (a determinar) d’informe CAS PRÀCTIC 3 + pregunta individual sobre el cas |
20% |
Pregunta individual escrita CAS PRÀCTIC 3, 10 minuts
|
|
Ev4: Prova tipus test individual |
40% |
PROVA escrita TIPUS TEST (Ev4),1hora |
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que el de l'avaluació continuada
Enllaç a les pautesd'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1 Informe grupal cas pràctic 1 | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 20, 22, 23, 25, 27, 28, 29 |
Ev2 Informe grupal cas pràctic 2 | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 22, 24, 25, 26, 29 |
Ev3 Informe grupal cas pràctic 3 | 20% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 28 |
Ev4 Prova escrita individual tipus test | 40% | 2 | 0,08 | 2, 3, 5, 6, 7, 13 |
Lectures bloc temàtic "el govern de la diversitat en el món contemporani"
Agamben, Giorgio (2011) ¿Qué es un dispositivo? Sociológica (México), 26 (73), 249-264.
Fairbanks, Daniel J. (2015) Everyone Is African: How Science Explodes the Myth of Race. Amherst, New York: Prometheus Books.
Gandarias Goikoetxea, Itziar (2017). ¿Un neologismo a la moda?: Repensar la interseccionalidad como herramienta para la articulación política feminista. Investigaciones Feministas, 8(1), 73-93-93. https://doi.org/10.5209/INFE.54498
Garcés, Marina (2005). La vida como concepto político: Una lectura de Foucault y Deleuze. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 1(7), 87-104. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n7.183
García Dauder, Dau (2015) Psicología Social de Género. Proyecto docente. Madrid: Dykinson.
Montenegro Martínez, Marisela; Pujol Tarrés, Joan; & Vargas-Monroy, Liliana (2015) Miradas, formas de hacer y relaciones en la constitución de una investigación crítica. Universitas Psychologica, 14(5), 1833-1852.
Reverter-Bañón, Sonia (2016) Reflexión crítica frente al neurosexismo. Pensamiento. Revista de Investigación e Información Filosófica, 72(273), 959-979.
Lectures bloc temàtic"el govern de la identitat i la (des)igualtat en el món contemporani: el sistema sexe/gènere"
Butler, Judith (2001). Sujetos de sexo/género/deseo. En: El género en disputa. México.Ed Paidós. 33-58.
Climent, Mª Teresa y Carmona, Marta (Coords.) (2018) Transpsiquiatría.Abordajes queer en salud mental. Ed: Asociación Española de Neuropsiquiatría. AEN Digital.
Fausto Sterling, Anne (2006) "Duelo a los dualismos" y "Sistemas de género: Hacia una teoría de la sexualidad humana". En: Cuerpos sexuados. Barcelona: Ed. Melusina. 15-46. 279-304.
FerrerPérez, Victoria (2017) Feminismo y Psicología social. Madrid: Editorial Grupo 5.
Pujal, Margot i Garcia Dauder, Silvia (2010) Desigualtats de gènere en temps "d'igualtat": mirades des de dins i fora de la psicología. Hacia una psicología más igualitaria i transdisciplinar. Quaderns de Psicología. Vol 12, 2. Monografía.
Pujal, Margot; Calatayud, Marina y Amigot, Patricia (En prensa): Subjetividad, desigualdad y malestares de género: una relectura del DSM-V. Revista Internacional de Sociología.
Textos clàssics:
Rubin, Gayle (1986) El tráfico de mujeres. Notas sobre la "economía política" del sexo. Nueva Antropología, Vol. 8, 30. 95-145. 1975.
Scott, Joan W. (1996) "El género. Una categoría útil para el análisis histórico". En Lamas, Marta (comp) El género. La construcción cultural de ladiferencia sexual (pp. 265-302).Mexico: PUEG.
Wittig, Monique (2004) "El pensamiento heterosexual". En El pensamiento heterosexual y otros ensayos (pp.45-57). Barcelona: Egalés, 1980.
Lectures bloc temàtic "el govern de la ciutadania i la protecció social en el món contemporani"
Carrasco, Cristina; Borderías, Cristina y Torns, Teresa (2011) “Introducción. El trabajo de cuidados: antecedentes históricos y debates actuales”. En Cristina Carrasco, Cristina Borderías y Teresa Tornsa (Eds) El trabajo de cuidados. Historia, teoría y políticas (13-96). Madrid: Catarata.
Daly, Mary; Lewis, Jane (2000) The concept of social care and the analysis of contemporary welfare states. British Journal of Sociology, Nº 51: 281-298.
Dones i treball, Grupo (2003) Malabaristas de la vida. Mujeres, tiempos y trabajos. Barcelona: Icaria.
Gómez, Lucía; Martínez, Luz Mª; Jodar, Francisco (2006) Psicologia, identidade e política nas tecnologias de governo neoliberais. Psicologia & Sociedade,18, 1, 7-14.
Hoschild, Arlie Russell (2001) “Las cadenas mundiales de afecto y asistencia y la plusvalía emocional”, en Anthony Giddens y Will Hutton (eds) En el límite: la vida en el capitalismo global. Barcelona: Tusquets.
Molinier, Pascale; Legarreta, Matxalen (2016) Subjetividad y materialidad del cuidado: ética, trabajo y proyecto político. Papeles del CEIC, vol. 2016/1, UPV/EHU.
Pérez Orozco, Amaia; López Gil, Silvia (2011). “El análisis de las cadenas: ¿reproducción de un régimen de cuidados injusto?” En Desigualdades a flor de piel: cadenas globales de cuidados. Madrid: ONU Mujeres.
Thomas, Carol (1993) De-constructing concepts of care. Sociology,27(4), 649-669.
Llibres complementaris del temari:
Bauman, Zygmunt (2001) Laposmodernidad y sus descontentos. Madrid: Akal.
Beck, Ulrich; Beck-Gernsheim, Elisabeth (2003) La individualización. Barcelona: Paidós, 2003.
Elias, Norbert (1987) El proceso de la civilización. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Ehrenberg, Alain (2000) La fatiga de ser uno mismo. Buenos Aires: Nueva Visión.
Esping-Andersen, Gosta (1993) Los tres mundos del estado del bienestar. Valencia: Alfons el Magnànim.
Foucault, Michel (1976/1995). Historia de la Sexualidad.1. La voluntadde saber. Madrid: Siglo XXI.
Lash, Christopher (1999) La cultura del narcisismo.Santiago de Chile: Andrés Bello.
Lipovetsky, Gilles (1995) La era del vacío. Barcelona: Anagrama.
Sennet, Richard (2000). La corrosión del carácter. Barcelona: Península.
Aquesta assignatura fomenta l'ús de programari lliure per raons ètiques i polítiques. Recomanem a l'alumnat que utilitzi sistemes operatius lliures.