Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | OB | 4 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Grup 1.
Teoria: Nou Lector + A determinar
Seminaris: Nou Lector, Lorena Garrido, Noelia Igareda + A determinar, A determinar, Claudia Jiménez
Grup 2 (anglès).
Teoria: Bárbara Monllor + A determinar
Seminaris: Bárbara Monllor, Marc Puig, pendent + A determinar, Claudia Jiménez, a determinar
Grup 51.
Teoria: Marc-Abraham Puig + Patricia Toro
Seminaris: Marc Puig, Nou Lector, Bárbara Monllor + Patricia Toro, a determinar, a determinar
Grup 70.
Teoria: Luisa Moreno + A determinar
Seminaris: Luisa Moreno, Rocío Medina + a determinar, a determinar
- Desenvolupar eines per a una reflexió sobre el paper dels DDHH, la seva consagració i les seves garanties enfront les seves possibles vulneracions.
- Adquirir coneixements dels mecanismes de protecció dels drets humans com una forma d'expressió de la igualtat davant la llei.
- Familiarització amb els instruments teòrics necessaris per entendre la importància i l'impacte dels DDHH i la seva vinculació amb l'Estat de Dret.
- Adquirir coneixements de qüestions teòriques bàsiques de la legislació internacional i constitucional en matèria de drets humans per proporcionar instruments amb que abordar el seu aspecte pràctic.
- Adquirir coneixements bàsics sobre els conceptes de drets humans, l'evolució històrica, la justificació i l'evolució dels mateixos des d'una perspectiva crítica i reflexiva.
- Conèixer exemples de qüestions judicials en que s'han debatut les característiques i l'abast de la protecció dels drets humans.
- Conèixer els límits i oportunitats dels drets humans i la seva protecció com un instrument d'igualtat jurídica.
- Familiarització amb els mecanismes de protecció internacional dels drets humans.
- Coneixement de la pràctica en matèria de protecció internacional dels drets humans.
PRIMERA PART (BLOCS I & II)
I. DRETS HUMANS I JUSTÍCIA. PROBLEMES DE FONAMENTACIÓ
II. VULNERACIONS DE DRETS HUMANS
SEGONA PART (BLOCS III & IV)
III. Bloc MECANISMES DE PROTECCIÓ UNIVERSAL DELS DRETS HUMANS
IV. Bloc MECANISMES DE PROTECCIÓ REGIONAL DELS DRETS HUMANS
Les sessions dels blocs I i II alternaran classes teòriques (3) i sessions pràctiques (3).
Les sessions del bloc III s’estructuraran en sessions teòriques (2) i pràctiques (1). Per últim, les sessions del bloc IV s'estructuraran en sessions teòriques (1) i pràctiques (2).
Les sessions pràctiques s'estructuraran a partir d'un estudi de cas, prèviament preparat seguint una guia de lectura que serà objecte de debat presencial. És per això que l'assistència a classe es un requisit imprescindible per a l'avaluació continuada i que a l'hora de calcular la càrrega lectiva del curs, l'alumnat haurà de tenir en compte que, a més de les hores d'aula, haurà de dedicar part del seu temps també a la lectura de textos i preparació de les sessions i a l'estudi dels continguts.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classe pràctica | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 13, 15 |
classe teòrica | 13,5 | 0,54 | 1, 3, 4, 6, 7, 12, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluació | 5 | 0,2 | 2, 7 |
Estudi | 9 | 0,36 | 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Lectura textos | 14,16 | 0,57 | 5, 6, 11, 12, 14, 15 |
Preparació de les sessions | 14,34 | 0,57 | 2, 5, 6, 8, 10, 12, 14 |
La nota procedeix de l’avaluació continuada:
- 50% blocs I i II + 50% blocs III i IV = 100% de la nota.
- Per fer la mitjana de cada bloc, la nota mínima serà de 4.
La nota en cas d'avaluació única es completa la data d'examen:
- 25% pregunta a desenvolupar Blocs I i II + 25% anàlisi de jurisprudència Blocs III i IV + 50 % examen de continguts (test + 10 preguntes curtes)
Examen
- L’alumnat que no superi l’assignatura (es a dir qui hagi tret menys de 4 en una de les dues parts o la seva mitjana no arribi al mínim de 5) haurà de recuperar la part suspesa mitjançant una prova el dia programat per a la recuperació.
Copiar en un examen o prova, o utilitzar qualsevol eina (smartwatch, Chat GPT, ordinadors, mòbils...), comporta un “0” a la prova i suspendre l’assignatura.
Un alumne que presenti una pràctica o una activitat en el que hi hagi plagi obtindrà un “0” i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
La participació activa de l'alumnat és un requisit imprescindible per al bon funcionament de l´assignatura i es un element molt rellevant en l’avaluació. Per això es requereix l’assistència habitual i puntual a les sessions presencials, la lectura de la bibliografia requerida per a cada sessió, la intervenció en els debats i la preparació de les activitats assenyalades per a cada tema així com l´elaboració i presentació dels treballs en les dates previstes.
L'avaluació dels blocs I i II constarà d'una prova presencial escrita (45%) i dela participació activa a les classes (5%).
