Logo UAB
2023/2024

Comptabilitat de Gestió

Codi: 102373 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Inmaculada Vilardell Riera
Correu electrònic:
immaculada.vilardell@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Inmaculada Vilardell Riera

Prerequisits

Per tal d'aconseguir un bon seguiment de l'assignatura és aconsellable haver cursat l'assignatura de "Comptabilitat de Costos".


Objectius

En acabar l’aprenentatge, l'alumne serà capaç de

  • Valorar el cost d'un producte o servei i elaborar el compte de resultats analític basant-se en els costos estàndard.
  • Formular pressupostos operatius i financers.
  • Conèixer els fonaments del control pressupostari i les eines que s’hi utilitzen.
  • Elaborar i interpretar la informació que ofereix el control pressupostari en el context de la presa de decisions empresarials.

Competències

  • Generar i transmetre la informació comptable adequada en cada moment a les necessitats informatives dels diferents usuaris.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Elaborar la informació relativa a un sistema de comptabilitat de gestió.
  2. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  4. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  5. Utilitzar els instruments del procés de planificació i pressupostació financera d'una organització.

Continguts

1. EL PAPER DE LA INFORMACIÓ COMPTABLE EN LA PRESA DE DECISIONS
Comptabilitat de gestió, comptabilitat de costos i comptabilitat financera
Objectius de la comptabilitat de gestió
La cadena de valor: un marc d’anàlisi per a la comptabilitat de gestió
La cadena de valor de la industria i de l’organització
La cadena de valor i l’estructura de l’organització

2, COMPORTAMENT I ESTIMACIÓ DELS COSTOS
Objecte de cost
Comportament dels costos: costos de capacitat i costos variables
Costos directes i indirectes
Inductors de costos: procés per a l’assignació de costos indirectes
Assignació de costos basats en l’activitat: model ABC
El compte de resultats per funcions

3. ANÀLISI COST-VOLUM-BENEFICI
El punt d’equilibri
Punt d’equilibri per un sol article i per múltiples articles
Marge de seguretat i palancajament operatiu
Supòsits i limitacions de l’anàlisi cost-volum-benefici
Decisions a prendre a partir de l’anàlisi C-V-B

4. COSTOS RELLEVANTS PER A LA PRESA DE DECISIONS
La presa de decisions a llarg i curt termini
Decisions operatives no rutinàries
Costos tocats per les decisions
Cost d’oportunitat
Influència dels factors qualitatius en la presa de decisions

5. PRESSUPOST FLEXIBLE, COST ESTÀNDARD I DESVIACIONS
Planificació i pressupost operatiu
Control pressupostari i de gestió
Pressupost flexible i cost estàndard
Control pressupostari a partir del pressupost ajustat
Anàlisi de desviacions: les desviacions en volum i en pressupost

6. ANÀLISI DE LES DESVIACIONS EN INGRESSOS I COSTOS
Anàlisi de les desviacions en quantitat venuda: grandària de mercat, quota de mercat, volum i mix de productes
Anàlisi de les desviacions en costos variables unitaris: eficiència i cost dels factors
Desviacions en costos fixos
Desviacions en costos indirectes fixos i variables

7. L’AVALUACIÓ DE L’ACOMPLIMENT DE L’EMPRESA
Control pressupostari i de gestió
Sistemes de control de gestió
Quadre de comandament
Indicadors d’acompliment (KPI)


Metodologia

La metodologia emprada en aquesta assignatura contempla, d'una banda, la utilització d'exposicions teòriques per part de la professora i per l'altra, la preparació prèvia, per part de l'alumnat, de lectures, exercicis i casos que seran objecte de discussió conjunta a classe. La preparació, discussió i lliurament d'exercicis i casos forma part del procés d'avaluació de l'alumnat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de pràctiques 17 0,68 1, 4, 5
Classes de teoria 32,5 1,3 1, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Tutories i avaluació 7 0,28 2
Tipus: Autònomes      
Lectures relacionades; Preparació de casos i exercicis; Estudi i elaboració d'esquemes 90 3,6 1, 2, 4, 5

Avaluació

1. Avaluació continuada

Durant el semestre es realitzaran dos exàmens parcials (40% de la nota final del curs cada un) i es recolliran exercicis i casos que de forma regular es proposaran (20% de la nota final). En cap cas no s'admetran lliuraments previs o posteriors, ni lliuraments per part de terceres persones. Els exercicis seran proposats, corregits i avaluats per la professora i, posterirment, seran comentats a classe. El no lliurament d'un exercici serà qualificat amb un zero a efectes del càlcul de la nota mitjana d'aquestes activitats avaluatives.

