Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | FB | 1 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Equip docent
Dra. Mercedes García Arán, Grup 03, i seminari 31. Seminari 22
Dra. Guardiola Lago. Grup 1. Seminari 11. Seminari 11 de ADE+Dret
Dr. Fermín Morales Prats, Grup 51
Dr. Antoni Cardona Barber, Grup ADE+Dret. Seminari 13 i Seminari 31
Dra. Mª Jose Pifarre, Seminari 12. Seminari 12 de ADE+Dret
Dra. Margarita Bonet Esteva. Seminari 51
Sr. Josep Riba, Seminari 52
Dr. Joan Baucells. Seminari 32
Dra. Cuenca García. Grup 2 i seminari 21
No hi ha prerequisits per estudiar aquesta assignatura. Es recomana que l'alumne/a assoleixi correctament els continguts de les assignatures "Organització constitucional de l'Estat" i "Teoria del Dret" per a poder aprofundir en aquesta assignatura.
L’assignatura Dret Penal I pretén que l’alumne/a adquireixi els coneixements de les especificitats del Dret Penal com a instrument de resolució de conflictes. Principalment es vol potenciar l’adquisició dels conceptes relatius a la norma penal, als principis constitucionals del Dret penal, així com les conseqüències que comporta la comissió d’un delicte (penes i mesures de seguretat).
Des de la perspectiva formativa, Dret Penal I pretén que l’alumne/a adquireixi els conceptes i la terminologia pròpia a l’àmbit del Dret Penal i, amb aquest objectiu, es potenciarà la lectura de textos jurídics així com la resolució d’alguns casos pràctics.
1.- El Dret penal: Dret penal com a instrument de control social. La norma penal: estructura, elements i funcions. Relacions entre dret penal i el dret administratiu sancionador. Relacions entre el dret penal i el dret processal penal
2.- La llei penal com a font del Dret penal i la seva interpretació: fonts directes i indirectes. Interpretació i subsunció. Mètodes d’interpretació, especial referència a l’analogia.
3.- La legitimació del Dret penal. Teories de la pena: Teories absolutes. Teories relatives. Models eclèctics o integradors. Estat de la qüestió en l’ordenament jurídic-penal espanyol.
4.- Principis limitadors del poder punitiu de l’Estat: P. d’intervenció mínima. P. d’exclusiva protecció de béns jurídics. P. d’igualtat. P. de culpabilitat. P. d’humanitat.
5.- Principi de legalitat: introducció: Concepte i garanties constitucionals derivades del principi de legalitat. Reserva de llei orgànica. P. de taxativitat i seguretat jurídica. “Non bis in idem” . Tècniques legislatives: lleis penals incompletes i lleis penals en blanc.
6.- Àmbit temporal de la llei penal: El principi d’irretroactivitat de la llei penal. Les reformes penals i els règims transitoris.
7.- Àmbit espaial de la llei penal: El principi de territorialitat de la llei penal. Excepcions: casos d’extraterritorialitat. La persecució penal en l’àmbit europeu. La Cort Penal Internacional. Extradició.
8.- Àmbit personal de la llei penal: El principi d’igualtat penal.Inviolabilitat, inmunitat i aforament.
9.- Sistema de penes en l’ordenament jurídico-penal espanyol: Clasificació i conceptes bàsics. Regles bàsiques de determinació de la pena. Execució de la pena de presó: règim penitenciari espanyol i tractament penitenciari. Elcontrol judicial de l'execució penal.
10.- Alternatives a la pena privativa de llibertat: Condemna condicional, el supósit dels estrangers i llibertat condicional. La mediació.
11 Altres conseqüències juridiques del delicte. Les mesures de seguretat: doble via a Espanya i el sistema vicarial. Tipus de mesures. La L.O. 5/2000 de Responsabilitat penal dels menors i les seves mesures. La responsabilitat civil derivada de delicte
El desenvolupament de la docència de l’assignatura i de la formació de l’estudiant es fonamenta en les següents activitats:
1. Activitats dirigides: activitats on el professor/a és present durant l'execució de les mateixes i desenvolupa un paper més actiu o protagonista. Es divideixen en dos tipus:
1.1. Classes teòriques: tenen per objecte que l'estudiant assoleixi les bases conceptuals de la matèria i el seu marc normatiu i jurisprudencial. Les classes teòriques són les activitats en les quals s'exigeix menys interactivitat a l'estudiant i estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor/a a l'alumne/a. Aquestes classes, si es necessari, es podran fer amb suports TIC, i debat en gran grup.
1.2. Seminaris: aquests ocuparan les hores assisgnades, on els estudiants, individualment o en grups reduïts, analitzen i resolen juntament amb el professor/a preguntes, casos pràctics o noticies vinculades amb el tema acabat de desenvolupar a la classe teòrica. L'assistència als seminaris, excepte amb causa justificada, és obligatòria
2. Tutories.
3. Activitats autònomes:activitats que els estudiants desenvoluparan autonomament, sense suport del professor/a.
3.1. Cerca i lectura comprensiva de bibliografia,normativa i jurisprudencia.
3.2. Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums.
