Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | FB | 1 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No n’hi ha.
Instruments per a l’estudi és una assignatura del primer semestre del primer curs del grau que té com a objectiu oferir als i a les estudiants eines que són útils per la seva formació com a graduats i graduades en dret. Eines com la metodologia per l'elaboració de treballs i assajos acadèmics, la recerca d’informació, l’argumentació, l’expressió oral i escrita, i la redacció de documents entre d'altres. Totes elles orientades al Grau de Dret.
Aquestes eines no incideixen directament en el coneixement jurídic, sinó que pretenen que l’estudiant assoleixi determinades competències no específicament jurídiques, però que són imprescindibles per al desenvolupament de la seva formació (recerca de legislació i jurisprudència, per exemple) i per al treball del jurista (expressió oral i escrita, redacció de documents, etc.).
Igualment, podem destacar que els/les estudiants es familiaritzin amb l’ús de les tecnologies de la informació i comunicació en relació a l’exercici de les professions jurídiques, doncs es farà èmfasi, en l’utilització de bases de dades electròniques, gestors electrònics de coneixement. Tanmateix, no es deixarà de fer una reflexió sobre Internet com a font d’obtenció d’informació, amb les seves avantatges i inconvenients.
Pel que fa a l’apartat de l’Expressió oral i escrita es portaran a terme les següents sessions: una sessió sobre com parlar en públic, llenguatge jurídic i argumentació jurídica. D'altra banda, aquestes competències adquirides es posaran en pràctica amb la realització d'una "lliga de debat jurídic" entre tots els grups d'Instruments per a l'estudi. Aquesta esfarà en dues fases: a) interna a cada grup, b) una fase final entre un equip representant de cada grup. Els/les professors/es proposaran els temes jurídics i organitzaran a cada grup els equips. Aquesta activitat vol incentivar el treball col·laboratiu, les competències en recerca d'informació jurídica, la defensa oral de forma coherent i estructurada d'arguments, etc. Igualment, es portarà a terme una sessió de gravació de les exposicions de la notícia jurídica per part dels estudiants, que és una de les activitats obligatòries d'aquesta assignatura, i una sessió de visionat per a la devolució i feedback de les gravacions. En quan a l’apartat sobre Tècniques d’estudi es realitzarà una sessió sobre aquesta matèria.
L’objectiu perseguit és proporcionar als estudiants una sèrie de competències transversals, necessàries per una bona adaptació al Grau de Dret.
El curs es desenvolupa mitjançant una sessió setmanal d’una durada de tres hores i un quart (aquest durada pot variar als dobles graus). A continuació es detalla quines sessions es desenvoluparan. L’ordre de les sessions variarà en funció del grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes amb participació activa principal del alumnes | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Classes amb participació activa principal del professor (Sessions 1, 2, 3 (dos terços) 4 (dos terços), 5, 8 (dos terços), 9 (meitat), 10 (meitat) | 19 | 0,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació i bibliografia | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Estudi | 20 | 0,8 | |
Redacció i preparació de treballs | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 7, 8, 9, 10 |
Treball en grup fora de l'aula | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
SISTEMA D'AVALUACIÓ DE L'ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES I SISTEMA DE QUALIFICACIONS
L’avaluació es basa en el seguiment del treball de l’alumne durant tot el curs. Cada activitat (a classe o fora de classe) és avaluada i integrada a la nota final. En concret, les diferents activitats i treballs que integren l’avaluació són els següents:
Els exercicis 1 i 6 es realitzan fora de l’aula i s’han de lliurar per via electrònica al professor abans de l’acabament dels terminis que s’estableixin. El caràcter absolutament imperatiu dels terminis és una característica essencial d’aquesta assignatura. En el món jurídic els terminis i el seu compliment són d’una importància cabdal; és per això que en aquesta assignatura mai no es permet el lliurament d’un exercici fora de termini sense quehi hagi cap motiu que justifiqui aquestlliurament endarrerit. De la mateixa manera, si un exercici s’ha de fer a classe un dia concret i, per la raó que sigui, aquell dia l’alumne no pot ser-hi no hi ha manerade recuperar l’esmentat exercici. Aquest caràcter inflexible forma part de l’educació del futur jurista, que des del començament de la seva formació, ha de ser conscient que els terminis són inexorables.
Aquest caràcter inexorable dels terminis es compensa en certa manera mitjançant el fet que els punts totals que es poden obtenir són onze i no deu. D’aquesta manera, l’alumne té un marge en el cas de que hi hagi qualsevol circumstància que impedeixi la realització d’alguna de les activitas avaluables.
