Logo UAB
2023/2024

Protecció Internacional dels Drets Humans

Codi: 102255 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2500786 Dret OB 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Abraham Puig Hernandez
Correu electrònic:
marcabraham.puig@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Claudia Cristina Jimenez Cortes
Noelia Igareda Gonzalez
Patricia Toro Lozano
Sonnia Güell Peris
Marc Abraham Puig Hernandez
Barbara Lirios Monllor Taltavull

Prerequisits

Grup 1.

Teoria: Nou Lector + A determinar

Seminaris: Nou Lector, Lorena Garrido, Noelia Igareda + A determinar, A determinar, Claudia Jiménez

 

Grup 2 (anglès).

Teoria: Bárbara Monllor + A determinar

Seminaris: Bárbara Monllor, Marc Puig, pendent + A determinar, Claudia Jiménez, a determinar

 

Grup 51.

Teoria: Marc-Abraham Puig + Patricia Toro

Seminaris: Marc Puig, Nou Lector, Bárbara Monllor + Patricia Toro, a determinar, a determinar

 

Grup 70.

Teoria: Luisa Moreno + A determinar

Seminaris: Luisa Moreno, Rocío Medina + a determinar, a determinar


Objectius

- Desenvolupar eines per a una reflexió sobre el paper dels DDHH, la seva consagració i les seves garanties enfront les seves possibles vulneracions.

- Adquirir coneixements dels mecanismes de protecció dels drets humans com una forma d'expressió de la igualtat davant la llei.

- Familiarització amb els instruments teòrics necessaris per entendre la importància i l'impacte dels DDHH i la seva vinculació amb l'Estat de Dret.

- Adquirir coneixements de qüestions teòriques bàsiques de la legislació internacional i constitucional en matèria de drets humans per proporcionar instruments amb que abordar el seu aspecte pràctic.

- Adquirir coneixements bàsics sobre els conceptes de drets humans, l'evolució històrica, la justificació i l'evolució dels mateixos des d'una perspectiva crítica i reflexiva.

- Conèixer exemples de qüestions judicials en que s'han debatut les característiques i l'abast de la protecció dels drets humans.

- Conèixer els límits i oportunitats dels drets humans i la seva protecció com un instrument d'igualtat jurídica.

- Familiarització amb els mecanismes de protecció internacional dels drets humans.

- Coneixement de la pràctica en matèria de protecció internacional dels drets humans.


Competències

  • Argumentar i fonamentar l'aplicació de les normes jurídiques.
  • Demostrar que es comprèn el caràcter unitari de l'ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinària dels problemes jurídics.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar els conflictes d'interessos subjacents en litigis i casos reals.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Identificar, valorar i posar en pràctica els canvis en la jurisprudència.
  • Incorporar els mecanismes necessaris per conèixer, valorar i aplicar les reformes legislatives així com per seguir els canvis que es produeixen en una determinada matèria.
  • Integrar la importància del dret com a sistema regulador de les relacions socials.
  • Memoritzar i utilitzar la terminologia jurídica.
  • Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  • Reconèixer i resoldre problemes.
  • Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  • Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.
  • Utilitzar els principis i els valors constitucionals com a eina de treball en la interpretació de l'ordenament jurídic.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar una visió interdisciplinària i integrada dels problemes jurídics en l'entorn internacional.
  2. Construir un raonament o discurs jurídic en l'àmbit del dret internacional públic, del dret internacional privat i del dret de la Unió Europea.
  3. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  4. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  5. Identificar i conèixer els continguts bàsics de cada una de les especialitats indicades.
  6. Identificar i valorar els canvis i l'evolució de la jurisprudència en un context de pluralitat d'ordenaments.
  7. Integrar la importància del dret com a sistema regulador de les relacions socials, i contextualització del fenomen jurídic a l'entorn internacional.
  8. Memoritzar i utilitzar la terminologia pròpia del dret internacional públic, del dret internacional privat i del dret de la Unió Europea.
  9. Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  10. Reconèixer i resoldre problemes.
  11. Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  12. Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.
  13. Utilitzar els valors constitucionals com a criteri d'interpretació i resolució de conflictes, especialment en cas que es produeixi una contradicció entre els principis fonamentals dels diferents sistemes jurídics.
  14. Valorar els canvis i les reformes legislatives en un context de pluralitat d'ordenaments.
  15. Valorar els conflictes d'interessos subjacents en les qüestions legals que es plantegen en un entorn internacional.