3.3. Estudi.
3.4. Elaboració de les diverses activitats d'avaluació continuada.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 19,5 | 0,78 | 4, 10, 11, 16 |
Seminaris | 19,5 | 0,78 | 1, 3, 6, 7, 8, 9, 12, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 1,5 | 0,06 | 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluaci? | 5 | 0,2 | 1, 3, 14 |
Estudi i preparaci? de treballs | 95 | 3,8 | 1, 2, 3, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16 |
. Model d’avaluació: el model d’avaluació és continuada i té l’objectiu formatiu que l’alumnat i el professorat puguin conèixer el grau d’assoliment de les competències per tal d’orientar el procés formatiu. L'avaluació unica és excepcional i es desenvolupa més endevant.
. Les activitats d'avaluació continuada realitzades al llarg del curs suposaran el 50% de l’avaluació final i, la prova final de conjunt suposarà el 50% restant .
. Avaluació continuada:
El resultat d'aquesta avaluació continuada valdrà fins el 50% de la nota final i sorgirà de les següents activitats:
A) Prova teòrica (preguntes curtes) o pràctica (resolució de casos). Amb un valor de 2.5 punts.
B) Prova de conceptes bàsics. Amb un valor de 2.5 punts.
. Prova final de conjunt: Al final del curs hi haurà un examen final (test) de contingut. Es puntua sobre 5.
. A l'inici del curs el/la professor/a responsable de l'assignatura informarà als alumnes, a través de l'Aula Moodle, de les dates exactes de les activitats d'avaluació continuada, concretant les característiques de les mateixes; així com, del model d'examen final (test, preguntes curtes, etc.).
. Reavaluació:
- Pel que fa al 50% de l'avaluació continuada: es durà a terme el dia fixat . Aquesta prova de reevaluació de l'avaluació continuada valdrá 2.5 punts. Substituirà la pitjor de les notes d'avaluació continuada obtingudes.
- Pel que fa al 50% de la prova final de conjunt: l'alumne/a que suspengui la prova final de conjunt es podrà presentar a la reavaluació. La reavaluació es farà en les mateixes condicions. Realització: en la data fixada per Gestió Acadèmica.
- Només es poden reavaluar aquelles activitats que han estat avaluades. Cas de realitzar la reavaluació, preval la segona nota fins i tot si és inferior a la primera.
- No caldrà obtenir una nota mínima ni de l'avaluació continuada, ni de la prova final, per realitzar la reavaluació.
. Nota global de l’assignatura: la nota final de l'assignatura sera la suma de la nota de l'avaluació continuada (fins a 5 punts, sumades les dues proves) i la nota de la prova final de conjunt, sempre que aquesta sigui de 1.5 com a minim: En cas de no assolir 1.5 punts sobre 5, la nota màxima de l'assignatura sera de 4.5. Per aprovar l'assignatura cal obtenir una nota global de mínim 5 punts.
. Revisió: en publicar les notes, tant de les activitats realitzades durant el curs, com de la prova final, com de la reavaluació, el professor/a especificarà el sistema de revisió (data, horari i espai).
Avaluació única.
L'alumnat que opti per l'avaluació única ha de sol.licitar-ho dintre del termini fixat per la Facultat i d'acord a les pautes establertes (https://www.uab.cat/doc/PautesAvaluacioUnica).
En en cas de Dret Penal I, l'avaluació única es dura a terme en el dia fixat per la prova final de conjunt, amb el mateix contingut que l'avaluació continuada: Prova teòrica o pràctica (25%), Conceptes bàsics (25%) i Test (50%).
La reavaluació tembé es realitzara el dia fixat amb els mateixos criteris que la avaluació continuada
IMPORTANT: La persona que copii o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. La persona que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, lassignatura será suspesa
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final de contingut i reavaluacio (test) | 50% | 5 | 0,2 | 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 16 |
Primera activitat avaluable: Prova teòrica (preguntes curtes) o pràctica (resolució de casos). | 25% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 16 |
segona activitat avaluable. Conceptes basics | 25% | 2 | 0,08 | 4, 5, 10, 12 |
MUÑOZ CONDE, Francisco-GARCÍA ARAN, Mercedes, Derecho penal. Parte general (11ª edició) Tirant lo blanch, 2022. Disponible a la biblioteca digital de la UAB
QUINTERO OLIVARES,Gonzalo (Con la colaboración de Fermin Morales Prats) . Parte General del Derecho Penal. Aranzadi, 2015
Bibliografia complementària.
Al llarg del curs el/la professor/a responsable de l'assignatura podrà recomanar bibliografia complementària a travès de l'Aula Moodle.
L'assignatura no exigeix un programa especific