Les persones que hagin assolit una nota mínima de 3,5 en un dels exàmens podran recuperar la prova pendent i se'ls conservaran les notes obtingudes en l'altre examen i la dels exercicis lliurats. Qui no hagi assolit la nota mínima en els dos exàmens o que, un cop determinada la mitjana dels diferents components, hagi obtingut una qualificació global del curs igual o superior a 3,5, pèro inferior a 5, podrà presentar-se a la recuperació, la qual consistirà en un examen del tots els continguts de l'assignatura. L'estudiant que superi la prova aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari, mantindrà la nota anterior.

Es considerarà que una persona ha decidit participar en l'avaluació contínua quan es presenta a un examen parcial; en canvi, qui no es presenti a cap examen parcial constarà en l'acta de l'assignatura com "no avaluable".

2. Avaluació única  (Article 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB).

La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.  

L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.  

Presencialitat: 

  • La presencia del o de l’estudiant és obligatòria el dia que es realitzi l’avaluació única. La data serà la mateixa que la de l’examen final de semestre que consta en el calendari d’avaluacions publicat per la Facultat d’Economia i Empresa i aprovat en Comissió d’Afers Docents i Acadèmics de la Facultat. La duració de l’avaluació única s’haurà d’especificar dins les característiques de l’activitat. 
  • El 100% de les evidències s’han de lliurar el dia de l’avaluació única.  
  • Les evidències d’avaluació realitzades presencialment el dia de l’avaluació única han de tenir un pes mínim del 70%. 

Tipologia  Evidència 

Pes a l’avaluació final (%) 

Durada de l’activitat 

L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta? 

Examen 

 100%

 3 hores

 SÍ

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates dels exàmens seran les previstes en el calendari d'exàmens de la Facultat d'Economia i Empresa: primer parcial, 25 d'octubre de 2023 i segon parcial, 23 de gener de 2024. Les dates de la resta d'activitats d'avaluació (exercicis a l'aula, lliurament de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

"1. La programació de les proves d’avaluació no es pot modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’alumnat afectat, han de programar una nova data dins del període lectiu corresponent, que serà difosa adequadament."  (Apartat 1 de l'Article 264 de la Normativa Acadèmica de la UAB).  

L'alumne de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova 

https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat. La revisió de la qualificació final de l'avaluació única segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada. 

 Procés de recuperació

“2. Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. 3. Per participar al procés de recuperació el professor o professora responsable de l’assignatura pot exigir haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura. Aquesta qualificació no pot superar en cap cas el 3,5” (Apartats 2 i 3 de l'Article 261 de la Normativa Acadèmica de la UAB).

En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació. La data prevista per l'examen de recuperació és el 2 de febrer de 2024.

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "10. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, s’ha de qualificar amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura és 0".  (Apartat 10 de l'Article 266 de la Normativa Acadèmica UAB).


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1er parcial 40% 1,75 0,07 1, 2, 3, 4, 5
2n parcial 40% 1,75 0,07 1, 2, 4
Pràctiques 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5

Bibliografia

Bàsica

  • Donoso Anes, R i Donoso Anes, A (2011). Sistemas de costes e información econòmica. Ediciones Pirámide.
  • Horngren CT, Datar SM and Rajan M. (2012) Contabilidad de Costes. Un enfoque gerencial. 14ena. edició. Pearson Educación.

Complentària

  • Asociación española de contabilidad y administración de empresas (AECA). Serie de principios de contabilidad de gestión. https://aeca.es/publicaciones2/documentos/documentos-emitidos-principios-de-contabilidad-de-gestion/
  • Estrategia financiera. Selecció d'articles per temes. Revista en format digital disponible aL Servei de Biblioteques de la UAB
  • Harvard Deusto Business Review. Revista en format digital disponible al Servei de Biblioteques de la UAB.
  • Management Accounting Quarterly. Revista en format digital disponible al Servei de Biblioteques de la UAB
  • Técnica contable y financiera. Selecció d'articles per temes. Revista en format digital disponible al Servei de Biblioteques de la UAB

Programari

En la resolució dels exercicis es treballarà amb el programa de fulls de càlcul Excel.