Per altra banda, durant el curs es realitzaran a classe algunes activitats que seran avaluades i que permetran pujar la nota de l’alumne en aquells casos en què la qualificació obtinguda mitjançant els exercicis programats estigui molt propera a la superior (una o dues dècimes). D’aquesta manera, per exemple, si un alumne en el còmput final té una qualificació de 4,8 , però ha realitzat satisfactòriament la majoria de aquestes activitas avaluables a classe que no formen part de la programació ordinària, podria pujar la seva nota fins al cinc. De la mateixa manera, en el cas dels alumnes que tinguin una qualificació de 6,8 ó 6,9; o de 8,8 ó 8,9; la realització d’aquestes activitas avaluables permetria arribar al notable o a l’excel·lent respectivament.
En els casos en què no es lliuri cap treball ni es realitzi cap exercici, o es lliurin i/o realitzin un o dos treballs o exercicis la qualificació serà “no presentat”. Si es lliuren tres treballs o més la qualificació ja no potser la de “no presentat”.
Es fixarà un dia per tal que cada alumne pugui revisar amb el professor les qualificacions obtingudes.
El lliurament de treballs, pràctiques i altres activitats esrealitzarà dins del termini màxim establert per el/la professor/a. No s’admetrà cap fora de termini. Per evitar possibles problemes de saturació del servidor, etc. es recomana realitzar el lliurament amb temps suficient i abans que aquest s’exhaurexi.
L'assistència és obligatòria. L’absència a una pràctica o activitat realitzada a classe no podrà ser substituida per un treball fet a casa, doncs s’alteren els objectius pedagògics de la mateixa. Pels motius anteriorment indicats, en cas d’absència no s’acceptaran justificants de cap mena (malaltia, exàmen de conduir, etc.).
Els/les estudiants/es que arribin amb retard a la realització d’una pràctica o activitat no podran realitzar-la.
Els/les estudiants/es que abandonin una activitat, pràctica o conferència abans de la seva finalització es consideraran no presentats. A aquests efectes el/la professor/a té la facultat d’efectuar controls d’assistència al final de l’acte.
S’informa als/les estudiants/es que l’avaluació d'Instruments per a l'Estudi és totalment continuada, per tant, no existeix examen final ni reavaluació. (Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única).
Conductes fraudulentes.
Un alumne que copiï o intenti copiar a les activitats d'avaluació tindrà un 0 en aquesta activitat. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta l'alumne susprendrà l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Cerca de documentació i bibliografia | 18.5 % | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Classes amb participació activa dels estudiants | 18.5% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Classes amb participació activa principal del professor (sessions 1, 2, 3 (dos terços), 4 (dos terços) 5 i 8 (dos terços), 9 (meïtat) i 10 (meïtat) | 14.81% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Estudi | 14.81% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Redacció i presentació de treballs | 25.92% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Treball fora de l'aula | 18.5 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
A classe i mitjançant el campus virtual es facilitarà la informació necessària en cada cas per dur a terme els exercicis d’argumentació, treball en grup, debat, etc..
Com a bibliografia general s'utilitzaran les següents obres:
Atienza, Manuel, Curso de argumentación jurídica, Trotta, 2013.
Beas Franco, Josefina, Santa Cruz Valenzuela, Josefina, Thomsem Queirolo, Paulina, Utreras García Soledad, Enseñar a pensar para aprender mejor, Ediciones Universidad Católica de Chile, 2003.
Bermúdez, Manuel, Lucena, Jorge, Manual de debate. Guía práctica para desarrollar tus habilidades en el debate académico y la oratoria, Editorial Berenice, 2019.
Bonomo Hernán, Mamberti, Juan, M., Miller, Jackson, B., Tolerancia crística y ciudadanía activa: una introducción práctica al debate educativo, International Education Debate Association, 2010.
Hermosillo Lozano, Judith, Albornoz Barrientos, Jorge, Manual básico del debatiente, Mar adentro, 2010.
Lucas, Stephen, E. The art of public speaking, McGraw Hill, 2011.
Swatridge, Colin, Oxford Guide to Effective Argument & Critical Thinking, Oxford University Press, 2014.
Toulmin, Stephen, E., Los usos de la argumentación, Península, 2007.
Turull, Max (Dir.), Tècniques de treball i comunicació. Instrumentarium per a les ciències socials i jurídiques. Huygens editorial. 2011 .
Enllaços web:
Cap programari