Continguts

PRIMERA PART (BLOCS I & II)

I. DRETS HUMANS I JUSTÍCIA. PROBLEMES DE FONAMENTACIÓ

  1. Teories clàssiques de la justícia: utilitarisme i crítiques kantianes.
  2. Igualitarisme liberal i igualtat d'oportunitats.
  3. El comunitarisme i el debat sobre la multiculturalitat.

II. VULNERACIONS DE DRETS HUMANS

  1. Teories neoliberals i violacions dels drets humans.
  2. Crítiques feministes: el principi de no-discriminació, l'acció afirmativa i la interseccionalitat.

 

SEGONA PART (BLOCS III & IV)

III. Bloc MECANISMES DE PROTECCIÓ UNIVERSAL DELS DRETS HUMANS

  1. Mecanismes universals no jurisdiccionals de protecció dels DH
  2. Mecanismes universals quasi-jurisdiccionals de protecció dels DH
  3. L’aplicació pràctica dels mecanismes

IV. Bloc MECANISMES DE PROTECCIÓ REGIONAL DELS DRETS HUMANS

  1. Una visió general i comparada de mecanismes regionals de protecció dels DH
  2. El Tribunal europeu de drets humans (I)
  3. El Tribunal europeu de drets humans (II)

Metodologia

Les sessions dels blocs I i II alternaran classes teòriques (3) i sessions pràctiques (3).

Les sessions del bloc III s’estructuraran en sessions teòriques (2) i pràctiques (1). Per últim, les sessions del bloc IV s'estructuraran en sessions teòriques (1) i pràctiques (2).

Les sessions pràctiques s'estructuraran a partir d'un estudi de cas, prèviament preparat seguint una guia de lectura que serà objecte de debat presencial. És per això que l'assistència a classe es un requisit imprescindible per a l'avaluació continuada i que a l'hora de calcular la càrrega lectiva del curs, l'alumnat haurà de tenir en compte que, a més de les hores d'aula, haurà de dedicar part del seu temps també a la lectura de textos i preparació de les sessions i a l'estudi dels continguts.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classe pràctica 9 0,36 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 13, 15
classe teòrica 13,5 0,54 1, 3, 4, 6, 7, 12, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 1, 2, 3, 4, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Avaluació 5 0,2 2, 7
Estudi 9 0,36 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13
Lectura textos 14,16 0,57 5, 6, 11, 12, 14, 15
Preparació de les sessions 14,34 0,57 2, 5, 6, 8, 10, 12, 14

Avaluació

La nota procedeix de l’avaluació continuada:

-  50% blocs I i II + 50% blocs III i IV = 100% de la nota.

-  Per fer la mitjana de cada bloc, la nota mínima serà de 4.

La nota en cas d'avaluació única es completa la data d'examen:

- 25% pregunta a desenvolupar Blocs I i II + 25% anàlisi de jurisprudència Blocs III i IV + 50 % examen de continguts (test + 10 preguntes curtes)

 

Examen

-  L’alumnat que no superi l’assignatura (es a dir qui hagi tret menys de 4 en una de les dues parts o la seva mitjana no arribi al mínim de 5) haurà de recuperar la part suspesa mitjançant una prova el dia programat per a la recuperació.

Copiar en un examen o prova, o utilitzar qualsevol eina (smartwatch, Chat GPT, ordinadors, mòbils...), comporta un “0” a la prova i suspendre l’assignatura.

Un alumne que presenti una pràctica o una activitat en el que hi hagi plagi obtindrà un “0” i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.

 

La participació activa de l'alumnat és un requisit imprescindible per al bon funcionament de l´assignatura i es un element molt rellevant en l’avaluació. Per això es requereix l’assistència habitual i puntual a les sessions presencials, la lectura de la bibliografia requerida per a cada sessió, la intervenció en els debats i la preparació de les activitats assenyalades per a cada tema així com l´elaboració i presentació dels treballs en les dates previstes.

L'avaluació dels blocs I i II constarà d'una prova presencial escrita (45%) i dela participació activa a les classes (5%).

L'avaluació dels blocs III iIV constarà de tres activitats pràctiques (45%) i la participació a classe (5%).