L'avaluació dels blocs III iIV constarà de tres activitats pràctiques (45%) i la participació a classe (5%).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats corresponents als blocs III i IV (3 x 15% c/u) | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 7, 8, 10, 15 |
Participacio activa a classe: blocs I i II | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 10, 13 |
Participació activa a classe: blocs III i IV | 5% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 15 |
Prova presencial escrita corresponent als blocs I i II | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
-- Primera Part (Blocs I i II) --
AÑÓN, M.ª José (2013). "Principio antidiscriminatorio y determinación de la desventaja". Isonomía: Revista de teoría y filosofía del derecho, n.ª 39. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7135100&orden=0&info=link
La BARBERA, M.ª Caterina (2017). "Interseccionalidad = Intersectionality". EUNOMÍA. Revista en Cultura de la Legalidad, n.º 12. https://e-revistas.uc3m.es/index.php/EUNOM/article/view/3651/2221
BODELÓN, Encarna (2010): "Derecho y Justicia no androcéntricos", en Quaderns de Psicologia, Nº 12. Disponible en: http://www.quadernsdepsicologia.cat/article/view/815
FERRAJOLI, Luigi (2019). Manifiesto por la igualdad. Trotta: Madrid. FERRAJOLI, Luigi (2020). Iura Paria. Trotta: Madrid.
FERRAJOLI, LUIGI (2022). Por una Constitución de la Tierra. Trotta: Madrid.
GARGARELLA, Roberto (1999). Las teorías de la justicia después de Rawls. Paidós: Barcelona. KYMLICKA, Will (2002). Filosofía Política Contemporánea: Una introducción, Ariel: Barcelona.
RODRÍGUEZ PALOP, M.ª Eugenia (2003). "¿Nuevos derechos a debate? Razones para no resistir". Anuario de Filosofía del Derecho, n.º 20. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/909373.pdf
SANDEL, Michael J. (2011). Justicia: ¿hacemos lo que debemos? Debate: Barcelona. (Disponible edició de butxaca de l'editorial Debolsillo, 2012).
SANDEL, Michael J.(2021). La tiranía del mérito: ¿qué ha sido del bien común? Debate: Barcelona.
SANDEL, Michael J. (2023). El descontento democrático. Debate: Barcelona.
SHUTE, Stephen and HURLEY, Susan (eds.) (1993). On Human Rights. BasicBooks: New York.
-- Segona Part (Blocs III i IV)--
ABELLÁN HONRUBIA, Victoria. 1998. La internacionalización del concepto y contenido de los derechos humanos. En: Tres lecciones magistrales: inauguración de los cursos 1995-1996, 1996-1997, 1997-1998, pp. 33-53. Barcelona: Marcial Pons.
Andrés Sáenz de Santa María, Paz, 2011, Sistema de derecho internacional público, Civitas Thomson Reuters, Madrid.
BONET PÉREZ, Jordi y SÁNCHEZ, Victor M. (coordinadores). 2008. Derechos Humanos. Barcelona: Huygens.
CARRILLO SALCEDO, Juan Antonio. 2001. Soberanía de los Estados y Derechos Humanos en Derecho internacional contemporáneo. 2ª edición, Madrid: Tecnos.
CARRILLO SALCEDO, Juan Antonio. 2003. El ConvenioEuropeo de Derechos Humanos. Madrid: Tecnos.
FERNÁNDEZ DE CASADEVANTE, Carlos (Coord.). 2007. Derecho Internacional de los Derechos Humanos, 3ª edición, Madrid: Ed. DILEX, S.L.
GREER, S. C. 2006. The European Convention on Human Rights: achievements, problems and prospects, Cambridge: Cambridge U. Press.
GÓMEZ ISA, Felipe (director). 2004. La protección internacional de los derechos humanos en los albores del siglo XXI, pp. 23-60, Bilbao: Humanitarian Net / Universidad de Deusto.
GÓMEZ ISA, F.; FEYTER, Koen de (eds.). 2009. International human rights law in a global context. Bilbao: Universidad de Deusto.
HARRIS, D. J. 2009. Law of the European Convention on Human Rights. 2nd. edition, Oxford: Oxford U. Press, Oxford.
NIKKEN, Pedro. 1987. La protección internacional de los Derechos Humanos: su desarrollo progresivo. Madrid: Editorial Civitas/Instituto Interamericano de Derechos Humanos.
PASTOR RIDRUEJO, José Antonio. 1989. La protección de los derechos humanos en las Naciones Unidas: aspectos humanitarios y políticos. En: Cursos de Derecho Internacional de Vitoria-Gasteiz. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
PIÑOL RULL, Joan, 2000, Dret internacional públic, UOC, Barcelona.
VILLAN DURAN, Carlos. 2002. Curso de Derechos Humanos.Madrid: Trotta.
Links de interés:
Documentación de naciones Unidas:
https://www.un.org/Depts/dhl/spanish/resguids/spechrsp.htm
Cuadro de normas y mecanismospara la Protección de los Derechos Humanos
http://www.derechoshumanos.net
Legislación UE
http://europa.eu/legislation_summaries/human_rights/index_es.htm
L'assigntura no exigeix un programari específic