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats corresponents als blocs III i IV (3 x 15% c/u) 45% 0 0 1, 2, 3, 7, 8, 10, 15
Participacio activa a classe: blocs I i II 5% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 10, 13
Participació activa a classe: blocs III i IV 5% 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 15
Prova presencial escrita corresponent als blocs I i II 45% 0 0 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15

Bibliografia

-- Primera Part (Blocs I i II) --

AÑÓN, M.ª José (2013). "Principio antidiscriminatorio y determinación de la desventaja". Isonomía: Revista de teoría y filosofía del derecho, n.ª 39. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7135100&orden=0&info=link

La BARBERA, M.ª Caterina (2017). "Interseccionalidad = Intersectionality". EUNOMÍA. Revista en Cultura de la Legalidad, n.º 12. https://e-revistas.uc3m.es/index.php/EUNOM/article/view/3651/2221

BODELÓN, Encarna (2010): "Derecho y Justicia no androcéntricos", en Quaderns de Psicologia, Nº 12. Disponible en: http://www.quadernsdepsicologia.cat/article/view/815

FERRAJOLI, Luigi (2019). Manifiesto por la igualdad. Trotta: Madrid. FERRAJOLI, Luigi (2020). Iura Paria. Trotta: Madrid.

FERRAJOLI, LUIGI (2022). Por una Constitución de la Tierra. Trotta: Madrid.

GARGARELLA, Roberto (1999). Las teorías de la justicia después de Rawls. Paidós: Barcelona. KYMLICKA, Will (2002). Filosofía Política Contemporánea: Una introducción, Ariel: Barcelona.

RODRÍGUEZ PALOP, M.ª Eugenia (2003). "¿Nuevos derechos a debate? Razones para no resistir". Anuario de Filosofía del Derecho, n.º 20. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/909373.pdf

SANDEL, Michael J. (2011). Justicia: ¿hacemos lo que debemos? Debate: Barcelona. (Disponible edició de butxaca de l'editorial Debolsillo, 2012).

SANDEL, Michael J.(2021). La tiranía del mérito: ¿qué ha sido del bien común? Debate: Barcelona.

SANDEL, Michael J. (2023). El descontento democrático. Debate: Barcelona.

SHUTE, Stephen and HURLEY, Susan (eds.) (1993). On Human Rights. BasicBooks: New York.

 

-- Segona Part (Blocs III i IV)--

ABELLÁN HONRUBIA, Victoria. 1998. La internacionalización del concepto y contenido de los derechos humanos. En: Tres lecciones magistrales: inauguración de los cursos 1995-1996, 1996-1997, 1997-1998, pp. 33-53. Barcelona: Marcial Pons.

Andrés Sáenz de Santa María, Paz, 2011, Sistema de derecho internacional público, Civitas Thomson Reuters, Madrid.

BONET PÉREZ, Jordi y SÁNCHEZ, Victor M. (coordinadores). 2008. Derechos Humanos. Barcelona: Huygens.

CARRILLO SALCEDO, Juan Antonio. 2001. Soberanía de los Estados y Derechos Humanos en Derecho internacional contemporáneo. 2ª edición, Madrid: Tecnos.

CARRILLO SALCEDO, Juan Antonio. 2003. El ConvenioEuropeo de Derechos Humanos. Madrid: Tecnos.

FERNÁNDEZ DE CASADEVANTE, Carlos (Coord.). 2007. Derecho Internacional de los Derechos Humanos, 3ª edición, Madrid: Ed. DILEX, S.L.

GREER, S. C. 2006. The European Convention on Human Rights: achievements, problems and prospects, Cambridge: Cambridge U. Press.

GÓMEZ ISA, Felipe (director). 2004. La protección internacional de los derechos humanos en los albores del siglo XXI, pp. 23-60, Bilbao: Humanitarian Net / Universidad de Deusto.

GÓMEZ ISA, F.; FEYTER, Koen de (eds.). 2009. International human rights law in a global context. Bilbao: Universidad de Deusto.

HARRIS, D. J. 2009. Law of the European Convention on Human Rights. 2nd. edition,  Oxford: Oxford U. Press, Oxford. 

NIKKEN, Pedro. 1987. La protección internacional de los Derechos Humanos: su desarrollo progresivo. Madrid: Editorial Civitas/Instituto Interamericano de Derechos Humanos.

PASTOR RIDRUEJO, José Antonio. 1989. La protección de los derechos humanos en las Naciones Unidas: aspectos humanitarios y políticos. En: Cursos de Derecho Internacional de Vitoria-Gasteiz. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.

PIÑOL RULL, Joan, 2000,  Dret internacional públic, UOC, Barcelona.

VILLAN DURAN, Carlos. 2002. Curso de Derechos Humanos.Madrid: Trotta.

Links de interés:

Documentación de naciones Unidas:

https://www.un.org/Depts/dhl/spanish/resguids/spechrsp.htm

Cuadro de normas y mecanismospara la Protección de los Derechos Humanos

http://www.derechoshumanos.net

Legislación UE

http://europa.eu/legislation_summaries/human_rights/index_es.htm


Programari

L'assigntura no exigeix un programari específic